همه چیز درباره علت آبگیری‌ نکردن ماشین ظرفشویی

علت آبگیری‌نکردن ماشین ظرفشویی

علت آبگیری‌ نکردن ماشین ظرف‌شویی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ البته گاهی با یافتن دلیل آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی به‌سادگی و بدون نیاز به تعمیرکار می‌توان با چند راهکار ساده مشکل را برطرف کرد، اما گاهی نیز علت آبگیری‌نکردن در ماشین ظرف‌شویی خرابی یا از کار افتادن قطعه‌ای است که تعمیر آن کاری تخصصی است و به‌سادگی نمی‌توان آن را تعمیر یا تعویض کرد؛ از این‌رو بهتر است هنگامی که علت آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی آشکار نیست، ابتدا علت را کشف کنید تا اگر قابل رفع باشد، برطرف شود، اما چنانچه موضوع تخصصی است از فرد متخصص کمک بگیرید. در این مقاله همه چیز درباره علت آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی و راهکارهایی نیز برای حل این مشکل ارائه شده است؛ پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:   با متداول‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی آشنا شوید!

دلایل و علت آبگیری‌ نکردن ماشین ظرفشویی

دلیل آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی گاهی بسیار ساده و گاهی نیازمند بررسی تخصصی است. در ادامه برخی از دلایل آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی و راهکارهای حل این مشکلات بیان شده است.

  1. بررسی شیلنگ و منبع تأمین آب ماشین ظرف‌شویی

یکی از دلایل آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی می‌تواند نشتی آب ماشین ظرفشویی یا پیچ‌خوردگی شیلنگ متصل به شیر آب باشد. این شیلنگ منبع تأمین آب ماشین ظرف‌شویی است و مسلماً اگر دچار مشکل شود، آب به داخل ماشین ظرف‌شویی وارد نمی‌شود. گاهی هم ممکن است شیلنگ مشکلی نداشته باشد، اما فشار آب کم باشد که در این صورت نیز، شیر برقی ماشین ظرف‌شویی به‌درستی عمل نمی‌کند و همین موضوع دلیل آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی می‌شود.

از این‌رو اگر علت آبگیری‌نکردن در ماشین ظرف‌شویی را نمی‌دانید، حتماً شیلنگ متصل به شیر منبع تأمین آب ماشین ظرف‌شویی را چک کنید. گاهی علت آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی، یک پیچ‌خوردگی ساده در شیلنگ است که با یک حرکت دست برطرف می‌شود و گاهی نیز شیلنگ دچار پارگی یا گرفتگی شده که لازم است برای بررسی علت کارنکردن ماشین ظرفشویی فقط شیلنگ تمیز یا به‌کلی تعویض شود.

دلیل آبگیری‌نکردن ماشین ظرفشویی چیست؟

  1. بررسی شیر برقی یا آکواستاپ ماشین ظرف‌شویی

یکی دیگر از دلایل آبگیری نکردن ماشین ظرف‌شویی می‌تواند ایجاد مشکل در شیر برقی یا آسکواپ ماشین باشد. شیر برقی ماشین ظرف‌شویی این امکان را فراهم می‌کند تا آب وارد ماشین ظرف‌شویی شود؛ چراکه اگر در این دریچه گرفتگی یا خرابی صورت گرفته باشد، آب به داخل ماشین ظرف‌شویی وارد نمی‌شود. گاهی نیز شیر برقی سالم بوده، اما دچار جرم‌گرفتگی شده است که در این صورت باید تمیز شود؛ البته گاهی نیز لازم است فیلتر ورودی آب به کلی تعویض شود.

محل قرارگرفتن شیر برقی یا آکواستاپ ماشین ظرف‌شویی در قسمت پایین است؛ به این صورت که با بازکردن پانل جلویی ماشین ظرف‌شویی، شیر برقی مشاهده می‌شود. پس از بازکردن پانل جلویی، در این محل دو شیلنگ را مشاهده خواهید کرد که یکی از آن‌ها ورودی و دیگری خروجی آب است.

