چگونه مخزن پودر ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟

تمیز کردن مخزن پودر ماشین لباسشویی

 

چگونه مخزن پودر ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟ ماشین لباسشویی یکی از اصلی‌ترین لوازم هر خانه است. مخزن پودر ماشین لباسشویی که به آن «جاپودری ماشین لباسشویی» هم گفته می‌شود، یکی از قطعات مهم و حیاتی در این ماشین محسوب می‌شود. به صورتی که اشکال در این قطعه به معنای اشکال در کل فرآیند شست‌وشو است. اگر شوینده نتواند به لباس‌ها برسد، پس شست‌وشویی هم در کار نخواهد بود؛ اما نگران نباشید، چون خوشبختانه با رعایت کردن یک سری نکات ساده می‌توان از خراب شدن این قطعه جلوگیری کرد. در ادامه قصد داریم به بررسی نکات تمیز کردن مخزن پودر ماشین لباسشویی بپردازیم. اگر این موضوع برای شما نیز دغدغه ایجاد کرده و از خود می‌پرسید چگونه مخزن پودر ماشین لباسشویی را تمیز کنیم، با ما همراه شوید.

 

چرا مخزن پودر ماشین لباسشویی به تمیز کردن نیاز دارد؟

شاید تا به امروز به تمیز کردن مخزن پودر ماشین لباسشویی توجه نکرده باشید و حتی فکر کنید که این مخزن نیازی به تمیز شدن ندارد؛ اما باید آن را تمیز کرد. معمولاً مخزن پودر ماشین لباسشویی پس از مدتی دچار جرم و رسوب می‌شود. وجود جرم و رسوب نیز سبب اختلال در کارایی این قسمت می‌شود که روی کل کیفیت شست‌وشوی ماشین تأثیر می‌گذارد و حتی ممکن است سبب ایجاد مشکلات دیگر در ماشین لباسشویی شود. بنابراین باید هر وقت متوجه وجود رسوب یا جرم در این بخش شدید، برای تمیز کردن آن اقدام کنید. تمیز کردن مخزن پودر ماشین لباسشویی کار آسانی است و هرکسی می‌تواند آن را انجام دهد. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه مخزن پودر ماشین لباسشویی را تمیز کنیم.

 

چگونه مخزن پودر ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟

مراحلی برای تمیز کردن جاپودری ماشین لباسشویی وجود دارد که باید آن‌ها را طی کنیم تا بتوانیم به‌درستی از ماشین لباسشویی خود استفاده کرده و طول عمر آن را افزایش دهیم. به‌صورت کلی، مراحل تمیز کردن مخزن پودر ماشین لباسشویی به قرار زیر است:

  • آماده کردن وسایل لازم

قبل از اینکه شروع به تمیز کردن جاپودری ماشین لباسشویی خود کنید، باید وسایل لازم برای این امر را فراهم کنید. شما برای این منظور به لوازمی همچون دستکش لاستیکی، برس تمیز کننده یا یک مسواک قدیمی، یک شوینده ملایم یا سرکه، یک پارچه تمیز و مقداری آب گرم نیاز دارید.

  • آماده کردن ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن جاپودری ماشین لباسشویی باید حتما ماشین لباسشویی را خاموش کنید؛ حتی منبع آن را نیز از برق جدا کنید. مخزن پودر ماشین لباسشویی (که معمولاً در نزدیکی توزیع کننده مواد شوینده قرار دارد) را پیدا کنید. حالا باید مخزن یا جاپودری را از ماشین لباسشویی جدا کنید. به‌صورت کلی جاپودری قابل جدا شدن است، فقط ممکن است نوع جدا شدن آن بسته به مدل ماشین لباسشویی شما متفاوت باشد. بنابراین بادقت بررسی کنید و ببینید که چطور باید جاپودری را بیرون بکشید و آن را از ماشین دربیاورید. وقتی جاپودری یا مخزن را جدا کردید، حالا اگر پودر یا مایع شوینده در آن باقی مانده، آن را خالی کنید. برای خالی کردن می‌توانید مواد شوینده را در سینک بریزید.

