آیا استفاده نامنظم از ماشین ظرف‌شویی عمر مفید آن را کاهش می‌دهد؟

استفاده نامنظم از ماشین ظرفشویی

امروزه ماشین‌های ظرف‌شویی متنوعی در بازار عرضه می‌شوند که هر کدام آن‌ها با توجه به سطوح کیفی خود می‌توانند حجم بسیار زیادی از ظرف‌ها را بشویند و سرعت انجام کارها را برای افراد بیشتر کنند. ماشین‌های ظرف‌شویی موجب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شوند و رفاه زندگی مردم را افزایش می‌دهند؛ بنابراین یکی از دستگاه‌های کاربردی و ضروری در آشپزخانه ماشین ظرف‌شویی است. روش‌های صحیح استفاده، نگهداری و چگونگی نظافت دستگاه ماشین ظرف‌شویی می‌تواند طول عمر آن را افزایش دهد.

یکی از نکات مهم برای افزایش طول عمر ماشین‌های لباسشویی استفاده مداوم و منظم از آن است. جالب است بدانید استفاده نکردن طولانی‌مدت از ماشین ظرف‌شویی یا استفاده نامنظم از آن می‌تواند منجر به خراب شدن آن شود و به‌تدریج طول عمر دستگاه را کاهش دهد. ماشین ظرف‌شویی یکی از وسایلی است که برخلاف سایر دستگاه‌های برقی، برای افزایش طول عمرش باید به دفعات بیشتری استفاده شود. ما در این مقاله قصد داریم درباره عواقب استفاده نامنظم از ماشین ظرف‌شویی و استفاده نکردن طولانی‌مدت از ماشین ظرف‌شویی مطالبی را برای شما عزیزان ارائه دهیم.

چگونگی نگهداری و استفاده از ماشین ظرف‌شویی موجب تضمین عملکرد صحیح و افزایش کارایی دستگاه می‌شود. از سوی دیگر با رفع سریع مشکلات دستگاه می‌توانیم طول عمر و دوام آن را افزایش دهیم. در ادامه به راهکارهای مفید برای نگهداری بهتر از ماشین ظرف‌شویی اشاره خواهیم کرد.

عواقب استفاده نامنظم از ماشین ظرفشویی

عواقب استفاده نکردن طولانی‌مدت از ماشین ظرف‌شویی

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره کردیم، ماشین ظرف‌شویی یکی از دستگاه‌های برقی است که اگر به‌طور منظم از آن استفاده نکنیم به‌سرعت دچار اختلال در عملکرد می‌شود و به تعمیر و سرویس نیاز پیدا خواهد کرد. افرادی که به‌دلیل سبک زندگی نمی‌توانند به‌طور منظم از دستگاه ماشین ظرف‌شویی استفاده کنند، باید حداقل هفته‌ای ۱ بار آن را روشن کنند تا دستگاه دچار آسیب نشود. درصورت استفاده نکردن از ماشین ظرف‌شویی به مدت طولانی بخش‌های مختلف آن دچار آسیب می‌شوند که در ادامه به این آسیب‌ها اشاره می‌کنیم.

  • مخزن ذخیره آب دستگاه ماشین ظرف‌شویی

ماشین‌های ظرف‌شویی این قابلیت را دارند که در مخزن ذخیره آب خود ۵ لیتر آب را ذخیره کنند. اگر این مقدار از حجم آب بیشتر از یک ماه در داخل ماشین ظرف‌شویی به‌صورت راکد باقی بماند موجب ته‌نشین شدن رسوبات دستگاه و درنهایت سبب زنگ‌زدگی قطعات دستگاه و آسیب‌های شدید به آن‌ها می‌شود. تجمع رسوبات و زنگ‌زدگی قطعات می‌تواند موجب آسیب به جت پمپ، پمپ تخلیه یا جامپ کردن جت پمپ و سوراخ شدن کابین ماشین ظرف‌شویی شود. از طرفی خرابی پمپ آب تخلیه و زنگ‌زدگی قطعات موجب کثیف ماندن ظروف پس از شست‌وشو می‌شود.

بیشتر بخوانید:   دلایل وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی و قسمت‌های دیگر
  • بروز واکنش‌های شیمیایی جلادهنده و نمک باقیمانده در دستگاه

همان‌طور که می‌دانید همیشه مقداری از مایع جلادهنده ظرفشویی و نمک داخل دستگاه ظرف‌شویی وجود دارد. اگر این مایع ظرفشویی و نمک ماشین ظرفشویی به مدت طولانی داخل دستگاه ظرف‌شویی باقی بمانند، به‌دلیل انجام واکنش‌های شیمیایی میان آن‌ها دستگاه دچار آسیب‌های شدید می‌شود. درحقیقت به‌دلیل استفاده نکردن از ماشین ظرف‌شویی به مدت طولانی، باقی ماندن جلادهنده در داخل دستگاه بسیار مضر است. واکنش‌های شیمیایی میان جلادهنده و نمک قطعات دستگاه را دچار زنگ‌زدگی می‌کند و موجب ایجاد بوی بد داخل دستگاه می‌شود. همچنین به‌علت آسیب قطعات احتمال نشتی آب به مخازن زیر ماشین ظرف‌شویی نیز وجود دارد.

