روشن شدن علامت خورشید در ماشین ظرفشویی به چه معناست؟

علت روشن ماندن علامت خورشید در ماشین ظرفشویی

 

علامت خورشید در ماشین ظرفشویی (Star symbol/Rinse aid) نوعی علامت هشدار محسوب می‌شود. روشن شدن این علامت در ماشین‌ظرفشویی نشان‌دهنده نبود مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی است. در مواقعی‌که این چراغ در ماشین ظرفشویی روشن شود، تنها کافی است منبع جلادهنده ماشین ظرفشویی بازرسی شود و در صورتی‌که مایع جلا دهنده تمام شده باشد، مجدداً شارژ می‌شود.

پس از پر کردن مخزن جلادهنده، چراغ خورشید در ظرفشویی خاموش می‌شود. البته در برخی مواقع علت روشن شدن چراغ خورشید در ظرفشویی تنها به‌دلیل نبود جلادهنده نیست و گاهی علت آن استفاده از جلادهنده‌های بی‌کیفیت است. همچنین علامت خورشید در ماشین ظرفشویی در دستگاه‌های ظرفشویی با برندهای مختلف با یکدیگر تفاوتی ندارند. در این مقاله ابتدا 3 علت اصلی روشن شدن چراغ خورشید در ماشین ظرفشویی بررسی می‌شود. سپس در باب مشکلاتی که بی‌توجهی به این هشدار می‌تواند برای دستگاه ظرفشویی در پی داشته باشد توضیح داده خواهد شد.

 

علت روشن شدن چراغ خورشید در ماشین ظرفشویی

علت روشن شدن علامت خورشید در ماشین ظرفشویی معمولاً 3 دلیل اصلی دارد:

نبود جلادهنده در ماشین ظرفشویی

اصلی‌ترین دلیل روشن شدن چراغ خورشید در ماشین ظرفشویی نبود جلادهنده کافی در ماشین ظرفشویی است. البته برخی افراد به اشتباه، علت روشن شدن چراغ خورشید در ظرفشویی را فعال بودن خشک‌کن یا کمبود نمک ماشین ظرفشویی می‌دانند؛ درحالی‌که این تصور کاملاً اشتباه است و این دکمه در ماشین ظرفشویی هیچ ارتباطی به نمک ظرفشویی یا خشک‌کن این دستگاه ندارد.

درواقع روشن شدن چراغ خورشید در ظرفشویی، این پیام را به کاربر مخابره کند که مایع جلادهنده ظرفشویی تمام شده و نیاز به شارژ مجدد دارد. در این مواقع تنها کافی است مخزن جلادهنده، با مایع جلادهنده مناسب به اندازه کافی پر شود. در این مواقع سنسورهای ماشین ظرفشویی وجود جلادهنده را حس می‌کنند و همین امر سبب خاموش شدن چراغ خورشید یا ستاره در ماشین ظرفشویی می‌شود.

میزان مناسب مایع جلادهنده به گنجایش مخزن ماشین ظرفشویی بستگی دارد، اما معمولاً میزان آن در حدود 200 سی سی است.

ذکر این نکته نیز لازم است که برخی از قرص‌ها و مایع‌های ظرفشویی حاوی مواد جلادهنده، در بازار موجود هستند. استفاده از این مواد شوینده، در مناطقی که میزان سختی آب در حد نرمالی قرار دارد، کفایت می‌کند و دیگر نیازی به استفاده از مایع جلادهنده جداگانه نیست، اما در برخی مناطق که میزان سختی آب بالاست، صرف استفاده از این نوع مواد شوینده حاوی جلادهنده کافی نیست.

چرا چراغ نمک ماشین ظرفشویی روشن است

استفاده از جلادهنده‌های نامرغوب

یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ خورشید در ماشین ظرفشویی، استفاده از جلادهنده‌های نامرغوب و بی‌کیفیت است؛ چراکه در این مواقع سنسورهای تشخیص‌دهنده مایع جلادهنده در ماشین‌های ظرفشویی، به‌دلیل پایین بودن کیفیت و مرغوبیت برخی از برندهای مایع جلادهنده، اصلاً وجود آن را تشخیص نمی‌دهند.

