علت نشتی آب ماشین ظرفشویی چیست و چطور آن را رفع کنیم؟

نشتی آب ماشین ظرفشویی

نشتی آب ماشین ظرفشویی و یا ماشین لباسشویی، از مشکلاتی است که هرکدام از دارندگان ماشین ظرفشویی یا ماشین لباسشویی با آن مواجه می‌شوند. اما واقعا علت نشتی آب ماشین ظرفشویی چیست و چطور می‌توان این مشکل را رفع کرد؟

نشت آب از ماشین ظرفشویی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد؛ ضمن آن که باید در نظر داشته باشید در صورت بروز مشکلات ماشین ظرفشویی، پیش از دست به کار شدن و سعی بر تعمیر ماشین ظرفشویی، بهتر است که از یک شخص متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنید.

علت نشتی آب ماشین ظرفشویی چیست؟

ما در این مقاله به رایج‌ترین علل نشت آب از ماشین ظرفشویی اشاره می‌کنیم:

۱. خرابی و ایجاد مشکل در شیر ورودی ماشین ظرفشویی

یکی از مشکلات رایج که موجب نشت آب از ماشین ظرفشویی می‌شود، خراب شدن و یا ایجاد مشکل در شیر ورودی آب ماشین است. شیر ورودی آب ماشین ظرفشویی، آب مورد نیاز ماشین ظرفشویی جهت انجام چرخه  شست‌وشو را فراهم می‌کند و معمولا در قسمت پایینی ماشین یا قسمت بالایی آن قرار می‌گیرد. معمولا ماشین‌های ظرفشویی خارجی به دلیل کمبود قطعات آن‌ها در بازار دچار یک سری مشکلات خارجی و این خرابی می‌شوند.

خرابی شیر ورودی آب یکی از این مشکلات خارجی است که برای ماشین ظرفشویی ایجاد می‌شود. ممکن است نشتی آب ماشین ظرفشویی به دلیل شل شدن واشرها یا شلنگ‌های شیر آب اتفاق بیفتد یا خود شیر پلاستیکی دچار مشکلاتی مانند سوراخ شدن، جرم گرفتن یا مسدود شدن به هر دلیلی شده باشد.

بیشتر بخوانید:   4 علت کار نکردن ماشین ظرفشویی را بدانید!

در این شرایط در اولین فرصت شیر آب را تعویض کرده و تا تعویض آن ماشین ظرفشویی را خاموش نگه دارید. اگر در انجام این کار تخصص کافی ندارید پیشنهاد می‌کنیم از یک کارشناس برای تعویض شیر ورودی کمک بگیرید تا ناخواسته موجب ایجاد مشکل دیگری نشوید.

آب‌دادن ماشین ظرفشویی

۲. خرابی پمپ ماشین ظرفشویی

وظیفه و کار اصلی پمپ در ماشین ظرفشویی، گردش و هدایت جریان آب و کنترل ورود و تخلیه آب در ماشین ظرفشویی است. بنابراین کوچکترین اشکال یا خرابی در پمپ را مهم‌ترین علت جمع‌شدن آب در ماشین ظرفشویی به شمار آورد. پمپ‌ها در قسمت پایین ماشین ظرفشویی قرار گرفته‌اند و از دو بخش گردش و تخلیه آب تشکیل شده‌اند و هر دو بخش این قسمت دارای واشرها و نوارهای پلاستیکی بسیاری هستند که ممکن است در اثر استفاده نادرست از ماشین ظرفشویی یا استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد دچار خرابی، ساییدگی شده و یا مسدود شوند.

معمولا نشتی آب از قسمت پمپ ماشین ظرفشویی بسیار قابل توجه نخواهد بود. پمپ‌های ماشین ظرفشویی مقاومت بسیار بالایی دارند. اما عدم توجه به نشتی این پمپ‌ها در بلند مدت باعث وارد شدن آسیب‌های جدی به موتور ماشین ظرفشویی و حتی خرابی آن می‌شود که خود هزینه‌های بسیار سنگینی را تحمیل می‌کند.

۲. شل شدگی و یا ایجاد شدن ساییدگی در شلنگ‌ها و بست‌ها

شلنگ‌ها و بست‌هایی که شلنگ‌های اصلی ماشین ظرفشویی را به لوله‌های منبع آ ب متصل می‌کنند ممکن است بر اثر فشار زیاد آب یا استفاده بسیار زیاد (به صورت افراطی و چند دفعه در روز) دچار خرابی، مسدودیت یا ساییدگی شوند. کوچکترین خرابی در شلنگ‌ها باعث نشتی آب ماشین ظرفشویی و درواقع نشتی آب دریافتی از منبع می‌شود. اگر شلنگ ماشین ظرفشویی به‌طور کامل از منبع جدا شود یا یکی از بست‌های آن کاملا باز شود؛ پس از باز شدن آب ماشین ظرفشویی کلیه آب‌های خروجی وارد آشپزخانه شده و خرابی‌های بسیار زیاد و ضررهای سنگینی را به بار می‌آورد.

پیشنهاد می‌کنیم در صورت مشاهده اولین قطره‌های نشتی آب، کلیه‌ لوله‌ها، شلنگ‌ها و بست‌های ماشین ظرفشویی را چک کنید. اگر شلنگ یا واشرهای آن دچار مشکل شده بود سریعا آن‌ها را سفت و تعمیر کنید. اگر پس از سفت کردن مجدد بست‌ها و شلنگ مشکل نشتی آب  همچنان ادامه داشت فورا و پیش از ایجاد مشکلات دیگر یا وخیم شدن مشکل کنونی، با یک متخصص و کارشناس حرفه‌ای تماس گرفته و درخواست کمک کنید.

