مهم‌ترین نکات شستن لباس با دست| شستشوی لباس با دست

شستن لباس با دست

امروزه استفاده از ماشین لباسشویی بسیار رایج شده است و این وسیله گزینه مناسبی برای نظافت روزانه لباس‌هاست، اما استفاده از ماشین لباسشویی برای شست‌وشوی همه لباس‌ها مناسب نیست و بهتر است برخی لباس‌ها با دست و به ملایمت و آرامی شسته شوند تا بافتشان آسیب نبیند.

شستن لباس با دست ممکن است در ذهن بیشتر افراد کاری غیرضروری و دشوار باشد، اما اگر روش درست شستن لباس با دست را یاد بگیرند دیگر این کار را بیهوده نمی‌دانند. البته همان‌گونه که گفته شد تنها شستن لباس‌هایی که ممکن است در ماشین لباس‌شویی آسیب ببیند جایز است و اگر بخواهید همه لباس‌ها را با دست بشویید برای سلامتی شما مضر است.

 

چه لباس‌هایی بهتر است با دست شسته شوند؟

این مورد به خودتان بستگی دارد که تا چه مقدار به  لباس‌های شخصی خود و ماندگاری کیفیت آن‌ها حساس هستید؛ برای مثال ممکن است شما لباسی داشته باشید که به دلیل راحتی آن را بسیار دوست داشته باشید؛ پس بهتر است آن را هر روز یا چند روز یک‌بار با دست بشویید تا بافت آن آسیب نبیند و ماندگاری بالایی داشته باشد. به‌طورکلی بهتر است برخی از لباس‌ها را با دست بشویید که این موارد عبارت‌اند از:

۱. لباس‌زیرهایی که روزانه استفاده می‌کنید.

۲. لباس‌های توری

۳. لباس‌هایی با پارچه ابریشمی

۴. پلیور و لباس‌های پشمی

۵. لباس‌هایی که کار دست هستند و پولک‌دوزی و گلدوزی دارند.

۶. بسیاری از لباس‌های کودک نیز بهتر است با دست و با مایع‌های شست‌وشو که بافت نرمی دارند شسته شوند تا بدن کودک را اذیت نکند.

7. برای از بین بردن لکه روی لباس سفید با وایتکس 

 

لباس مناسب شستشوی با دست

 

نحوه شستن لباس با دست

مهم‌ترین نکته‌ای که در شستن لباس با دست باید رعایت کنید و مدنظر داشته باشید این است که از چروک کردن لباس‌ها خودداری کنید و آن‌ها را با ملایمت و لطافت تمام بشویید. در ادامه نحوه شستن لباس با دست آمده است:

۱. لکه‌های روی لباس را از قبل با صابون یا یک محلول پاک‌کننده لک مانند پودر دستی پاک کنید.

۲. سینک یا تشت را از آب پر کنید. بهتر است از آب گرم استفاده کنید؛ زیرا پاک‌کنندگی بیشتری دارد، اما اگر می‌خواهید لباستان حالت سفتی خود را حفظ کند از آب گرم استفاده نکنید و برای این کار آب ولرم بهتر است.

۳. در این مرحله بهتر است مایع شست‌وشو را به‌آرامی به آب اضافه کنید. اندازه مایع را به‌درستی رعایت کنید که نه زیاد باشد و نه کم. درصورت زیاد بودن مایع شوینده ممکن است لباس‌هایتان پس از خشک شدن سفیدک بزند و درصورت استفاده کم ممکن است لباس‌ها به‌خوبی تمیز و لکه‌زدایی نشوند.

۴. اکنون می‌توانید لباس‌های خود را داخل تشت با سینک قرار دهید و بگذارید برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در محلولی که ساخته‌اید بماند تا مواد شوینده خوب به لباس‌ها نفوذ کند.

۵. پس از گذشت ۳۰ دقیقه بهتر است آب کثیف را تخلیه و جای آن را دوباره با آب گرم پر کنید. شاید با خودتان فکر کنید نیاز است لباس‌ها را در آب چنگ برنید یا بچرخانید، اما با این کار دیگر تفاوتی بین شستن لباس با دست و ماشین لباسشویی نیست و در این حالت لباس‌ها آسیب می‌بینند.

