آموزش نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

چینش ظروف در ماشین ظرفشویی

نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی کار پیچیده‌ای نیست، اما چنانچه چیدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی به‌درستی صورت نگیرد، ممکن است مشکلاتی را برای ماشین ظرف‌شویی به وجود بیاورد. استفاده از ماشین ظرف‌شویی در چند سال اخیر به‌شدت با استقبال بیشتر افراد مواجه شده است، اما افرادی که برای بار اول قصد استفاده از این وسیله را دارند، معمولاً با روش چیدن ظرف در ماشین ظرف‌شویی آشنا نیستند و قطعاً نیاز به آموزش دارند.

در این مقاله ضمن آموزش نحوه چیدن ظرف‌ها در ماشین ظرف‌شویی، هر آنچه در این باره لازم است به اختصار توضیح داده شده است؛ چراکه بدیهی است استفاده صحیح از هر وسیله‌ای بر طول عمر آن وسیله می‌افزاید. طرز چیدن ظرف در ماشین ظرف‌شویی نیز مهم‌ترین قسمت در استفاده از ماشین ظرف‌شویی است؛ پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:   اصلی‌ترین علت تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی

نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی چگونه است

اولین نکته در آموزش نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی، این است که بدانید چه ظروفی را در سبد تحتانی ماشین ظرف‌شویی و چه ظروفی را در سبد بالایی ماشین ظرف‌شویی قرار دهید. هر طبقه از ماشین ظرف‌شویی برای برخی ظروف مناسب است. طبقه پایین ماشین ظرف‌شویی برای ظروف غذاخوری مانند دیس، بشقاب، کاسه‌ها و درب قابلمه‌ها مناسب است؛ البته چیدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی در طبقه پایین اصولی دارد که باید رعایت شود:

  1. در سبد پایین ماشین ظرف‌شویی، قسمت عقب سبد را باید به ظروف بزرگ‌تر مانند دیس، تخته گوشت، درب قابلمه‌ها و… اختصاص داد؛ زیرا این ظروف بزرگ هستند و اگر در قسمت جلو چیده شوند، آبپاش و قطعات چرخشی ماشین ظرف‌شویی را مسدود می‌کنند.
  2. در قسمت جلویی سبد تحتانی ماشین ظرف‌شویی، باید ظروفی مانند بشقاب‌ها و ظرف‌های کوچک‌تر را قرار داد. باید توجه شود که روی بشقاب‌ها حتماً رو به وسط ماشین ظرف‌شویی باشد.

ظروفی مانند کاسه‌ که انتهای آن‌ها گود است، باید به‌صورت مورب در قسمت جلویی سبد پایین ماشین ظرف‌شویی قرار بگیرند. این کار سبب می‌شود آب و مواد شوینده به سطح این ظروف برسد و عملیات خشک‌شدن نیز با سرعت بیشتری صورت بگیرد. بدیهی است چنانچه نحوه چیدن ظرف‌ها در ماشین ظرف‌شویی در طبقه پایین به‌صورت فوق انجام شود، این ظروف کاملاً تمیز و درخشان خواهند شد و هیچ اثری از چربی و لک روی آن‌ها باقی نخواهد ماند.

 

 چه ظروفی را در سبد بالای ماشین ظرف‌شویی قرار دهیم؟

چیدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی در سبد بالا نیز روش خاص خود را دارد. این قسمت از ماشین ظرف‌شویی برای چیدن فنجان، لیوان، پیش‌دستی، کاسه‌ها و ظروف پلاستیکی مناسب است، البته با توجه به انواع برنامه شست‌وشوی ماشین ظرفشویی نحوه چینش متفاوت است. چیدن درست ظرف در ماشین ظرف‌شویی در سبد بالایی در تمیزی بیشتر ظروف مؤثر بوده و نیازمند رعایت اصولی است:

  1. فنجان‌ها و لیوان‌ها حتماً باید به‌صورت برعکس در سبد بالایی چیده شوند.
  2. پیش‌دستی‌ها باید به‌صورتی در دستگاه قرار بگیرند که سر آن‌ها رو به داخل ماشین ظرف‌شویی باشد.
  3. ظروف پلاستیکی را باید با توجه به شکل آن‌ها در این قسمت جا داد، اما توجه کنید که حجم ظروف نباید به‌حدی زیاد باشد که امکان رفت و آمد آب مابین ظرف‌ها به‌راحتی صورت نگیرد.
  4. نکته مهمی که درباره ظروف پلاستیکی باید به آن دقت شود، این است که این ظروف حتماً قابلیت شست‌و‌شو در ماشین ظرف‌شویی را داشته باشند. برای اطمینان از این موضوع به برچسبی که روی ظروف پلاستیکی زده شده است، دقت کنید. معمولاً برای ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، آرم هشداردهنده‌ای روی ظروف زده می‌شود.

