علت زنگ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی و راه‌های جلوگیری از آن

علت زنگ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی

با وجود اینکه بسیاری از کارخانه‌ها برای ماشین‌های ظرف‌شویی، سبد ظرف‌شویی ضدزنگ تولید می‌کنند، گاهی اوقات همین سبدهای استیل نیز در طول زمان به‌دلیل آسیب دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. زنگ‌زدگی سبد ماشین ظرف‌شویی معمولاً در قسمت پایه‌های نگهدارنده آن اتفاق می‌افتد. در بیشتر ماشین‌های ظرف‌شویی سبد ظروف را از جنس فلز تولید می‌کنند و سپس یک لایه پلاستیک از جنس وینیل روی آن اعمال خواهد شد. این پوشش پلاستیکی نقش محافظتی برای سبد استیل دارد.

عوامل زنگ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی می‌تواند به دلایل مختلفی بستگی داشته باشد؛ از این‌رو اطلاع از علت زنگ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی یکی از نکات بسیار مهم در نگهداری سبد ماشین ظرف‌شویی است که طول عمر دستگاه شما را افزایش می‌دهد. زنگ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی می‌تواند بر فرایند شست‌وشوی ظروف و کیفیت عملکرد دستگاه تأثیر منفی بگذارد. در این مقاله قصد داریم درباره عوامل زنگ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی و راه‌های جلوگیری از آن مطالبی را برای شما عزیزان شرح دهیم.

امروزه ماشین‌های ظرف‌شویی متنوعی به‌منظور سرعت بخشیدن به کارها در بازار عرضه می‌شوند. اگرچه داشتن سبد ظرف استیل ضدزنگ یکی از مشخصات بسیاری از ماشین‌های ظرف‌شویی است، درصورت نگهداری اشتباه یا عواملی مانند سختی زیاد آب، زنگ‌زدگی لوله‌های آب، نشت رسوبات و… که کنترل آن‌ها بسیار سخت است، قطعات ماشین ظرف‌شویی شما دچار زنگ‌زدگی می‌شود.

علت زنگ زدگی سبد ماشین ظرفشویی

علت زنگ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی چیست؟

در ادامه به بررسی علل زنگ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی می‌پردازیم:

  • سختی بالای آب

یکی از مهم‌ترین عوامل زنگ‌زدگی سبد ماشین ظرف‌شویی سختی بالای آب در بعضی از مناطق است. اگر املاح آب مصرفی زیاد باشد، سختی آب از حد استاندارد خود فراتر می‌رود و موجب خرابی قطعات دستگاه‌های ماشین ظرف‌شویی و لباسشویی می‌شود. در صورتی که آهن موجود در آب زیاد باشد، این آهن اضافی اکسید شده و سپس اکسید آهن موجب زنگ‌زدگی سبد ماشین ظرف‌شویی خواهد شد. اگر لکه‌های قرمز و قهوه‌ای روی ظروف یا بدنه سبد ظرف‌شویی مشاهده شود، می‌توانیم بگوییم آهن موجود در آب مصرفی نسبتاً زیاد است.

  • جرم‌ها و رسوبات موجود در لوله

اگر داخل لوله‌های آب جرم و زنگ‌زدگی وجود داشته باشد، این رسوبات و جرم‌ها می‌توانند به داخل دستگاه ظرف‌شویی راه یابند. برای حل این مشکل می‌توانید فیلتر ورودی برای دستگاه ظرف‌شویی نصب کنید تا از ورود اجرام و رسوبات جلوگیری کند.

  • نمک نامرغوب

استفاده از نمک‌های نامرغوب می‌تواند موجب زنگ‌زدگی سبد ماشین ظرف‌شویی شود. نمک‌های بی‌کیفیت و نامرغوب توانایی خنثی‌سازی یون‌های بد موجود در آب را ندارند و در صورتی که نمک خریداری‌شده اورجینال نباشد، تأثیر بسیار منفی روی قطعات ماشین ظرف‌شویی خواهد داشت؛ بنابراین همواره سعی کنید از فروشگاه‌های معتبر نمک ظرف‌شویی خریداری کنید.

  • مایع جلادهنده نامرغوب

جلادهنده از خش افتادن روی ظروف جلوگیری می‌کند و موجب براق شدن آن‌ها می‌شود. اگر از جلادهنده نامرغوب استفاده کنید، با گذشت زمان سطوح قطعات استیل دستگاه زنگ می‌زند و دستگاه ظرف‌شویی شما دچار آسیب خواهد شد. بیشتر اوقات دلیل زنگ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی بروز واکنش‌های شیمیایی میان مایع جلادهنده ظرف‌شویی و نمک است. این ترکیبات می‌توانند موجب خورندگی قطعات ماشین ظرف‌شویی شوند؛ از این‌رو پس از شست‌وشوی ظروف حتماً بدنه استیل ماشین ظرف‌شویی خود را به‌خوبی پاک کنید و برای استفاده از مایع جلادهنده و نمک ماشین ظرف‌شویی حتماً از قیف‌های مخصوص استفاده کنید.

