آشنایی با شوینده های جانبی ماشین ظرفشویی + ضرورت استفاده از آن‌ها

شوینده های جانبی ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از پرکاربردترین لوازم آشپزخانه شماست؛ اگر کارایی مدنظر را نداشته باشد ظروف شما به خوبی تمیز نشده، خوردوخوراک و وعده‌های غذایی در آن‌ها به مذاق شما خوش نمی‌آید و به همین ترتیب بخش بزرگی از زندگی شما به هم می‌ریزد.

در کنار شوینده‌های اصلی برای ماشین همچون قرص، پودر و مایع یا ژل ظرفشویی، شوینده‌های دیگری هستند که می‌توانند کیفیت شست‌وشو و کارایی ماشین ظرفشویی شما را به حد محسوسی افزایش دهند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع شوینده‌‌ های جانبی ماشین ظرفشویی و ضرورت استفاده از آن‌ها آشنا کنیم، پس اگر کنجکاوید که در این زمینه اطلاع کسب کنید تا انتها همراه ما باشید.

معرفی انواع شوینده های جانبی ماشین ظرفشویی

اگر در خانه ماشین ظرفشویی داشته باشید حتماً با قرص، پودر، مایع و ژل ظرفشویی آشنا هستید؛ اما ممکن است با شوینده‌‌های جانبی ماشین ظرفشویی که می‌توانند کیفیت شست‌وشو را بهبود بخشند و عملکرد ماشین ظرفشویی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهند، آشنا نباشید!

شوینده‌ ‌ای جانبی ماشین ظرفشویی به سه دسته جرم گیر ظرفشویی، جلا دهنده و نمک ماشین ظرفشویی تقسیم می‌شوند که هر یک برای بخش خاصی از شست‌وشو تاثیرگذار بوده و می‌تواند پاکیزگی تمامی ظروف را به طرز قابل توجهی افزایش دهد؛ شوینده‌هایی که در ادامه با انواع آن‌ها و نحوه استفاده و مزایای آن بیشتر آشنایی کسب خواهید کرد.

  • نمک ماشین ظرفشویی

نمک ظرفشویی نیز نوعی از شوینده‌‌های جانبی ماشین ظرفشویی است که به واسطه جذب یون‌های منیزیم و کلسیم در آب سختی آن را کنترل کرده و ضمن بهبود شست‌وشو از آسیب رسیدن به قطعات مختلف جلوگیری خواهد کرد؛ همچنین مصرف انرژی را نیز به شکل قابل توجه کاهش خواهد داد. حتی استفاده از نمک ظرفشویی مانند جلادهنده، می‌تواند در درخشان‌تر شدن و تمیزتر شدن ظروف نیز بسیار موثر باشد. البته که می‌تواند از لکه‌دار شدن ظروف نیز جلوگیری کرده و در برق زدن ظروف نقشی اساسی ایفا کند.

برای استفاده از نمک کافی است مخزن نمک در ماشین ظرفشویی را پیدا کرده، درپوش نمک را باز کرده و میزان آب را بررسی نمایید و پس از ریختن نمک داخل مخزن، درپوش آن را به شکلی کاملا محکم ببندید. ناگفته نماند که در هنگام استفاده از شوینده‌ جانبی ماشین ظرفشویی باید توجه داشته باشید که باید از محصولی مرغوب و باکیفیت استفاده کرده، تنظیمات مناسبی را انتخاب کنید و استفاده از قرص و جلا دهنده را به عنوان مکمل فراموش نکنید.

باید اضافه کرد که بسیاری از افراد در هنگام ریختن نمک ماشین ظرفشویی، مقداری از آن را در اطراف محل مورد نظر ریخته و برای تمیز کردن آن با مشکلاتی مواجه می‌شوند درصورتی که اگر از یک قیف برای این کار استفاده کنند، همه چیز مرتب خواهد بود.

نمک ماشین ظرفشویی یکی از شوینده های جانبی ماشین ظرفشویی است

  • جلا دهنده ظرفشویی

بسیاری از ما برق زدن ظروف را نشانه تمیزی کامل نمی‌دانیم و تازه پس از این مرحله است که غذا خوردن در آن ظروف برای ما لذت بخش خواهد بود؛ بسیاری از افرادی که با شوینده‌‌های جانبی ماشین ظرفشویی آشنا نیستند قرص و پودر ژله‌های مختلف را امتحان می‌کنند تا  ظروف‌شان از تمیزی برق بزند، اما در بسیاری از موارد ناکام خواهد بود؛ برای این منظور کافی‌ است از مواد شوینده‌ جانبی ماشین ظرفشویی بهره ببرید!

