بررسی انواع شوینده ماشین ظرفشویی و انتخاب بهترین آن‌ ها

انواع شوینده ماشین ظرفشویی

انواع شوینده ماشین ظرفشویی بی‌شک پس از خرید ماشین ظرف‌شویی مهم‌ترین موضوع، آموزش طرز استفاده مواد شوینده ماشین ظرف‌شویی است. البته شاید از نظر برخی افراد نحوه استفاده از شوینده‌ها در ماشین ظرف‌شویی موضوع پیش‌پاافتاده و ساده‌ای باشد که به آموزش نیازی نباشد، اما این موضوع نکات بسیار مهمی دارد که گاهی به آن‌ها توجه نمی‌شود.

همین امر در بسیاری از موارد سبب ایجاد اختلالاتی در ماشین ظرف‌شویی می‌شود و گاهی نیز تمیزی مطلوبی که مورد انتظار است، پس از شست‌وشو حاصل نمی‌شود؛ از این‌رو برای بالابردن طول عمر دستگاه و تمیزی و درخشندگی بهتر ظروف و صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها، بهتر است یک‌بار برای همیشه با روش استفاده از شوینده‌ها در ماشین ظرف‌شویی آشنا شوید و نکات لازم را نیز آموزش ببینید. در این مقاله ابتدا به بررسی انواع شوینده برای ماشین ظرف‌شویی پرداخته می‌شود و همین‌طور روش استفاده مواد شوینده ماشین ظرف‌شویی نیز توضیح داده می‌شود.

انواع شوینده ماشین ظرف‌شویی

پیش از صحبت درباره نحوه استفاده از شوینده‌ها در ماشین ظرف‌شویی، بهتر است با انواع شوینده ماشین ظرفشویی آشنا شوید و کارایی هریک را بدانید. انواع شوینده‌ها در ماشین ظرف‌شویی عبارت‌اند از:

قرص ماشین ظرف‌شویی

قرص ماشین ظرفشویی از مهم‌ترین شوینده‌های ماشین ظرف‌شویی و دارای ابعادی مکعب مستطیل است. این قرص‌ها در اندازه‌های مشخصی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. هر قرص نیز قابلیت شست‌و‌شوی حداکثر ظروف در یک ماشین ظرف‌شویی را دارد.

بیشتر بخوانید:   راهنمای خرید قرص ماشین ظرفشویی + نکات مهم

مایع ماشین ظرف‌شویی (ژل ماشین ظرف‌شویی)

ژل ماشین ظرف‌شویی یا به عبارت دیگر مایع ظرف‌شویی، محصولی بر پایه آب است که همان کارایی قرص ماشین ظرف‌شویی را دارد. وظیفه این ژل شست‌و‌شو و تمیزکردن ظروف از ذرات غذاست که البته تفاوت‌هایی با قرص ماشین ظرف‌شویی هم دارد که در ادامه در قسمت طرز استفاده انواع شوینده ماشین ظرفشویی، توضیح داده می‌شود.

مایع شوینده ماشین ظرفشویی

نمک ماشین ظرف‌شویی

وظیفه نمک ماشین ظرفشویی گرفتن سختی آب است تا در زمان چرخش آب در دستگاه، بر اثر فشار شدید آب به ظروف آسیبی وارد نشود. اگرچه در طریقه استفاده مواد شوینده ماشین ظرف‌شویی، نمک ماشین ظرف‌شویی در ظاهر در بخش شوینده‌ها قرار نمی‌گیرد، نقشی مهم و حیاتی دارد.

بیشتر بخوانید:   نمک ماشین ظرفشویی چیست و چه کاربردی دارد؟

جلادهنده ماشین ظرف‌شویی

 مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی برای براق‌کردن ظروف و پیشگیری از لک و رد آب روی ظروف استفاده می‌شود. این ماده در درخشندگی ظروف نقش مهمی دارد.