  • تمیز کردن جاپودری و فضای داخلی آن

سینک را از آب گرم پر کنید. اگر این کار امکان‌پذیر نبود، یک لگن را از آب گرم پر کنید و سپس ماده شوینده یا سرکه‌ را در درون آن بریزید. آن‌گاه جاپودری را در محلول قرار دهید و اجازه دهید تا نیم ساعت در آن باقی بماند. این کار باعث می‌شود تا مواد رسوب کرده و چسبیده به دیواره جاپوری از آن جدا شوند. پس از این مرحله، دستکش‌های لاستیکی را بپوشید و با برس یا مسواکی که آماده کرده بودید به سراغ تمیز کردن جاپودری بروید. ممکن است در گوشه و کنار و قسمت‌های مختلف جاپوری، رسوب وجود داشته باشد، پس سعی کنید تمام قسمت‌های آن را با برس، شوینده، سرکه تمیز کنید.

تمیز کردن داخل مخزن پودر ماشین لباسشویی

  • خشک کردن جاپودری

وقتی مطمئن شدید که تمام قسمت‌های جاپودری را به‌خوبی تمیز کرده‌اید، حالا آن را زیر شیر آب بگیرید تا بقایای شوینده از آن شسته شود. سپس جاپوری را قرار دهید تا خشک شود. اگر برای خشک کردن آن عجله دارید، می‌توانید از یک حوله یا دستمال تمیز برای خشک آن کمک بگیرید.

  • تمیز کردن محل قرار گرفتن جاپودری

حال که ممتوجه شدید که چگونه مخزن پودر ماشین لباسشویی را تمیز کنیم نیاز است نکته تکمیلی را هم به شما بگوییم؛ بهتر است قبل از قرار دادن جاپودری یا مخزن لباسشویی، جای آن را نیز با برس، اسکاج یا هر چیز دیگری که مناسب می‌بینید، تمیز و سپس با یک دستمال خشک کنید. بسیاری از افراد در فرآیند تمیز کردن مخزن پودر ماشین لباسشویی، این مرحله را فراموش می‌کنند؛ اما مهم است که ماشین لباسشویی و جای مخزن پودر لباسشویی را نیز تمیز کنید و بعد مخزن را سر جای خود بگذارید.

چگونه مخزن پودر ماشین لباسشویی را تمیز کنیم

  • سرهم کردن دوباره جاپودری در ماشین لباسشویی

در آخرین مرحله از تمیز کردن جاپودری ماشین لباسشویی، باید سعی کنید مخزن یا همان جاپودری ماشین لباسشویی را به آرامی و با دقت سرجای خود بگذارید. کاملاً مطمئن شوید که مخزن سرجای خود محکم شده باشد.

لازم است هر چند وقت یکبار که احساس کردید مخزن پودر ماشین لباسشویی شما به تمیز شدن نیاز دارد، برای تمیز کردن آن اقدام کنید. با تمیز کردن مخزن پودر ماشین لباسشویی می‌توانید از بروز مشکل در این قسمت جلوگیری کنید. در صورتی که آب لوله کشی شما سخت باشد، این قسمت از ماشین لباسشویی در دوره‌های زمانی نزدیک‌تر به تمیز شدن نیاز پیدا خواهد کرد.

