آیا استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی ضرر دارد؟

استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی

پودرهای شوینده، محصولات قلیایی هستند و به شکل‌های متنوعی در بازار وجود دارند. برای از بین بردن لکه‌ها و آلودگی‌ها از روی البسه از مواد شوینده استفاده می‌شود. هر یک از مواد شوینده برای شستن نوع خاصی از پارچه‌ها به کار می‌روند. بعضی از پودرهای شوینده مخصوص شست‌وشو با دست و برخی دیگر برای ماشین‌های لباسشویی استفاده می‌شوند. سال‌هاست که این دو نوع پودر شوینده در سبد خرید افراد جامعه قرار گرفته است. همانطور که می‌دانید درگذشته از انواع صابون‌ها برای شست‌وشوی لباس‌ها استفاده می‌شد؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، طیف وسیعی از پودرهای شوینده به بازار عرضه می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم درباره تفاوت پودر دستی و پودر ماشینی صحبت کنیم تا به این سوال رایج که آیا استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی ضرر دارد یا خیر؟ پاسخ دهیم.

هر یک از پودرهای شوینده لباس دارای فرمولاسیون ویژه‌ای هستند و برای هدف خاصی ساخته شده‌اند، بنابراین تفاوت اصلی مواد شوینده در ترکیبات آن‌ها است؛ برای مثال، پودر دستی بینگو با استفاده از فرمولاسیون جدید برای عدم ایجاد حساسیت در پوست دست و تمیزکنندگی بالا توانسته عملکرد خوبی در زمینه شست‌وشو لباس‌ها داشته باشد. اما بازهم توجه داشته باشید که استفاده از پودر دستی بینگو در ماشین لباسشویی سبب آسیب دیدن موتور آن می‌شود.

تفاوت پودر دستی و پودر ماشینی چیست؟

همانطور که ذکر کردیم پودرهای شوینده در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. برای مثال بعضی از پودرهای شوینده برای از بین بردن لکه‌ها و برخی دیگر به منظور درخشندگی بیشتر لباس‌ها فرموله می‌شوند. از این رو استفاده از شوینده‌های مناسب برای هریک از انواع لباس‌ها امری ضروری است. در این قسمت قصد داریم تفاوت پودر دستی و پودر ماشین لباسشویی را بررسی کنیم.

پودرهای شوینده دستی برای حل شدن در آب نیاز به زمانی حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دارند، این در صورتی است که پودرهای شوینده ماشینی به سرعت در آب حل می‌شوند به همین دلیل هنگام استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی فرایند شست‌وشو دچار اختلال می‌شود و قبل از آنکه پودر شوینده در آب حل شود، فرایند شست‌وشو به پایان خواهد رسید و لباس‌ها کثیف می‌مانند.

یکی دیگر از تفاوت‌های پودر دستی با پودر ماشینی، میزان کف‌کنندگی آن‌ها است. میزان کف تولید شده در شوینده‌های دستی بسیار زیاد است در صورتی که در شوینده‌های لباسشویی این‌گونه نیست. استفاده از پودر دستی به جای پودر لباسشویی موجب خرابی سیستم‌های الکتریکی ماشین لباسشویی می‌شود چرا که نمی‌توانند کف تولید شده را کنترل کنند و مانع از خرابی و خوردگی اجزاء لباسشویی خواهند شد.

پودر دستی در ماشین لباسشویی کف زیادی تولید می‌کند

 

از دیگر تفاوت‌های پودرهای شوینده دستی و لباسشویی می‌توان به فرمولاسیون آن‌ها اشاره کرد. فرمولاسیون پودرهای شوینده دستی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای پوست‌های مختلف دارای سازگاری هستند و از بروز آلرژی‌ها و بیماری‌های پوستی جلوگیری به عمل می‌آورند، در صورتی که پودرهای شوینده ماشینی دارای ترکیبات شیمیایی هستند که موجب خارش، سوزش و حساسیت‌های پوستی می‌شوند.

وجود بلیچ در پودرهای شوینده ماشینی از دیگر تفاوت‌های بارز پودرهای دستی با پودرهای ماشینی است. وجود اینگونه آنزیم‌ها با قدرت پاک‌کنندگی بالایی که دارند موجب از بین رفتن آلودگی‌ها و لکه‌ها از روی لباس‌ها می‌شوند، همچنین توصیه می‌شود که برای پاک کردن لکه‌های قدیمی از پودرهای شوینده ماشینی استفاده کنید، چرا که این شوینده‌ها دارای قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی نسبت به پودرهای شوینده دستی هستند.

همانطور که اشاره کردیم بهتر است که پودرهای شوینده را متناسب با نوع لباس‌ها و میزان کثیفی آن‌ها انتخاب کنید تا از آسیب دیدن لباس‌ها جلوگیری کنید؛ برای مثال، برای شستن پارچه‌های ابریشمی باید از پودرهای شوینده دستی استفاده کرد تا مانع آسیب الیاف این نوع پارچه‌ها شوید.

پودر‌های ماشینی با دارا بودن ترکیبات مناسب و ویژه موجب محافظت از الیاف لباس‌ها می‌شوند و همچنین چین‌وچروک لباس‌ها را کاهش داده و موجب افزایش طول عمر ماشین لباسشویی خواهند شد.

از دیگر تفاوت‌های پودر دستی با پودر ماشینی می‌توان به آنزیم‌های فعال‌تر پودرهای ماشینی اشاره کرد. شوینده‌های ماشینی دارای آنزیم‌های فعال‌تری برای پاک کردن چربی‌ها از روی لباس‌ها هستند.