نحوه استفاده از نمک، قرص، ژل، جلادهنده و مایع ماشین ظرف‌شویی

طریقه استفاده از انواع شوینده ماشین ظرفشویی تقریباً در تمامی دستگاه‌ها شیوه یکسانی دارد. البته برخی مواد شوینده به‌دلیل نوع ساخت آن‌ها برای تمامی دستگاه‌ها مناسب نیستند، اما امروزه محصولات باکیفیت و مرغوبی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که برای انواع دستگاه‌ها کاربرد دارد. در ادامه طرز استفاده مواد شوینده ماشین ظرف‌شویی به اختصار توضیح داده می‌شوند.

نحوه استفاده از نمک ماشین ظرف‌شویی

زمانی ‌که صحبت از نحوه استفاده از شوینده‌ها در ماشین ظرف‌شویی می‌شود، نحوه ریختن نمک در ماشین ظرفشویی به‌عنوان یکی از مواد مهم شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی، باید بررسی شود. در قسمت داخلی ماشین ظرف‌شویی محفظه‌ای قرار دارد که درب آن شبیه درب پیت است. این محفظه برای ریختن نمک ظرف‌شویی است.

کافی است درب محفظه را باز کرده و کل محفظه را از نمک پر کنید. برای اطمینان کمی با انگشت فشار دهید تا نمک در تمام قسمت‌های محفظه قرار بگیرد و سنسورهای مخصوص، وجود نمک را احساس کنند. همچنین درب محفظه پس از ریخته‌شدن نمک باید کاملاً بسته شود؛ چراکه ممکن است سبب نشت نمک به بیرون از محفظه شود. همچنین این امر سبب زنگ‌زدگی یا سوراخ‌شدن دیگ یا استیل ماشین ظرف‌شویی می‌شود.

مواد شوینده برای ماشین ظرفشویی

البته مهم‌تر از روش استفاده از انواع شوینده ماشین ظرفشویی، استفاده از مواد باکیفیت است؛ برای مثال اگر نمک ماشین ظرف‌شویی باکیفیت و مرغوب نباشد، سنسورهای نمک روشن می‌ماند و این نشان می‌دهد نمک ظرف‌شویی باکیفیت نیست که این موضوع آسیب جدی به دستگاه وارد می‌کند.

نحوه استفاده از قرص ماشین ظرف‌شویی

طرز استفاده از مواد شوینده ماشین ظرف‌شویی، موضوعی بسیار مهم است؛ چراکه تمیزی ظروف و طول عمر دستگاه تا حد قابل‌توجهی به مواد شوینده‌ای که استفاده می‌شود بستگی دارد. از اصلی‌ترین مواد شوینده ماشین ظرف‌شویی قرص است. این قرص‌ها درون محفظه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، قرار می‌گیرند و با روشن‌شدن ماشین ظرف‌شویی درب محفظه داخلی باز می‌شود و قرص ماشین ظرف‌شویی درون آب ماشین ظرف‌شویی حل می‌شود.

نکته مهم در نحوه استفاده از انواع شوینده ماشین ظرفشویی، به‌ویژه قرص ماشین ظرف‌شویی که بهتر است حتماً از برندهای شناخته‌شده استفاده شود؛ چراکه قرص ماشین ظرف‌شویی بی‌کیفیت نه‌تنها ظروف را به تمیزی دلخواه نمی‌رساند، بلکه آسیب‌های جدی نیز به ماشین ظرف‌شویی ایجاد می‌کند.

نحوه ریختن مایع ظرف‌شویی در ماشین ظرف‌شویی (ژل ماشین ظرف‌شویی)

در ادامه به شوینده مهم دیگری به نام مایع ظرف‌شویی یا همان ژل ماشین ظرف‌شویی می‌رسیم. ژل ماشین ظرف‌شویی همان کارایی و کارکرد قرص ماشین ظرف‌شویی را دارد؛ البته در برخی موارد که توضیح داده می‌شود، مزایای بالاتری نیز دارد. ژل ماشین ظرف‌شویی یک شوینده مناسب برای تمیزکردن ظروف است؛ با این تفاوت که می‌توان مقدار آن را با میزان ظروف تنظیم کرد.

