دلایل وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی و قسمت‌های دیگر

علت جمع‌شدن آب در ماشین ظرفشویی

علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی احتمالا به علت باقی‌ماندن مواد غذایی و زباله است. باقی‌ماندن کمی آب بعد از پایان کار شست‌وشو ماشین ظرفشویی کاملاً طبیعی است. اما اگر مقدار بیش از حدی آب جمع شود این مشکل احتمالا می‌تواند به دلیل مشکلات یکی از قطعات داخلی دستگاه به وجود آمده باشد. نسبت به آب جمع‌شده پس از خاموشی دستگاه بی‌توجه نباشید زیرا سبب بروز مشکلات بیشتر و ایجاد بوی بد ماشین ظرفشویی می‌شود. در ادامه مقاله با بررسی مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل همراه ما باشید.

علت تخلیه‌نشدن آب ماشین ظرفشویی

جمع‌ شدن آب در ماشین ظرفشویی خاموش به دلایل گوناگونی رخ می‌دهد. قبل از هرکاری باید تمام عوامل احتمالی را بررسی کرده و سپس برای تعویض قطعات و یا تعمیر ماشین ظرفشویی خود اقدام کنید.

  • مسدودشدن فیلتر ماشین ظرفشویی

انسداد مسیر تخلیه آب می‌تواند یکی از دلایل جمع‌ شدن آب در ماشین ظرفشویی باشد. آب کثیف جمع‌شده در ماشین ظرفشویی نشان‌دهنده بروز مشکل در مسیر تخلیه فاضلاب است. برای برطرف‌کردن این مشکل ابتدا باید بررسی کنید چیزی در داخل فیلتر ماشین ظرفشویی گیره نکرده باشد. باقی‌ماندن خرده‌های غذا در داخل فیلتر از عبور آب جلوگیری می‌کند و برای برطرف‌کردن این گرفتگی باید فیلتر بدنه ظرفشویی را کاملا بشویید.

علت تخلیه‌نشدن آب ماشین ظرفشویی

برای این کار باید فیلتر سیلندری را به سمت بالا و خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید. این فیلتر در زیر بازوی اسپری‌پاش ظرفشویی و در انتهای بخش داخلی ماشین قرار دارد. در ماشین‌های ظرفشویی که دو فیلتر در آن‌ها قرار دارد نیز می‌توانید فیلترها را جدا و سپس آن‌ها را تمیز کنید تا مشکل حل شود. یک فیلتر برای آشغال‌های بزرگ و فیلتر دیگر برای برنج و خرده آشغال‌های دیگر طراحی شده است.

  • پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

علت جمع‌ شدن آب در ماشین ظرفشویی خاموش همچنین می‌تواند عدم تخلیه آب یا خراب‌شدن پمپ آب‌پاش باشد. برای برطرف‌کردن این مشکل باید شیلنگ تخلیه را بررسی کرد. خراب‌شدن موتور پمپ تخلیه، باعث جمع‌ شدن آب در ماشین ظرفشویی می‌شود. متأسفانه اگر این قطعه از دستگاه دچار مشکل شده باشد نمی‌توان آن را تعمیر کرد. در نتیجه مجبور خواهید شد آن را تعویض کنید.

  • مسدودشدن پوشش شکاف هوا

مسدودشدن شکاف هوا که با قطعات کوچک مواد غذایی ایجاد می‌شود می‌تواند علت جمع‌ شدن آب و کف در ماشین ظرفشویی باشد. برای رفع این مشکل باید هر‌گونه خرده غذا و یا آشغالی که در قسمت سیلندر ماشین ظرفشویی باقی مانده است را تمیز کنید. این سیلندر کوچک نقره‌ای در کنار شیر آب ظرفشویی قرار دارد و باید روکش بالایی سیلندر را جدا کرده و آن را به صورت مستقیم به سمت بالا بکشید. اگر شکاف هوا دلیل اصلی باقی‌ماندن آب در ماشین ظرفشویی باشد باعث ایجاد بوی نامطبوع نیز می‌شود. برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی باید به این مساله توجه کرد.

  • شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

این مشکل همچنین به دلیل باقی‌ماندن آشغال‌ها در شلنگ تخلیه آب رخ می‌دهد و یا حتی ممکن است به دلیل پاره‌شدن و یا حتی پیچ خوردگی شلنگ تخلیه ایجاد شود. با بررسی شلنگ تخلیه می‌توانید علت تخلیه‌نشدن آب ماشین ظرفشویی را بررسی کنید. برای این کار ابتدا مطمئن شوید ماشین از برق جدا شده است سپس می‌توانید پنل زیرین ظرفشویی را باز کنید. شلنگ تخلیه به سینک تخلیه متصل است و در کنار پمپ قرار دارد.