نحوه چیدن لیوان‌ها و فنجان‌ها در ماشین ظرف‌شویی

طریقه چیدن ظرف در ماشین ظرفشویی درباره برخی ظروف اهمیت بیشتری می‌یابد؛ چراکه برخی ظروف همچون لیوان‌ها یا فنجان‌ها به‌دلیل شکل آن‌ها، هم احتمال شکسته شدنشان از بقیه ظروف بیشتر است، هم اینکه اگر به‌درستی چیده نشده باشند، ممکن است به‌خوبی شسته نشوند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، فنجان‌ها و لیوان‌ها در قسمت جلو از طبقه بالا قرار می‌گیرند، اما نحوه چیدن لیوان‌ها و فنجان‌ها در ماشین ظرف‌شویی نکاتی دارد:

  1. لیوان‌ها و فنجان‌ها را حتماً باید برعکس در سبد بالایی ماشین ظرف‌شویی قرار دهید.
  2. باید دقت کرد که به‌هیچ‌عنوان لیوان‌ها و فنجان‌ها نباید به یکدیگر بچسبند؛ چراکه این کار هم سبب می‌شود آب و مواد شوینده به همه قسمت‌های این ظروف نفوذ نکند و هم اینکه احتمال شکستن و ترک‌خوردن این ظروف به‌دلیل اصابت با همدیگر وجود دارد.
  3. لیوان‌ها و فنجان‌ها باید به‌گونه‌ای در سبد بالایی ماشین ظرف‌شویی قرار بگیرند که پایه آن‌ها با آبپاش برخورد نکند؛ چراکه فشار آب ممکن است سبب شکستن یا ترک‌خوردن آن‌ها شود.

نحوه چیدن لیوان‌ها و فنجان‌ها در ماشین ظرف‌شویی

نحوه چیدن تابه و قابلمه در ماشین ظرف‌شویی

یکی از وسایل آشپزخانه که معمولاً همه افراد از شستن آن واهمه دارند، تابه‌ها و قابلمه‌ها هستند؛ به‌ویژه اگر این ظروف روغنی یا کمی هم سوخته باشند. ماشین ظرف‌شویی شستن این ظروف را بسیار ساده کرده است، اما لازم است نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی و استفاده از قرص ماشین ظرفشویی با کیفیت در نتیجه‌بخش بودن پروسه شست‌و‌شوی تابه‌ها و قابلمه‌ها تأثیر بسیاری دارد. همان‌طور که گفته شد، تابه‌ها و قابلمه‌ها باید در قسمت عقب سبد پایین ماشین ظرف‌شویی قرار داده شوند، اما نحوه چیدن قابلمه در ماشین ظرفشویی هم مهم است.

تابه یا قابلمه را باید به‌صورت مورب در سبد پایینی قرار داد. دقیقاً باید مطمئن شد آب با فشار به داخل این ظروف برخورد می‌کند و عملیات آبکشی نیز به‌درستی صورت می‌گیرد. حتماً در این مرحله باید یک‌بار بازوهای آبپاش را با دست چرخاند تا مطمئن شد قابلمه‌ها و تابه‌ها جلوی بازوی آبپاش را مسدود نکرده باشند.

بیشتر بخوانید:   علت کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی چیست؟ + نحوه رفع کدری ظروف

طرز استفاده از سبد قاشق و چنگال در ماشین ظرف‌شویی

چنانچه نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی به‌درستی صورت بگیرد، تا حد بسیار بالایی می‌تواند در تمیزی و درخشندگی همه ظروف تأثیر داشته باشد؛ از این‌رو نباید در چیدن ظرف در ماشین ظرف‌شویی بی‌تفاوت باشید و باید این کار را با دقت انجام دهید. یکی دیگر از ظروفی که می‌توان آن‌ها را در ماشین ظرف‌شویی شست، قاشق‌ها، چنگال‌ها و چاقوها هستند. برای این وسایل در ماشین‌های ظرف‌شویی مکان مخصوصی قرار داده شده است. این وسایل در سبدی مجزا قرار می‌گیرند و سپس سبد در طبقه پایین ماشین ظرف‌شویی قرار داده می‌شوند، که می‌توان گفت طرز استفاده از ماشین ظرف‌شویی به‌طور معمول به این صورت است، اما برای نتیجه‌گیری بهتر از فرایند شست‌وشو و نحوه چیدن قاشق چنگال در ماشین ظرفشویی بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

  1. قاشق و چنگال‌ها را باید به‌صورتی در ماشین ظرف‌شویی قرار داد که سر آن‌ها رو به بالا و دسته آن‌ها رو به پایین باشد. دقیقاً برعکس چاقوها (اگر سر چاقوها بالا باشد ممکن است هنگام خارج کردن ظروف به دست آسیب بزند).
  2. بهتر است بین قاشق‌ها فاصله‌ای برای چرخش آب و مواد شوینده باشد (فراتر از حجم سبد قاشق و چنگال، نباید این فضا را پر کرد؛ چون در فرایند شست‌وشو اثر می‌گذارد).

طرز استفاده از سبد قاشق و چنگال در ماشین ظرف‌شویی

سخن پایانی

نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی توضیح داده و همان‌طور که عنوان شد، چنانچه طرز چیدن ظرف در ماشین ظرف‌شویی به‌درستی صورت بگیرد، در تمیزی و درخشان‌شدن ظروف تأثیر می‌گذارد. همچنین بیان شد که نحوه چیدن ظرف‌ها در ماشین ظرف‌شویی نقش مؤثری بر طول عمر این وسیله پرکاربرد دارد؛ چراکه اگر طریقه چیدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی به‌گونه‌ای باشد که بازوی آبپاش آن را مسدود کند یا اینکه سبب شود درب محفظه هنگام قرارگرفتن قرص ماشین ظرف‌شویی باز نشود، عملیات شست‌و‌شو به‌درستی انجام نمی‌شود و تنها زمان و انرژی هدر می‌رود. از این‌رو با یک‌بار آموزش و یادگیری نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی به‌صورت صحیح و اصولی، هم ظروف درخشانی خواهید داشت و هم طول عمر دستگاه خود را افزایش می‌دهید.

دیدگاه کاربران

*
*
*