ویژگی‌های اغلب شوینده‌های دستی به شرح زیر است:

  • دارای رایحه ملایم
  • قدرت لکه‌بری و پاک‌کنندگی بالا
  • قابلیت کف‌کنندگی بالا
  • قابلیت درخشان‌کنندگی
  • قابلیت آسیب نرساندن به پوست دست
  • دارای قدرت محافظت از الیاف لباس‌ها

از سوی دیگر اکثر پودرهای ماشین لباسشویی دارای ویژگی‌هایی از قبیل موارد زیر هستند:

  • قابلیت حلال‌پذیری بالا در آب
  • دارای قدرت پاک‌کنندگی بسیار زیاد
  • تولید کف کمتر نسبت به پودرهای شوینده دستی
  • قابلیت شستشوی مناسب در حرارت‌های مختلف
  • جلوگیری از برگشت مجدد چرک و لکه بر روی لباس‌ها
  • دارای رایحه ملایم و دلپذیر

ریختن پودر دستی در ماشین لباسشویی باعث آسیب می‌شود

آیا می‌شود از پودر دستی در ماشین لباسشویی استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی ضرر دارد یا خیر؟ باید بگوییم بله، ریختن پودر دستی در ماشین لباسشویی باعث آسیب دیدن دستگاه لباسشویی شما خواهد شد. با توجه به مطالب بالا هر یک از شوینده‌ها دارای ویژگی‌ها و کاربرد‌های منحصر به‌فردی هستند؛ بنابراین استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی به علت کف زیادی که تولید می‌کند موجب آسیب دیدن سیستم‌های الکتریکی دستگاه و همچنین نشت کف و آب از لباسشویی می‌شود. از طرفی استفاده از پودر دستی در لباسشویی به علت قابلیت حل‌شوندگی پایین پودر دستی، موجب باقی ماندن آلودگی‌ها روی لباس‌ها می‌شود به همین سبب استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی بسیار اشتباه است.

لازم است بدانید که استفاده از پودر دستی برای ماشین لباسشویی علاوه‌بر ایجاد کف بسیار زیاد و همچنین باقی ماندن لکه‌ها روی لباس، باعث تجمع رسوب در ماشین لباسشویی شده و در نهایت موجب اختلال در کارکرد لباسشویی و ایجاد بوی بد در آن می‌شود.

در واقع اگر بخواهیم به طور کلی مضرات استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی اشاره کنیم باید گفت:

  • ریختن پودر دستی در ماشین لباسشویی موجب آسیب دیدن قطعات داخلی همچنین موتور دستگاه می‌شود.
  • استفاده از پودر دستی به جای پودر لباسشویی موجب طولانی‌تر شدن مدت زمان شست‌وشو خواهد شد.
  • استفاده از پودر دستی در لباسشویی موجب ایجاد مشکل در هنگام آبکشی لباس‌ها می‌شود.
  • استفاده از پودر دستی به جای پودر لباسشویی موجب رسوب و تجمع پودر شوینده در شیلنگ‌ها و فیلتر لباسشویی می‌شود.
  • استفاده از پودر دستی برای ماشین لباسشویی موجب گرفتگی و انسداد مسیر تخلیه آب خواهد شد.
  • استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی موجب آبگیری کردن مداوم ماشین لباسشویی می‌شود.
  • ریختن پودر دستی در ماشین لباسشویی موجب باقی ماندن لکه‌های سفید و مواد شوینده روی لباس‌ها می‌شود.
  • استفاده از پودر دستی در لباسشویی به دفعات زیاد موجب اختلال در عملکرد و در نتیجه کاهش طول عمر ماشین لباسشویی می‌شود.

سخن پایانی

پودرهای شوینده لباسشویی متناسب با ظرفیت دستگاه‌های ماشین لباسشویی و قدرت آبکشی آنها تولید شده‌اند استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی موجب بر هم زدن این تعادل می‌شود و در عملکرد مناسب ماشین لباسشویی اختلال ایجاد می‌کند. همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم استفاده از پودر دستی به جای پودر لباسشویی در دراز مدت موجب رسوب و ته نشین شدن پودر شوینده در ماشین لباسشویی و در نتیجه ایجاد آلودگی و بوی بد دستگاه می‌شود. از طرفی فرمولاسیون و ترکیبات پودر دستی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای حل شدن در آب نیاز به مدت زمان بیشتری نسبت به پودرهای لباسشویی دارد. از این رو استفاده از پودر دستی در لباسشویی موجب کثیف ماندن لباس‌ها و باقی ماندن لکه‌ها می‌شود.

هیچ یک از پودرهای شوینده لباسشویی را نمی‌توان به جای همدیگر استفاده کرد، چرا که ترکیبات آن‌ها به گونه‌ای است که متناسب با نوع خاصی از لباس‌ها  هستند و همچنین استفاده نابجای آن‌ها موجب آسیب دیدن دستگاه ماشین لباسشویی و همچنین ایجاد آلرژی و بیماری‌های پوستی می‌شود؛ بنابراین ریختن پودر دستی در ماشین لباسشویی امری آسیب‌زا برای دستگاه لباسشویی است و توصیه ما این است که هیچ‌وقت این کار را انجام ندهید. در پایان امیدواریم مطالب این مقاله در خصوص استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

 

دیدگاه کاربران

*
*
*