ژل ماشین ظرفشویی بهتر است یا قرص ظرفشویی

ژل ماشین ظرفشویی بهتر است یا قرص ظرفشویی

 

همانطور که می‌دانید هر یک از دستگاه‌های برقی ویژه شست‌وشو، مواد شوینده اختصاصی دارند. یکی از لوازم پرکاربرد در خانه‌های امروزی ماشین ظرفشویی است. ماشین‌های ظرفشویی دغدغه بسیاری از افراد را برای شست‌وشوی ظروف برطرف کرده‌اند؛ اما در صورتی که از این وسیله ضروری به خوبی نگهداری نشود و شما نتوانید شوینده مناسبی را برای آن انتخاب کنید، در اثر گذر زمان دچار آسیب خواهد شد. امروزه در بازار محصولات شوینده متنوعی در بازار وجود دارند که تنها برخی از آنها مناسب ماشین‌های ظرفشویی هستند. مواد شوینده ماشین ظرفشویی در سه شکل رایج پودر، ژل و قرص تولید می‌شوند که هر کدام از آنها خصوصیات مختلفی با یکدیگر دارند. انواع مواد شوینده ماشین ظرفشویی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. از این رو ما در این مقاله قصد داریم به این سوال که ژل ماشین ظرفشویی بهتر است یا قرص ظرفشویی؟ پاسخ دهیم و نحوه عملکرد هر یک از آنها را توضیح دهیم.

انواع مواد شوینده ماشین ظرفشویی

همانطور که اشاره کردیم مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی در سه نوع پودر، ژل و قرص تولید می‌شوند و هر یک دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. تمام شوینده‌های موجود در بازار دارای آنزیم‌هایی هستند که موجب افزایش سرعت واکنش‌های شیمیایی بین محلول‌های آب و لکه‌ها می‌شوند تا آنها را تجزیه نمایند. برخی از آنزیم‌های موجود در مواد شوینده شامل: میلاز، سوبتیلیسین، پروتئاز یا آنزیم‌های ساده عمومی هستند. شوینده‌های آنزیمی هنگامی که بتوانند به باقی‌مانده‌های غذا بچسبند، به آسانی موجب از بین رفتن بقایای مواد غذایی می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع مواد شوینده ماشین ظرفشویی اشاره خواهیم کرد تا متوجه تفاوت ژل و پودر و قرص ماشین ظرفشویی شوید.

  • ژل ماشین ظرفشویی

پیرو مبحث ژل ماشین ظرفشویی بهتره یا قرص؟ باید گفت ژل ماشین ظرفشویی یک ترکیب مبتنی بر پایه آب است که به آسانی در آب حل می‌شود.  این ویژگی باعث می‌شود تا ظروف ظریف و شیشه‌ای دچار سایدگی نشوند. یکی از مزایای مهم ژل ماشین ظرفشویی این است که شما می‌توانید حجم مصرفی شوینده را با توجه به میزان کثیفی و تعداد ظروف خود تنظیم نمایید. نکته حائز اهمیت این است که هرگز نباید از مایع ظرفشویی دستی به عنوان جایگزین ژل شوینده استفاده کنید، زیرا دستگاه شما دچار آسیب جدی خواهد شد.

  • قرص ماشین ظرفشویی

قرص ماشین ظرفشویی به شکل مکعب مستطیل در ابعاد کوچک تولید می‌شود که شما می‌توانید آنها را به سادگی در محفظه مخصوص ظرفشویی قرار دهید. قرص‌های ماشین ظرفشویی حاوی آنزیم‌های مختلفی هستند که به شست‌وشوی بهتر ظروف کمک می‌کنند. این قرص‌ها دارای اندازه‌های مشخصی هستند که قدرت لازم را برای پاک کردن ظروف دارند. با توجه به سوال ذکر شده که ژل ماشین ظرفشویی بهتر است یا قرص ظرفشویی؟ باید گفت قرص‌ها به دلیل ترکیبات مختلفی که دارند به آسانی می‌توانند لکه‌ها را پاک کنند و موجب درخشان شدن ظروف شوند. قرص‌های ماشین ظرفشویی در مقایسه با پودر ظرفشویی قیمت بیشتری دارند. برخی از قرص‌های ماشین ظرفشویی برای حذف رسوبات معدنی نیاز به چرخه شست‌وشوی طولانی‌تری دارند. همواره در نظر داشته باشید که هنگام استفاده از قرص ماشین ظرفشویی بهتر است که حجم ظروف شما زیاد باشد تا قرص ظرفشویی هدر نرود، همچنین بایستی قرص‌ را به طور کامل استفاده نمایید و هرگز آن را نصف نکنید.

قرص ماشین ظرفشویی

  • پودر ماشین ظرفشویی

پودر ماشین ظرفشویی هنگام شست‌وشوی ظروف به سرعت در آب حل می‌شود و با توجه به حجم ظروف، میزان مصرف آن به آسانی قابل تنظیم است. پودرهای ماشین ظرفشویی بسیار مقرون به صرفه هستند و در مناطقی که آب لوله کشی سخت دارند، کاربرد بیشتری خواهند داشت. نکته حائز اهمیت در نگهداری از پودر ماشین ظرفشویی این است که بایستی جعبه آن در جای خشک نگهداری شود تا پودر ظرفشویی فعال نشود. پودرهای ماشین ظرفشویی برای ظروف براق و حساس مناسب نیستند و هنگام استفاده از این مواد شوینده بایستی از براق‌کننده‌ و نمک ماشین ظرفشویی نیز استفاده شود. به طور کلی می‌توان گفت پودرهای ظرفشویی در برابر ژل و قرص ظرفشویی، یک فناوری منسوخ شده محسوب می‌شوند.