۶. در مرحله آخر برای خشک کردن لباس‌ها بهتر است در ابتدا از حوله برای گرفتن آب لباس‌ها استفاده کنید؛ به این صورت که لباس‌ها را در حوله بغلتانید تا آب آن‌ها کامل گرفته شود. پس از این کار لباس‌ها را با گیره مخصوص به خود آویزان کنید تا چروک نشوند.

 

شستن لباس با دست بهتر است یا با ماشین لباسشویی؟

این موضوع تا حد زیادی به خودتان بستگی دارد و ابتدا باید چک کنید کدام روش برای لباس یا پارچه‌ای که می‌خواهید بشویید برایش مناسب‌تر است. به‌طورکلی شستن لباس با دست بهتر است، اما در طولانی‌مدت ممکن است سبب دست درد یا کمر درد شود و میزان مصرف آب بسیار بالاتری هم دارد.

 

فواید شستن لباس‌ها با دست

۱. زمانی که لباسی را با دست می‌شویید در مقایسه با زمانی که با ماشین لباسشویی می‌شویید، در معرض تکان خوردن‌های کمتری است که همین امر سبب آسیب کمتر به پارچه و الیاف لباس می‌شود.

۲. شستن لباس با دست برای لباس‌هایی با الیاف ظریف مانند ابریشم و پشم توصیه می‌شود.

 

فواید شستن لباس با ماشین لباسشویی

۱. ماشین‌های لباسشویی در زمان کوتاه‌تر و با تلاش کمتر، تعداد لباس‌های بیشتری را می‌شویند که درواقع در زمان و نیرو صرفه‌جویی می‌شود.

۲. به نظر می‌رسد استفاده از ماشین لباسشویی آب و انرژی کمتری مصرف می‌کند و بیشتر با محیط زیست سازگار است.

شستشوی لباس با دست بهتر است یا ماشین

 

باقی ماندن پودر روی لباس پس از شست‌وشو

اگر ماده شوینده همچنان پس از شست‌وشو روی لباس شما باقی مانده باشد، نشانه این است که دمای آب بالا نبوده و ماده شوینده به‌خوبی حل نشده یا اینکه احتمالاً از مقدار زیادی پودر دستی استفاده کرده‌اید. دو موردی که گفته شد از اصلی‌ترین دلایل باقی ماندن پودر روی لباس پس از شست‌وشو هستند. برای رفع این مشکل بهتر است دمای آب را بالا ببرید و به اندازه کافی پودر بریزید. درصورت حل نشدن مشکل می‌توانید به‌جای استفاده از پودر لباسشویی از مایع لباسشویی استفاده کنید تا بهتر در آب حل شود و همچنین رایحه بهتری هم داشته باشد.

یکی دیگر از علت‌ها می‌تواند پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی باشد. زمانی که شما تعداد زیادی لباس در لباسشویی قرار دهید، لباس‌ها به‌خوبی شسته نمی‌شوند و ممکن است خود پودر یا اورات آن پس از شست‌وشو روی لباس‌ها باقی بماند.

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد درباره شستن لباس با دست، فواید آن و چالش‌ها صحبت شود. در مقاله توضیح دادیم که شستن لباس با دست مزایای بسیار زیادی در مقایسه با شستن با ماشین لباسشویی دارد، اما انجام روزانه این کار برای لباس‌هایی با تعداد بالا اصلاً امکان‌پذیر نیست. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر تمایل دارید علائم شستشوی لباس‌هایی با الیاف حساس خود و لباس‌های زیرتان را با دست بشویید تا ماندگاری بالاتری داشته باشند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

پرسش‌های متداول

۱. شستشوی لباس با دست بهتر است یا با ماشین لباسشویی؟ 

شستن لباس با دست برای لباس زیر و الیاف حساس مانند ابریشم و پشم مناسب‌تر است، اما برای استفاده روزانه ماشین لباسشویی گزینه بهتری است.

۲. فایده شست‌وشوی لباس با ماشین لباسشویی چیست؟ 

آب کمتری استفاده می‌کند و سازگار با محیط زیست است. همچنین می‌توان با شستن لباس‌های با تعداد بالا در زمان کمتر در انرژی و زمان صرفه‌جویی کرد.

 

۳. پس از شستن لباس با دست چگونه آن‌ها را آبگیری کنیم؟ 

از فشار دادن لباس‌ها پرهیز کنید. بهتر است از یک حوله برای گرفتن آب اضافی لباس‌ها استفاده کنید و سپس آن ها را از گیره مخصوص خود آویزان کنید.

 

 

دیدگاه کاربران

*
*
*