  • شوینده نامرغوب

در بسیاری از موارد استفاده از شوینده‌های نامرغوب و تقلبی موجب زنگ‌زدگی و خرابی سبد ماشین ظرف‌شویی می‌شوند. در شوینده‌های غیراستاندارد ترکیباتی وجود دارند که موجب افزایش سختی آب یا وجود برخی از ترکیبات مانند کلر موجب خورندگی بدنه استیل ماشین ظرف‌شویی یا سبد ظروف آن خواهد شد. از طرفی استفاده از مقادیر زیاد شوینده نیز می‌تواند موجب بروز این آسیب شود؛ به همین دلیل سعی کنید از شوینده‌های اورجینال به اندازه کافی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:   بررسی انواع شوینده ماشین ظرفشویی و انتخاب بهترین آن‌ ها
  • کیفیت پایین قطعات دستگاه ماشین ظرف‌شویی

اگر قطعات دستگاه ظرف‌شویی از جنس‌های نامرغوبی ساخته شده باشند، نمی‌توانند مقاومت خوبی در برابر اکسید آهن و مواد شیمیایی داشته باشند و به‌مرور زمان دچار زنگ‌زدگی و آسیب خواهند شد. برای رفع این مسئله باید سعی کنید هنگام خرید دستگاه ماشین ظرف‌شویی از برندهای معتبر و نام‌آشنا خریداری کنید.

  • استفاده نکردن از قیف

برای اضافه کردن نمک و مایع جلادهنده به داخل جایگاه ماشین ظرف‌شویی، به‌منظور جلوگیری از نشت این مواد به اطراف جایگاه باید حتماً از قیف‌های مخصوص ماشین ظرف‌شویی استفاده کنید تا این ترکیبات در طول زمان موجب زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات ماشین ظرف‌شویی نشوند.

دلیل زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی

  • تکه‌های مواد غذایی جامانده

پس از شست‌وشوی ظروف ممکن است تکه‌ها و رسوبات مواد غذایی در داخل دستگاه یا سبد ماشین ظرف‌شویی باقی بمانند؛ بنابراین سعی کنید پس از شست‌وشوی ظروف، ماشین ظرف‌شویی خود را به‌خوبی تمیز و خشک کنید.

  • برخورد اجسام تیز

گاهی اوقات دلیل زنگ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی می‌تواند برخورد اجسام نوک تیز به بدنه و سبد ماشین ظرف‌شویی باشد. در اثر برخورد این اجسام، استیل ماشین ظرف‌شویی خراشیده می‌شود و به‌مرور زمان دچار آسیب و زنگ‌زدگی خواهد شد؛ بنابراین سعی کنید چیدمان ظروف را به شکل صحیح انجام دهید تا از بروز خط و خش روی قطعات داخلی دستگاه جلوگیری کنید.

  • باقی‌مانده غذاهای اسیدی

گاهی اوقات دلیل زنگ‌زدگی سبد ماشین ظرف‌شویی می‌تواند باقی ماندن غذاهای شور و اسیدی داخل دستگاه ظرف‌شویی باشد. برای حل این مسئله سعی کنید در ابتدا قبل از قرار دادن ظرف‌ها در داخل دستگاه، مواد غذایی اضافی را به‌خوبی از روی ظروف پاک کنید تا پس از شست‌وشو تکه‌های مواد غذایی در داخل دستگاه جا نمانند. همچنین تلاش کنید از مواد شوینده و قرص‌ ماشین ظرف‌شویی مرغوب برای جلوگیری از زنگ‌زدگی قطعات ماشین ظرف‌شویی خود استفاده کنید.

  • بی‌دقتی هنگام برداشتن ظروف از داخل دستگاه

همان‌طور که چیدمان صحیح ظروف در داخل دستگاه برای جلوگیری از خراشیدگی و درنهایت زنگ‌زدگی قطعات دستگاه بسیار مهم است، پس از شست‌وشو نیز برداشتن ظروف با دقت و آرامش نکته بسیار مهمی است؛ چراکه گاهی اوقات بی‌دقتی و عجله برای برداشتن ظروف موجب برخورد اجسام نوک تیز به سبد ماشین ظرف‌شویی می‌شود و همین امر می‌تواند لایه پلاستیکی سبد را از بین ببرد و به‌مرور زمان موجب زنگ‌زدگی آن شود.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

راه‌های جلوگیری از زنگ‌زدگی سبد ماشین ظرف‌شویی

با توجه به اینکه زنگ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی می‌تواند به عوامل مختلف بستگی داشته باشد، راهکارها و روش‌های جلوگیری از زنگ‌زدگی ماشین ظرف‌شویی نیز با یکدیگر متفاوت هستند. در این قسمت قصد داریم به برخی از روش‌های جلوگیری از زنگ‌زدگی سبد ماشین ظرف‌شویی اشاره کنیم و درنهایت چگونگی برطرف کردن زنگ‌زدگی سبد ماشین ظرف‌شویی را برای شما عزیزان شرح دهیم.

