12 لباسی که نباید با ماشین لباسشویی شست

لباس هایی که نباید در ماشین لباسشویی شست

 آیا می‌دانید لباس‌هایی که نباید با ماشین لباسشویی شست کدامند؟ خوشبختانه امروزه بیشتر مردم از ماشین لباسشویی برای شست‌وشوی لباس‌های خود استفاده می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های خانم‌های خانه‌دار این است که چه لباس‌هایی را می‌توان با لباسشویی شست و چه البسه‌ای را نباید در ماشین لباسشویی قرار داد؛ بنابراین بهتر است در ابتدا از این موضوع مطلع شوید تا آسیبی به لباس‌هایتان وارد نشود. در ادامه فهرست لباس‌هایی که نباید با ماشین لباسشویی شست و چیزهایی که نباید در لباسشویی بیندازید بیان شده است؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چه چیزهایی را نباید در ماشین لباس‌شویی انداخت؟

شست‌وشوی برخی لباس‌ها با ماشین لباسشویی به الیاف آن‌ها آسیب می‌رساند یا ظاهر و رنگشان را تغییر می‌دهد که دلیل این امر دمای نامناسب آب است؛ به همین منظور بهتر است پارچه‌ها و لباس‌هایی که نباید با ماشین لباسشویی شست  را به‌خوبی بشناسید.

 

۱. کت و شلوار

معمولاً لباس‌های رسمی مانند کت و شلوار با پارچه‌هایی با جنس مرغوب دوخته شده‌اند. پس اگر لباستان برای شما ارزشمند است آن را در ماشین لباسشویی نیندازید؛ زیرا ممکن است حالت صاف اولیه خود را از دست بدهد. برای شست‌وشوی کت و شلوار بهتر است از خشک‌شویی‌ها استفاده کنید یا در خانه چروک آن‌ها را با بخارشو از بین ببرید.

 

۲. لباس‌های دارای پولک و نگین

یکی از لباس‌هایی که نباید با ماشین لباسشویی شست، لباس‌های مجلسی و دارای پولک و نگین هستند؛ زیرا ممکن است در اثر ضربات تند ماشین لباسشویی پولک‌ها یا نگین لباس‌ها کنده شوند یا اینکه تغییر رنگ و شکل دهند. پس بهترین راه حل برای شست‌وشوی این لباس‌ها نیز شست‌وشو با دست یا استفاده از خشکشویی است.

 

۳. مایو شنا

ازجمله لباس‌هایی که نباید با ماشین لباسشویی شست لباس‌های شنا است؛ بهتر است لباس‌های شنا و مایو را با دست در آب ولرم بشویید. این لباس‌ها معمولاً کاپ‌هایی دارند که ممکن است با انداختن در ماشین لباسشویی فرم خود را از دست بدهند. برای خشک کردن هم به‌جای استفاده از ماشین خشک‌کن آن‌ها را از گیره آویزان کنید و در معرض نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

 

۴. لباس‌های زیپ‌دار و دکمه‌دار

بهتر است دکمه‌های لباس‌ها را باز بگذارید تا در اثر ضربه‌های متعدد سوراخ‌های دکمه‌ها آسیب نبینند. برای لباس‌های زیپ‌دار نیز بهتر است زیپ‌ها را تا بالا ببندید تا به لباس‌های دیگر که در داخل ماشین لباسشویی هستند گیر نکند و موجب پاره شدن آن‌ها نشود.

موارد ممنوعه ماشین لباسشویی

۵. جوراب بچه و لباس‌های مخصوص بچه

یکی دیگر از لباس‌هایی که نباید با ماشین لباسشویی شست جوراب بچه است؛ ممکن است در شیلنگ و دریچه‌های ماشین لباسشویی گیر کنند؛ پس بهتر است آن‌ها را با دست بشویید. همچنین می‌توانید همه آن‌ها را داخل یک توری قرار دهید و گره بزنید و سپس داخل ماشین لباسشویی بیندازید.

