مقدار پودر ماشین لباسشویی | چقدر پودر در ماشین لباسشویی بریزیم؟

مقدار پودر ماشین لباسشویی

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها هنگام شست‌وشوی البسه با ماشین لباسشویی آگاهی از میزان مورد نیاز شوینده است که استفاده کمتر و بیشتر از آن مقدار می‌تواند شما را با مشکلاتی روبه‌رو کند. در این مقاله به این سؤالات پاسخ داده‌ایم که چطور در ماشین لباسشویی پودر بریزیم، چه میزان پودر در ماشین لباسشویی بریزیم و چرا امروزه به استفاده از پودر لباسشویی به میزان کم توصیه می‌شود.

چطور در ماشین لباسشویی پودر بریزیم؟

افراد سعی می‌کنند با استفاده از پودر ماشین لباسشویی که هیچ نوع آسیبی به پوشاک نمی‌زند و سبب بهتر شسته‌شدن لباس‌ها می‌شود البسه خود را بشویند. اما ممکن است این پودر در آب حل نشود و مقداری از مواد در محفظه باقی بماند. این اختلال در اثر مسدودشدن جت‌ها رخ می‌دهد. راه‌حل این مشکل نیز آگاهی از مقدار پودر ماشین لباسشویی مناسب و نحوه ریختن آن در ماشین است.

  • قسمت محفظه را با استفاده از یک برس مسواک مانند و مقداری آب تمیز کنید.
  • بعد از شست‌وشوی این بخش برای بررسی و دقت بیشتر محفظه را از آب پر کنید. اگر آب به‌آرامی از آن جا خارج شد لوله کاملاً باز می‌شود و هیچ نوع گرفتگی ندارد. در این صورت مشکل بررسی و حل می‌شود.
  • در این قسمت جت‌های محفظه باید دقیق بررسی شوند. در سقف جت‌هایی کارگذاری شده‌اند که آب و مواد پودر یا مایع را اسپری می‌کنند و اگر بر اثر رسوب و جرم گرفته شد باید حتماً بررسی و رفع شوند.
  • برای تمیزکردن محفظه مقداری محلول ضد رسوب به همراه آب و از یک شانه یا برس نرم استفاده کنید.
  • قسمت محفظه را بشویید و دوباره پر از آب کنید تا احتمال رفع مشکل را ببینید.

نحوه ریختن پودر در ماشین لباسشویی

گاهی اوقات نیز ممکن است به‌دلیل آگاهی‌نداشتن از میزان استفاده از پودر ماشین لباسشویی در حد کافی مقداری از پودر یا مایع در محفظه جا مانده باشد و به‌مرور زمان سبب ایجاد رسوب شود که این مشکل بسیار مهم است. معمولاً بیشتر افراد سعی می‌کنند از پودر لباسشویی به‌عنوان پودر دستی استفاده کنند و کار شست‌وشوی لباس انجام را بدهند. به همین دلیل بهتر است با نحوه یادگیری استفاده از جاپودری و این‌که مواد را در کدام قسمت بریزید، آشنا شوید و همچنین از اندازه پیمانه پودر ماشین لباسشویی آگاه باشید.

بیشتر بخوانید:   علت باقی ماندن پودر روی لباس + راه‌های رفع آن

در برخی و شاید بیشتر ماشین‌های لباسشویی‌ها جای پودرها معمولاً سه بخش دارند. بخش اصلی که کار شست‌وشو را بر عهده دارد بزرگ‌تر از بخش‌های دیگر است و یک بخش دیگر که کوچک‌تر  است پیش‌شست‌وشو را انجام می‌دهد. بخش بزرگ‌تر یا همان اصلی با علامت || و بخش کوچک یا به عبارتی پیش‌شست‌وشو با علامت | نشان داده شده‌اند. درصورت کلی ریختن پودر یا مایع در هرکدام که بخواهید مشکلی پیش نمی‌آورد. محل دیگری در ماشین لباسشویی به نام softener قرار دارد که برای ریختن نرم‌کننده‌های انواع پوشاک است و درجه‌بندی‌های گوناگونی دارد. برای بهتر شسته‌شدن لباس‌ها بهتر است قسمت مربوط به نرم‌کننده را پر کنید و بیشتر از خط مجاز یا ماکسیمم نریزید. زیرا در شست‌وشو و کارکرد ماشین اختلال ایجاد می‌کند.

