4 علت کار نکردن ماشین ظرفشویی را بدانید!

علت کارنکردن ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی به عضوی مهم در آشپزخانه بدل شده و زمانی که بعد از یک روز پر مشغله، شستن ظرف‌ ها را به آن می ‌سپارید، به همین علت کار نکردن ماشین ظرفشویی آن اصلاً خوشایند نیست، اما علت روشن‌نشدن ماشین ظرفشویی چیست؟ ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد، که ماشین ظرفشویی روشن میشود ولی کار نمی کند. بعضی از این دلایل می ‌تواند به‌ راحتی برطرف شود و بعضی دیگر نیازمند مداخله تعمیرکار حرفه ‌ای باشد.  قبل از هر اقدامی، دلایل و مشکلاتی را که ممکن است، برای ماشین ظرفشویی پیش آید بررسی کنیم.

علت کار نکردن ماشین ظرفشویی چیست؟

شما احتمالاً چند بار در هفته از ماشین ظرفشویی خود استفاده می‌کنید؛ بنابراین طبیعی است، به‌ دلیل کار و بروز فرسودگی، هر چند وقت یک‌ بار نیاز به تعمیر داشته باشد؛ البته نگهداری صحیح ماشین ظر‌فشویی می‌ تواند کمک زیادی به جلوگیری از این مشکلات کند. به‌ طور کلی توصیه می ‌شود، در صورت بروز مشکل در جستجو برای علت کار نکردن ماشین ظرفشویی ، ابتدا آن را خاموش کنید، گاهی همین نکته ساده می‌ تواند از آسیب‌ های جدی ‌تر به ماشین ظرفشویی شما جلوگیری کند.

یکی از مواردی که گاهی بروز می‌کند، علت روشن‌ نشدن ماشین ظرفشویی است که شما می‌ توانید قبل از تماس با متخصص، آن را عیب ‌یابی کرده و گاهی با راه‌ حل ‌های ساده مسئله پیش ‌آمده را برطرف کنید. در بیشتر موارد علت کار نکردن ماشین ظرفشویی را حتما باید با یک کارشناس در میان بگذارید. اما برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی راهکارهای فراوانی وجود دارد، که افراد غیرمتخصص هم می توانند با استفاده از آن به عملکرد دستگاه کمک کنند.

قطعی جریان برق

علت کار نکردن ماشین ظرفشویی در بیشتر موارد وصل‌ نبودن به جریان برق باشد. ممکن است خیلی ساده و بدیهی به نظر برسد، اما گاهی اوقات ساده ‌ترین نکات فراموش می‌ شوند؛ یعنی گاهی ماشین ظرفشویی، تنها به ‌دلیل اینکه به برق وصل نشده، روشن نمی‌شود. بررسی کنید که آیا ماشین ظرفشویی شما به برق متصل است یا خیر. برای اطمینان از برقراری جریان الکتریسیته در دستگاه، حتماً ورودی برق ماشین ظر‌فشویی، محافظ و فیوز برق را بررسی کنید. بهتر است در ساعات اوج مصرف، از لوازم برقی کمتر استفاده شده تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

ایراد در سلکتور یا سوییچ الکترونیکی

برای بررسی اینکه چرا ماشین ظرفشویی کار نمی کند، سوئیچ سلکتور را بررسی کنید. در حقیقت کلید سلکتور به شما این امکان را می‌دهد، که گزینه‌ های مختلف شست‌وشو، خشک‌کردن و گرم‌کردن را برای یک برنامه شست‌وشویی انتخاب کنید. وظیفه سوییچ الکترونیکی سلکتور، انتخاب برنامه ‌های مختلف شست‌وشو است. اگر کلید سلکتور معیوب باشد یا به ‌درستی فشرده نشده باشد، می‌ تواند دلیل روشن‌نشدن ماشین ظرفشویی باشد.

این کلید را روی صفحه کنترل پیدا کنید و مطمئن شوید بیش از یک دکمه هم‌ زمان فشار داده نشده یا کلید گیر نکرده است؛ چون علت کارنکردن دکمه های ماشین ظرفشویی می ‌تواند فشردن هم ‌زمان دو یا چند کلید، محکم فشاردادن دکمه‌ های روی صفحه ماشین ظرفشویی، خیس‌ ماندن این دکمه ‌ها و همچنین فرسایش در طول زمان باشد. اگر روشن‌ نشدن به‌ دلیل کار نکردن دکمه ‌های ماشین ظرفشویی باشد، بهتر است از تعمیرکار یا تکنسین خبره در این زمینه کمک بگیرید. اگر هم دستگاه شما جرم گرفته است، نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی در برخی از موارد ساده توسط افراد با دانش متوسط هم امکان پذیر است.