نحوه ریختن مایع ظرفشویی در ماشین به این شکل است که درب محفظه که در قسمت بالای ماشین ظرف‌شویی قرار دارد، باز شده و از مایع ظرف‌شویی به میزان حجم ظروف در محفظه ریخته می‌شود. قرص‌های ماشین ظرف‌شویی به‌دلیل داشتن روکش پلاستیکی قابلیت نصف‌کردن ندارند؛ از این‌رو در مواقعی که حجم ظرف‌ها بالا نیست، استفاده از یک قرص کامل اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست؛ درحالی‌که در این مواقع یا زمان‌هایی که قصد نیم‌شورکردن ظرف‌ها مدنظر است، استفاده از ژل ماشین ظرف‌شویی انتخاب بهتری است.

استفاده از مواد شوینده ماشین ظرفشویی

همچنین گاهی قرص‌های ماشین ظرف‌شویی به‌دلیل دیر حل‌شدن در آب، لک‌های سفیدی بر ظروف جا می‌گذارند، اما ژل ماشین ظرف‌شویی چنین نیست؛ زیرا مایع ظرف‌شویی بر پایه آب تولید شده است و به‌سرعت در ماشین ظرف‌شویی حل می‌شود؛ درنتیجه هیچ اثری از مواد شوینده را بر ظروف باقی نمی‌گذارد. البته باید دقت شود اگرچه نحوه ریختن مایع ظرف‌شویی در ماشین ظرف‌شویی به دلخواه افراد می‌تواند کم و زیاد شود، باید توجه شود که کمتر از میزان حجم ظروف ریخته نشود؛ چراکه در این صورت مسلماً در فرایند شست‌وشو و تمیزنشدن ظروف تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه گذاشتن قرص در ماشین ظرفشویی

نحوه استفاده از جلادهنده ماشین ظرف‌شویی

در طرز استفاده انواع شوینده ماشین ظرفشویی، نحوه استفاده از جلادهنده نیز مهم است؛ چراکه جلادهنده به تمیزی و درخشندگی بیشتر ظروف کمک قابل‌توجهی می‌کند. مخزنی که مایع جلادهنده در آن ریخته می‌شود، روی درب ماشین ظرف‌شویی قرار گرفته است. تنها کافی است درب محفظه باز و مایع مخصوص جلادهنده درون آن ریخته شود. در ماشین ظرف‌شویی سنسورهایی در نظر گرفته شده است که درصورت خالی‌بودن محفظه هشدارهای لازم را برای پرکردن محفظه خواهند داد.

البته روش استفاده از شوینده‌ها در ماشین ظرف‌شویی گاهی متفاوت هستند، اما برخی محصولات برند و باکیفیت به‌گونه‌ای تولید شده‌اند که برای هر نوع ماشین ظرف‌شویی مناسب هستند و قابلیت استفاده دارند؛ از این‌رو بهتر است از محصولات شوینده شناخته‌شده و باکیفیت استفاده شود. نکته مهم دیگری که در روش استفاده از مواد شوینده ماشین ظرف‌شویی (جلادهنده) اهمیت دارد، تنظیم درجه جلادهنده است که به دو صورت دستی و اتوماتیک صورت می‌گیرد. برای تنظیم این درجه، بهتر است از توضیحات دفترچه راهنمای ماشین ظرف‌شویی کمک گرفته شود.

سخن پایانی

روش استفاده از انواع شوینده ماشین ظرفشویی به اختصار توضیح داده شدند و اهمیت هرکدام نیز بیان شد. مسلماً رعایت نکات گفته‌شده در طرز استفاده مواد شوینده ماشین ظرف‌شویی، جز درخشندگی بیشتر ظروف، طول عمر دستگاه را نیز تضمین خواهد کرد؛ البته ناگفته نماند در کنار آموزش روش استفاده مواد شوینده ماشین ظرف‌شویی، باید از مواد شوینده باکیفیت نیز استفاده کرد؛ چراکه این دو موضوع کاملاً مکمل یکدیگر هستند.

دیدگاه کاربران

*
*
*