آیا شستن لباس با مایع ظرفشویی مشکل دارد؟

 مایع ظرفشویی محلولی برای چربی‌زدایی و شست‌و‌شوی ظروف کثیف و آلوده است که می‌تواند حتی چرب‌ترین لکه‌ها را از روی ظروف شما به‌آسانی پاک کند. بیشتر ما کاربرد مایع ظرفشویی را تنها محدود به شست‌وشوی ظروف می‌دانیم، اما این محلول، کاربردهای دیگری نیز دارد و می‌تواند برای پاک کردن سطوح دیگر نیز مفید باشد؛ برای مثال، شستن لباس با مایع ظرفشویی، منجر به پاک شدن آلودگی‌ها و چربی‌ها از روی آن می‌شود. از جمله لکه‌هایی که با کمک مایع ظرفشویی از روی لباس پاک می‌شوند، می‌توان به لکه روغن، جوهر، گریس، غذا، لوازم آرایشی، عرق و… اشاره کرد. درواقع، هر لکه چربی به‌کمک مایع ظرفشویی به‌راحتی از روی سطوح پاک می‌شود، اما آیا شستن لباس با مایع ظرفشویی مشکلی دارد؟ این پرسشی است که قصد داریم در این مقاله به آن پاسخ دهیم.

شستن لباس با مایع ظرفشویی

آیا شستن لباس با مایع ظرفشویی مشکلی دارد؟

مایع ظرفشویی یک چربی‌زدای بسیار قوی است؛ از این‌‌رو ممکن است برای پاک کردن چربی‌ها به فکر شستن لباس با مایع ظرفشویی باشید. بهتر است بدانید ساختار شیمیایی مایع لباسشویی یا پودر لباسشویی تفاوت‌های بسیار زیادی با مایع ظرفشویی دارد. همین مسئله موجب می‌شود شستن لباس با مایع ظرفشویی به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل شود. برای پاسخ به پرسش مطرح‌شده در این مقاله، قصد داریم مزایا و معایب شستن لباس با مایع ظرفشویی را با شما در میان بگذاریم تا بتوانید بهتر در این باره قضاوت کنید.

 

معایب شستن لباس با مایع ظرفشویی چیست؟

از جمله معایب استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن لباس، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آسیب رساندن به بافت پارچه

به‌دلیل آسیب رسیدن به بافت پارچه، شستن لباس با مایع ظرفشویی فکر خوبی به نظر نمی‌رسد؛ چراکه این کار می‌تواند موجب تغییر رنگ پارچه یا فرسایش زودهنگام آن شود. حتی اگر می‌خواهید البسه خود را با مایع ظرفشویی بشویید، بهتر است این کار را بیش‌ازحد انجام ندهید.

  1. ایجاد حساسیت‌های پوستی، به‌ویژه برای پوست‌های حساس

از آنجا که مایع ظرفشویی برای شست و شوی ظروف طراحی شده است و جایگاهی در حوزه شست و شوی لباس ندارد، درنتیجه ایجاد حساسیت پوستی پس از شستن لباس با مایع ظرفشویی، دور از ذهن نیست. به‌خصوص در افرادی که پوست حساس دارند، ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن البسه وجود دارد و بهتر است این افراد، لباس‌های خود را با مایع یا پودر لباسشویی مناسب بشویند.

  1. پاک‌ نکردن لکه‌های سخت لباس با استفاده از مایع ظرفشویی

استفاده از شوینده نامناسب برای شست‌وشوی لباس‌ها، سبب می‌شود لباس‌ها به‌خوبی تمیز نشوند و برخی از لکه‌ها همچنان روی لباس باقی بمانند. درنتیجه شستن لباس با مایع ظرفشویی، نه‌تنها به پاک‌سازی تمامی لکه‌ها کمک نمی‌کند، بلکه ممکن است به تمام بافت پارچه و درنهایت لباس شما آسیب بزند. بسیاری از مردم بر این باورند که بهتر است برای شستن لباس‌های مشکی، به‌جای پودر لباسشویی از مایع ظرفشویی استفاده کرد؛ در‌حالی‌که شستن لباس مشکی با مایع ظرفشویی، نه‌تنها به حفظ رنگ پارچه کمک نمی‌کند، بلکه ممکن است منجر به رنگ و رورفتگی پارچه مورد نظر شود. به‌طورکلی اگر می‌خواهید طول عمر لباس مورد نظر را افزایش دهید، بهتر است از شستن لباس با مایع ظرفشویی خودداری کنید.

پاک‌ نکردن لکه‌های سخت لباس با استفاده از مایع ظرفشویی

استفاده از مایع ظرفشویی در ماشین لباسشویی

باید بدانید استفاده از مایع ظرفشویی در ماشین لباسشویی نیز معایبی برای ماشین لباسشویی دارد و ممکن است به آسیب‌هایی منجر شود. همان‌طور که می‌دانید، مایع ظرفشویی، کف بسیار زیادی تولید می‌کند و استفاده از آن در ماشین لباسشویی توصیه نمی‌شود؛ زیرا ماشین لباسشویی برای خارج کردن کف اضافی و آبکشی البسه، مجبور خواهد بود فشار زیادی را تحمل کند.

اگر ماشین لباسشویی، قدرت کافی برای خروج کف اضافی را نداشته باشد، نه‌تنها لباس‌ها کثیف و کف‌آلود باقی می‌مانند، بلکه کف‌های اضافی، به‌صورت رسوب در مجاری و پمپ تخلیه دستگاه باقی می‌مانند. اگر دوست دارید طول عمر ماشین لباسشویی خود را افزایش دهید، بهتر است از پودر یا مایع لباسشویی متناسب با ماشین استفاده کنید.

 

کاربردهای مایع ظرفشویی برای از بین بردن لکه‌های لباس

با اینکه شستن لباس با مایع ظرفشویی اصلاً درست نیست و با معایب بسیار زیادی همراه است،  یکی از کاربردهای مایع ظرفشویی لکه‌زدایی است. به‌منظور پاک کردن لکه‌های چربی از روی لباس، کافی است نقطه مورد نظر را به مدت چند دقیقه در محلول آب و مایع ظرفشویی قرار دهید و سپس آبکشی کنید تا از شر لکه چربی خلاص شوید. البته توصیه ما به شما این است که در شست‌و‌شوی البسه با کمک مایع ظرفشویی، زیاده‌روی نکنید تا آسیب زیادی به لباس شما وارد نشود و طول عمر پارچه افزایش یابد.

 

سخن پایانی

در این مقاله درباره استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن لباس با شما صحبت کردیم و به این پرسش که آیا شستن لباس با مایع ظرفشویی مشکل دارد یا خیر، پاسخ دادیم. همان‌طور که دیدیم، استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن لکه‌های چربی بسیار مفید است، اما زیاده‌روی در انجام این کار نیز می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به پارچه وارد کند. اگر دوام لباس مورد نظرتان برای شما مهم است، می‌توانید ابتدا روی قسمت کوچکی از آن، مایع ظرفشویی بریزید و مقاومت پارچه را در برابر آسیب مایع ظرفشویی تست کنید. چنانچه تجربه شستن لباس با مایع ظرفشویی را دارید، لطفاً نکات مثبت و منفی انجام این کار را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه کاربران

*
*
*