بیشتر افراد برای راحتی کار دو نوع ماده یعنی پودر و نرم‌کننده را با هم ترکیب می‌کنند که این کار امری اشتباه است. چراکه هرکدام از مواد باید در جای مخصوص خود ریخته شود. در برخی برندهای ماشین لباسشویی علاوه‌بر جای پودر یک بخش اضافه به نام محفظه مایع سفیدکننده وجود دارد که می‌توان از مایع استفاده کرد. به‌طورکلی برای استفاده از هرکدام از مواد باید آن‌ها را در جای مخصوص به خود ریخت. البته به شرط آگاهی از حد مناسب مایع یا مقدار پودر ماشین لباسشویی!

 

چه میزان پودر در ماشین لباسشویی بریزیم؟

در بحث‌های فوق علت آغشته‌نشدن پودر در آب را توضیح دادیم و حالا با نوع و درست‌ریختن پودر در ماشین لباسشویی که به دو روش وجود دارد می‌پردازیم و پس از آن مقدار پودر ماشین لباسشویی را بررسی می‌کنیم:

  • می‌توانید مستقیم پودر را در جای مخصوص بریزید.

در بیشتر ماشین‌های لباسشویی چای پودر سه مخزن یا محفظه دارد. پودر معمولی لباسشویی بیشتر در سمت چپ است. مقدار و میزان پودر نیز 50 گرم است.

  • همچنین می‌توانید پودر را داخل کیسه‌های مناسب ریخته و مستقیم داخل لباس‌ها بیندازید. شاید این نوع شست‌وشو سبب حل‌شدن بیشتر مواد شود.

میزان پودر ماشین لباسشویی

  • میزان استفاده از پودر با آگاهی از اندازه پیمانه پودر ماشین لباسشویی مناسب

در شست‌وشوی لباس‌های معمولی باید به میزان پودری که می‌ریزید دقت کنید. این اندازه حالت نرمال برای لباس‌های معمولی شماست و آن‌ها را به‌خوبی شست‌وشو می‌دهد. همچنین برای شستن لباس‌هایی که زمان و تایم بیشتری نیاز دارند باید پودر بیشتری در محفظه بریزید و از اندازه مناسب پیمانه باخبر باشید.

  • میزان استفاده پودر در برنامه‌های شست‌وشو

در برنامه‌های ماشین لباس‌شویی که هر قسمت مربوط به لباس‌های مختلف است میزان پودر و اندازه مصرف آن هم متفاوت است. همچنین این موضوع به اندازه کثیف‌بودن لباس هم بستگی دارد اما در حالت کلی در بیشتر ماشین‌ها جای پودر را تا نصفه پر کنید.

  • بخش پیششست‌وشو

هنگامی که لباس‌ها خیلی کثیف هستند و مقدار پودر را باید بیشتر ریخت می‌توان به‌جای بخش اصلی یا همان بزرگ‌تر پودر را در بخش پیش‌شست‌وشو بریزید تا پودر و مواد بیشتری برای تمیزی داشته باشید.

اندازه پودر ماشین لباسشویی

  • ریختن پودر در داخل دیگ لباسشویی ممنوع!

گاهی برخی افراد برای بیشترشدن پودر مستقیم آن را داخل دیگ می‌ریزند تا تمیزی بیشتری به آن‌ها بدهد. لباس‌ها خوب شسته نمی‌شود و بیشتر پودر روی آن‌ها باقی می‌ماند. پس به‌هیچ‌وجه این کار را انجام ندهید و از جاپودری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:   علت باقی ماندن پودر روی لباس + راه‌های رفع آن
  • میزان پودر را در جنس پارچه بررسی کنید.

در بعضی موارد پارچه‌هایی که نازک‌ترند و الیاف ظریفی دارند مانند توری و… برای شست‌و‌شو به مایع یا مقدار پودر ماشین لباسشویی خیلی کمی نیاز دارند پس تا حد ممکن پودر اضافه مصرف نشود.

  • مصرف بیش‌ازاندازه پودر سبب می‌شود لباس‌ها به‌خوبی آبکشی نشوند.