سختی آب و عدم جریان یکنواخت آب موجب خواهد شد تا قطرات آب بر روی ظروف باقی بماند و هیچ گاه آن گونه که دوست دارید ظروف‌تان تمیز نشود اما جلا دهنده‌ها با یکنواخت کردن جریان آب بر روی ظروف شما از یک سو و تنظیم میزان سختی آب از سوی دیگر موجب خواهد شد تا رد قطرات آب بر روی ظروف باقی نماند و ظروف در اوج تمیزی برق بزنند.

مزایای استفاده از جلا دهنده‌ها به همین جا ختم نشده و علاوه بر درخشندگی ظروف، سرعت بخشیدن به امر خشک شدن ظرف و حتی محافظت از ظروف از جنس بلور و شیشه در برابر خط و خش را نیز شامل می‌شود؛ گفتنی است که استفاده از شوینده‌های جانبی تا این حد اهمیت دارد که بسیاری از محصولات برندهای معتبر بدون استفاده از آن حتی فرآیند شست‌وشو را استارت نمی‌زنند!

البته ناگفته نماند که استفاده از جلادهنده ماشین ظرفشویی زمانی که نمی‌خواهید برای مدتی طولانی از ماشین استفاده کنید و یا در استفاده زیاد برای مدتی طولانی می‌تواند به دستگاه شما آسیب وارد کرده و یا کیفیت شست‌وشو را کاهش دهد؛ از این جهت بهتر است قبل از اتمام فرآیند شست‌وشو نسبت به خالی کردن دستگاه از جلا دهنده اقدام نمایید.

همچنین باید اضافه کرد که به عقیده بسیاری از کارشناسان بهتر است این مورد از شوینده‌‌های جانبی ماشین ظرفشویی را در 10 دقیقه پایانی شست‌وشو اضافه کنید و از مقدار جلا دهنده مواد شوینده اصلی برای تشخیص میزان افزودن جلا دهنده جداگانه نیز مطلع باشید.

مایع جلادهنده؛ یکی از شوینده جانبی ماشین ظرفشویی

 

  • جرم گیر ظرفشویی

پس از مدتی متوجه خواهید شد که ماشین ظرفشویی شما دیگر مثل گذشته کار نمی‌کند، روی ظروف لکه‌هایی دیده می‌شود، ممکن است بوی نامطبوع در هنگام شست‌وشو به مشامتان برسد و کیفیت شست‌وشو و عملکرد ماشین شباهتی به روزهای اول نخواهد داشت؛ حتی این دستگاه به سبب عدم انتقال گرمای موثر، انرژی بیشتری مصرف کرده و شاید با ادامه این روند در مدت زمان کوتاهی با تعمیرکار ملاقات کند!

در حقیقت باید در نظر داشته باشید که این ماشین به دلایل مختلف از پسماند غذا‌ها گرفته تا رسوبات و سختی آب که در مناطق مختلف جغرافیایی متفاوت است، جرم گرفته و با استفاده روزمره و مداوم بر مقدار آن افزوده شده تا جایی که کلا عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار می‎دهد؛ این جاست که شوینده‌‌های جانبی ماشین ظرفشویی مانند جرم گیر وارد عمل می‌شود!

استفاده از این شوینده‌ جانبی ماشین ظرفشویی موجب خواهد شد تا رسوبات و مانده‌های مواد غذایی از بین برود، اثری از لکه‌ها روی ظروف باقی نماند و علاوه بر بهبود عملکرد دستگاه و نظافت بیشتر ظروف، مصرف انرژی را کاهش داده و در افزایش طول عمر دستگاه نیز موثر خواهد بود.

کلام آخر

بسیاری از افراد با شوینده های‌ جانبی ماشین ظرفشویی آشنا نیستند و تنها به استفاده از شوینده‌های اصلی بسنده می‌کنند و به همین خاطر نتیجه دلخواه‌شان را دریافت نمی‌کنند؛ اما پس از مطالعه این متن دریافتید که بهبود کیفیت شست‌وشو و سلامت ماشین ظرفشویی تا چه در گرو استفاده از شوینده‌های جانبی است.

 

دیدگاه کاربران

*
*
*