اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرف‌شویی + نکات مهم

اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرف‌شویی

 ماشین ظرفشویی یک وسیله کاربردی است که می‌تواند عمل خسته‌کننده‌ ظرف شستن را برای افراد آسان کند. اما متأسفانه بسیاری از افراد در استفاده از این وسیله ارزشمند، بی احتیاطی می‌کنند. البته اغلب این بی‌احتیاطی‌ها از روی ناآگاهی صورت می‌گیرد. بنابراین در ادامه به بررسی اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرف‌شویی می‌پردازیم و سپس راه‌حل آن را نیز بیان خواهیم کرد. اگر شما نیز احساس می‌کنید ممکن است در برخی از موارد در استفاده از ماشین ظرفشویی‌تان بی‌دقتی کنید، با ما همراه شوید تا با طرز استفاده درست از ماشین ظرفشویی‌تان آشنا شوید و بتوانید برای مدل طولانی‌تر و بهتری از آن بهره بگیرید.

10 مورد از اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرف‌شویی

اشتباهاتی وجود دارد که اغلب در استفاده از ماشین‌های ظروفشویی رخ می‌دهد. ممکن است هرکدام از ما این اشتباهات را مرتکب شده باشیم. اما همین‌که در حال مطالعه این مطلب هستید، نشان می‌دهد که خواهان استفاده صحیح از لوازم ضروری خانه خود هستید و این عالی است. اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرف‌شویی به قرار زیر است:

1. استفاده از شوینده‌های ضعیف

یکی از اصلی‌ترین اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرف‌شویی، خرید شوینده‌های ضعیف و نامناسب است. برندهای بسیاری هستند که در زمینه تولید شوینده‌های مخصوص ماشین ظرفشویی فعالیت دارند. کیفیت برخی از این برندها تضمین شده است. بنابراین بهتر است شوینده‌های ماشین ظرفشویی خود، اعم از قرص ظرفشویی، ژل ظرفشویی یا حتی پودر ظرفشویی را از بین برندهای برتر و از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید. چراکه گاهی اوقات نسخه تقلبی برندهای برتر در فروشگاه‌های غیرمعتبر به فروش می‌رسند. از جمله برندهای برتر شوینده ماشین ظرفشویی در کشور می‌توان فینیش، فیری، هوم پلاس، بینگو، پریل و… را نام برد.

2. تمیز نکردن فیلترها

به احتمال زیاد می‌دانید که فیلترهای ماشین ظرفشویی، هرچند وقت یکبار به تمیز شدن نیاز دارند. اما بیرون آوردن فیلترها و تمیز کردن آن‌ها از نظر برخی از افراد یک کار منزجر کننده و دشوار است. اگرچه این یک کار کثیف است و هیچ‌کس آن را دوست ندارد، اما مهم است که ماشین ظرفشویی شما به خوبی کار کند. بنابراین فیلترهای ظرفشویی باید هرماه حداقل یک‌بار تمیز شوند. یک فیلتر وقتی برای مدت طولانی کثیف بماند، می‌تواند باعث انسداد ماشین ظرفشویی شود. بنابراین اگرچه تمیز کردن آن ممکن است ناخوشایند باشد، اما به اندازه‌ای نیست که برای رفع انسداد آن مجبور به تعمیر ماشین ظرفشویی‌تان شوید!

3. اشتباه قرار دادن کارد و چنگال‌ها

یکی دیگر از اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرف‌شویی، فله‌ای و بدون نظم قرار دادن قاشق، چنگال و کارد در آن است. آیا کارد و چنگال‌ها در ماشین ظرفشویی باید در سبد به سمت بالا یا پایین باشند؟ برای هر طرف مزایا و معایبی وجود دارد، اما به نظر می‌رسد، اگر قاشق و چنگال‌ها به‌صورت یک در میان رو به بالا و رو به پایین باشند، بهتر است. البته کاردها بهتر است همیشه رو به پایین در سبد ماشین ظرفشویی قرار بگیرند.

4. استفاده از ماشین ظرفشویی در فواصل طولانی

نمونه دیگری از اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرف‌شویی، این طرز فکر است که برخی از افراد فکر می‌کنند نباید زیاد از ماشین ظرفشویی خود استفاده کنند. اما ماشین‌های ظرفشویی دوست دارند کار کنند. اگر آن‌ها را برای مدت طولانی رها کنید، مهروموم آن‌ها می‌تواند خشک و سفت شود و حتی ممکن است حشرات نیز به آن آسیب بزنند؛ چون سوسک‌ها به دلایلی عاشق مدارهای الکتریکی هستند. بنابراین تصور نکنید که با استفاده نکردن از ماشین ظرفشویی خود، به افزایش طول عمر آن کمک کرده‌اید؛ بلکه این امر می‌تواند طول عمر ماشین ظرفشویی شما را کوتاه کند. پس اگر در خانه‌تان ماشین ظرفشویی دارید، هرچقدر که لازم است، با خیال راحت از آن استفاده کنید، فقط موارد احتیاطی را رعایت کنید!

