پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟

پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟

پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟ شست‌وشوی لباس در طول زمان یکی از کارهای نسبتا دشوار برای خانم‌ها بوده است؛ چراکه استفاده از شوینده‌های نامناسب سبب آسیب رسیدن به بافت لباس می‌شده یا لکه‌های مختلف را به خوبی از بین نمی‌برده است. امروزه با ورود برندها و شوینده‌های مختلف به بازار این کار را آسان‌تر کرده است. اما بازهم این سوال برای افراد مختلف وجود دارد که استفاده از پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟ همان‌طور که می‌دانید شوینده‌های لباس در کنار مزایای بسیار خود معایبی را نیز دارند؛ برای مثال، ممکن است این شوینده‌های سبب ازبین بردن رنگ لباس شوند یا به بافت پارچه آسیب بزنند. بهترین راه برای جلوگیری از این موضوع این است که بدانید برای هر پارچه‌ای از چه شوینده‌ای استفاده کنید. در این مطلب به بررسی مزایا و معایب پودر و مایع لباسشویی خواهیم پرداخت. اگر در ذهنتان سوالات مختلفی درباره شوینده‌های لباس دارید این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد؛ پس همراه ما باشید.

فواید استفاده از پودر لباسشویی

برای این که بتوانیم به سوال پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟ پاسخ دقیق‌تری بدهیم ابتدا باید به بررسی مزایا و معایب هرکدام از شوینده‌ها بپردازیم. به صورت کلی پودرهای لباسشویی به دلیل وجود آنزیم‌‌های پاک‌کننده، نسبت به مایع لباسشویی قدرت بیشتر در لکه‌بری دارد. برای مثال، از بین بردن لکه قهوه از روی لباس با پودر لباسشویی راحت‌تر است. یکی دیگر از مزایای پودر لباسشویی قیمت آن است؛ به طوری که می‌توانید با پرداخت بهای کمتری نسبت به مایع لباسشویی،‌ آن را خریداری کنید. همچنین بسته‌بندی پودرهای لباسشویی امکان بازیافت آن را میسر می‌کند در صورتی که بسته‌بندی مایع لباسشویی از پلاستیک است و می‌تواند برای محیط زیست مضر باشد.

معایب استفاده از پودر لباسشویی

همان‌طور که گفتیم شوینده‌های لباس در کنار مزایای بسیاری که دارند، شامل معایبی هم می‌شوند؛ در ادامه برای پاسخ به سول پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟ به بررسی این معایب خواهیم پرداخت.

اولین مشکلی که برای پودرهای لباسشویی می‌توان نام برد تاثیر آن روی رنگ لباس است. برخی از لباس‌ها که رنگ تیره‌ای دارند در صورت شسته شدن با پودر لباسشویی رنگ خود را تا حدودی از دست می‌دهند و بعد از شست‌وشو و خشک شدن دیگر زیبایی اولیه را نخواهند داشت. اگر لباس‌ها با رنگ‌های مختلف را در لباسشویی بریزید و از پودر لباسشویی برای شستن آن استفاده کنید احتمال قاطی شدن رنگ‌ها بسیار زیاد است.

یکی دیگر از مشکلاتی که پودر لباسشویی دارد تاثیر دمای آب روی قدرت پاک‌‌کنندگی آن است؛ به این صورت که آب سرد یا با دمای پایین نمی‌تواند پودر لباسشویی را به طور کامل در خود حل کند و ممکن است لباس شما پس از آبکشی به صورت کامل تمیز نشود یا پودر لباسشویی روی آن باقی‌بماند.

همان‌طور که می‌دانید پودرهای لباسشویی آنزیم‌های پاکننده قوی دارد و این مسئله می‌تواند سبب بروز حساسیت برای کودکان شود.

معایب استفاده از پودر لباسشویی

انواع پودر لباسشویی

یکی دیگر از نکاتی که در پاسخ سوال پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟ وجود داردّ توجه به انواع پودرهای لباسشویی است؛ در ادامه به بررسی انواع پودر لباسشویی خواهیم پرداخت.

  • پودر لباس کودک: این پودر با پوست نرم و لطیف کودک ملایم و نرم است. در پودر لباسشویی کودک از آنزیم‌های پروتئاز و لیپاز استفاده می‌شود. برای اینکه الیاف لباس کودک آسیب نبیند پودر لباسشویی کودک بهترین گزینه است. در ضمن می‌توانید از پودر دستی نیز استفاده کنید.
  • پودر لباسشویی مخصوص لباس‌های رنگی: آنزیم‌های استفاده شده در این پودر به طوری است که بدون آسیب رسیدن به رنگ لباس لکه‌ها را ازبین می‌برند و از قاطی شدن رنگ آن‌ها جلوگیری می‌کنند.
  • پودر لباسشویی مخصوص لباس‌های سفید: یکی از بهترین پودرهای لباسشویی کاربردی، پودر لباسشویی مخصوص لباس‌های سفید است. این پودر از کدرشدن پارچه سفید جلوگیری می‌کند و عمل لکه‌زدایی را بدون آسیب رساندن به بافت و رنگ پارچه انجام می‌دهد.

