ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی شست | اشتباهات رایج

ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی شست

ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی شست برای طول عمر دستگاه بسیار مهم است، ماشین ظرف‌شویی از اوایل سال 1900 ساخت گسترش یافته و تا به امروز بسیار پیشرفت کرده است؛ تا حدی که امروزه محفظه مشخص‌شده برای ماشین ظرف‌شویی را می‌توان در کابینت‌ها مشاهده کرد، که این علاقه خود را مدیون سازنده این ماشین جوئل هاتون است که اولین بار در سال 1850 ماشین ظرف‌شویی جعبه کوچک خود را ثبت اختراع کرد؛ به همین دلیل دیگر کمتر کسی شست‌وشوی ظروف خود را به‌صورت دستی انجام می‌دهد.

ماشین‌های هوشمند شست‌وشوی ظروف یا همان ماشین ظرف‌شویی، در زمان و انرژی صرفه‌جویی می‌کنند و حتی شست‌وشوی کامل و تمیزتری در مقایسه با شست‌وشو با روش‌های دیگر انجام می‌دهند؛ خب درنتیجه مشتریان زیادی را جذب خود کرده‌اند، اما ظروف پلاستیکی نازک، ظروف چوبی ظریف، قابلمه چدنی یا مس و… از ظروفی هستند که نباید در ماشین ظرف‌شویی شسته شوند.

بیشتر بخوانید:   علت شستشوی طولانی‌مدت ماشین ظرفشویی را بدانید!

در ماشین‌های ظرف‌شویی فرایند شست‌و‌شو به‌صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می‌شود. همچنین سهولت در شست‌وشو و حتی مصرف کمتر آب در مقایسه با شست‌وشوی دستی توانسته تمام خواسته انسان را در شست‌وشویی راحت‌تر و باکیفیت‌تر برطرف کند.

از این‌رو امروزه در بیشتر خانه‌ها در سراسر دنیا ماشین ظرف‌شویی نیز بخشی از آشپزخانه‌ها را گرفته‌اند و در کنار ماشین لباسشویی، دومین ماشین شست‌وشوی اتوماتیک هستند؛ با این حال با همه مزیتی که ماشین‌های ظرف‌شویی دارند، متأسفانه برخی ظروف را نمی‌توان در این ماشین‌ها قرار داد. در این مقاله به ظروفی که نباید در ماشین ظرف‌شویی شست به همراه انواع برنامه شست‌وشوی ماشین ظرفشویی، اشاره خواهیم کرد.

چه ظروفی را می‌توان در ماشین‌های ظرف‌شویی قرار داد؟

بسیاری از ظروف مورد استفاده در طول روز را به‌راحتی می‌توانید با کمک ماشین ظرف‌شویی و با چند دکمه و کلیک بشویید. به‌طورکلی تعریف استاندارد صنعتی برای اینکه چه چیزی را می‌توان با ماشین ظرف‌شویی شست وجود ندارد، اما ظروفی را که قادر به مقاومت در برابر حرارت، فشار آب، اسپری‌های شست‌وشو و مواد شوینده مثل قرص ماشین ظرفشویی، بدون آسیب هستند می‌توان به‌راحتی در ماشین ظرف‌شویی قرار داد و بدون هیچ مشکلی فرایند شست‌وشو با ماشین ظرف‌شویی را برای این ظروف شروع کرد.

آیا می‌توان ظروف چینی را در ماشین ظرف‌شویی قرار داد؟

ظروفی که نباید در ماشین ظرف‌شویی شست، بسیار اندک هستند، اما ظروف چینی را که بخش عمده‌ای از ظروف مورد استفاده در طول روز تمامی افراد محسوب می‌شوند، به‌راحتی می‌توان با طرز استفاده از ماشین ظرف‌شویی به نحوه صحیح بدون هیچ مشکلی به‌صورت سالم از ماشین ظرف‌شویی بیرون آورد.

ظرف‌هایی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت

شست‌وشوی ظروف پلاستیکی با ماشین ظرف‌شویی

ظروف پلاستیک نیز از جمله ظروفی هستند، که ابتدا باید درجه مقاومتی آن‌ها را در مقابل حرارت، فشار آب و عوامل دیگر بررسی کنید. در این میان، قطعاً ظروف پلاستیکی نازک بر اثر فشار آب یا حرارت ناشی از آب سوراخ یا جمع می‌شوند.

شست‌وشوی ظروف شیشه‌ای با ماشین ظرف‌شویی

ظروف شیشه‌ای نیز از آن دسته پرمصرف ظروف هستند که طرفداران زیادی دارند، اما این ظروف را نیز باید مانند ظروف پلاستیکی ابتدا از لحاظ مقاومتی بررسی کرد تا مطمئن شویم بر اثر فشار، مواد شوینده یا حتی حرارت آب با مشکل مواجه نمی‌شوند و جزء ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست هستند، بیشتر ظروف شیشه‌ای صد درصد مقاوم و مناسب برای شست‌وشو با ماشین ظرف‌شویی هستند.

شست‌وشوی ظروف سیلیکونی با ماشین ظرف‌شویی

ظروفی که نباید در ماشین ظرف‌شویی شست، ظروف شکننده و با متریال پایین ساخت هستند، اما سیلیکون‌های قوی و باکیفیت را می‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای به‌راحتی با ماشین ظرف‌شویی بشویید.