5. تکمیل نکردن ظرفیت ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی در مقایسه با شستن با دست در سینک بسیار کم مصرف هستند، اما برای به دست آوردن حداکثر کارایی آن‌ها، باید صبر کنید تا کاملاً پر شوند. اگرچه گاهی واقعاً تعداد ظروف قابل شست‌وشوی خانه کم است، اما تا جایی‌که امکان دارد، اجازه دهید ظرفیت ماشین ظرفشویی تکمیل شود (البته نباید بیشتر از ظرفیت هم باشد، بلکه فقط ظرفیت کلی آن تکمیل باشد)!

تکمیل نکردن ظرفیت ماشین ظرفشویی

6. شستن اقلام غیر قابل شست‌وشو در ماشین ظرفشویی

اگرچه ماشین ظرفشویی یک وسیله بسیار کاربردی است و مختص شستن ظروف است، اما حقیقت این است که شستن برخی از ظروف خاص در ماشین ظرفشویی، کار چندان عاقلانه‌ای نیست. برای مثال، تخته خردکن چوبی یا لیوان‌های شربت‌خوری شیک و لاکچری را بهتر است با دست بشویید تا آن‌ها را در ماشین ظرفشویی بیندازید. اگرچه ممکن است عجله داشته باشید و نتوانید آن‌ها را با دست بشویید، اما باید بدانید که انداختن آن‌ها در ماشین ظرفشویی ممکن است باعث خراب شدن این دسته از ظروف یا کدر شدن آن‌ها شود. پس خودتان ضرر می‌کنید.

7. بستن درب ماشین ظرفشویی در زمان عدم استفاده از آن

توصیه می‌شود، به دلایل مختلف، درب ماشین ظرفشویی خود را بین شست‌وشوها کمی باز بگذارید. ماشین ظرفشویی شما مانند ماشین لباسشویی شما یک محیط مرطوب است و مهر و موم درب لاستیکی آن کمی ظریف است. اگر درب را محکم ببندید، مهر و موم‌های شما فرصتی برای خشک شدن نخواهند داشت؛ این موضوع باعث رشد کپک‌ها شده و بوی بدی را ایجاد می‌کند. بنابراین نیمه باز گذاشتن درب ماشین ظرفشویی در زمان خالی بودن آن، به طرز استفاده درست از ماشین ظرفشویی شما کمک می‌کند.

درب ماشین ظرفشویی را هنگام خاموش بودن هم باز بگذارید

8. آبپاشی ظروف، قبل از گذاشتن آن‌ها در ماشین ظرفشویی

گاهی برخی از افراد وقتی می‌بینند که ظروف بسیار کثیف و چرب دارند، قبل از گذاشتن آن‌ها در ماشین ظرفشویی، سعی می‌کنند تا چربی‌های روی آن را بشویند یا ظروف را آبپاشی کنند. اما این کار اشتباه است. برای طرز استفاده درست از ماشین ظرفشویی، بهتر است ظروف را آبپاشی نکنید، حتی اگر خیلی هم کثیف باشند. بلکه سعی کنید با ریختن ژل ماشین ظرفشویی باکیفیت در ماشین ظرفشویی‌تان، این وظیفه را به دستگاهتان واگذار کنید.

9. مطالعه نکردن دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی

در نهایت یکی از مهم‌ترین اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرف‌شویی، مطالعه نکردن دفترچه راهنمای آن‌ها است. بسیاری از موارد عنوان شده و همچنین بهترین روش‌های طرز استفاده درست از ماشین ظرفشویی، معمولاً در دفترچه‌های راهنما نوشته شده‌اند. در این دفترچه‌ها، طرز استفاده درست از ماشین ظرفشویی، مقدار مناسب ظروف برای هر حالت شستشو، راهنمایی در مورد عیب‌یابی و مشکلات دستگاه و… بیان شده است. اگرچه این دفترچه به تنهایی برای استفاده صحیح از ماشین ظرفشویی کافی نیست، اما اهمیت بسیاری دارد. پس اگر آن را مطالعه نکرده‌اید یا حتی اگر آن را گم کرده‌اید، همین حالا در اینترنت، دفترچه راهنمای مدل ماشین ظرفشویی خود را جست‌وجو کرده و به مطالعه آن بپردازید.

10. عدم استفاده از محافظ برق

یکی دیگر از انواع اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرف‌شویی، استفاده نکردن از محافظ یا ترانس برق است. چراکه اتصالات برق می‌توانند به ماشین ظرفشویی شما آسیب بزنند. بنابراین بهتر است از همان ابتدا از محافظ برق برای ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید تا جریان برق در آن به‌صورت استاندارد برقرار شود. این موضوع در مورد تمام وسایل برقی منزل صدق می‌کند.

سخن پایانی

موارد فوق، از جمله اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرف‌شویی هستند که گاهی مرتکب می‌شویم. البته اشتباهات دیگری نیز ممکن است در این زمینه رخ دهد، اما موارد فوق رایج‌تر هستند. شستن ظروف پلاستیکی در ماشین ظرفشویی، استفاده زیاد از برنامه شستشوی سریع، استفاده از یک برنامه شست‌وشو برای تمام ظروف، تمیز نکردن غذای اضافی روی ظروف، تنظیم نکردن شیر آب گرم قبل از استفاده از ماشین ظرفشویی، پر کردن بیش از اندازه ماشین ظرفشویی و … از دیگر اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرف‌شویی هستند که باید به آن‌ها دقت کرد.

 

دیدگاه کاربران

*
*
*