نکات استفاده از ماشین لباسشویی که شاید ندانید

نکات استفاده از ماشین لباسشویی

 آموزش و یادگیری مهم‌ترین نکات استفاده از ماشین لباسشویی می‌تواند سبب بالا رفتن طول عمر ماشین لباسشویی و کاهش هزینه‌های تعمیرات و تعویض قطعات این دستگاه شود. متأسفانه بیشتر کاربران این وسیله پرکاربرد، بدون در نظر گرفتن نحوه استفاده آن را به کار می‌گیرند و به همین دلیل گاهی با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند.

از این‌رو در این مقاله با هدف بررسی مهم‌ترین نکات استفاده از ماشین لباسشویی، به چند سؤال شایع نیز پاسخ داده می‌شود. ابتدا بهترین نحوه استفاده از ماشین لباسشویی بررسی و سپس درباره مناسب‌ترین مقدار پودر ماشین لباسشویی توضیح داده خواهد شد. همچنین تعداد دفعات استفاده از ماشین لباسشویی روز بیان می‌شود. درنهایت نیز به مضرات استفاده نکردن طولانی‌مدت از ماشین لباسشویی پرداخته خواهد شد.

مهم‌ترین نکات استفاده از ماشین لباسشویی

آشنایی با تنظیمات دستگاه

اولین گام این است که باید با تنظیمات دستگاه و کارکرد هرکدام از دکمه‌های ماشین لباسشویی آشنا باشید؛ چراکه هرکدام از این دکمه‌ها علامت‌ها و اصطلاحاتی خاص دارند که باید در زمان و مکان مناسب خود استفاده شوند تا بهترین کارایی را داشته باشند. این دکمه‌ها شامل جنس البسه، مدت‌زمان شست‌وشو، درجه حرارت آب و… می‌شوند؛ برای مثال، دکمه Hand wash نشان‌دهنده برنامه شست‌وشو با دمای آب بسیار پایین و با مقدار آب کم و برای البسه ابریشمی و بسیار ظریف است.

توجه به اصطلاحات درج‌شده روی البسه

یکی دیگر از نکات استفاده از ماشین لباسشویی آشنایی با اصطلاحات درج‌شده روی لباس‌هاست. افراد با شناخت این اصطلاحات بهتر می‌توانند از ماشین لباسشویی استفاده و در این صورت ماشین لباسشویی را روی حالت مناسب تنظیم می‌کنند. برای مثال، عبارت Hand wash only به این معناست که لباس را نباید در ماشین لباسشویی قرار داد؛ چراکه قطعاً هم لباس و هم ماشین لباسشویی آسیب خواهند دید. برای شست‌وشوی این لباس‌ها از پودر دستی استفاده کنید.

جداساری لباس‌ها براساس جنس و رنگ آن‌ها

پس از آشنایی با معنی اصطلاحات اختصاری ماشین لباسشویی و علائم شستشویی لباس، یکی دیگر از مهم‌ترین نکات استفاده از ماشین لباسشویی، جداسازی لباس‌ها از یکدیگر است. درواقع نباید لباس‌های رنگی و تیره را با هم در ماشین لباسشویی گذاشت. همچنین نباید لباس‌های پشمی را با لباس‌های نخی یا از جنس‌های دیگر را با هم و با یک برنامه شست‌وشو در ماشین لباسشویی قرار داد؛ برای مثال، Cotton اصطلاحی برای البسه کتان و پنبه‌ای است و نشان می‌دهد که این البسه برنامه شست‌وشو جداگانه‌ای دارند.

جدا کردن لباس ها بر اساس رنگ

انتخاب پودر لباسشویی مناسب

انتخاب پودر لباسشویی مناسب نیز از دیگر نکات استفاده از ماشین لباسشویی است که باید جدی گرفته شود؛ چراکه انتخاب پودر نامناسب و بی‌کیفیت نه‌تنها سبب می‌شود البسه به‌درستی لک‌گیری و تمیز نشوند، بلکه به دستگاه نیز آسیب جدی وارد می‌کند.

درواقع پودرهای بی‌کیفیت به‌خوبی در آب حل نمی‌شوند. همچنین به لباس می‌چسبند و حتی با تمام شدن فرایند شست‌و‌شو نیز گاهی از لباس‌ها جدا نمی‌شوند؛ بنابراین باید در انتخاب پودر ماشین لباسشویی مناسب نهایت دقت صورت بگیرد. همچنین استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی به شدت ممنوع است.

