علت جمع‌‌شدن کف در ماشین ظرفشویی و راه‌ه رفع آن

علت جمع‌‌شدن کف در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از وسایلی است که زندگی را آسان‌تر و مسئولیت‌ها را کمتر می‌کند. این‌گونه وسایل همان‌طور که فواید بسیاری دارند گاهی هم دردسرهایی ایجاد می‌کنند؛ مانند جمع‌شدن کف در ماشین ظرفشویی که این کف اضافی مشکلاتی نظیر خیس‌شدن کف آشپزخانه تا کثیف‌ماندن ظرف‌ها را به همراه دارد. اگر علت جمع‌شدن کف در ماشین ظرفشویی را بدانید با یک تغییر ساده می‌توانید این مشکل را رفع کنید و نیاز به متخصص ندارید. اما اگر جمع‌شدن کف در دستگاه ادامه پیدا کند و منشأ آن تعمیر نشود در آینده به مشکلی هزینه‌بر تبدیل می‌شود که از عمر مفید ظرفشویی می‌کاهد و مشکلات بیشتری به دنبال دارد.

ماشین‌های ظرفشویی با ایجاد کف و حباب در دستگاه، فرایند شست‌وشو را شروع می‌کنند. برای این کار به قرص‌ها یا مایع شست‌وشوی مناسب نیاز است. شما با انتخاب برنامه شست‌وشو با آب گرم برای زدودن لایه‌های چربی از ظروف به دستگاه کمک می‌کنید تا کف بیشتری با جریان آب به وجود بیاورد، اما در برخی موارد ماشین ظرفشویی نمی‌تواند این کف را کامل تخلیه کند. در این مقاله گزینه‌های علت جمع‌‌شدن کف در ماشین ظرفشویی را بررسی کرده‌ایم.

 

استفاده از مواد شوینده نامناسب در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی با قرص یا مایع ظرفشویی مخصوص کار می‌کند. از این‌رو درصورتی که مواد شوینده نامرغوبی در ماشین ظرفشویی ریخته شود یا به اشتباه از مایع شست‌وشوی دیگری برای ماشین ظرفشویی استفاده شود (برای نمونه به‌جای قرص ماشین ظرفشویی یا مایع مخصوص از مایع ظرفشویی رایج برای شست‌وشوی دستی ظروف استفاده کنید که به‌مرور موجب خراب‌شدن برخی از قطعات و کاهش عمر دستگاه می‌شود) ماشین ظرفشویی نمی‌تواند با مواد شوینده نامرغوب سازگاری پیدا کند و این امر سبب می‌شود دستگاه نتواند آبکشی دقیق انجام دهد. درنتیجه کف روی ظرف‌ها باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید:   دلایل وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی و قسمت‌های دیگر

استفاده از مواد شوینده نامناسب در مقایسه با شوینده‌های مخصوص دستگاه ظرفشویی میزان بسیار بیشتری کف تولید می‌کند. درنتیجه دستگاه نمی‌تواند کف تولیدشده اضافی را خارج کند و گاهی حتی امکان خارج‌شدن کف از دستگاه هم وجود دارد. اگر این اشتباه را انجام دادید نگران نباشید. ما به شما راهکار رفع این مشکل را آموزش می‌دهیم. ابتدا چرخه شست‌وشو را متوقف کنید سپس نصف فنجان نمک خوراکی برای کنترل کف درون مخزن شوینده بریزید و در ادامه چرخه آبکشی را در دستگاه راه‌اندازی کنید. اگر بعد از آبکشی کمی کف وجود داشت از یک حوله برای جمع‌کردن آن استفاده کنید.

