تنظیمات ماشین لباسشویی که نمی‌دانید

تنظیمات ماشین لباسشویی

با پیشرفت علم و فناوری، لوازم خانگی روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند و عملکردی متفاوت با قابلیت‌های جدید، پیدا می‌کنند. ماشین‌های لباسشویی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و همواره به روزتر و جدیدتر می‌شوند. تا جایی که کاربران، درباره برخی از تنظیمات ماشین لباسشویی سردرگم شده و نحوه استفاده از بعضی از گزینه‌های جدید را نمی‌دانند. البته گزینه‌های مربوط به تنظیمات ماشین لباسشویی، از یک برند به برند دیگر، با هم تفاوت دارند، اما باز هم گزینه‌های مشترکی بین ماشین‌های لباسشویی وجود دارند که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. در این مقاله، قصد داریم شما را با بعضی از تنظیمات ماشین لباسشویی که برایتان نا آشنا هستند آشنا کنیم تا بتوانید از تمامی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دستگاه خود، بهره ببرید.

تنظیمات صدای ماشین لباسشویی

چنانچه معمولاً ماشین لباسشویی خود را در طول روز روشن می‌کنید و دوست دارید لباس‌های خود را در ساعاتی به غیر از ساعات استراحت معمول بشویید، احتمالاً با سر و صدای ماشین لباسشویی خود مشکلی نخواهید داشت، اما چنانچه در طول روز، زمان کافی برای شستشوی لباس‌ها را در اختیار ندارید و ماشین لباسشویی خود را شبانه روشن می‌کنید، احتمالاً با اعتراض سایر اعضای خانواده مواجه خواهید شد یا از سر و صدای لباسشویی در ساعات استراحتتان، رنج خواهید برد. این مسئله زمانی مشکل‌سازتر خواهد شد که شما در آپارتمان زندگی کنید و سر و صدای لباسشویی‌تان به احتمال زیاد، همسایه‌ها را خشمگین کند.
ماشین‌های لباسشویی جدید، این مشکل را تا حدودی برای کاربران خود حل کرده‌اند و با اضافه کردن گزینه‌ای به نام night wash، امکان شست‌وشوی بی‌صدا در زمان استراحت و به‌ویژه شب را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. تنها کافی است این گزینه را از داخل منوی تنظیمات ماشین لباسشویی به‌صورت دستی انتخاب کنید و از شست‌وشوی آرام و بی سر و صدای البسه خود لذت ببرید.

تنظیمات صدای ماشین لباسشویی
تنظیمات آب گرم ماشین لباسشویی

تنظیمات دما، یکی از مهم‌ترین تنظیمات ماشین لباسشویی است که کارایی فراوانی برای شما خواهد داشت. درواقع، هر لباسی باید در دمای به‌‌خصوصی شستشو شود تا رنگ و کیفیت پارچه حفظ شود. البته دمای لازم برای شست‌و‌شوی هر لباس، روی برچسب مربوط به آن لباس نوشته شده است، اما قاعده کلی برای تنظیم دما در تنظیمات ماشین لباسشویی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

1. آب سرد در تنظیمات ماشین لباسشویی، برای شست‌وشوی چه لباس‌هایی استفاده می‌شود؟
اگر می‌ترسید لباس تازه خریداری شده شما، پس از شست‌وشو تغییر سایز دهد و به‌اصطلاح آب برود، بهتر است از آب سرد برای شست‌وشو استفاده کنید. از سوی دیگر، برای شست‌وشوی پارچه‌های لطیف و ظریفی مانند پارچه‌های توری، ابریشمی و پشمی، بهتر است از آب سرد استفاده کنید؛ چراکه این پارچه‌ها، در برابر شست‌وشو با آب گرم یا داغ حساس هستند و به احتمال زیاد، تغییر شکل خواهند داد.