  • به‌منظور جلوگیری از بروز زنگ‌زدگی سبد ماشین ظرف‌شویی می‌توانیم چیدمان ظروف را به‌درستی انجام دهیم و پس از شست‌وشو آن‌ها را با دقت و احتیاط برداریم.
  • درصورت مشاهده لکه‌های قهوه‌ای و قرمز روی سبد ماشین ظرف‌شویی باید به‌سرعت برای برطرف کردن آن‌ها اقدام کنیم تا گسترش نیابند.
  • یک علت زنگ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی وجود قطرات آب باقی‌مانده در دستگاه پس از شست‌وشوی ظروف است؛ بنابراین برای جلوگیری از زنگ‌زدگی سعی کنید پس از پایان شست‌وشو درب ماشین ظرف‌شویی را باز بگذارید تا آب موجود در آن تبخیر شود.
  • برای جلوگیری از فرسودگی و زنگ‌زدگی سبد ماشین ظرف‌شویی سعی کنید از برنامه‌های شست‌وشوی کوتاه‌مدت در دمای پایین استفاده کنید.
  • همان‌طور که اشاره کردیم یک علت زنگ‌ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی استفاده زیاد از مواد شوینده است؛ بنابراین بهتر است همیشه به اندازه کافی از این مواد استفاده کنید.
  • برای از بین بردن رسوبات داخل دستگاه ظرف‌شویی می‌توانید از مواد جرم‌گیر مخصوص استفاده کنید.
  • یک علت زنگ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی می‌تواند استفاده نکردن از قیف مخصوص برای اضافه کردن مایع جلادهنده و نمک باشد؛ بنابراین هنگام اضافه کردن این ترکیبات حتماً از قیف مخصوص استفاده کنید.
  • قبل از قرار دادن ظروف در داخل دستگاه آن‌ها را به‌خوبی از مواد غذایی پاک کنید تا پس از شست‌وشو تکه‌های مواد غذایی داخل دستگاه باقی نماند.

جلوگیری از زنگ‌زدگی سبد ماشین ظرف‌شویی

روش برطرف کردن زنگ‌زدگی سبد ماشین ظرف‌شویی

به‌منظور برطرف کردن زنگ‌زدگی سبد ماشین ظرف‌شویی می‌توانید قسمت‌های زنگ‌زده سبد را به‌کمک چسب برق مایع، موم مایع یا اسپری وینیل پلاستیکی بپوشانید و مانع پیشرفت زنگ‌زدگی شوید. همچنین با اضافه کردن مواد مخصوص شوینده یا اسید سیتریک کریستالی دستگاه ظرف‌شویی و قرار دادن ماشین ظرف‌شویی روی برنامه شست‌وشوی ویژه یا معمولی می‌توانید زنگ‌زدگی‌های داخل دستگاه را به‌خوبی پاک کنید.

سخن پایانی

دستگاه ماشین ظرف‌شویی یکی از وسایل پرکاربرد و ضروری برای بسیاری از منازل محسوب می‌شود. امروزه بسیاری از کارخانه‌ها برندهای مختلفی از این دستگاه را به بازار عرضه می‌کنند. اگرچه مخازن ماشین ظرف‌شویی ممکن است از جنس استیل ضدزنگ ساخته شده باشند، استفاده نادرست از مواد شوینده نامرغوب و همچنین استفاده از آب سرد و گرم برای شست‌وشوی ظروف می‌تواند به‌مرور زمان دستگاه ماشین ظرف‌شویی شما را دچار آسیب و زنگ‌زدگی کند.

گاهی اوقات سبد ماشین ظرف‌شویی از جنس فلز ساخته شده و روی آن یک لایه پلاستیکی کشیده شده است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند سبدهای پلاستیکی دچار زنگ‌زدگی نمی‌شوند، اما لازم است بدانید این تصور کاملاً اشتباه است و در صورتی که نکات مراقبت اصولی از دستگاه ماشین ظرف‌شویی را رعایت نکنید، سبد ظروف ماشین به‌مرور زمان دچار آسیب می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم زنگ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی می‌تواند به‌دلیل وجود عوامل مختلفی رخ دهد؛ بنابراین برای شناسایی علت زنگ‌زدگی باید نکات ذکرشده در مطالب فوق را مطالعه کنید. همچنین با مطالعه مطالب بالا می‌توانید با تکنیک‌های مختلف از بروز زنگ‌زدگی سبد ماشین ظرف‌شویی خود جلوگیری کرده و درصورت زنگ‌زدگی سبد دستگاه آن را برطرف کنید. از همراهی شما متشکریم.

دیدگاه کاربران

*
*
*