 

چطور از کثیف شدن جاپودری ماشین لباسشویی جلوگیری کنیم؟

تا به اینجا به بررسی سوال چگونه مخزن پودر ماشین لباسشویی را تمیز کنیم پرداختیم. اما حالا می‌خواهیم بدانیم که چطور می‌توانیم از کثیف شدن مخزن پدر ماشین لباسشویی جلوگیری کنیم تا دیرتر به تمیز شدن نیاز پیدا کند. خوشبختانه نکاتی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان از کثیف شدن زودهنگام مخزن پودر ماشین لباسشویی جلوگیری کرد. این نکات را می‌توان به‌صورت زیر بیان کرد:

  • سعی کنید از مقدار مناسب شوینده استفاده کنید. استفاده از مقدار شوینده زیاد، احتمال رسوب و آلودگی در این قسمت را افزایش می‌دهد. برای پی بردن به اندازه مناسب استفاده از شوینده می‌توانید دستورالعمل‌های روی آن را دنبال کنید.
  • سعی کنید از برندهای معتبر شوینده استفاده کنید که کیفیت بالاتری دارند. این گروه از شوینده‌ها راحت‌تر در آب حل می‌شوند و رسوبی از خود به‌جای نمی‌گذارند. این در حالی است که شوینده‌های بی کیفیت سخت‌تر در آب حل می‌شوند و ضمن اینکه پس از شست‌وشو روی لباس‌ها باقی می‌مانند، باعث کثیف شدن جاپودری نیز می‌شوند.
  • در صورتی که حتی با استفاده از پودر‌های شوینده باکیفیت، همچنان متوجه رسوب در جاپودری هستید، استفاده از شوینده‌های مایع را امتحان کنید. هرگز از پودر دستی برای شست‌وشوی لباس‌ها استفاده نکنید.

نکات فوق کمک می‌کنند تا نیاز به تمیز کردن مخزن پودر ماشین لباسشویی به حداقل برسد. به‌هرحال باید توجه داشته باشید که این قسمت نیاز به تمیز شدن دارد و آن را پشت گوش نیندازید. اگر تمیز کردن مخزن پودر ماشین لباسشویی را نادیده بگیرید، ممکن است پس از مدتی آن قسمت بوی بدی بدهد یا حتی کپک و قارچ در آن رشد کند.

نبایدهای شستشوی مخزن ماشین لباسشویی

یک سری نکات دیگر مازاد بر نکاتی که تا به اینجا درمورد سوال چگونه مخزن پودر ماشین لباسشویی را تمیز کنیم بیان کردیم وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید:

  • مخزن پودر ماشین لباسشویی را نباید در حین روشن بودن ماشین لباسشویی تکان دهید یا بخواهید جرم آن را تمیز کنید.
  • مخزن ماشین لباسشویی را نباید در جای خود تمیز کنید، بلکه حتماً باید آن را از ماشین جدا کنید.
  • وقتی برق ماشین لباسشویی وصل است، نباید جاپودری از آن جدا کرد.
  • نباید در حین شست‌وشوی جاپودری از شوینده‌های بسیار قوی استفاده کنید که به آن آسیب بزند.
  • اضافه کردن مایع ظرفشویی در لباسشویی باعث آسیب دیدن مخزن می‌شود.

با رعایت موارد فوق، در نهایت می‌توانید یک جاپودری تمیز و یک ماشین لباسشویی با کارایی بالا داشته باشید بلکه می‌توانید سال‌های سال به خوبی از آن استفاده کنید.

 

سخن پایانی

ممکن است گاهی اوقات متوجه شده باشید که کارایی و کیفیت شست‌وشوی ماشین‌لباسشویی شمما کاهش پیدا کرده است؛ یکی از موارد که سبب بروز این مشکل می‌شود کثیف شدن مخزن پودر لباسشویی است. در این حالت مممکن است از خود بپرسید که چگونه مخزن پودر ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟ آیا اصلا این کار ممکن است؟ بله؛ شما می‌توانی با جدا کردن مخزن پودر لباسشویی و استفاده از مواد شوینده، آب گرم و یک برس یا مسواک به راحتی مخزن پود ماشین لباسشویی را تمیز کنید. توجه داشته باشید که برای این کار حتما ماشین لباسشویی خاموش باشد تا به شما یا لباسشویی آسیبی وارد نشود.

 

دیدگاه کاربران

*
*
*