چرا قابلمه روحی در ماشین ظرفشویی سیاه می‌شود؟

قابلمه روحی در ماشین ظرفشویی

در بسیاری از منازل ما ایرانیان ظروف روحی جزء پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین ظروف محسوب می‌شوند. ظروف روحی به‌دلیل سبک بودن و آسانی نسبی پخت غذا در آن‌ها، مصرف‌کنندگان زیادی دارند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی ماشین ظرف‌شویی به یکی از وسایل پرکاربرد تبدیل شده است و افراد برای شست‌وشوی ظروف خود از آن استفاده می‌کنند. با وجود اینکه انواع ماشین‌های ظرف‌شویی براساس تکنولوژی و فناوری پیشرفته‌ای طراحی شده‌اند، گاهی اوقات شما برای شستن برخی ظروف در این دستگاه با محدودیت مواجه می‌شوید؛ چراکه جنس و سطح کیفی مواد استفاده‌شده در برخی ظروف با فرایند شست‌وشوی ماشین ظرف‌شویی سازگار نیستند. سطح بدنه ظروف روحی نیز به‌دلیل کیفیت و نوع مواد اولیه استفاده‌شده در ساختار آن، هنگام شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی به‌تدریج کدر و تیره‌رنگ می‌شود و یکی از چیزهایی است که در لیست ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی شست قرار می‌گیرد. از این‌رو ما در این مقاله قصد داریم درباره دلایل سیاه شدن قابلمه روحی در ماشین ظرف‌شویی و روش‌های سفید کردن قابلمه روحی مطالبی را ارائه دهیم.

چرا قابلمه روحی در ماشین ظرف‌شویی سیاه می‌شود؟

پاسخ این است که جنس و نوع مواد استفاده‌شده در ساخت قابلمه‌های روحی به‌گونه‌ای هستند که با شرایط ماشین ظرف‌شویی سازگاری ندارند؛ به عبارت دیگر عوامل مختلفی در فرایند شست‌وشوی ظروف روحی به کمک ماشین ظرف‌شویی می‌تواند به ظرف‌های شما آسیب برساند و موجب کاهش کیفیت ظاهری آن‌ها شود. به‌طورکلی عوامل مختلفی مانند مواد شوینده، گرما، برخی از مواد معدنی در آب و… می‌توانند سبب سیاه شدن قابلمه‌های روحی شوند، اما یکی از مهم‌ترین دلایل سیاه شدن قابلمه روحی در ماشین ظرف‌شویی گرمای تولیدشده حاصل از شست‌وشوی ظروف است. لازم است بدانید ساختار و بدنه ظروف روحی بسیار حساس و ظریف طراحی می‌شوند و حرارت زیاد می‌تواند موجب تغییر رنگ و سیاه شدن این ظروف شود؛ بنابراین توصیه ما به شما این است که از گذاشتن قابلمه روحی در ماشین ظرف‌شویی خودداری کنید و به‌کمک دست و با روش‌های اصولی آن‌ها را شست‌وشو دهید.

سیاه شدن روحی در ماشین ظرفشویی

روش‌های سفید کردن قابلمه روحی

در صورتی که پس از شستن قابلمه روحی در ماشین ظرف‌شویی لکه‌های سیاه روی قابلمه شما ایجاد شده است، می‌توانید به‌کمک راهکارهای اصولی قابلمه روحی خود را سفید کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین روش‌های سفید کردن قابلمه روحی اشاره خواهیم کرد.

  • استفاده از مواد شوینده

چنانچه مدت استفاده از قابلمه روحی کوتاه بوده و سطح بسیار کمی سیاه شده باشد، می‌توانید بلافاصله ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی را به مدت ۵ دقیقه درون قابلمه بگذارید و سپس با استفاده از اسکاچ یا سیم ظرف‌شویی ظرف روحی را سفید کنید.

  • استفاده از صابون

در صورتی که در اثر شستن قابلمه روحی در ماشین ظرف‌شویی ظرف شما سیاه شده است، برای پاک کردن تیرگی ایجادشده می‌توانید از صابون استفاده کنید. برای این کار تنها کافی است اسکاچ را به صابون آغشته کرده و آن را به سطح ظرف بکشید و سپس آبکشی نمایید. پس از آبکشی شاهد درخشندگی و تمیزی ظرف خود خواهید بود.

تمیز کردن قابلمه روحی سیاه

  • استفاده از آب‌لیمو و مایع ظرف‌شویی

چنانچه قابلمه روحی در ماشین ظرف‌شویی سیاه شود، شما می‌توانید با ریختن محلول آب‌لیمو و مایع ظرف‌شویی قابلمه خود را سفید کنید. برای این کار ابتدا باید مقداری محلول مایع ظرف‌شویی و آب‌لیمو را درون قابلمه ریخته و آن را به مدت چند ساعت روی شعله ملایم قرار دهید. در این روش ابتدا قابلمه سیاه می‌شود، اما نباید نگران این مسئله باشید؛ چراکه بعد از گذشت چند ساعت ظرف شما کامل سفید خواهد شد.

  • استفاده از گاز پاک‌کن

در صورتی که با گذاشتن قابلمه روحی در ماشین ظرف‌شویی ظرف شما سیاه شده باشد، می‌توانید از گاز پاک‌کن استفاده کنید. برای این کار کافی است مقداری گاز پاک‌کن را روی سطح سیاه قابلمه بریزید و بعد از گذشت نیم ساعت آن را آبکشی کنید.

سخن پایانی

ظروف روحی به‌واسطه مزایایی که دارند، به یکی از پرمصرف‌ترین ظروف تبدیل شده‌اند. این ظروف پرکاربرد با گذشت زمان و در اثر جوشاندن آب، پخت برنج و حبوبات و همچنین به‌دلیل حرارت نامناسب بخار روغن و مواردی از این قبیل سیاه می‌شوند. افرادی که از ماشین ظرف‌شویی و ژل ظرفشویی برای شست‌وشوی ظروف خود استفاده می‌کنند، با قرار دادن قابلمه روحی در ماشین ظرف‌شویی با مشکل سیاه شدن سطح درونی یا بیرونی ظرف مواجه می‌شوند؛ از این‌رو توصیه ما این است که از قرار دادن قابلمه روحی در ماشین ظرف‌شویی خودداری کنید؛ چراکه مواد شوینده استفاده‌شده در ماشین ظرف‌شویی و حرارت زیاد آب ظرف‌شویی به‌آسانی موجب سیاه شدن ظروف روحی شما خواهند شد.

در صورتی که پس از قرار دادن قابلمه روحی در ماشین ظرف‌شویی ظرف شما تیره و سیاه شد، با استفاده از راهکارهای ارائه‌شده در این مقاله می‌توانید ظرف خود را سفید و تمیز کنید. در این مقاله به این سؤال که چرا قابلمه روحی در ماشین ظرف‌شویی سیاه می‌شود و روش‌های سفید کردن آن پاسخ دادیم. امیدواریم مطالب ارائه‌شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. در پایان از همراهی شما بسیار سپاسگزاریم.

 

 

 

دیدگاه کاربران

*
*
*