مناسب‌ترین مقدار پودر ماشین لباسشویی در هر بار مصرف چقدر است؟

در پاسخ به این سؤال باید به چندین عامل توجه کرد؛ از جمله نوع جنس البسه، میزان کثیفی آن‌ها، حجم البسه، نوع پودر لباسشویی، درجه حرارت آب، برنامه انتخابی شست‌وشو البسه و… درواقع برای این موضوع قانون ثابتی وجود ندارد و هر فردی با توجه به موارد گفته‌شده می‌تواند مقدار پودر لباسشویی مناسب را تشخیص دهد. البته باید توجه داشت که زیاده‌روی در مصرف پودر لباسشویی ممکن است سبب شود پس از شست‌وشو، اثرات پودر لباسشویی اضافی روی البسه باقی بماند.

 

در روز چند بار می‌توان از ماشین لباسشویی استفاده کرد؟

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات استفاده از ماشین لباسشویی میزان دفعات مجاز استفاده از این وسیله در طول شبانه‌روز است. برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی توصیه می‌شود بیش از یک‌بار در روز از ماشین لباسشویی استفاده نشود. البته درصورت نیاز تا دو بار استفاده نیز مجاز است و مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما باید توجه داشت که روشن شدن بیش از اندازه ماشین لباسشویی سبب ایجاد اصطکاک در میان قطعات دستگاه و همین امر سبب خرابی قطعات یا استهلاک آن‌ها می‌شود. چنانچه به هر دلیل کاربران مجبور باشند از ماشین لباسشویی بیش از یک‌بار در روز استفاده کنند، حتماً باید بعد از اتمام فرایند شستشو، حداقل یک ساعت به ماشین لباسشویی اجازه استراحت بدهند و بعد دور دوم شست‌وشو را آغاز کنند.

در روز چند بار می‌توان از ماشین لباسشویی استفاده کرد

 

 آیا استفاده نکردن طولانی ‌مدت از ماشین لباسشویی به دستگاه آسیب می‌زند؟

همان‌قدر که استفاده بیش از اندازه از ماشین لباسشویی می‌تواند به دستگاه آسیب بزند، استفاده نکردن طولانی ‌مدت از آن نیز می‌تواند برای دستگاه مشکلات عدیده‌ای ایجاد کند. مهم‌ترین مشکلات استفاده نکردن طولانی ‌مدت از ماشین لباسشویی عبارت‌اند از:

  • لاستیک دور درب ماشین لباسشویی دچار چسبندگی می‌شود.
  • رسوب در پمپ تخلیه رسوب ایجاد می‌شود و در این صورت فرایند تخلیه آب به‌درستی انجام نمی‌شود.
  • به‌دلیل انباشت لایه‌های رسوب روی فیلتر ماشین لباسشویی، فیلتر ورودی و خروجی مسدود می‌شوند.
  • شیلنگ ورودی و خروجی دچار رسوب می‌شود و درنتیجه هنگام آبگیری و تخلیه، برای دستگاه مشکل ایجاد می‌شود.
  • بوی نامطبوع و زننده در مخزن ماشین لباسشویی و قسمت‌های دیگر ایجاد می‌شود.

موارد گفته‌شده برخی از شایع‌ترین مشکلات استفاده نکردن طولانی‌مدت از ماشین لباسشویی است. البته اگرچه برخی از این مشکلات را می‌توان رفع کرد، قطعاً هزینه‌بر و زمان‌بر خواهند بود و در کاهش طول عمر مفید ماشین لباسشویی نیز تأثیر بالایی خواهند داشت.

 

سخن پایانی

در این مقاله، مهم‌ترین نکات استفاده از ماشین لباسشویی بررسی شدند. نادیده گرفتن این نکات در وهله اول طول عمر ماشین لباسشویی را کاهش می‌دهد و هزینه‌های تعمیرات و تعویض قطعات را نیز به همراه خواهد داشت؛ از این‌رو بهتر است با رعایت نکات لازم در استفاده از ماشین لباسشویی از بروز مشکلات عدیده و هزینه‌های اضافی پیشگیری کنید.

 

 

دیدگاه کاربران

*
*
*