9 ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی

ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی سال‌هاست به یکی از پرکاربردترین‌ها در آشپزخانه بدل شده و ترکیبات قوی که می‌تواند سرسخت‌ترین لکه‌ها را از ظروف حذف کند بسیاری را به این فکر انداخته که از آن برای مصارف دیگری بهره ببرند؛ از شستن میوه‌ها و سبزی گرفته تا شست‌وشوی دست‌ها و حتی ترکیب با سایر مواد شوینده برای ایجاد ترکیب قوی‌تر و تمیزکننده‌تر.
اما همین افراد نمی‌دانند به‌سبب فرمول ساخت و ترکیبات شیمیایی خاص مایع ظرفشویی، نباید از آن در بسیاری از موارد استفاده کرد و با ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی آشنا نیستند. اگر شما هم جز این افراد هستید یا کنجکاوید با این ممنوعیت‌ها آشنا شوید تا در آینده بیشتر مراقب سلامتی‌تان باشید این متن را به هیچ وجه از دست ندهید!

ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی؛ اساساً چرا؟

مایع ظرفشویی یکی از قوی‌ترین فرمولاسیون‌ها در میان مواد شوینده را داشته و می‌تواند سرسخت‌ترین لکه‌های چربی و روغن و بسیاری از باکتری‌ها را ازبین ببرد و قاعدتاً یک ابزار عالی برای نظافت و تمیزکنندگی به شمار می‌رود و می‌توان از آن برای خلاص شدن هر چیزی از شر کثیفی‌ها و میکروب‌ها استفاده کرد، اما این یک باور اشتباه است!
درواقع همین فرمولاسیون خاص و قدرت بالا در پاک‌کنندگی موجب شده تا ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی به وجود آید که دامنه آن از آسیب به لوازم و وسایل مختلف آشپزخانه تا بدنه خودرو و حتی سلامتی پوست انسان‌ها می‌تواند ادامه داشته باشد.

9 ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی

حال که دریافتیم در هر زمینه‌ای نمی‌توان از مایع ظرفشویی استفاده کرد، بیایید تا نگاهی به لیست ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی بپردازیم؛ مواردی چون:

1. ترکیب با سفیدکننده‌ها

برخی افراد که می‌خواهند هرگونه میکروب و باکتری را نابود کنند، به فکر ترکیب مایع ظرفشویی با دیگر مواد شوینده مانند سفیدکننده‌ها برای اثربخشی بیشتر و قوی‌تر می‌افتند که یکی از بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین ممنوعیت ظرفشویی را از یاد می‌برند.
باید به خاطر داشته باشید که ترکیب مایع ظرفشویی با مواد سفیدکننده موجب آزاد شدن گازهای سمی بسیار خطرناک و مواجه شدن با مسمومیت‌های بسیار شدید خواهد شد و در لیست ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی در صدر قرار خواهد گرفت. ترکیب آن‌ها می‌تواند بیش از حد قوی شده و سلامتی و حتی جان شما را با تهدیدات بزرگی مواجه کند؛ از همین رو به هیچ وجه به ترکیب آن‌ها حتی فکر هم نکنید!

2. شست‌وشوی سبزی و میوه

همان گونه که بی‌توجهی به نظافت سبزی و میوه می‌تواند موجب بیماری و بسیاری از مشکلات در بدن شود، وسواس بیش از اندازه نسبت به تمیزی آن‌ها هم می‌تواند مشکلات عدیده‌ای به وجود آورد. همین وسواس زیاد موجب شده تا برخی از افراد هنگام شست‌وشوی میوه و سبزی از یکی دو قطره مایع ظرفشویی نیز استفاده کنند تا به شکل کامل از شر باکتری و میکروب و ویروس خلاص شوند، اما ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی برای شست‌وشوی سبزی یک مورد بسیار جدی است!
علاوه ‌بر آن، ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی برای شست‌وشوی میوه نیز یک مسئله جدی است. ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها با استفاده از مایع ظرفشویی موجب خواهد شد تا ترکیبات این ماده شوینده به بدنه آن‌ها چسبیده و وارد بدن ما شود. به بیان بهتر پس از چسبیدن ترکیبات شیمیایی به سبزی‌ها و میوه‌ها به‌سادگی و حتی با شست‌وشوی چندباره هم جدا نخواهد شد و با ورود به بدن انسان فرایندهای متابولیکی سلول بدن را مختل کرده و حتی در درازمدت می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

