علت باقی ماندن پودر روی لباس + راه‌های رفع آن

علت باقی ماندن پودر روی لباس

ممکن است برای شماهم پیش آمده باشد که دقیقا پس از شستن لباس‌ها، چه توسط دست و چه توسط ماشین لباسشویی، مقداری مواد شوینده به خصوص پودر لباسشویی را روی لباس مشاهده کرده باشید و یا سفیدی پودر لباسشویی روی لباس‌هایتان به صورت لکه باقی مانده باشد. درواقع، بقایای رنگی یا سفیدی که بعد از شستن بر روی لباس‌ها باقی می‌ماند یک مشکل رایج لباس‌شویی است که برای همه ما ممکن است اتفاق بیافتد.

این لکه‌ها می‌توانند لکه‌های سفید یا رگه‌هایی باشند که روی لباس‌های تیره باقی می‌مانند و یا بقایای آبی‌رنگ یا سبزرنگی باشند که روی لباس‌های رنگ روشن می‌مانند. جهت رفع این مشکل، ابتدا باید علت ایجاد این مشکل را پیدا کرده و سپس راه‌های رفع آن را بررسی کرده و مشکل را حل کنیم.

در این مقاله خواهید آموخت که:

  • چرا لباس‌ها در ماشین لباسشویی سفیدک می‌زنند؟
  • چطور از شر ماندن پودر بر روی لباس در ماشین لباسشویی خلاص شویم؟

علت باقی ماندن پودر روی لباس

باقی‌مانده‌هایی که روی لباس‌های تازه شسته شده باقی می‌مانند، خسته‌کننده و وقت‌گیر هستند و برای خلاص شدن از شر آن‌ها، باید وقت زیادی را اختصاص داد. علت ماندن پودر روی لباس می‌تواند ریشه‌های متفاوتی داشته باشد. چند علت ماندن تاید روی لباس در لباسشویی که رایج‌تر هستند عبارتند از:

  1. استفاده بیش از حد پودر و مواد شوینده

متاسفانه اصطلاح «هرچه بیشتر، بهتر» در مورد استفاده از مواد شوینده، به ویژه پودر لباسشویی صدق نمی‌کند. استفاده بیش از حد از مواد شوینده و پودر می‌تواند باعث شود که جای آن‌ها روی لباس باقی بماند. این امر به ویژه در لباسشویی‌هایی با راندمان بالا (مدل‌های صرفه‌جو در آب) صادق است. این مدل از لباسشویی‌ها در طول چرخه شست‌و‌شو و آبکشی، آب بسیار کمتری نسبت به یک لباسشویی استاندارد مصرف می‌کنند. بنابراین، اگر بیشتر از مقدار لازم از پودر و مواد شوینده استفاده کنید، مقدار آبی که در ماشین لباسشویی در چرخش است نمی‌تواند آن حجم از مواد را پاک کند، در نتیجه لکه مواد روی لباس‌ها باقی می‌ماند. بنابراین باید به مقدار پودر ماشین لباسشویی دقت کرد.

باقی ماندن پودر روی لباس

  1. پر بودن ماشین لباسشویی

دومین علت باقی ماندن پودر روی لباس، پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی با حجم بالایی از لباس‌ها است. ممکن است هنگام انداختن لباس‌ها در ماشین لباسشویی، وسوسه شوید تا محفظه آن را کاملا پر کنید تا نیازی به تکرار این مرحله برای تعدادی دیگر از لباس‌ها نداشته باشید، اما هنگامی که بی حوصله هستید و یا تکنیک صرفه‌جویی در زمان شما، ممکن است مشکلاتی بیشتر از ارزش حوصله و زمانتان برایتان ایجاد کند. نکته‌ای که در مورد لباسشویی با محفظه کاملا پر وجود دارد این است که می‌تواند جریان مناسب آب را مهار کند و مانع رسیدن آب به تمامی لباس‌ها شود. همچنین، ممکن است شوینده در تمام مدت به دلیل جریان نامناسب آب، کف کافی تولید نکند و شست‌وشوی مناسب و کامل لباس‌ها دشوار باشد.

