تفاوت پودر لباسشویی آنزیم ‌دار و بدون آنزیم؛ مقایسه‌ای همه‌جانبه

تفاوت پودر لباسشویی آنزیم دار و بدون آنزیم

 

داشتن اطلاعات کافی درباره تفاوت پودر لباسشویی آنزیم ‌دار و بدون آنزیم به‌منظور استفاده صحیح و اصولی از این پودرها مهم است. درواقع برتری دادن هرکدام از این دو دسته، امر اشتباهی است؛ چراکه هرکدام از این پودرهای شست‌وشو مزایا و معایب خود را دارند؛ از این‌رو باید با کسب اطلاعات کافی درباره هر کدام از این پودرها، آن‌ها را در زمان مناسب خود مورد استفاده قرار داد.

در این مقاله ابتدا مواد تشکیل‌دهنده پودرهای آنزیم‌دار و بدون آنزیم و سپس مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها توضیح داده می‌شود. درنهایت نیز چگونگی تشخیص مقدار پودر ماشین لباسشویی مناسب در هر بار استفاده بررسی می‌شود.

تفاوت پودر لباسشویی آنزیم دار و بدون آنزیم از منظر مواد تشکیل‌دهنده

اولین تفاوت پودر لباسشویی آنزیم‌ دار و بدون آنزیم در ساختار و مواد تشکیل‌دهنده آن‌هاست. در زیر به طور مختصر توضیحی درباره این تفاوت‌ها اشاره کرده‌‍ایم:

  • پودر آنزیم دار:

شامل آنزیم‌های زیستی است که در تجزیه لکه‌ها و آلودگی‌های مختلف موثر هستند. این آنزیم‌ها از پروتئین‌ها تشکیل شده است و این مواد قابلیت مقابله با لکه‌های سخت و مقاوم پروتئینی همچون لکه شیر، سس ماکارونی، چربی‌ها و… را دارند. باید توجه داشت که دمای آب نیز در فعال شدن آنزیم‌ های پودر لباسشویی بسیار مؤثر است و معمولاً آنزیم‌ های پودر لباسشویی در آب با دمای 40 درجه سانتی‌گراد به بالا به‌خوبی واکنش نشان می‌دهند. البته ممکن است گاهی برای برخی از لکه‌های سخت‌تر نیاز باشد دمای آب را به 100 درجه سانتی‌گراد برسانید.

آنزیم های پودر لباسشویی

  • پودر بدون آنزیم:

این نوع پودر بدون آنزیم‌های زیستی است و از مواد شیمیایی دیگری برای تمیزی استفاده می‌کند. اغلب این پودرها حاوی سطوح فعال و ترکیبات شیمیایی مانند سولفات‌ها بوده و در تمیزی لباس‌ها موثر هستند.

در جدول زیر می‌توانید تفاوت پودر لباسشویی آنزیم دار و بدون آنزیم از منظر مواد تشکیل‌دهنده مشاهده کنید:

WordPress Table

 

تفاوت پودر لباسشویی آنزیم‌ دار و بدون آنزیم

همان‌طور که در قسمت قبل توضیح داده شد، اصلی‌ترین تفاوت پودر لباسشویی آنزیم ‌دار و بدون آنزیم در مواد تشکیل‌دهنده این پودرهاست. در ادامه برخی دیگر از مهم‌ترین تفاوت پودر لباسشویی آنزیم‌ دار و بدون آنزیم بررسی می‌شود.

قدرت تمیزکنندگی

اصلی‌ترین تفاوت پودر لباسشویی آنزیم‌ دار و بدون آنزیم در قدرت تمیزکندگی و پاکیزگی البسه است. پودر ماشین لباسشویی آنزیم‌دار به‌دلیل مواد تشکیل‌دهنده آن قابلیت مقابله با لکه‌های سخت و مقاوم را دارد؛ درحالی‌که پودر ماشین لباسشویی بدون آنزیم با وجود قدرت پاک‌کنندگی، معمولاً توان مقابله با لکه‌های سخت و مقاوم را ندارد.

ثبات رنگ البسه

پودر ماشین لباسشویی آنزیم‌دار، مانند یک جنگجو با سلاحی کشنده به بافت البسه حمله می‌کند و با سلاح آنزیمی که دارد لکه‌ها را از بین می‌برد، اما به هر حال این فرایند به رنگ البسه آسیب می‌رساند و معمولاً در استفاده‌های مکرر رنگ البسه تغیر می‌کند. تغییر رنگ البسه معمولاً در پودر دستی و پودر ماشین لباسشویی بدون آنزیم بسیار کمتر است.

آلرژی و حساسیت

معمولاً پودرهای دارای آنزیم به‌دلیل مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها برای بسیاری از افراد و به‌ویژه کودکان حساسیت‌زا هستند و سبب آلرژی می‌شوند؛ زیرا معمولاً پس از اتمام فرایند شست‌وشو با پودر ماشین لباسشویی آنزیم‌دار، مقداری از این مواد روی البسه باقی می‌ماند و سبب واکنش‌های آلرژیک می‌شود. از این‌رو برای شست‌وشوی البسه افراد دارای آلرژی و همین‌طور کودکان، بهتر است از پودر ماشین لباسشویی بدون آنزیم استفاده شود. حساسیت‌زا بودن آنزیم‌های پودر لباسشویی را می‌توان از دیگر تفاوت‌های پودر لباسشویی آنزیم‌دار و بدون آنزیم دانست.

