مهم ترین علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

7علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی در مجله بینگو

 ۵ یا ۱۰ دقیقه آخر فرایند شست‌وشو در ماشین‌های ظرفشویی به خشک کردن ظروف اختصاص یافته است؛ هر چند در برندهای گوناگون مراحل مختلفی را پشت سر خواهد گذاشت. در برخی مدل‌ها تمام بار خشک کردن ظروف بر دوش المنت است و در برخی دیگر فن و المنت با هم این وظیفه را بر عهده دارند. همچنین باز شدن خودکار درب دستگاه پس از شست‌وشو و بهره‌مندی از فناوری زئولیت نیز راهکاری دیگر است.

اما در برخی مواقع ظروف شما در ماشین ظرفشویی پس از اتمام شست‌وشو خشک نشده و مجبور خواهید بود به‌صورت دستی برای خشک کردن آن‌ها اقدام کنید. در این متن به مهم‌ترین دلایل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی و راه‌کارهایی برای حل این معضل خواهیم پرداخت که اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید می‌تواند بسیار برایتان کاربردی باشد!

7 دلیل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

ابتدا بیایید به مهم‌ترین دلایلی بپردازیم که موجب خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی می‌شوند و پس از آن برای رفع هر مشکل راه‌حلی ارائه خواهیم کرد؛ دلایلی چون:

  1. وجود مشکل در بخش دریچه و فن هوا

گاهی شما همه مراحل را درست رعایت کرده‌اید و از بهترین شوینده‌ها و قرص ظرفشویی استفاده کرده‌اید و ظرف‌ها کامل تمیز شده‌اند؛ اما همچنان خیس هستند. مشکل در بخش دریچه و فن هوا یکی از مهم‌ترین دلایل خشک نشدن ظروف در ماشین است. بسیاری از کمپانی‌های سازنده ماشین ظرفشویی به‌منظور خارج شدن هوای گرم و مرطوب که در فرایند شست‌وشو ایجاد شده اقدام به تعبیه دریچه هوا می‌کنند که اگر به‌درستی و کامل باز نشود اثرات رطوبت روی ظروف باقی خواهد ماند.

همچنین موتور فن و دریچه فرایند خشک کردن ظروف را به طرز قابل‌توجه سرعت بخشیده و پروسه راحت‌تر خواهد شد، اما درصورت وجود مشکل در هریک از این دو بخش نباید انتظار داشته باشید عمل خشک کردن ظروف به‌درستی انجام شود!

  1. وجود مشکل در المنت

یکی از شایع‌ترین دلایل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی وجود ایرادهایی در قسمت المنت دستگاه است که در حالت عادی پس از تکمیل فرایند شست‌وشو و تخلیه آب وظیفه گرم و خشک کردن ظروف را بر عهده دارد.

اگرچه المنت‌های برقی بسیار پرمصرف بوده و برخی برای صرفه‌جویی استفاده از آن را مناسب نمی‌دانند یکی از پرسرعت‌ترین روش‌ها برای خشک کردن ظروف به شمار می‌روند که خرابی آن موجب خواهد شد ظروف شما خیس باقی مانده و در بهترین حالت به‌صورت کامل و بادقت خشک نشوند.

 

  1. باز نشدن درب ماشین ظرفشویی پس از اتمام فرایند شست‌وشو

برخی شرکت‌های معتبر تولید ماشین ظرفشویی امکانی را در نظر گرفتند که پس از اینکه شست‌وشو پایان گرفت به‌جهت تخلیه بخار درب دستگاه به‌صورت خودکار باز شده که با حذف رطوبت از داخل کابین ماشین ظرفشویی به خشک شدن ظروف کمک شایانی خواهد کرد.

اما باز نشدن درب که یکی از چندین دلایل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی است، موجب خواهد شد بخار در داخل کابین باقی مانده و راهی برای خروج نداشته باشد و از این‌رو رطوبت در داخل دستگاه باقی خواهد ماند و در این حالت باید دیگر بیش از حد خوشبین باشید که احتمال بدهید ظروف به‌درستی پس از شست‌وشو خشک خواهند شد!

باز نشدن درب ماشین ظرفشویی و خشک نشدن ظروف

  1. وجود مشکل در قسمت ترموستات یا سنسور المنت

خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی پس از مراحل مختلف شست و شو می‌تواند ناشی از وجود ایرادهایی در بخش ترموستات یا سنسور المنت دستگاه باشد. ترموستات یا سنسور المنت درست مانند یک دماسنج عمل کرده و با سنجش دمای دستگاه و انجام راهکارهایی موجب می‌شود ماشین ظرفشویی بیش از حد مجاز داغ نشود.

وجود مشکل در این بخش موجب خواهد شد پیش از اتمام فرایند و مراحل پایانی که مختص خشک کردن ظروف است، قسمت گرمادهی خاموش شده و چرخه خشک کن دچار اختلال شود و مشکل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی به وجود خواهد آمد.