 

۶. کفش

شاید بتوان برخی از کتانی‌های پارچه‌ای یا جورابی را با ماشین لباسشویی شست، اما برخی کفش‌ها مانند کفش چرم و کتانی‌های مخصوص دو و ورزش را نمی‌توان در ماشین لباسشویی انداخت. بهتر است این کفش‌ها را با دست و با استفاده از یک مسواک و ماده سفیدکننده کفش بشویید تا به‌خوبی تمیز شوند.

 

۷. لباس پشمی

لباس‌های پشمی به‌دلیل الیاف ظریف و خاصی که دارند، نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند. اگر هم امکان شستن با دست وجود ندارد بهتر است از کیسه‌های توری برای شست‌وشو استفاده شود. همچنین می‌توانید هر چند وقت یک‌بار لباس‌های پشمی خود را به خشک‌شویی ببرید. در ادامه سایر لباس‌هایی که نباید با ماشین لباسشویی شست را بررسی خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

 

۸. کراوات

از آنجا که جنس بیشتر کراوات‌ها ابریشمی است، شستن آن‌ها در ماشین لباسشویی به الیافشان آسیب می‌رساند؛ پس منطقی است آن‌ها را با دست بشویید یا اینکه از ماده تمیزکننده خشک استفاده کنید.

 

۹. لباس زیر

علاوه بر اینکه ممکن است کاپ لباس‌های زیر شما در ماشین لباسشویی آسیب ببیند و رنگ آن‌ها تغییر کند، شستن لباس زیر در ماشین لباسشویی از لحاظ بهداشتی صحیح نیست. برای شستن این لباس‌ها باید از مینی‌واش یا شست‌وشوی دست بهره گرفت.

 

۱۰. لباس‌های توری 

از آنجا که الیاف لباس‌های توری بسیار نازک و آسیب‌پذیرند ممکن است در ماشین لباسشویی گیر کرده و پاره شوند؛ پس لباس توری هم در گروه لباس‌هایی که نباید با ماشین لباسشویی شست قرار می‌گیرد.

 

۱۱. بالش فومی

شستن بالش‌های فومی در لباسشویی فرم آن‌ها را از بین می‌برد؛ پس برای شستن می‌توانید آن‌ها را در یک تشت آب ولرم قرار داده و با یک نرم‌کننده و با فشار کم دست بشویید.

بالش در ماشین لباسشویی

۱۲. لباس‌هایی که ممکن است هنگام شستشو با آب گرم رنگ دهند

احتمالاً تا به حال برای شما نیز پیش آمده است که یک لباس سفید و قرمز را هم‌‌زمان داخل ماشین لباسشویی انداخته و درنهایت دو لباس با رنگ صورتی ملایم دریافت کرده باشید. بهتر است این نوع لباس‌ها را با دست بشویید یا اینکه آن‌ها را جداگانه در ماشین لباسشویی بیندازید.

در این بخش توضیح دادیم که چه چیزهایی را نباید در ماشین لباس‌شویی انداخت؛ در ادامه به بررسی پودرهای مناسب شست‌وشوی لباس خواهیم پرداخت.

پودر ماشین لباسشویی بهتر است یا مایع ماشین لباسشویی؟

به‌طورکلی شوینده‌های مایع چه برای شست‌وشو با دست و چه برای ماشین لباسشویی مناسب‌ترند. پودر ماشین لباسشویی در صورتی که کیفیت خوبی نداشته باشد یا این که بیشتر از حد استفاده شود ممکن است داخل لوله‌ها انسداد ایجاد کنند یا لکه آن روی برخی لباس‌ها بمانند (به‌ویژه لباس مشکی). پس در جواب اینکه پودر لباسشویی بهتر است یا مایع باید گفت که بهتر است برای شست‌وشو لباس‌ها در ماشین لباسشویی به‌جای پودر از مایع استفاده کنیم که بهتر در آب حل می‌شود.