شاید برایتان پیش آمده باشد که یک لباس نو یا تیره را با لباس‌های روشن شسته باشید و لباس رنگی، سبب تغییر رنگ لباس‌های روشن شده باشد. خیلی از مردم بر این باور هستند که استفاده از مایع ظرفشویی، به حفظ رنگ پارچه کمک می‌کند؛ در حالی که برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی، بهتر است گزینه شست‌وشو با آب سرد را در تنظیمات ماشین لباسشویی انتخاب کنید. همچنین برای شست‌وشوی لباس‌های کش‌دار، مانند شورت‌های ورزشی بهتر است از آب سرد استفاده کنید.

2. آب داغ در تنظیمات ماشین لباسشویی، برای شست‌و‌شوی چه لباس‌هایی استفاده می‌شود؟
عموم مردم بر این باورند که شست‌وشوی لباس‌ها با آب داغ، به بافت پارچه آسیب زده و آن را کهنه و فرسوده می‌کند. این موضوع کاملاً درست است، اما در برخی موارد بهتر است به‌جای آب سرد، از آب داغ برای شست‌وشوی البسه استفاده شود؛ برای مثال، بهتر است برای شست‌وشوی ملحفه یا پارچه‌های نخی از آب داغ استفاده کنید تا پارچه مورد نظر شما، به‌صورت عمیق تمیز شود. همچنین بهتر است برای شست‌وشوی بهتر پارچه‌های بسیار کثیف، از آب داغ استفاده شود؛ برای مثال لباس‌ها و ملحفه‌های بیمارستانی حتماً باید با آب داغ شسته شوند. از سوی دیگر، چنانچه لباس یا پارچه مورد نظر شما، لکه شده است، شست‌وشو با آب داغ، گزینه مناسبی برای پاک‌سازی لکه‌ها خواهد بود. همچنین برای شست‌وشوی لباس کار، استفاده از آب داغ توصیه می‌شود؛ زیرا می‌توان پارچه‌ها را به‌خوبی ضد عفونی کرد.
3. آب گرم در تنظیمات ماشین لباسشویی، برای شست‌وشوی چه لباس‌هایی استفاده می‌شود؟
قرار دادن تنظیمات ماشین لباسشویی روی گزینه شست‌وشو با آب گرم، برای شست‌وشوی پارچه‌های بافته‌شده با الیاف مصنوعی و پارچه‌هایی که کثیفی متوسط دارند، توصیه می‌شود.

تنظیم تایمر ماشین لباسشویی

یکی از گزینه‌هایی که به‌‌تازگی به تنظیمات ماشین لباسشویی اضافه شده است، Time delay است. با انتخاب این گزینه در تنظیمات ماشین لباسشویی، شما انتخاب خواهید کرد که ماشین لباسشویی شما چه زمانی کار خود را آغاز کند. برای انجام این کار، تنها کافی است لباس‌های خود را داخل درام قرار داده و مایع یا پودر لباسشویی را روی آن‌ها بریزید. در نهایت، زمان مورد نظر خود را برای شروع کار لباسشویی انتخاب کنید. این قابلیت زمانی به داد شما خواهد رسید که قصد دارید خانه را به قصد انجام کاری ترک کنید و می‌خواهید شست‌وشوی لباسشویی شما، هم‌زمان با بازگشت شما به خانه تمام شود.

گزینه Time delay، زمان شروع شست‌وشو را از یک الی 24 ساعت به تعویق می‌اندازد و شما می‌توانید پیش از چروک شدن لباس‌ها یا بو گرفتن آن‌ها در محفظه درام، آن‌ها را از لباسشویی خارج کنید.