  1. بررسی برد الکترونیکی

یکی از دلایل آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی که گاهی بروز می‌کند، خرابی و مشکل در برد الکتریکی ماشین است. درحقیقت برد الکتریکی وظیفه سازمان‌دهی به سایر قطعات ماشین ظرف‌شویی را دارد و فرمان‌دهنده به باقی قطعات محسوب می‌شود؛ از این‌رو بروز مشکل و ایراد در برد الکترونیکی سبب از کار افتادن سایر قطعات مانند سوییچ قفل درب، سوییچ شناور و شیر برقی نیز می‌‌شود؛ البته دلیل خرابی برد الکترونیکی از سایر موارد پایین‌تر است؛ بنابراین اگر دلیل آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی آشکار نیست، بهتر است ابتدا موارد دیگر چک شود و اگر مشکل یافت نشد، برد الکترونیکی را بررسی کرد. متأسفانه اگر مشکل در برد الکترونیکی باشد، احتمال تعمیر آن بسیار کم است و لازم است تعویض شود.

  1. بررسی شناور ماشین ظرف‌شویی

یکی دیگر از دلایل آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی ممکن است خراب‌بودن یا وجود ایراد در شناور ماشین ظرف‌شویی باشد. شناور قطعه‌ای است که در کف ماشین ظرف‌شویی قرار گرفته است و درواقع مانند یک سوپاپ اطمینان عمل می‌کند. روش کار شناور به این صورت است که هرگاه آب در مخزن ظرف‌شویی به سطح استاندارد برسد، شناور بالا می‌آید و سبب می‌شود سوییچ شناور که دقیقاً در زیر شناور قرار دارد، فعال شده و سپس شیر آب ورودی قطع شود؛ به عبارت دیگر وظیفه شناور این است که از ورود بیش از اندازه آب در ماشین ظرف‌شویی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید:   علت جمع‌‌شدن کف در ماشین ظرفشویی و راه‌ه رفع آن

گاهی علت آبگیری‌نکردن در ماشین ظرف‌شویی مسدودشدن شناور به‌دلیل وجود تکه‌های غذا یا هر چیز دیگری است. اگر مسدودی به این دلایل باشد، با تمیزکردن مشکل برطرف می‌شود، اما چنانچه با تمیزکردن مشکل برطرف نشود، احتمال مشکل جدی‌تری وجود دارد و لازم است شناور تعمیر یا به‌کلی تعویض شود.

علت آبگیری‌نکردن در ماشین ظرفشویی

  1. بررسی سوییچ قفل درب ماشین ظرف‌شویی

از دلایل آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی می‌توان به خرابی سوییچ قفل درب ماشین ظرف‌شویی نیز اشاره کرد. سوییچ قفل درب ماشین ظرف‌شویی وظیفه مهمی در ایمنی ماشین دارد؛ چراکه تا وقتی درب ماشین ظرف‌شویی کامل بسته نشده باشد، چرخه شست‌وشو صورت نمی‌گیرد؛ از این‌رو وظیفه این میکروسوییچ به‌نوعی هشداردهنده هم است؛ هشدار درباره اینکه درب دستگاه باز بوده و کامل بسته نشده است.

چنانچه درب بر اثر بی‌احتیاطی بسته نشده باشد، با بسته‌شدن درب مشکل برطرف می‌شود، اما از طرفی دیگر اگر ایراد و خرابی در سوییچ قفل درب ماشین ظرف‌شویی ایجاد شده باشد و درب بسته نشود، همین موضوع یکی از دلایل آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی است؛ از این‌رو درصورت خرابی این قسمت باید برای تعمیر آن اقدام کرد.