خراب شدن ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل روشن شدن علامت خورشید در ماشین ظرفشویی ممکن است خرابی در برد یا سنسور تشخیص‌دهنده جلادهنده در ماشین ظرفشویی باشد. البته بهتر است پیش از شک کردن به این موضوع و بردن ماشین ظرفشویی نزد تعمیرکار، ابتدا از کافی بودن میزان مایع جلادهنده و کیفیت آن اطمینان حاصل شود. در غیر این صورت بی‌شک، مشکل در خرابی برد یا سنسور تشخیص‌دهنده جلادهنده است.

 

 

مشکلات بی‌توجهی به روشن شدن چراغ خورشید در ماشین ظرفشویی

معمولاً بی‌توجهی به هشدار علامت خورشید در ماشین ظرفشویی، از رایج‌ترین اشتباهات استفاده از ماشین ظرفشویی است؛ چراکه معمولاً کاربران بر این باورند که روشن شدن علامت خورشید در ماشین ظرفشویی مشکلی برای این وسیله ایجاد نمی‌کند، اما این تصور صحیح نیست و اگرچه با وجود مخابره این هشدار، ماشین‌های ظرفشویی همچنان به عملکرد خود ادامه می‌دهند و به نظر مشکلی وجود ندارد، درواقع بی‌توجهی به این علامت می‌تواند  به بروز برخی مشکلات بینجامد که عبارت‌اند از:

کاهش عمر مفید ماشین ظرفشویی

از مهم‌ترین مشکلات بی‌توجهی به روشن شدن علامت خورشید در ماشین ظرفشویی، کاهش عمر مفید ماشین ظرفشویی است. البته این مشکل در طولانی مدت خود را بروز می‌دهد و مسلماً با چند مرتبه تکرار مشکلی بروز نمی‌کند. اما بهتر است برای پیشگیری از مشکلات آتی و پیش از صرف هزینه‌های اضافی به‌منظور تعمیرات و سرویس ماشین ظرفشویی، هشدارهای مخابره شده این علامت جدی گرفته شوند.

 

درخشنده نبودن ظروف

از دیگر مشکلاتی که بی‌توجهی به روشن شدن علامت خورشید در ماشین ظرفشویی ایجاد می‌کند این است که روی درخشندگی ظروف تأثیر قابل توجهی دارد؛ از این‌رو در بیشتر برندهای معتبر ماشین ظرفشویی، این علامت در نظر گرفته شده است که درصورت کم شدن این مایع در ماشین ظرفشویی، بالافاصله به کاربران هشدار داده می‌شود زیرا نبود مایع جلادهنده یا پایین بودن کیفیت این محصول می‌تواند سبب ایجاد رگه‌های سفید بر روی ظروف شود. درحالیکه با ریختن مایع جلادهنده باکیفیت به مقدار مناسب در ماشین ظرفشویی، دیگر نگرانی از جهت برجای ماندن رد آب بر روی ظروف وجود نخواهد داشت.

همچنین باید به این نکته هم توجه شود که چنانچه در طولانی مدت به روشن شدن علامت خورشید در ماشین ظرفشویی توجه نشود، به مرور سنسورهای این علامت هشداردهنده از کار می‌افتند و دیگر عکس‌العملی در مقابل وجود یا نبود جلادهنده از خود نشان نمی‌دهند؛ از این‌رو بهتر است روشن شدن علامت خورشید در ماشین ظرفشویی جدی گرفته شود و حتماً از مایع جلادهنده با کیفیت هم استفاده شود.

چراغ خورشید در ماشین ظرفشویی

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان علت روشن شدن علامت خورشید در ماشین ظرفشویی، توضیح داده شد اصلی‌ترین دلیل این امر، نبود مایع جلادهنده در ماشین‌های ظرفشویی و استفاده از جلادهنده‌های بی‌کیفیت است. با توجه به توضیحات ارائه‌شده در این مقاله می‌توان نتیجه گرفت بی‌توجهی به برخی دکمه‌های ماشین ظرفشویی همچون دکمه مربوط به علامت خورشید، اگرچه در ظاهر امر، مشکل جدی برای دستگاه ظرفشویی به وجود نمی‌آورد، نبود تمیزی و درخشندگی ظروف به‌دلیل استفاده نکردن از این مایع شستشو را در پی خواهند داشت. همچنین  بی‌توجهی به این هشدار در طولانی مدت می‌تواند سبب کاهش عمر مفید ماشین ظرفشویی شود.

 

 

دیدگاه کاربران

*
*
*