کثیفی‌ها و کف‌های شسته نشده می‌توانند لکه سفید رنگی از خود باقی بگذارند که موجب شود لباس نیاز به شست‌وشوی مجدد داشته باشد. به همین دلیل، بهتر است در مورد اندازه و حجم لباس‌هایی که درون ماشین لباسشویی قرار می‌دهید، کمی حوصله به خرج دهید.

  1. آلوده و کثیف بودن ماشین لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی شما بوی عجیب و نامطبوعی می‌دهد، احتمالا زمان تمیز کردن آن فرا رسیده است. اگر از آخرین باری که ماشین لباسشویی خود را تمیز کردید زمان زیادی می‌گذرد و یا اصلا یادتان نمی‌آید که چه زمانی این کار را انجام داده‌اید، حتما زمان تمیز کردن آن است، چرا که اگر داخل ماشین لباسشویی آلوده و کثیف باشد، قطعا لباس‌هایی که وارد آن می‌شوند نیز آلوده خواهند شد. همچنین اگر هرگز تا بحال ماشین لباسشویی خود را تمیز نکرده‌اید، ممکن است خاک، مواد معدنی و مواد شوینده در محفظه آن باقی مانده باشد که می‌تواند روی لباس ها رسوب کند یا اصطلاحا به خورد لباس‌ها برود. پس حتما تمیز کردن داخل ماشین لباسشویی را نیز در برنامه‌هایتان قرار بدهید تا آلودگی آن علت ماندن پودر روی لباس و تمیز نشدن لباس‌هایتان نباشد.

کثیف بودن ماشین ظرفشویی

  1. خرابی و یا گرفتگی پمپ آب

اگر آب خیلی آهسته از ماشین لباسشویی شما خارج شود، پرز، مواد شوینده حل نشده، خاک و هرگونه آلودگی دیگری می‌تواند روی لباس بنشیند و روی آن باقی بماند. بسیاری از ماشین‌های لباسشویی جدید دارای یک درب کوچک در قسمت پایینی ماشین برای دسترسی به فیلتر بالای پمپ قرار دارد اما در ماشین‌های لباسشویی قدیمی، احتمالا مجبور خواهید بود برای تمیز کردن قسمت پمپ، از پشت ماشین به قسمت داخلی ماشین لباسشویی دسترسی داشته باشید. جهت رفع این مشکل، ناحیه دسترسی به فیلتر خط تخلیه را باز کنید و وجود گرفتگی‌هایی مانند پرز و مو یا آلودگی‌هایی را که می‌توانند جریان آب شست‌وشو را مختل کنند، بررسی کنید. احتمالا از این که یک دکمه، سکه، پرز و حتی موهای جمع شده، چه کاری می‌توانند انجام دهند تا عملکرد تخلیه یک ماشین لباسشویی را مختل کنند، شگفت‌زده خواهید شد.

اگر این مرحله را انجام دادید و فیلتر را تمیز کردید ولی آب ماشین لباسشویی هنوز دیر تخلیه می‌شود، احتمالا پمپ آب از کار افتاده است و همین مشکل علت باقی ماندن پودر لباسشویی روی لباس و تمیز نشدن آن است. در این حالت، باید با یک متخصص تماس گرفته و جهت رفع مشکل از او کمک بگیرید.

دلیل باقی ماندن پودر روی لباس

  1. درجه سختی آب

باقی مانده‌های سفید شبیه گچ نیز می‌تواند یکی از مشکلات آب با درجه سختی بالا باشد. درواقع علت ماندن پودر لباسشویی روی لباس، لکه سفید روی لباس و تمیز نشدن لباس به طور کامل می‌تواند به دلیل سختی بالای آب باشد، اما این موضوع زمانی که لباس‌ها در هوای آزاد خشک می‌شوند بیشتر قابل توجه و مشاهده است. آب سخت همچنین می‌تواند باعث گیر افتادن مواد شوینده، صابون و آلودگی در الیاف لباس شود و در نتیجه سایش و پارگی سریع‌تر انجام شود. در حقیقت، مشکل سختی آب را نمی‌توانید به طور کامل حل کنید اما می‌توانید آن را بهبود ببخشید. جهت انجام این‌کار نیز می‌توانید از فیلترهای مخصوص آب استفاده کنید و ماشین لباسشویی خود را به صورت مرتب جرم‌گیری نمایید.