چند مورد از ظروفی که نباید در ماشین ظرف‌شویی شست

به‌طورکلی ماشین‌های ظرف‌شویی با فشار آب، گرمی آب، اسپری کردن آب و مواد شوینده کار می‌کنند؛ از این‌رو ظروفی که به این موارد واکنش منفی نشان دهند، به‌هیچ‌وجه مناسب شست‌وشو با ماشین ظرف‌شویی نخواهند بود که در ذیل به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • چاقو: قرار دادن چاقو در ماشین ظرف‌شویی ریسکی بزرگ است که هم بر چاقو و تیزی آن اثر خواهد گذاشت، هم تیغه‌های چاقو را کدر خواهد کرد و هم ممکن است به قفسه‌های ماشین ظرف‌شویی آسیب وارد کند.
  • چوب: قطعاً شما هم از تورم چوب در اثر رطوبت و گرمای زیاد آگاه هستید. با توجه به اینکه ماشین ظرف‌شویی فرایند شست‌وشو را به‌کمک رطوبت و گرما انجام می‌دهد، پس قطعاً شست‌وشوی مداوم چوب با ماشین ظرف‌شویی ممکن است سبب تورم آن شود.
  • ظروف تزیینی یا عتیقه: این ظروف از جمله ظروفی هستند که نباید در ماشین ظرف‌شویی شسته شوند. نقاشی‌های با دست و قلم و بافت حساس آن‌ها می‌تواند در مقابل فشار بالای آب پاک شوند؛ پس به‌هیچ‌وجه ظروف تزیینی یا عتیقه را در ماشین ظرف‌شویی قرار ندهید.
  • ظروف نقره و مس: این ظروف نیز برای شست‌وشو با ماشین ظرف‌شویی مناسب نیستند و ممکن است شوینده‌های ماشین ظرف‌شویی و نحوه شست‌وشو به آن‌ها آسیب جدی وارد کند.

در بالا به تعدادی از ظروفی که نباید در ماشین ظرف‌شویی قرار داد، اشاره شد. برای شست‌وشوی ظروف مختلف در ماشین ظرف‌شویی مقاومت آن‌ها را بررسی کنید تا با مشکلی روبه‌رو نشوید.

ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد

 

شست‌وشو با ماشین ظرف‌شویی یا در سینک

شست‌وشو با ماشین ظرف‌شویی کار شما را بعد از مهمانی‌های کوچک و بزرگ و حتی بعد از هر وعده غذایی راحت می‌کند. شما تنها با چند دقیقه وقت برای پاک کردن و قرار دادن ظروف در ماشین ظرف‌شویی، فرایند به‌شدت وقت‌گیر شست‌وشوی ظروف در سینک را انجام داده‌اید و دیگر دغدغه‌ای به نام شستن ظرف نخواهید داشت.

همچنین تعداد ظروفی که نباید در ماشین ظرف‌شویی شست، تنها به اندازه انگشتان دست هم نیست. بیشتر و حتی همه ظروف مورد استفاده در شبانه‌روز را به‌راحتی می‌توانید در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید و فرایند شست‌وشوی هوشمند را شروع کنید.

نحوه شست‌وشوی ظروف با ماشین ظرف‌شویی

شست‌وشوی ظروف با ماشین ظرف‌شویی به این صورت است که شما ابتدا باقی‌مانده غذا را از ظرف پاک می‌کنید تا این باقی‌مانده‌ها سبب آسیب یا گرفتگی لوله‌های ماشین ظرف‌شویی نشود. بعد از آن ظروف را به‌ترتیب راهنمای دستگاه در قفسه‌ها قرار دهید. بهتر است برای شست‌وشوی باکیفیت‌تر مانند ماشین لباسشویی تمامی ظرفیت قفسه‌های دستگاه پر شود، بعد از آن با انتخاب نحوه شست‌وشو فرآیند را آغاز کنید.

راهکاری دیگر برای تشخیص ظروفی که نباید در ماشین ظرف‌شویی شست

با زیاد شدن استفاده مردم از ماشین ظرف‌شویی، تولیدکننده‌های ظروف مختلف در پشت ظرف‌های خود به قابلیت شست‌وشوی آن‌ها با ماشین ظرف‌شویی اشاره کرده‌اند تا درصورت مشاهده این ویژگی حتی ظروفی را که به‌عنوان ظروف ممنوعه از آن‌ها یاد شد، بتوانید در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید.

بیشتر بخوانید:   با متداول‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی آشنا شوید!

تأثیر مواد شوینده در شست‌وشو با ماشین ظرف‌شویی

یکی دیگر از دلایل قرار ندادن برخی ظروف در ماشین ظرف‌شویی مواد شوینده است؛ زیرا برخی ظروف به مواد شوینده حساس هستند. یکی از آن‌ها ظروف نقره یا مس است که به اسید سیتریک مواد شوینده حساس هستند؛ پس مواد شوینده و انتخاب آن‌ها یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شست‌وشوی تمیز و بدون مشکل با ماشین ظرف‌شویی است؛ پس در انتخاب مواد شوینده دقت کنید.

تولیدکننده مواد شوینده ماشین ظرف‌شویی بینگو

بینگو نامی آشنا برای تمامی علاقه‌مندان به ماشین ظرف‌شویی و شست‌وشو با متریال بالاست. این شرکت با تولید انواع شوینده‌های ماشین ظرف‌شویی اعم از قرص، مایع ظرفشویی، ژل و سایر مواد شوینده توانسته خواسته مشتریان خود مبنی بر کیفیت بالا و قیمت منصفانه را برآورده کند

دیدگاه کاربران

*
*
*