فرق قرص و ژل ماشین ظرفشویی

در این قسمت قصد داریم با بررسی ویژگی‌های ژل ماشین ظرفشویی و قرص ظرفشویی، فرق قرص و ژل ماشین ظرفشویی را بیان کنیم تا شما عزیزان پاسخ این سوال را که ژل ماشین ظرفشویی بهتر است یا قرص ظرفشویی؟ به خوبی دریابید.

  • ویژگی‌های ژل ماشین ظرفشویی

۱. محافظت از ظروف

یکی از بارزترین خصوصیات ژل‌های ماشین ظرفشویی این است که ساخت ترکیبات آنها بر پایه آب است. این خاصیت باعث می‌شود که ظرف‌های شما در حین شست‌وشو دچار ساییدگی نشوند و رنگ آنها ماندگارتر باشد.

۲. انحلالپذیری آسان

در پاسخ به این سوال که ژل ماشین ظرفشویی بهتره یا قرص؟ باید گفت از لحاظ قابلیت انحلال پذیری در آب، ژل‌ ظرفشویی نسبت به قرص ظرفشویی برتری بیشتری دارد. چرا که ساختار ژل‌ها به گونه‌ای است که بر پایه آب فرموله شده‌اند و به راحتی در آب حل می‌شوند.

۳. شست‌وشوی سریع

می‌توان گفت یک فرق قرص و ژل ماشین ظرفشویی در سرعت شست‌وشوی ظرف‌ها است. ژل ظرفشویی را به منظور شست‌وشوی سریع و برای تمیز کردن ظروف حساس به آنزیم‌ها استفاده می‌کنند. از آنجا که ژل‌ها سرعت انحلال‌پذیری بالایی در آب دارند، زمان شست‌وشوی ظروف را کمتر می‌کنند. از طرفی ژل‌های ظرفشویی برای جلوگیری از خراشیدگی یا تیره شدن ظرف‌ها هنگامی که حجم ظرف‌ها کم است، مناسب هستند.

۴. امکان استفاده از جلادهنده

هنگام استفاده از ژل ظرفشویی شما می‌توانید به طور هم‌زمان از جلادهنده‌ها نیز برای شفافیت بیشتر ظروف استفاده کنید.

۵. امکان اضافه کردن شوینده به ژل ظرفشویی

در صورتی که هنگام استفاده از ژل ماشین ظرفشویی تمایل داشته باشید که از شوینده دیگری برای تمیز کردن ظروف استفاده کنید، در هر مرحله از شست‌وشوی ظروف امکان اضافه کردن مواد شوینده دیگر را دارید.

۶. مقرون به صرفه بودن

در پاسخ به این سوال که ژل ماشین ظرفشویی بهتره یا قرص؟ می‌توان گفت از نظر قیمتی، ژل‌ها قیمت مناسب‌تری نسبت به قرص‌ها دارند.

ویژگی های ژل ماشین ظرفشویی

ویژگی‌های قرص ماشین ظرفشویی

۱. استفاده آسان

با توجه به اینکه قرص ماشین ظرفشویی دارای اندازه و مقدار مشخصی است، هنگام استفاده از آن دچار مشکل نخواهید شد.

۲. چربیزدایی قوی

در پاسخ به این سوال که ژل ماشین ظرفشویی بهتر است یا قرص ظرفشویی؟ می‌توان گفت قرص‌های ماشین ظرفشویی قدرت چربی‌زدایی بسیار زیادی نسبت به ژل‌ها دارند.

۳. قیمت بالاتر

قرص‌های ماشین ظرفشویی نسبت به ژل ماشین ظرفشویی، قیمت بالاتری دارند و مقرون به صرفه نیستند.

۴. طولانی بودن زمان شست‌وشو

پیرو این سوال که ژل ماشین ظرفشویی بهتر است یا قرص ظرفشویی؟ باید گفت که از نظر  زمان شست‌وشوی ظروف، قرص‌ها روند طولانی‌تری نسبت به ژل‌ها دارند. به طور کلی قدرت انحلال‌پذیری قرص‌ها در آب کم بوده و زمان بیشتری برای شست‌وشو نیاز دارند تا رسوبات را از بین ببرند.

۵. تنوع زیاد

قرص‌های ماشین ظرفشویی تنوع بیشتری نسبت به ژل‌ها دارند.

سخن پایانی

مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی در سه نوع پودر، ژل و قرص به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام از آنها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در پاسخ به این سوال رایج که ژل ماشین ظرفشویی بهتر است یا قرص ظرفشویی؟ باید گفت که شما بر اساس نیاز خود می‌توانید یکی از این دو مواد را برای شست‌وشوی ظروف انتخاب نمایید. به طور کلی ژل‌های ماشین ظرفشویی نسبت به قرص‌های ظرفشویی قدرت انحلال‌پذیری بیشتری در آب دارند و سرعت شست‌وشوی ظروف را  به حداقل می‌رسانند. شما می‌توانید با توجه به تعداد ظرف‌های خود میزان استفاده از ژل ظرفشویی را تنظیم نمایید.

از طرفی ژل‌های ظرفشویی موجب خراشیدگی یا ساییدگی ‌ظرف‌ها نمی‌شوند و شما می‌توانید در صورت تمایل همزمان با ژل‌ ظرفشویی، شوینده یا جلادهنده ماشین ظرفشویی دیگری را در حین شست‌وشوی ظروف به ماشین ظرفشویی اضافه نمایید. ما در این مقاله با بیان ویژگی‌های ژل ماشین ظرفشویی و قرص ماشین ظرفشویی سعی کردیم به این سوال که ژل ماشین ظرفشویی بهتر است یا قرص ظرفشویی؟ پاسخ دهیم. در پایان از همراهی شما بسیار سپاسگزاریم.

 

دیدگاه کاربران

*
*
*