  1. حل نشدن شوینده و پودر

اگر از پودر لباسشویی استفاده می‌کنید، ممکن است حین شست‌وشو، پودر به طور کامل در لباس‌ها حل نشود. چرا که اگر لباس‌ها را در آب خیلی سرد بشویید و دمای آب مناسب نباشد، ممکن است پودر شوینده به طور کامل در لباس‌ها حل نشود. جهت رفع این مشکل، می‌توانید قبل از قرار دادن لباس‌ها در محفظه شست و شو، ابتدا پودر و مواد شوینده دیگر را در ماشین لباسشویی بریزید. این عمل به آن زمان بیشتری برای حل شدن می‌دهد. البته یک دلیل دیگر که باعث حل نشدن پودر دستی و همچنین علت ماندن تاید روی لباس محسوب می‌شود، می‌توان به دلیل کیفیت نامناسب موادی باشد که از آن استفاده می‌کنید.

  1. استفاده از پودر و مواد شوینده نامرغوب

آخرین علت ماندن پودر روی لباس که یکی از مهم‌ترین دلایل نیز است؛ استفاده از مواد شوینده بی‌کیفیت است.

اگر انحلال‌پذیری موادی که برای شست‌وشوی لباس‌ها استفاده می‌کنید، ضعیف باشد و کیفیت مناسبی نداشته باشد، علت باقی ماندن پودر لباسشویی روی لباس و تمیز نشدن لباس‌ها، همین موضوع است. پودر و به طور کل مواد شوینده نامرغوب و بی‌کیفیت، علاوه‌بر داشتن تاثیر منفی بر عمر ماشین لباسشویی و لباس‌های شما، موجب کاهش کیفیت شست‌وشو و در نتیجه، باقی ماندن پودر روی لباس‌ها می‌شود.

ماندن پودر روی لباس

اگر دوست ندارید عمر ماشین لباسشویی شما کم شود و در کارکرد آن اختلال ایجاد شود، همچنین لباس‌هایتان خیلی زود غیر قابل استفاده شوند، باید در انتخاب مواد شوینده‌ای که استفاده می‌کنید، دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهید.

چطور از شر ماندن پودر روی لباس در ماشین لباسشویی خلاص شویم؟

با توجه به توضیحاتی که درباره حل هر مشکل داده شد، تنها کافی است که موارد ذکر شده را بررسی کنید و منبع ایجاد مشکل پیش آمده را پیدا نمایید، اینگونه خیلی راحت می‌توانید مشکل را رفع کنید. هنگامی که همه دلایل ایجاد مشکل را بررسی کردید و آن را حل نمودید، تنها راه از بین بردن لکه تاید روی لباس، شستن مجدد لباس است. لباس‌های لکه‌دار را دوباره با دمای مناسب آب بشویید، اما در نظر داشته باشید که این دفعه، از مواد با کیفیت استفاده ‌کنید تا دوباره به مشکل نخورید و لکه‌ای روی لباس‌ها باقی نماند.

شایان ذکر است که اگر مشکل از پمپ یا موتور ماشین لباسشویی یا موارد این‌چنینی بود، اصلا خودتان اقدام به تعمیر آن نکنید و حتما از یک شخص متبحر که تخصص مربوطه را دارد کمک بگیرید. ممکن است اگر خودتان قصد تعمیر کردن ماشین لباسشویی را داشته باشید، موجب ایجاد مشکل دیگری نیز بشوید.

سخن پایانی

در این مقاله علت باقی ماندن پودر روی لباس بررسی و راهکارهای لازم جهت رفع این مشکل نیز توضیح داده شد. البته همانطور که گفته شد این امر دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد؛ برای مثال پر بودن ماشین لباسشویی یا خراب بودن پمپ آب می‌تواند از دلایل باقی‌ماندن پودر لباسشویی روی لباس‌ها باشد.

بدیهی است که راهکارهای ارائه شده در این مقاله چنانچه به درستی به کار گرفته شوند، قطعا مشکل باقی ماندن لک روی لباس را برطرف خواهند کرد. اما بهتر است که پیش از بروز مشکل، علت باقی ماندن پودر روی لباس را دانست تا بتوان اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام داد تا از بروز این مشکل در فرآیند شست‌وشو جلوگیری شود.

دیدگاه کاربران

*
*
*