خرابی پمپ آب ماشین ظرفشویی

۳. خرابی محفظه یا واشرهای محفظه مواد شوینده و خروج ناخواسته آب از ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل آب دادن ماشین ظرفشویی، خراب شدن محفظه مواد شوینده است. محفظه‌های مواد شوینده کلیه ماشین‌های لباسشویی در جلوی دستگاه و معمولا در قسمت بالایی آن قرار گرفته‌اند. اگر نشتی آب از بخش بالایی ماشین ظرفشویی باشد بی شک محفظه آن دچار ایراد شده است. در برخی از ماشین‌های ظرفشویی مانند ماشین ظرفشویی مجیک محفظه مواد شوینده از قسمت‌های مختلفی برای شوینده‌های متفاوت تشکیل شده است و این بخش‌ها با واشر و پیچ و مهره‌های متعددی به یکدیگر وصل شده‌اند.

خرابی هر یک از این واشرهای محفظه می‌تواند علت بازنشدن قرص ماشین ظرفشویی یا علت نشت آب از دستگاه باشد. علاوه‌بر این، سوراخ شدن محفظه‌های مواد شوینده یا خرابی اتصالات آن می‌تواند باعث نشتی آب شود که در صورت بروز چنین مشکلی، ملزم هستید که بی‌درنگ با یک کارشناس تماس بگیرید تا از بروز مشکلات سنگین و متحمل شدن هزینه‌های گزاف جلوگیری کنید.

۴. عدم بسته شدن کامل درب ماشین یا آسیب دیدگی لاستیک دور آن

آبی که از دور درب ماشین ظرفشویی به بیرون ریخته می‌شود، ساده­ترین و بدیهی‌ترین چیزی است که می­توان دید.

ابتدا از بسته ­بودن کامل درب مطمئن شوید. اگر درب ماشین کاملا بسته بود، خود لاستیک را ازنظر فرسودگی یا آسیب­دیدگی احتمالی بررسی کنید. اگر لاستیک سالم بنظر می­رسد، آن را تمیز کنید. تکه های نخ، ذرات پودر لباسشویی حل نشده، مو و عوامل ریز دیگر همگی می‌توانند باعث ایجاد نشتی آب شوند. از یک ابر ظرفشویی، اسفنج و یا چیزی مشابه آن برای تمیزکردن درب ماشین استفاده کنید.

۵. مسدود شدن خط فاضلاب

ممکن است دلیل نشتی آب ماشین ظرفشویی، مشکل واقعی در زیر زمین، جایی در امتداد خط فاضلاب باشد. لوله فاضلاب، آب را از خانه شما به فاضلاب می‌برد. خطوط فاضلاب علاوه‌بر مسدود شدن توسط زباله‌های خانگی، ممکن است توسط ریشه درخت مسدود شود یا اگر کهنه و از مواد منسوخ ساخته شده باشد، می‌شکند. اگر همراه با ماشین ظرفشویی پشتیبان خود، با زهکشی کند یا توالت‌هایی که سیفونشان به درستی کار نمی‌کنند نیز سر‌وکار دارید، این نشانه این است که شما مشکل خط فاضلاب دارید.

مسدود شدن فاضلاب ماشین ظرفشویی

۶. خرابی بازوی آب‌پاش

در کف داخلی ماشین ظرفشویی شما، بازوی اسپری در طول چرخه‌های شست‌وشو و آبکشی می‌چرخد ​​و آب را روی ظروف می‌پاشد. با این حال، در دستگاهی که بیش از حد شلوغ است یا بارگذاری نادرست دارد، ظروف ممکن است مانع از چرخش صحیح بازو شوند یا باعث کنده شدن آن شوند یا حتی پس از سال‌ها استفاده آسیب ببینند که همین مسئله منجر به نشتی می‌شود.

بیشتر بخوانید:   نحوه ریست‌کردن ماشین ظرفشویی | هر آنچه باید بدانید!

۷. سوئیچ شناور در طول چرخه‌های شست‌وشو آب را قطع نمی‌کند

یک مجموعه شناور متشکل از یک سوئیچ شناور است که برای حفظ سطح مناسب آب در طول چرخه‌های شست‌وشو و آبکشی استفاده می‌شود. هنگامی که ماشین ظرفشویی شما کار می‌کند، شناور با بالا آمدن آب بالا می‌رود. هنگامی که به ارتفاع معینی می‌رسد، سوئیچ شناور را فعال می‌کند تا آب را خاموش کند. اگر سوئیچ خراب شود، سطح آب بسیار بالا می‌رود و ممکن است نشتی رخ دهد.

۸. خرابی شلنگ تخلیه

شلنگ تخلیه آب را از ماشین ظرفشویی به پمپ تخلیه، خط تخلیه و در نهایت تخلیه سینک شما می‌رساند. از آنجایی که اتصالات ممکن است شل شوند یا خود شلنگ ممکن است ترک بخورد یا پاره شود، ممکن است ماشین ظرفشویی قبل از این که از انتهای خط خارج شود، آب را روی زمین از دست بدهد.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم که رایج‌ترین دلایل نشتی آب ماشین ظرفشویی را برای شما گردهم بیاوریم تا تشخیص مشکل و حل آن برای شما راحت‌تر شود و هزینه‌های سنگین و اتلاف زمانی به شما تحمیل نشود، اما به خاطر داشته باشید که پیش از هرگونه اقدام، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید تا آن‌ها با تبحر و دانش و تجربه خود این مشکل را حل کنند.

دیدگاه کاربران

*
*
*