 

چرا امروزه توصیه می‌شود از پودر لباسشویی به میزان کم استفاده شود؟

امروزه ماشین لباسشویی، این وسیله پرطرفدار جایگاه خاصی میان افراد دارد و طبیعی است با مشکلاتی مواجه شود. از آن جا که این وسیله پرطرفدار نقش مهمی در آشپزخانه دارد باید همیشه در حال انجام کار باشد. اما آشنایی با حد مناسب و مقدار پودر ماشین لباسشویی کافی در فرایند شست‌وشو می‌تواند نقش مهمی در افزایش طول عمر آن ایفا کند اما بسیاری از افراد با خیال نظافت بیشتر البسه درصورت ریختن زیادتر پودرهای شوینده سبب حل‌نشدن پودر و رسوب و ایجاد معضلات مختلف می‌شوند که این موضوع هم به لباس‌ها و الیافشان آسیب می‌زند و هم به ماشین لباسشویی!

یک پیمانه پودر لباسشویی چقدر است؟

بسیاری از افراد می‌پرسند چقدر پودر در ماشین لباسشویی بریزیم و می‌خواهند بدانند یک پیمانه پودر لباسشویی چقدر است. پاسخ قطعی به این سؤال امکان‌پذیر نیست؛ زیرا اندازه مشخصی برای پیمانه پودر لباسشویی وجود ندارد، اما نکاتی وجود دارد که می‌تواند در تعیین نسبی این اندازه به شما کمک کند؛ پس اگر میزان استفاده از پودر در ماشین لباسشویی برای شما هم مشخص نیست، به نکات زیر توجه کنید:

  • نوشته‌های روی جعبه پودر

تولیدکننده‌های مواد شوینده از مقدار پاک‌کنندگی و ترکیبات محصولات خود آگاهی کامل دارند؛ به همین دلیل آن‌ها نکات لازم برای استفاده صحیح از شوینده را روی جعبه آن قید می‌کنند. معمولاً در پشت جعبه محصولات شوینده همچون پودرهای ماشین لباسشویی، اندازه پیمانه پودر ماشین لباسشویی را می‌توان مشاهده کرد؛ البته این اندازه برحسب میزان کثیفی لباس‌ها و ظرفیت ماشین لباسشویی تعیین می‌شود؛ بنابراین با مطالعه نوشته‌های روی جعبه پودر لباسشویی می‌توان تا حدودی به اندازه پیمانه آن پی برد.

  • ظرفیت ماشین لباسشویی

انواع ماشین‌های لباسشویی در حجم و ظرفیت‌های متفاوتی تولید می‌شوند و با حجم 5، 7، 8 و 12 کیلویی در بازار وجود دارند. این ماشین‌ها براساس ظرفیت دیگ خود، توانایی شست‌وشوی لباس‌های بیشتری را دارند؛ بنابراین هرچقدر ظرفیت ماشین لباسشویی شما بیشتر باشد، باید حداکثر اندازه‌های عنوان‌شده برای یک پیمانه را در نظر بگیرید، اما در صورتی که ظرفیت ماشین شما 5 یا 7 کیلویی است، باید حداقل اندازه‌های تعیین‌شده را برای یک پیمانه آن در نظر بگیرید.

  • جنس لباس‌ها

جنس لباس‌ها در مقدار استفاده از ماشین لباسشویی اهمیت زیادی دارد؛ یعنی اگر شما یک پیمانه مشخص هم برای ماشین لباسشویی خود داشته باشید، با توجه به نوع لباس‌ها باید پیمانه خود را تغییر دهید. هرچه جنس لباس‌ها لطیف‌تر و نازک‌تر باشد، شوینده کمتری استفاده می‌کنید؛ برای مثال لباس‌های توری به مقدار بسیار اندکی پودر شست‌وشو نیاز دارند؛ در صورتی که لباس‌های پشمی و نخی ممکن است به مقدار بیشتری پودر نیاز داشته باشند.

  • نوع لکه‌ها

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر تعیین پیمانه پودر ماشین لباسشویی، مقدار کثیفی لباس‌ها و لکه‌های روی آن‌هاست. لباس‌هایی که لکه‌های سرسخت، چربی و کثیفی بیشتری دارند، به پودر زیادتری برای مصرف در لباسشویی نیاز خواهند داشت؛ درحالی‌که برای لکه‌های کوچک یا کمرنگ باید پودر کمتری مصرف کرد.

  • سرعت شست‌وشو

گاهی اوقات لباس‌های ما کثیف نیستند، اما دوست داریم آن‌ها را بشوییم تا تازه شوند و عطر و بوی خوبی داشته باشند. در چنین شرایطی از برنامه‌های شست‌وشوی سریع ماشین لباسشویی استفاده می‌کنیم که به مقدار کمتری شوینده نیاز دارند.