 

اقلامی که نباید در ماشین لباسشویی انداخت

ازجمله چیزهایی که نباید در لباسشویی بیندازید و بهتر است از پودر دستی برای شست‌وشو استفاده کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اقلام حساس به حرارت: اقلامی مانند پارچه‌های حساس و لباس‌هایی که با حرارت متوسط یا بالا آسیب می‌بینند.
  • اقلامی که باید با دست شسته شوند: لباس‌ها یا اقلامی مانند لباس‌های پشمی، کشمیر، مخمل و لباس‌هایی با جزئیات دست‌دوز، که توصیه می‌شود به صورت دستی شسته شوند. شستشوی این اقلام به صورت دستی باعث حفظ کیفیت و جلوگیری از آسیب‌رساندن به آن‌ها می‌شود.
  • اقلامی با قطعات فلزی: اقلامی که قطعات فلزی مانند زیپ‌ها، چوب‌ها، گیره‌ها، دکمه‌ها یا آویزهای فلزی دارند. این قطعات ممکن است به ماشین لباسشویی یا دیگر لباس‌ها آسیب برسانند یا حتی خودشان در نتیجه شست‌وشو آسیب ببینند.
  • اقلام شیشه‌ای یا شکستنی: ظروف شیشه‌ای، ظروف سرامیکی شکستنی، لیوان‌ها و سایر اشیاء شیشه‌ای که در صورت ضربه ممکن است شکسته شوند. در صورت شکسته شدن، می‌توانند به لباس‌ها و دستگاه لباسشویی آسیب برسانند.
  • اقلامی با پرز و نخ‌های بلند: لباس‌هایی که دارای پرز بلند، نخ‌های خارجی یا تزیینات گره‌دار هستند. این اقلام ممکن است در حین شستشو باعث پیچیدگی و پرزها شوند و ظاهر لباس را خراب کنند.
  • اقلامی با مواد شیمیایی خطرناک: اقلامی که دارای مواد شیمیایی خطرناک مانند قلیایی‌ها، اسیدها، روغن‌ها، حلال‌ها و مواد شوینده قوی هستند. این مواد ممکن است با لباس‌ها و دستگاه لباسشویی واکنش داشته باشند و آن‌ها را آسیب برسانند یا خطر ایجاد کنند.

 

سخن پایانی 

برای شست‌وشوی لباس‌ها با ماشین لباسشویی بسیار مهم است که نکات ذکرشده را رعایت کنید؛ زیرا درصورت رعایت نکردن نکات لازم ممکن است به لباس‌های شما آسیب وارد شود. برخی از لباس‌هایی که نباید با ماشین لباسشویی شست  را بهتر است با دست بشویید تا به پارچه آسیبی وارد نشود. برخی از این لباس‌ها عبارتند از: کت و شلوار، لباس‌های مجلسی، پارچه‌های ابریشمی و… امیدواریم از این مطالب بهره کافی برده باشید.

 

پرسش‌های متداول

  • چرا نباید برخی از لباس‌ها را در ماشین لباسشویی شست؟

    شست‌وشوی یکسری از لباس‌ها در ماشین لباسشویی سبب آسیب دیدن الیاف پارچه آن لباس و تغییر ظاهر و رنگ آن می‌شود.

 

  • لباس‌هایی که نباید با ماشین لباسشویی شست کدامند؟

    کت و شلوار، لباس‌های دارای پولک و نگین، مایو، لباس زیر، لباس زیپ‌دار، لباس دکمه‌دار، جوراب بچه، حوله کوچک، کفش چرمی، کتونی مخصوص ورزش و دو، لباس پشمی، کراوات، لباس‌های توری و بالش‌های فومی.

  • آیا لباس‌های حاوی زیپ را می‌توان در ماشین لباسشویی شست؟

    لباس‌های حاوی زیپ باید با احتیاط شسته شوند، زیرا ممکن است باعث خرابی ماشین لباسشویی یا خود لباس شوند. بهتر است قبل از شستشو زیپ‌ها را ببندید تا آسیبی به ماشین باسشویی و دیگر لباس‌ها نرسد.

 

 

 

دیدگاه کاربران

*
*
*