دلیل کارنکردن ماشین ظرفشویی

خرابی رله استارت ماشین ظرف‌شویی

یک علت روشن‌ نشدن ماشین ظرفشویی، خرابی رله استارت است. اگر ماشین ظر‌فشویی شما به برق متصل است، اما روشن نمی‌ شود، ممکن است رله استارت موتور معیوب باشد؛‌ قطعه ‌ای که وظیفه تأمین برق لازم برای شروع کار موتور ماشین ظرفشویی را بر عهده دارد. این قطعه روی موتور پمپ اصلی نصب می‌ ‌شود، به این ترتیب خرابی رله استارت، مانع برق‌رسانی به موتور می ‌شود و می‌ تواند علت روشن‌ نشدن ماشین ظرفشویی باشد. گاهی علت کار نکردن ماشین ظرفشویی همین عیب می تواند باشد.

فعال‌بودن قفل کودک

برخی مدل‌ های ماشین ظرفشویی دارای دکمه قفل کودک در کنترل پنل هستند. این ویژگی برای ایجاد ایمنی بیشتر و جلوگیری از تغییرات تصادفی تنظیمات از سوی کودکان، به‌ ویژه در زمان کار کردن دستگاه و انجام برنامه ‌های شست‌وشو است. اگر به ‌دنبال علت روشن‌ نشدن ماشین ظرفشویی هستید، قفل کودک را بررسی کنید؛ زیرا می‌ تواند از روشن‌شدن ماشین ظرفشویی شما جلوگیری کند. گاهی از اوقات این مشکل به علت کارنکردن دکمه های ماشین ظرفشویی است. البته در موارد بسیار محدودی این موضوع رخ می دهد، حتی گاها اختلال برنامه های دستگاه باعث جمع شدن کف در دستگاه می شود.

بیشتر بخوانید:   علت جمع‌‌شدن کف در ماشین ظرفشویی و راه‌ه رفع آن

چرا ماشین ظرف‌شویی روشن می‌شود، ولی کار نمی‌کند؟

گاهی ماشین ظرفشویی روشن می ‌شود، یعنی جریان برق در آن برقرار است و دکمه‌ ها عملکرد درستی دارند، اما دستگاه با فشار دادن دکمه پاور کار نمی‌کند. علت روشن‌ نشدن ماشین ظرفشویی می تواند موارد مختلفی باشد، که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

بازماندن درب ماشین ظرف‌شویی

یک دلیل کار نکردن ماشین ظرفشویی، باز بودن درب ماشین است. معمولاً این مشکل زمانی پیش می‌آید، که ماشین بسیار متراکم و انباشته بارگذاری می‌شود یا ظروف با چیدمان نادرستی در دستگاه قرار می‌گیرند؛ در نتیجه سبب فشار آوردن به درب دستگاه و کامل بسته ‌نشدن آن می‌‌شود. درب ماشین ظرفشویی، دارای سنسور بوده و در صورت بازماندن درب، اجازه کار‌کردن و شست‌وشو را به ماشین ظرفشویی نمی‌دهد. که با دانستن علت شستشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی آگاهی کامل در این زمینه کسب خواهید کرد.

علت کارنکردن دکمه‌های ماشین ظرفشویی

خرابی قفل درب یا سنسور

اصولاً سنسور درب، برای ایمنی بیشتر و جلوگیری از پاشش آب به بیرون طراحی شده است؛ به همین دلیل اگر درب دستگاه در حال کار را باز کنیم، برنامه شست‌وشو متوقف شده و آب بیرون از دستگاه نمی‌ ریزد. این نکته را مد نظر داشته باشید، که سنسور، در صورت خرابی می‌تواند پیام نادرستی به بورد بفرستد و حتی با وجود بسته ‌شدن درب اجازه شروع کار به موتور ندهد. همچنین در بعضی مدل‌ های ماشین ظرفشویی قفلی وجود دارد، که تا پایان شست‌وشو درب را بسته نگه می‌دارد. این قفل‌ ها برای ایمنی بیشتر تعبیه شده، اما خرابی این قفل می ‌تواند علت کار نکردن ماشین ظرفشویی باشد.