محافظت از الیاف پارچه

حفظ و نگهداری از الیاف البسه را می‌توان یکی دیگر از تفاوت‌های پودر لباسشویی آنزیم‌دار و بدون آنزیم دانست. معمولاً آنزیم‌های پودر لباسشویی قدرت پاک‌کنندگی و لکه‌زدایی قوی دارند، اما در طولانی‌مدت به بافت البسه آسیب می‌رسانند و طول عمر البسه را کاهش می‌دهند؛ بنابراین پودرهای ماشین لباسشویی یا پودرهای دستی بدون آنزیم از این نظر بهتر می‌توانند از الیاف پارچه‌ها محافظت کنند.

فرق پودر آنزیم دار و بدون آنزیم

مدت‌زمان شست‌وشو

از دیگر تفاوت‌ پودر لباسشویی آنزیم‌ دار و بدون آنزیم، مدت‌زمان فرایند شست‌و‌شو است. معمولاً این مدت در پودر ماشین لباسشویی آنزیم‌دار، به‌دلیل وجود آنزیم‌ها کوتاه‌تر است و در مدت کوتاه‌تری لکه‌های البسه از بین می‌روند؛ اما هنگام استفاده از پودر دستی بدون آنزیم، معمولاً باید مدت‌زمان شست‌وشو را افزایش داد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

رفع بوی بد البسه

پودر ماشین لباسشویی حاوی آنزیم‌، با حذف لکه‌های مقاوم سبب از بین رفتن رشد باکتری‌ها می‌شود و همین امر بوی بد لباس‌ها را کاملاً از بین می‌ّ‌برد؛ درحالی‌که پودرهای بدون آنزیم‌ گاهی به‌دلیل باقی ماندن اثرات چربی‌ها و لکه‌ها، سبب رشد برخی باکتری‌ها می‌شوند و همین موضوع بوی نامطبوعی در البسه ایجاد می‌کند.

مدت‌زمان شست‌وشو

دیگر از تفاوت‌ پودر لباسشویی آنزیم ‌دار و بدون آنزیم در مدت‌زمان شست‌وشو است. پودر ماشین لباسشویی آنزیم‌دار می‌تواند در مدت کوتاه‌تری، البسه را از هرگونه لک و آلودگی پاک کند، اما معمولاً مدت‌زمان بیشتری برای شست‌وشو صرف می‌کند تا البسه تمیز و بدون لک شوند. کاهش مدت‌زمان شست‌وشو از این نظر که در مصرف آب و برق و انرژی صرفه‌جویی می‌شود مهم است.

رایحه مطبوع

معمولاً پودر ماشین لباسشویی آنزیم‌دار به‌دلیل وجود آنزیم‌ها رایحه مطبوعی ندارند، اما در عوض بیشتر پودرهای بدون آنزیم رایحه‌های مطبوعی دارند و پس از شست‌وشو نیز این رایحه خوب تا مدتی روی البسه باقی می‌ماند.

مقدار پودر ماشین لباسشویی در هر بار مصرف

مناسب‌ترین مقدار پودر ماشین لباسشویی در هر بار مصرف با توجه به نوع البسه و میزان لکه‌ها و کثیفی آن‌ها متفاوت است. همین‌طور حجم البسه، جنس آن‌ها و ظرفیت ماشین لباسشویی نیز از عوامل مؤثر در مقدار پودر ماشین لباسشویی در هر بار مصرف است؛ از این‌رو باید مقدار پودر ماشین لباسشویی مورد نیاز با توجه به فاکتورهای گفته‌شده مشخص شود. البته گاهی روی پودرهای شست‌وشو میزان تقریبی استفاده را درج می‌کنند، اما درحقیقت، نمی‌توان معیار ثابتی برای این موضوع عنوان کرد.

سخن پایانی

در این مقاله مقایسه همه‌جانبه‌ای بین پودرهای آنزیم‌دار و بدون آنزیم صورت گرفت. با توجه به توضیحات ارائه‌شده و تفاوت پودر لباسشویی آنزیم ‌دار و بدون آنزیم مشخص شد که هیچ‌کدام از این دو محصول بر دیگری برتری ندارند و تنها کافی است در جای مناسب خود استفاده شوند تا نتیجه مطلوب حاصل شود. البته آگاهی از زمان صحیح استفاده از هرکدام از پودرهای آنزیم‌دار و بدون آنزیم نیز مهم است. بدیهی است با آگاهی از تفاوت پودر لباسشویی آنزیم ‌دار و بدون آنزیم می‌توان طول عمر البسه را افزایش داد و لباس‌هایی تمیز و عاری از هرگونه لک و بوی نامطبوع داشت.

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

*
*
*