  • مقدار سختی آب

آیا آب منطقه شما سخت است؟ مقدار سختی آب در هر شهر با شهر دیگر تفاوت دارد. منظور از سختی آب، وجود مواد معدنی همچون کلسیم و منیزیم در آب است که سبب می‌شوند آب خاصیت سخت پیدا کند یعنی لکه‌های حاصل از مواد معدنی آن روی سطوح باقی بمانند، رسوب ایجاد شود و همچنین شوینده‌ها سخت‌تر در آب حل شوند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سختی آب شما زیاد است، باید از مواد شوینده بیشتری استفاده کنید.

در میان موارد عنوان‌شده، توصیه‌های سازنده بهترین راه برای استفاده ایمن و مؤثر از شوینده‌هاست؛ به همین دلیل سعی کنید دیگر گزینه‌ها را نیز برحسب نوشته‌های روی جعبه پودرها تنظیم کنید تا به اندازه پیمانه موردنظر خود دست پیدا کنید. البته اندازه این پیمانه برای هر نوع لباس به یک اندازه نیست؛ بنابراین باید چند پیمانه متفاوت را در نظر داشته باشید.

یک پیمانه پودر لباسشویی چقدر است؟

مقدار معمول پودر برای استفاده در ماشین لباسشویی چقدر است؟

به‌صورت معمول توصیه می‌شود بین 50 تا 110 گرم پودر برای یک‌بار شست‌وشو در ماشین لباسشویی استفاده شود. اگر لباس‌هایتان خیلی کثیف است یا اگر قصد دارید از تنظیمات پیش‌شست‌وشو روی ماشین لباس‌شویی خود استفاده کنید، 100 گرم پودر به مقدار عنوان‌شده اضافه کنید. برای شوینده‌های مایع، دوز توصیه‌شده تنها 35 گرم است (برای لباس‌های خیلی کثیف تا 52 گرم) زیرا غلظت شوینده‌های مایع بسیار بیشتر از پودرهاست. بهتر است برحسب آنچه تا اینجا آموختیم، اندازه پیمانه‌های پودر خود را به شیوه زیر در نظر بگیرید:

  • پیمانه کوچک 50 گرم
  • پیمانه متوسط 100 تا 150 گرم
  • پیمانه بزرگ 150 تا 250 گرم

قبل از اینکه از پیمانه متوسط یا بزرگ استفاده کنید، حتماً مقدار لباس‌هایی که در ماشین قرار داده‌اید، جنس لباس‌ها و نوع برنامه شست‌وشو را در نظر بگیرید. ببینید آیا به پیمانه بزرگ‌تری نیاز است یا پیمانه 50 گرمی کفایت می‌کند؟ معمولاً در چنین شرایطی می‌توانید خودتان برحسب مقدار لباس و دیگر موارد، مقدار پیمانه مناسب را حدس بزنید.

 

چطور متوجه شویم از پودر زیاد استفاده کرده‌ایم؟

اگر تا امروز نمی‌دانستید از چه مقدار پودر شوینده در ماشین لباسشویی استفاده کنید، امکان دارد بیش‌ازحد یا کمتر از حد استفاده کرده باشید. همان‌طور که استفاده از مواد شوینده کم، لباس‌ها را خوب تمیز نمی‌کند، مقدار زیاد شوینده نیز برای لباس‌های شما مضر است. اگر پودر روی لباس‌ها شما باقی مانده است، لباس‌هایتان حالت صابونی یا چسبندگی دارد، بوی کپک‌زدگی می‌دهند یا اگر متوجه شدید رنگ لباس‌ها کدر شده یا لباس‌های سفید و خاکستری شده‌اند، ممکن است از مواد شوینده بیش‌ازحد استفاده کرده باشید.

 

سخن پایانی

بخش زیادی از موفقیت در روابط عمومی شما مدیون لباس‌های تمیز و مرتب است که بخش زیادی از این نظافت و تمیزی را باید ناشی از استفاده صحیح از شوینده‌های ماشین لباسشویی دانست که شرط اصلی آن آگاهی از مقدار پودر ماشین لباسشویی است. در پایان بهتر است بدانید اندازه پیمانه پودر ماشین لباسشویی و مقدار مناسب شوینده و نحوه استفاده از آن نقش مهمی در این سیکل موفقیت در ارتباطات روزانه شما دارد و آگاه‌نبودن از آن می‌تواند تأثیرات بسیاری بر روابط شما با افراد مختلف داشته باشد.

دیدگاه کاربران

*
*
*