  1. کمبود مایع جلادهنده در ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل مهم خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی خالی بودن مخزن از جلادهنده و یا استفاده از آن به مقدار کمتر از حد نیاز است. درواقع اگر مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی به حد نیاز مورد استفاده قرار گیرد موجب خواهد شد آب از روی ظروف به‌راحتی سرازیر شده و ظروف به‌شکلی درست خشک شوند، اما کمبود این مایع سرازیر شدن آب را مشکل کرده و موجب خواهد شد ظروف خیس باقی بمانند!

کمبود مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی و علت خشک نشدن ظروف

  1. عدم چینش صحیح ظروف

شاید باورتان نشود اما نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی نیز در فرایند خشک شدن آن‌ها بسیار مؤثر بوده و اگر براساس دستورالعمل‌های خاص عمل کنید می‌توانید تا حد زیادی برای خشک شدن ظروف اطمینان یابید، اما عدم چیدمان منظم و صحیح ظروف و بی‌توجهی به چیدمان ظروف با سایزهای مختلف در قسمت‌های اشتباه می‌تواند دلیل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی باشد.

برای مثال بی‌توجهی به ظروف بزرگ جایگاه آنها و نحوه قرار دادن لیوان‌ها باقی ماندن آب داخل ظروف گود به‌واسطه جاگیری اشتباه در سبد ماشین همه می‌توانند چرخه خشک کردن را مختل کند.

 

  1. وجود مشکل در تنظیمات برنامه شست‌وشو

باید اشاره کرد که همواره خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی ناشی از ایرادات سخت‌افزاری و خرابی قطعات نیست و گاهی ممکن است این مورد به یک ایراد نرم‌افزاری و تنظیمات اشتباه برنامه شست‌وشو مربوط باشد. برخی حالت‌های شست‌و‌شو پروسه خشک کردن را به‌واسطه زمان‌بر بودن آن حذف کردند تا بتوانند در مواقع خاص کاربرد داشته باشند و شما با تنظیم روی این حالت‌ها موجب خواهید شد تا چرخه خشک کردن از مراحل شست‌وشو حذف شده یا در عملکرد آن اختلال ایجاد شود.

برای مثال مودهای مختلفی چون Quick و Prewash تنظیمات آن‌ها به‌گونه‌ای است که ظروف شما کامل خشک نمی‌شود و انتخاب این برنامه شست‌وشو ماشین ظرفشویی می‌تواند باقی ماندن رطوبت و مشکل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی را در پی داشته باشد.

راهکارهای رفع مشکل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

حال که با مهم‌ترین دلایل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی آشنا شدیم، بیایید نگاهی به راهکارهای رفع مشکل آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی به تفکیک هر دلیل بپردازیم. در ابتدا اگر مشکل از دریچه هوا باشد، می‌توان آن را بررسی کرد تا از درستی عملکرد آن اطمینان حاصل کرد یا وصل بودن جریان برق موتور و آزادانه چرخیدن پروانه را آزمایش کرد تا درصورت سوختگی یا وجود مشکل، موتور فن را تعویض کرد.

می‌توان با استفاده از یک مولتی‌متر، وصل بودن جریان برق را تست و درصورت نیاز المنت را تعویض کرد. همچنین باز گذاشتن درب ماشین ظرفشویی به‌صورت دستی و تعویض یا تعمیر ترموستات دستگاه نیز می‌تواند مشکل خشک نشدن ظروف را برطرف کند.

همچنین باید توجه داشته باشید چیدن ظروف به ترتیب بزرگ به کوچک به طرف مرکز دستگاه و تنظیم برنامه شست‌وشو نیز می‌تواند دلایل دیگر خشک نشدن ظروف را از بین برده و راه‌حلی ساده و در عین حال کاربردی باشد.

حل مشکل خشک نشدن ظرف در ماشین ظرفشویی

سخن پایانی

خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی یکی از چالش‌های بزرگی است که می‌تواند کیفیت شست‌وشوی ظرف‌های شما را تحت تأثیر قرار دهد و جذابیت سرو غذا در آن‌ها را برایتان کاملاً از بین ببرد و بدین ترتیب بر بخش بزرگی از زندگی شما تأثیرات قابل توجهی بگذارد.

این معضل به دلایل مختلفی ممکن است به وجود آید که در این متن درمورد آن‌ها صحبت کردیم و برای پیشگیری و حل هرکدام از این دلایل هم راهکارهای مناسبی ارائه کردیم که با توجه و عمل به آن‌ها فرایند شست‌وشوی ظروف را کامل پشت سر گذاشته ظرف‌هایتان به‌خوبی خشک شده و اثری از هیچ‌گونه لکه و کثیفی در آن نیست و بار دیگر سر میز غذا حس خوشایندی خواهید داشت!

 

دیدگاه کاربران

*
*
*