اگر مشکل به علت انسداد شلنگ ایجاد شده باشد با عبور آب به داخل شلنگ می‌توانید به این موضوع پی ببرد. اگر شلنگ ماشین ظرفشویی توسط یک جسم خارجی مسدود شده باشد آب به‌طور کامل از آن عبور نخواهد کرد. با استفاده از یک سیم ضخیم بلند آشغال‌ها را خارج کرده و انسداد را برطرف کنید. شلنگ تخلیه در بعضی از مدل‌های ماشین ظرفشویی در پشت دیوار نصب شده است که باید به‌طور کامل ماشین ظرفشویی را بیرون بکشید. آشنابودن با نحوه بازکردن لوله فاضلاب ماشین ظرفشویی بسیار مهم است، در نتیجه بهتر است از یک تکنسین کمک بگیرید.

  • شیر برقی در ماشین ظرفشویی

اگر آب باقی مانده در ماشین ظرفشویی خاموش تمیز باشد این مشکل احتمالا به شیر برقی ماشین ظرفشویی مربوط می‌شود. این قطعه وظیفه قطع و وصل جریان آب به داخل ماشین را بر عهده دارد. شیر هیدروستات که در پشت دستگاه قرار دارد میزان جریان آب به داخل ماشین ظرفشویی را تنظیم می‌کند. اگر مشکل به دلیل نقص این قطعه باشد بهتر است آن را به‌طور‌ کامل تعویض کنید.

تکنسین پس از تعویض قطعه برای مطمئن شدن از رفع مشکل ماشین را دوباره روشن می‌کند. به تخصص و تجربه تکنسین برای تعمیر ماشین ظرفشویی بسیار دقت کنید. زیرا در‌غیر این‌صورت نه تنها مشکل برطرف نمی‌شود بلکه ایراد دیگری نیز اضافه خواهد شد.

جمع‌شدن آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی

علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی

بسیاری از افراد ممکن است با جمع شدن آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی مواجه شوند. این موضوع گاها کمی نگران کننده به نظر می‌رسد، درحالیکه اصلا جای نگرانی نیست. در واقع علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی، به جهت خاصیت و کارکردی است که نمک ماشین ظرفشویی در این وسیله بر عهده گرفته است.

وظیفه نمک ماشین ظرفشویی، گرفتن سختی آب و نرم کردن آن، جهت شست‌وشویی بهتر و ممانعت از کدر شدن ظروف است.

از این رو وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی کاملا طبیعی است. چراکه آب موجود در ماشین ظرفشویی در برخورد با رزین سختی خود را از دست می‌دهد و در حقیقت نمک است که سختی رزین را می‌گیرد و به عبارت دیگر آب را آماده شستشو ظروف می‌کند. فلذا وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی، امر غیر عادی نیست و کاملا طبیعی است.

البته در بیشتر مواقع کاربران در مواقعی که قصد پر کردن و شارژ مجدد نمک ماشین ظرفشویی را دارند با این موضوع مواجه می‌شوند که همانطور که گفته شد جای نگرانی ندارد.

بیشتر بخوانید:   نمک ماشین ظرفشویی چیست و چه کاربردی دارد؟

جلوگیری از جمع‌ شدن آب در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز ندارد اما بهتر است برای جلوگیری از برخی مشکلات به نحوه نگهداری ماشین ظرفشویی دقت کنید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید به ماشین ظرفشویی خود کمک کنید این است که قبل از قرار دادن ظروف داخل آن، تا حد امکان ذرات غذا را پاک کنید. هرچه ذرات مواد غذایی کمتری از قطعات ماشین ظرفشویی عبور کنند ماشین شما به مرور زمان دچار مشکلات و گرفتگی‌های کمتری خواهد شد. پس از یک یا دو سال استفاده از ماشین ظرفشویی بهتر است برخی از قطعات آن را تمیز کنید. مقداری آب گرم را از طریق شیلنگ‌ها، فیلترها و سبدهای تخلیه عبور دهید. شکاف هوا و پمپ تخلیه را جدا کرده و آن را به خوبی تمیز کنید.

علت جمع شدن آب زیر فیلتر ماشین ظرفشویی

فیلتر ماشین ظرفشویی که در قسمت زیرین بازوی اسپری‌پاش ماشین ظرفشویی قرار گرفته است، یکی از قسمت‌های مهم در هر ماشین ظرفشویی است. وظیفه اصلی فیلتر، گرفتن ذرات اضافی غذا و چربی آن‌ها است.