شستشوی میوه با ماشین ظرفشویی ممنوع است

 

3. شست‌وشوی قوری موکا

تهیه قهوه رسم و رسوم و حتی وسایل مختص به خود را دارد. یکی از مشهورترین آن‌ها موکاپات است که برای آماده کردن قهوه استفاده می‌شود. چیزی که موجب شده این مورد هم جزء موارد ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی باشد، وجود لایه‌ روغنی خاصی در بدنه داخلی این قوری است که موجب خواهد شد قهوه شما طعمی شگفت‌انگیز به خود بگیرد، اما شست‌وشوی آن با مایع ظرفشویی یا هرگونه مواد دیگر همه چیز را خراب می‌کند. درواقع دلیل ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی در شست‌وشوی قوری موکا شباهت زیادی به‌دلیل ممنوعیت استفاده از آن در لوازم چدنی داشته و موجب جدا شدن لایه روغنی آن شده و در مزه قهوه شما بسیار اثرگذار خواهد بود.

4. ریختن در ماشین ظرفشویی

برخی گمان می‌کنند می‌توانند از مایع ظرفشویی و ماشین ظرفشویی به‌صورت هم‌زمان برای شست‌وشوی ظروف استفاده کنند؛ به بیان دقیق‌تر برخی به‌جای ژل ماشین ظرفشویی از مایع ظرفشویی استفاده می‌کنند؛ بی آنکه توجه داشته باشند فرمولاسیون این ماده شوینده برای شست‌وشوی دستی طراحی شده و ترکیبات سازنده آن هیچ‌گونه سازگاری با ماشین ظرفشویی ندارد!
پس از آنکه از ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی در ماشین ظرفشویی را متوجه شدیم بیایید ببینیم پس از استفاده از این مایع شوینده در ماشین چه اتفاقی می‌افتد. در لحظات اول هیچ اتفاقی نمی‌افتد؛ اما پس از گذشت دقایقی متوجه خواهید شد کف بیش از حد تولید شده که حتی ممکن است به خارج از دستگاه هم بریزد. اگر این کار را تکرار کنید، شاهد افت عملکرد دستگاه و آسیب‌های جدی به قطعات و در نهایت خراب شدن کامل ماشین ظرفشویی خواهید بود.

 

5. شست‌وشوی قابلمه و ماهیتابه چدنی

گاهی هم ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی به سبب آسیب وارد شدن به لوازم آشپزخانه است. استفاده از این ماده شوینده در شست‌وشوی لوازم چدنی به‌ویژه ماهیتابه و قابلمه‌هایی از این جنس می‌تواند آسیب جدی به آن‌ها وارد کند. درحقیقت دلیل اصلی کیفیت بالای آشپزی با قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های چدنی وجود لایه‌ای روغنی در سطح آن است که استفاده از مایع ظرفشویی برای شست‌وشوی آن‌ها موجب خواهد شد کیفیت غذا و آشپزی در آن کاهش یابد و بدین ترتیب به وسایل ارزشمند خود آسیب وارد خواهید کرد.

ممنوعیت مایع ظرفشویی در ظروف چدن

6. ریختن در ماشین لباسشویی

مایع ظرفشویی به واسطه فرمولاسیون ملایم‌تر از مایع لباسشویی، می‌تواند گاهی برای شست‌وشوی دستی لباس‌هایی با تار و پود حساس و به قصد لکه‌بری آن‌ها استفاده شود، اما ریختن مایع ظرفشویی داخل مخزن ماشین لباسشویی به‌جای مایع یا پودر ماشین لباسشویی اصلاً فکر خوبی نیست! این ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی به این دلیل است که ترکیبات شیمیایی این دو مایع کاملاً متفاوت بوده و موجب تولید کف بیش از حد، فشار آمدن به دستگاه و حتی بیرون پاشیدن کف از دستگاه و کثیف شدن محیط آشپزخانه خواهد شد.