بنابراین یک علت روشن‌نشدن ماشین ظرفشویی، خرابی قفل یا سنسور درب است؛ زیرا اگر درب ماشین به ‌درستی بسته نشود، دستگاه برای تکمیل چرخه شست‌وشو، برق دریافت نمی‌کند. این دو سنسور، معمولاً در پشت پنل کنترلی در قسمت فوقانی درب دستگاه قرار دارند. خرابی در سنسورها گاهی باعث خاموش یا روشن نشدن چراغ‌های دستگاه می‌شود.

بیشتر بخوانید:   چهار دلیل خاموش‌نشدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی

ایراد بورد الکترونیکی ماشین ظرف‌شویی

بورد اصلی‌ ترین قسمت دستگاه است، اطلاعات و دستورهایی مثل نوع برنامه شست‌وشو و دستور شروع یا توقف کار، که شما به‌ عنوان کاربر به دستگاه می ‌دهید، برای بورد ارسال می‌شود. بورد الکترونیکی این اطلاعات را پردازش و سیگنال ‌های لازم برای انجام دستورات را صادر می ‌کند؛ یعنی بورد الکترونیکی، به‌ مثابه مغز دستگاه است و کنترل کلیه فعالیت ‌ها را به عهده دارد. حال اگر بورد، آسیب‌ دیده یا از کار افتاده باشد، سبب اختلال در عملکرد دستگاه و اجرا نشدن برنامه ‌های شست‌وشو می ‌شود.

به این ترتیب، گاهی علت کار نکردن ماشین ظرفشویی و حتی علت روشن‌نشدن ماشین ظرفشویی آن می ‌تواند ناشی از ایرادات بورد باشد. ممکن است در مواردی، علت کارنکردن دکمه های ماشین ظرفشویی نیز از ایرادات بورد دستگاه باشد. البته مواردی مثل خاموش‌نشدن چراغ نمک ماشین ظرف‌شویی هم می تواند از ایرادات مشابه باشد.

ایراد تایمر یا کنترل الکتریکی

برای کشف علت کار نکردن ماشین ظرفشویی، اگر مجموعه قفل و سنسور درب سالم است، به سراغ کنترل تایمر الکتریکی بروید. این قطعه به کنترل پنل متصل است و مدت‌ زمان چرخه شست‌وشو را تعیین می ‌کند. وظیفه تایمر کنترل زمان ‌بندی مراحل شست‌وشو است. اگر تایمر از کار افتاده باشد و این قطعه برق دریافت نکند، می ‌تواند جلوی روشن‌ شدن دستگاه را بگیرد، یا ماشین ظرفشویی را در حین شست‌وشو از کار انداخته و متوقف کند.

از کار افتادن فیوز حرارتی

فیوز حرارتی قطعه ایمنی ماشین ظرفشویی شماست، که معمولاً روی بورد ماشین ظرفشویی نصب شده و میزان برق ورودی به بورد را کنترل و تنظیم می ‌‌کند. فیوز حرارتی درصورت بروز اتصال کوتاه یا هنگامی که دستگاه شما شروع به گرم‌ شدن بیش‌ از حد خواهد کرد، برق کنترل پنل را قطع می‌نماید. عملکرد فیوز حرارتی هنگام بروز این مشکلات می‌ تواند به جلوگیری از شروع آتش ‌سوزی کمک کند؛ البته از کارکردن ماشین ظرفشویی نیز جلوگیری می ‌‌کند؛ به این معنا که دستگاه روشن می ‌شود، اما کار نمی‌کند. از کار افتادن فیوز حرارتی می ‌تواند یک علت کار نکردن ماشین ظرفشویی نیز باشد که برای حل این مشکل، بهتر است از متخصص این حوزه راهنمایی بگیرید.

از کار افتادن ماشین ظرفشویی

خراب‌شدن موتور محرک

موتور محرک ماشین ظرفشویی آب را در طول یک چرخه شست‌وشو به گردش در می‌آورد تا ظروف در طول یک برنامه شست‌وشویی تمیز شوند، اما یک علت کار نکردن ماشین ظرفشویی این است که این موتور محرک به مشکل برخورده و ایراد پیدا کرده است. یک نشانه از خراب‌ شدن موتور محرک، صدای خش‌دار و نسبتاً بلندی است، که از موتور شنیده می‌ شود و بهتر است در سریع ‌ترین زمان به این موضوع رسیدگی شود. علت روشن‌ نشدن ماشین ظرفشویی در برخی  موارد از موتور دستگاه می باشد.

دیدگاه کاربران

*
*
*