البته اگرچه وظیفه فیلتر ماشین ظرفشویی گرفتن ذرات اضافی غذاها و چربی‌ ظروف است، اما گاها همین ذرات غذاها و چربی‌ها انباشت می‌شوند و سبب می‌شوند فیلتر ماشین ظرفشویی به مشکل بخورد و مسدود ‌شود. این انسداد سبب جمع شدن آب در زیر فیلتر ماشین ظرفشویی می‌شود.

جهت بر طرف کردن این مشکل تنها کافی است که فیلتر و یا فیلترهای ماشین ظرفشویی را از بدنه ماشین ظرفشویی جدا کرده و به صورت دستی شست‌و‌شو داد. در اغلب مواقع با این عمل مشکل بر طرف می‌شود. البته در برخی از مواقع نیز، نیاز به تعویض فیلتر ماشین ظرفشویی است.

علت جمع‌ شدن آب و کف در ماشین ظرفشویی

اگه در محفظه‌ی جاپودری ماشین ظرفشوی بیش از حد مواد شوینده استفاده کنید برنامه‌ی شست‌وشو نمی‌تواند تمام کف آب ایجاد شده را تمیز کند و در نهایت باعث ایجاد کف در ماشین ظرفشویی خواهد شد. جهت پیشگیری باید به نشانه‌های حد مجاز استفاده از مایع یا پودر در محفظه جاپودری توجه کنید. همچنین برای استفاده از مایع ماشین ظرفشویی باید با استفاده از قیف میزان مصرف مایع شوینده را کنترل کنید.

همانطور که گفته شد باقی‌ماندن آب در داخل ماشین ظرفشویی معمولاً به دلیل گرفتگی در خط تخلیه، شلنگ تخلیه، لوله تخلیه یا شکاف هوا بین ماشین ظرفشویی و سینک ایجاد می‌شود. برداشتن انسداد باعث می‌شود این آب تخلیه شود و به ماشین ظرفشویی اجازه می‌دهد که دوباره به حالت عادی کار کند. سعی کنید قبل از تماس با یک متخصص مشکل را خودتان برطرف کنید. برخی مواقع برطرف‌کردن مشکلات ماشین ظرفشویی بسیار ساده است. ماشین ظرفشویی برای کار به آب نیاز دارد. وقتی آب زیادی در کف ماشین ظرفشویی وجود داشته باشد دستگاه نمی‌تواند آب را تخلیه کند.

قطعات و سیستم‌های مختلفی در ماشین ظرفشویی شما وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. باید به‌طور مرتب سبد تخلیه را خالی کرده و شیلنگ‌ها را بررسی و فیلترها را تمیز کنید. همچنین قطعات شکسته باید توسط یک متخصص با تجربه تعویض شوند. برای آشنایی با دستگاه و اطمینان از عملکرد صحیح همیشه به دفترچه راهنما مراجعه کنید. به عنوان مثال یکی از دلایل گرفتگی و ایجاد آب در کف ماشین ظرفشویی شما استفاده از صابون ظرفشویی است. برای دریافت دقیق‌ترین راهنما یا پشتیبانی شماره مدل خود را پیدا کنید. برچسب اطلاعات محصول سازنده که اغلب روی درب دستگاه قرار دارد یکی از بهترین روش‌ها جستجو است.

نحوه ازبین‌بردن کف ماشین ظرفشویی

برای پاک کردن کف از ماشین ظرفشویی، برنامه شست‌وشو با آب سرد و بدون مواد شوینده را اجرا کنید. می‌توانید روی سطوح ماشین ظرفشویی کمی نمک بریزید. اگه کف باز هم باقی ماند برای پاک کردن از یک حوله یا یک اسفنج استفاده کنید.

علت جمع‌ شدن آب در ماشین ظرفشویی خاموش

در مواردی که آب در حالت خاموش در ماشین ظرفشویی جمع می‌شود ابتدا پریز برق را کشیده و ماشین ظرفشویی را خاموش کرده و برای خنک‌شدن قطعات دستگاه حدود دو ساعت صبر کنید. سپس آب جمع‌شده در کف ماشین ظرفشویی رو را به دقت بررسی کنید. اگر آب باقی‌مانده کثیف باشد باید مسیر تخلیه به سینک را به دقت بررسی کرد. اما در صورت تمیزبودن آب موجود در ماشین ظرفشویی خراب‌بودن شیر برقی دستگاه مورد توجه قرار می‌گیرد که برای برطرف‌کردن مشکل باید قطعه را تعمیر کرد.