فواید استفاده از مایع لباسشویی

حال که مزایا و معایب پودر لباسشویی بررسی شد در ادامه بررسی پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟ به توضیح فواید مایع لباسشویی خواهیم پرداخت. اولین مزیتی که می‌توان برای مایع لباسشویی ذکر کرد این است که نسبت به پودر لباسشویی قدرت حل شوندگی بالاتری دارد و به همین دلیل شست‌وشو را بهتر انجام می‌دهد. همچنین به دلیل آنزیم‌هایی که در مایع لباسشویی وجود دارد احتمال آسیب رسیدن به بافت پارچه بسیار کمتر است. همچنین حل‌شوندگی بالای مایع لباسشویی در آب می‌تواند سبب کاهش تجمع رسوبات در لباسشویی و افزایش عمر مفید آن شود.

پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی

معایب استفاده از مایع لباسشویی

از لحاظ قیمت، مایع لباسشویی قمیت بیشتری نسبت به پودر دارد و خرید پودر به صرفه‌تر است. بسته‌‌بندی پلاستیکی مایع لباسشویی به محیط زیست آسیب خواهد زد و برای آن مضر است. همچنین مایع توانایی پاک کردن لکه‌های قدیمی و سرسخت را ندارد درنتیجه بهتر است در این مورد از پودر لباسشویی استفاده کنید. با توجه به نکاتی که تا این قسمت گفته شد تقریبا می‌تواند پاسخ مشخصی برای سول پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟ در نظر گرفت.

انواع مایع لباسشویی

همانند پودر لباسشویی، مایع لباسشویی نیز انواع و کاربردهای مختلفی دارد؛ در ادامه به بررسی انواع مایع لباسشویی خواهیم پرداخت.

  • مایع لباسشویی تیره چیست؟

این مایع برای لباس‌های تیره طراحی شده و برای حفظ رنگ مشکی لباس‌ها بسیار عالی است. این مایع به مرور زمان رنگ لباس‌ها را بور نمی‌کند.

  • مایع لباسشویی مخصوص لباس های سفید

این مایع برای شست‌وشوی لباس‌های سفید است و می‌تواند به راحتی تمامی آلودگی‌ها را ازبین ببرد. این نوع از مایع لباسشویی برای لباس‌های سفید و پرده‌های روشن مناسب است.

  • مایع لباسشویی رنگی‌شور

اگر لباس‌های رنگی مختلف دارید و نگران قاطی شدن رنگ‌های آن هستید می‌توانید از مایع لباسشویی رنگی‌شور استفاده کنید. این نوع از مایع لباسشویی در آب سرد به راحتی حل می‌شود و از آسیب رسیدن به رنگ لباس‌ها و قاطی شدن رنگ آن‌ها جلوگیری می‌کند.

پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد پودر لباسشویی آنزیم‌های قوی‌تری دارد پس می‌تواند به لباس شما آسیب بیشتری بزند. همچنین رسوب پودر در لباسشویی احتمال آسیب رسیدن به آن را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلایلی که گفته شد بهتر برای مایع لباسشویی را انتخاب کنید تا آسیب کمتری به لباس و ماشین لباسشویی شما زده شود.

پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟

برای اتو کشیدن شستن با مایع بهتر است یا پودر؟

اگر لباس‌هایی دارید که چروک زیادی را به خود می‌گیرد استفاده از مایع لباسشویی گزینه بهتری است. مایع به دلیل کاهش الکتریسیته ساکن حین شست‌وشو چروک کمتری را به لباس می‌دهد و نسبت به پودر عملکرد بهتری دارد.

جمع‌بندی

پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟ به صورت کلی در پاسخ به این سوال می‌توان گفت: پودر لباسشویی در طولانی مدت ممکن است به بافت لباس آسیب وارد کند و رنگ آن را از بین ببرد؛ اما مایع لباسشویی در طولانی مدت به بافت لباس آسیب وارد نمی‌کند. در کنار این موارد بهتر است بدانید که قیمت مایع لباسشویی نسبت به پودر قیمت بالا تری دارد و بسته‌بندی آن برای محیط زیست مضر است. انتخاب پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی برای شست‌وشوی لباس‌ها کاملا به نوع لباس و لکه شما بستگی دارد. اگر لکه‌های سخت روی لباس شما است می‌توانید از پودر و اگر می‌خواهید لباستان را آب سرد بشویید می‌توانید از مایع لباسشویی استفاده کنید. حالا نظر شما چیست پودر را انتخاب می‌کنید یا مایع لباسشویی؟

 

دیدگاه کاربران

*
*
*