 

  • بوی بد دستگاه ماشین ظرف‌شویی

گاهی اوقات پس از شست‌وشوی ظروف، برخی تکه‌های مواد غذایی در دستگاه ماشین ظرف‌شویی باقی می‌ماند. درصورت استفاده نکردن طولانی‌مدت از ماشین ظرف‌شویی رطوبت و نم باقی‌مانده در دستگاه به ایجاد بوی بد تکه‌های مواد غذایی منجر می‌شود؛ بنابراین راهکار این مشکل استفاده مداوم از ماشین ظرف‌شویی و تمیز کردن آن است.

استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین ظرفشویی

نکات مهم درصورت استفاده نامنظم از ماشین ظرف‌شویی

نحوه استفاده و نگهداری وسایل برقی ارتباط مستقیمی با طول عمر هریک از آن‌ها دارد، به همین دلیل در این قسمت قصد داریم نکاتی را برای استفاده نکردن از ماشین ظرف‌شویی به مدت طولانی مطرح کنیم.

  • یکی از قطعات داخلی دستگاه ماشین ظرف‌شویی که در اثر استفاده نامنظم از آن می‌تواند به‌شدت آسیب ببیند، فیلتر ماشین ظرف‌شویی است. سعی کنید پس از شست‌وشوی ظروف فیلتر ماشین ظرف‌شویی را کاملاً تمیز کنید تا رسوب نگیرد و سپس به‌جای فیلتر می‌توانید از یک دستمال برای جذب رطوبت و نم موجود در داخل مخزن ظرف‌شویی استفاده کنید.
  • به‌منظور جلوگیری از آسیب قطعات دستگاه ماشین ظرف‌شویی و جلوگیری از بروز واکنش شیمیایی بین مایع جلادهنده و نمک باید مخزن جلادهنده و نمک را خالی کنید تا درصورت استفاده نامنظم از ماشین ظرف‌شویی آسیبی به دستگاه وارد نشود و از ایجاد بوی بد داخل دستگاه جلوگیری شود.
  • درصورت استفاده نکردن از ماشین ظرف‌شویی به مدت طولانی اگر دوباره قصد استفاده از ماشین ظرف‌شویی را دارید، سعی کنید برای بار اول دستگاه را خالی روشن کنید تا سنسورهای دستگاه ظرف‌شویی فعال نشوند و تغییر دما رخ ندهد.
  • شیلنگ آب به مرور زمان دچار تجمع کلسیم و رسوبات می‌شود؛ بنابراین سعی کنید هر ۵ سال یک‌بار شیلنگ آب را تعویض کنید.
  • دقت داشته باشید هنگام استفاده از ماشین ظرف‌شویی باید از محافظ برق استفاده کنید تا دستگاه شما دچار نوسانات برق نشود و طول عمر آن افزایش یابد.
  • اگر امکان استفاده مداوم و منظم از دستگاه ماشین ظرف‌شویی خود را ندارید، سعی کنید بعد از هر بار ترک منزل به‌منظور جلوگیری از آسیب دیدن ماشین ظرف‌شویی شیر آب دستگاه را ببندید و آن را از برق بکشید.
  • یکی از نکات مهمی که درصورت استفاده نکردن از ماشین ظرف‌شویی به مدت طولانی باید آن را رعایت کنید سرویس دوره‌ای دستگاه است. اگر به‌طور منظم از ماشین ظرف‌شویی مراقبت و با سرویس دوره‌ای مشکلات جزئی آن را برطرف کنید، از بروز خرابی‌های شدید و پرداخت هزینه‌های بالا برای تعمیر دستگاه جلوگیری خواهید کرد.
  • اگر قصد دارید بعد از مدت طولانی از دستگاه ماشین ظرف‌شویی خود استفاده کنید، تلاش کنید تا حد امکان در ساعات اوج مصرف برق آن را روشن نکنید.
  • نکات دیگری که موجب افزایش طول عمر ماشین ظرف‌شویی می‌شود عبارت‌اند از: چیدمان صحیح ظروف، پاک کردن غذاهای باقی‌مانده از روی ظروف، ضدعفونی کردن و جرم‌گیری دوره‌ای، خرید مواد شوینده و نمک مناسب، استفاده از آب گرم برای شست‌وشوی ظروف، توجه به جنس ظروف، روشن کردن دستگاه روی برنامه‌های مناسب، پر کردن ماشین ظرف‌شویی در حد ظرفیت آن و…

عدم استفاده از ماشین ظرفشویی به مدت طولانی

سخن پایانی

در عصر حاضر یکی از وسایل ارزشمند برای آشپزخانه‌ها ماشین‌های ظرف‌شویی هستند. با توجه به اینکه برندهای مختلفی از وسایل برقی در بازار وجود دارد، برای افزایش طول عمر دستگاه خود باید ویژگی‌های ماشین ظرف‌شویی خود را به‌خوبی بشناسید و مطابق آن از دستگاه استفاده کنید. استفاده نامنظم از ماشین ظرف‌شویی و همچنین استفاده نکردن طولانی‌مدت از آن از جمله عواملی هستند که موجب کاهش طول عمر دستگاه می‌شوند؛ بنابراین برای جلوگیری از به وجود آمدن آسیب‌های جدی در قطعات ماشین ظرف‌شویی و کاهش هزینه‌های تعمیرات باید مداوم از این دستگاه استفاده کنید. بی‌توجهی به سلامت دستگاه و استفاده نکردن منظم از آن می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد و هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل کند؛ از این‌رو توصیه می‌کنیم سعی کنید برای کاهش آسیب‌های احتمالی به‌خاطر استفاده نکردن طولانی‌مدت از دستگاه، نکات گفته‌شده در این مقاله را رعایت کنید. در پایان از همراهی شما بسیار سپاسگزاریم.

دیدگاه کاربران

*
*
*