7. شست‌وشوی دست و صورت

پوست بدن شما گران‌بهاترین لباسی است که تا آخر عمر در اختیار دارید و بسیار مهم است که چه نوع شوینده‌ای با چه نوع ترکیبات شیمیایی را به آن‌ می‌زنید. برای درک بهتر این موضوع، کافی است به یاد آورید  ممنوعیت مایع ظرفشویی در وسایل چدنی و قوری موکا به چه دلیلی بود؛ مایع ظرفشویی همان بلا را تقریباً بر سر پوست بدن شما می‌آورد!
برداشتن لایه چربی لازم روی پوست و خشکی شدید پوست مواردی است که بر سر شما خواهد آمد؛ حتی استفاده از این مایع شوینده در شست‌وشوی پوست‌های حساس و دارای بیماری‌های پوستی می‌تواند برای سلامتی بسیار خطرناک تلقی شده و در درازمدت بیماری‌های پوستی و خشکی پوست را تشدید کند!

 

8. شست‌وشوی بدنه خودرو

بسیاری از افراد آسیب رساندن مایع ظرفشویی به واسطه ترکیبات قدرتمند آن به پوست بدن و صورت انسان را به‌راحتی می‌پذیرند؛ چراکه خوب درک می‌کنند پوست حساس است و صدمه دیدن آن چالش‌های بسیاری را پیش روی انسان قرار می‌دهد، اما ممکن است گمان کنند بدنه خودرو بسیار مقاوم بوده و استفاده از هرگونه مایع که بتواند کف تولید کند در شست‌وشوی آن مجاز است.
اما واقعیت این است که رنگ خودرو حساسیت بسیار بالایی دارد و استفاده از مواد شوینده قوی برای شست‌وشوی بدنه می‌تواند به مرور موجب آسیب دیدن رنگ خودرو شود. درواقع با این ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی است که بهتر درک می‌کنیم چرا شوینده مخصوص بدنه ماشین به بازار عرضه شده است!

9. شست‌وشوی شیشه و آیینه

یکی دیگر از موارد در لیست ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی، استفاده از این مایع برای شست‌وشوی شیشه و آینه است که به باور بسیاری به واسطه فرمولاسیون قوی می‌تواند هر نوع کثیفی و لکه را از بین ببرد و کاری کند که شیشه و آینه برق بزند، اما این اشتباه است! استفاده از مایع ظرفشویی موجب خواهد شد تا یک سری لکه و رگه‌های تیره بر روی سطوح این اجسام به وجود آید. البته ناگفته نماند استفاده از این مایع شوینده برای شیشه‌ها و آینه‌ها در برخی موارد که حجم زیادی از کثیفی و خاک دارند، برای شست‌وشوی اولیه فکر چندان بدی نیست، اما پس از آن حتماً باید از شیشه پاک‌کن استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از بینگو، سعی کردیم مهم‌ترین و متداول‌ترین موارد لیست ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی را برشمریم؛ مواردی که تا به حال به سلامت بسیاری از افراد آسیب جدی رسانده و صدمات مالی فراوانی را رقم زده است، اما به‌دلیل عدم آگاهی کافی از ضررهای استفاده در زمینه‌های گفته شده، کماکان استفاده می‌شود.
با مطالعه این متن درخواهید یافت که استفاده از مایع طرفشویی برای شست‌وشوی میوه و سبزی‌‌ها مناسب نیست و نباید آن را با دیگر مواد شوینده مخلوط کرد یا در مخزن ماشین ظرفشویی و لباسشویی ریخت و نمی‌توان برای شست‌وشوی هر وسیله‌ای از آن استفاده کرد.

دیدگاه کاربران

*
*
*