تنظبمات تایمر ماشین لباسشویی

تنظیم دور موتور ماشین لباسشویی

تنظیم دور، یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در تنظیمات ماشین لباسشویی است که کمک بسیار بزرگی به کاربران می‌کند. با افزایش دور و سرعت چرخش در تنظیمات لباسشویی، به تنظیم سطح آب ماشین لباسشویی کمک خواهید کرد و می‌توانید زمان خشک شدن لباس‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید. هر چه لباس‌ها با دور تندتر و سریع‌تری در لباسشویی بچرخند، لباس‌های خشک‌تری را از ماشین لباسشویی خارج خواهید کرد. سرعت چرخش لباس‌ها در تنظیمات ماشین لباسشویی از 1200 تا 1600 دور در دقیقه متغیر است.
انتخاب این قابلیت با کمک گزینه Spin speeds در تنظیمات ماشین لباسشویی، امکان‌پذیر است. این گزینه، به‌خصوص برای افرادی که فضای کافی برای خشک کردن لباس‌ها در نور آفتاب ندارند، بسیار کارآمد خواهد بود؛ برای مثال، اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، می‌توانید بخش بزرگی از پروسه خشک کردن لباس‌ها را با کمک ماشین انجام دهید و قسمت اعظمی از آب اضافی را به‌راحتی خارج کنید.

گزینه Intelligent dosing یا تعیین دوز هوشمند، در تنظیمات ماشین لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی که به این گزینه مجهز هستند، یک سیستم کاملاً هوشمند برای تعیین دوز یا مقدار مایع یا پودر لباسشویی دارند؛ یعنی شما هر چقدر از مایع یا پودر لباسشویی که دوست دارید، در محفظه ماشین لباسشویی می‌ریزید و خود ماشین لباسشویی، با توجه به حجم و مقدار لباس‌های قرارگرفته در دستگاه تعیین می‌کند که چه میزان از پودر یا مایع را برای شست و شوی لباس‌ها استفاده کند. با وجود این قابلیت، شما مطمئن خواهید بود حتی ذره‌ای از پودر یا مایع لباسشویی شما نیز هدر نخواهد رفت و به این ترتیب، در مصرف هزینه‌های خود، صرفه‌جویی خواهید کرد.

برنامه Delicates and silk، مخصوص شست‌وشوی لباس‌های حساس و ابریشمی

حتماً بارها و بارها در زمان خرید یک لباس، با برچسب لزوم شست‌وشو با دست مواجه شده‌اید. برخی از لباس‌ها هستند که شست‌وشوی آن‌ها با ماشین لباسشویی، آسیب شدیدی به پارچه وارد خواهد کرد و طول عمر لباس را به‌شدت کاهش خواهد داد. از سوی دیگر، شست‌وشوی لباس‌ها با دست، بسیار زمان‌بر و مشکل است و شما را با چالش‌های مختلفی مواجه می‌کند. خوشبختانه، نسل جدید ماشین‌های لباسشویی، این مشکل را برای شما حل کرده‌اند. شما می‌توانید گزینه Delicates and silk را از بین برنامه‌های شست‌و‌شوی لباسشویی انتخاب کنید و با خیال راحت، لباس‌های حساس خود را داخل محفظه درام بریزید.
با کمک این قابلیت در تنظیمات ماشین لباسشویی، آسوده خاطر هستید که لباس‌های ظریف عزیز شما از هر گونه آسیب و گزندی در امان هستند و پس از شست‌وشو، مانند روز اول نو خواهند ماند.

سخن پایانی

در این مقاله درباره تنظیمات ماشین لباسشویی که برای شما کمتر آشنا هستند، صحبت کردیم و دیدیم نسل جدید ماشین‌های لباسشویی، چه گزینه‌هایی را برای آسایش بیشتر کاربران ارائه می‌کنند. از سوی دیگر، تنظیمات پیچیده نسل جدید ماشین‌های لباسشویی ممکن است برای شما گیج‌کننده باشند و در زمان به هم ریختن تنظیمات ماشین لباسشویی، ندانید باید چه کاری انجام دهید. امیدواریم مطالب گفته‌شده در این مقاله، توانسته باشند شما را درباره این موارد راهنمایی کرده و به شما کمک کند از تمامی قابلیت‌های دستگاه خود به‌راحتی استفاده کنید.

دیدگاه کاربران

*
*
*