بیشتر بخوانید:   علت جمع‌‌شدن کف در ماشین ظرفشویی و راه‌ه رفع آن

مراقبت از ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی را می‌توان به راحتی تعمیر کرد اما برای جلوگیری از بروز مشکل بهتر است برخی از اصول اولیه را رعایت کنید. همیشه باید ماشین ظرفشویی خود را به‌طور مرتب تمیز کنید. تمیزکردن صحیح باعث می‌شود که ماشین ظرفشویی به‌خوبی کار کند و برای جلوگیری از گرفتگی بسیار مؤثر است. استفاده از ماشین ظرفشویی کثیف ممکن است به ظروف و سایر وسایلی که داخل آن قرار می‌دهید آسیب برساند.

  • فیلترها و نازل‌ها را تمیز نگه دارید

فیلترهای ماشین ظرفشویی مانع تماس ظروف شما و فاضلاب می‌شود. یک بار در ماه فیلتر را زیر آب داغ قرار دهید یا وقتی مواد غذایی و زباله‌ها فیلتر را مسدود کرده‌اند آن را به‌طور مرتب تمیز کنید. ماشین ظرفشویی به مرور زمان مواد غذایی را جمع‌آوری می‌کند. از یک سنجاق ایمنی یا آویز سیمی برای برطرف‌کردن هرگونه تجمع استفاده کنید.

مراقبت از ماشین ظرفشویی

  • مهر و موم را بررسی کنید

برای جلوگیری از نشتی، ماشین ظرفشویی باید به خوبی مهر‌ و موم شود. مهر و موم‌های قدیمی را با مهر و موم‌های جدید جایگزین کنید.

  • یک سطح را بیرون بیاورید

ماشین ظرفشویی‌هایی که تراز نیستند مستعد نشتی هستند. برای ترازکردن، پیچ‌های تراز کف ماشین را تنظیم کنید.

  • به‌طور منظم ضدعفونی کنید

ماشین ظرفشویی شما به دلیل تجمع مواد معدنی، صابون و مواد غذایی کثیف می‌شود. ماشین ظرفشویی را هفته‌ای یک بار خالی کنید و برای تمیزکردن آن از سرکه استفاده کنید. ضایعات کثیف را می‌توانید با مقداری جوش شیرین و مخلوطی از سرکه سفید تمیز کنید.

  • اجازه دهید تا کاملا خشک شود

محیط گرم و مرطوب ماشین ظرفشویی اجازه رشد به کپک‌ها را می‌دهد. باید اجازه دهید داخل ماشین ظرفشویی تا حد امکان کاملاً خشک شود.

  • از شوینده‌های مناسب استفاده کنید

تنوع مواد شوینده از جمله مایعات، پودر و قرص‌ ماشین ظرفشویی بسیار است. برای دستگاه خود همیشه باید نوع مناسب شوینده را خریداری کنید. در ضمن ژل ماشین ظرفشویی باکیفیت مناسب را نیز نباید از یاد ببرید.

سخن پایانی

تشخیص گرفتگی در ماشین ظرفشویی دشوار است. آب باقی‌مانده در کف ماشین ظرفشویی نشان‌دهنده بروز مشکلی است که باید برطرف شود. اگر در مورد مشکل مطمئن نیستید باید با یک متخصص تماس بگیرید تا مشکل را بررسی کند. ماشین ظرفشویی امروزه کاربرد بسیاری در بین لوازم خانگی دارد. در صورت خرابی و عدم کارکرد مناسب بهتر است اقدامات لازم را انجام دهید.

 

سوالات متداول

چرا جای نمک ماشین ظرفشویی پر از آب است؟ 

نمک ماشین ظرفشویی وظیفه گرفتن سختی آب را دارد و در واقع علت پر بودن مخزن نمک ماشین ظرفشویی نیز به همین علت است و کاملا طبیعی است.

علت جمع شدن آب در زیر فیلتر ماشین ظرفشویی چیست؟

در مواقعی که ذرات غذا در داخل و یا زیر فیلتر جمع شوند، مانع از خروج آب می‌شوند. در این مواقع بایستی فیلتر را خارج کرده و کاملا تمیز کرد و سپس در جای خود قرار داد.

علت جمع‌ شدن آب در ماشین ظرفشویی خاموش چیست؟

چنانچه آب جمع شده در ماشین ظرفشویی خاموش، تمیز باشد ممکن است علت خرابی شیر برقی ماشین ظرفشویی باشد و در صورتیکه آب جمع شده، کثیف باشد احتمالا مشکل از مسیر تخلیه آب به سینک است.

علت جمع‌ شدن آب و کف در ماشین ظرفشویی چیست؟

افراط در استفاده از مواد شوینده یکی از دلایل جمع شدن آب و کف در ماشین ظرفشویی است، چرا که به جهت ازدیاد مواد شوینده، برنامه شستشو انتخابی قادر به تمیز کردن تمام کف‌های ایجاد شده نخواهد بود.

 

دیدگاه کاربران

*
*
*