  1. بررسی نشت آب

گاهی علت آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی می‌تواند نشت آب باشد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که صدای پمپ‌شدن آب به بیرون از ماشین ظرف‌شویی به گوش می‌رسد، اما برخلاف عملکرد سابق ماشین ظرف‌شویی پر از آب نمی‌شود. این اتفاق به این دلیل است که آب در سینی باریک ماشین ظرف‌شویی تجمع می‌کند؛ درواقع زمانی که مقدار آب در ماشین ظرف‌شویی به حد خاص خود می‌رسد، سوییچ ضد جریان فعالیت خود را آغاز می‌کند و فرمان هدایت آب به بیرون را می‌دهد.

در این هنگام، برای جلوگیری از پرشدن دوباره ماشین ظرف‌شویی، دستگاه خاموش می‌شود و درنتیجه آبگیری صورت نمی‌گیرد. این امر یکی از دلایل آبگیری‌نکردن در ماشین ظرف‌شویی است که درصورت شنیده‌شدن صدای پمپ آب به بیرون دستگاه باید بررسی‌های لازم صورت گیرد تا علت صدای ماشین ظرفشویی را متوجه شوید.

  1. بررسی بورد مدار چاپی

آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی به‌دلیل مشکل در بورد مدار چاپی، خیلی شایع نیست و البته تشخیص آن کار افراد متخصص است. ماژول یا همان بورد مدار چاپی فرمان‌دهنده ماشین ظرف‌شویی است که وظیفه کنترل اجراشدن برنامه‌های تعیین‌شده برای ماشین ظرف‌شویی را بر عهده دارد. با خرابی و وجود ایراد در بورد چاپی، دستگاه کارایی خود را از دست می‌دهد و بدیهی است مشکلات بی‌شماری ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند یکی از دلایل آبگیری‌نکردن در ماشین ظرف‌شویی باشد.

تشخیص آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی

چگونگی تشخیص دلیل آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی

همان‌طور که گفته شد، علت آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی دلایل متعددی دارد که بررسی و رفع همه آن‌ها به یک شکل نیست؛ از این‌رو توصیه می‌شود در طرز استفاده از ماشین ظرف‌شویی کاملا طبق دستورالعمل مشخص پیش‌بروید، اول دلیل آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی را تشخیص دهید و سپس برای رفع مشکل اقدام کنید. بهتر است ابتدا مواردی مانند نشت آب، سوییچ قفل درب ماشین ظرف‌شویی، شیلنگ و منبع تأمین آب و شناور ماشین ظرف‌شویی چک شود.

چراکه این موارد در خانه و گاهی با تمیزکردن یا درنهایت با یک تعویض ساده رفع می‌شوند، اما گاهی باید کار را به متخصص سپرد و از اقداماتی که سبب خرابی و اختلال بیشتر در دستگاه می‌شود، خودداری کرد. در برخی موارد دیده شده است که با اقدامات غیرضروری آسیب‌های جدی به دستگاه ماشین ظرف‌شویی وارد شده است؛ از این‌رو اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید، بهتر است به‌هیچ‌وجه اقدامی نکنید.

بیشتر بخوانید:   معرفی 4 راهکار برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی

سخن پایانی

در این مقاله همه چیز درباره علت آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی و راه‌کارهای آن بیان شد. اگرچه سعی بر این بود تا با بیان راه‌کارهایی ساده، دلیل آبگیری‌نکردن ماشین ظرف‌شویی تشخیص داده. برای رفع آن اقدام شود، توصیه می‌شود به‌منظور پیشگیری از مشکلات این چنینی چند وقت یک‌بار برای سرویس ماشین ظرف‌شویی اقدام شود و حتماً منتظر بروز مشکل نبود. این کار تا حد زیادی از بروز اختلال‌های بی‌موقع و گاهی هزینه‌بر پیشگیری می‌کند و طول عمر دستگاه را نیز افزایش می‌دهد.

دیدگاه کاربران

*
*
*