پرشدن بیش از اندازه مخزن مایع ظرفشویی

یکی دیگر از اصلی‌ترین دلایل ماندن کف در ماشین ظرفشویی پرشدن بیش از اندازه مخزن مایع ظرفشویی است. اگر بیش‌ازحد در محفظه یا جاپودری ماشین ظرفشویی مایع ریخته شود دستگاه نمی‌تواند با پایان‌یافتن شست‌وشو تمام این مواد را دفع کند. درنتیجه شما شاهد به‌جاماندن کف در ماشین ظرفشویی خواهید بود. در این موارد ابتدا باید برنامه را متوقف کنید و دکمه تخلیه را بزنید تا دستگاه کف و مواد شوینده اضافی را خارج کند.

 

اگر فکر می‌کنید ریختن بیش‌ازحد مایع یا پودر شوینده در مخزن ماشین ظرفشویی سبب تمیزتر شستن ظرف‌ها می‌شود باید بدانید این تصور کاملاً اشتباه است. برای جلوگیری از این کار به علامت هر دستگاه که روی محفظه جاپودری حک شده توجه کنید و مقدار مایع را به اندازه‌ای در جاپودری بریزید که مشخص شده است. بهتر است از یک قیف برای ریختن مایع استفاده کنید تا کنترل کافی را داشته باشید.

بهتر است اطلاعت لازم درباره برنامه‌های شست‌وشوی دستگاه خود را یاد بگیرید تا بدانید چه میزان مایع یا قرص برای هر یک از برنامه‌ها لازم است. برای مثال در برنامه شست‌وشوی NORMAL، برخی از ماشین‌های ظرف‌شویی به یک عدد قرص کامل نیاز دارند. درحالی‌که برای برنامه‌های QUICK و یا ECO، دستگاه به مواد شوینده کمتری نیاز دارد.

علت کف کردن ماشین ظرفشویی

خرابی دریچه ورودی آب

یکی دیگر از دلایل جمع‌شدن کف در ماشین ظرفشویی می‌تواند خراب‌شدن دریچه ورودی آب باشد. هنگامی که دریچه ورودی آب در ماشین ظرفشویی خراب شود آب نمی‌تواند به درون مخزن وارد شود. درنتیجه آب کافی برای شست‌وشوی ظرف‌ها در اختیار دستگاه قرار نمی‌گیرد. به این ترتیب کف در داخل ماشین ظرفشویی باقی می‌ماند. زیرا آبی برای شستن کف‌ها وجود ندارد و برنامه شست‌وشو ناقص می‌ماند.

برای رفع این مشکل دستگاه را خاموش کنید و با جابه‌جا کردن ماشین ظرفشویی قسمت پشت دستگاه را بررسی کنید. می‌توانید از دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی برای پیداکردن محل قرارگرفتن شیر ورودی آب در دستگاه استفاده کنید. این قطعه معمولاً در قسمت پایین و سمت راست ماشین ظرفشویی قرار دارد و به‌طور عادی آن را نمی‌بینید. با بازکردن دستگاه و برداشتن قاب به‌راحتی می‌توانید شیر ورودی آب را ببینید. این قطعه را بررسی کنید تا از مسدودنشدن، نداشتن نشتی، بررسی خراب‌بودن دریچه و بررسی خمیدگی یا تاشدن شلنگ آب ورودی مطمئن شوید. اگر مشکل از این موارد نبود با تعویض شیر ورودی مشکل دستگاه‌تان برطرف می‌شود.

مواد شوینده ماشین ظرفشویی

خرابی پمپ گردش آب

یکی دیگر از دلایل جمع‌شدن کف در ماشین ظرفشویی ممکن است خراب‌بودن پمپ گردش آب دستگاه باشد. این قطعه که در قسمت پایین دستگاه ظرفشویی قرار دارد وظیفه پمپاژ حجم مناسب آب به داخل مخزن را بر عهده دارد. اگر پمپ نتواند این وظیفه را انجام دهد کف روی ظروف باقی می‌ماند.

برای این‌که از خرابی این قطعه مطمئن شوید لازم است پمپ ماشین ظرفشویی را که در قسمت پایین دستگاه قرار دارد از پنل پایین ظرفشویی بررسی کرده و در مرحله بعد اتصالات را بررسی کنید. سپس درصورت وجود مشکل جدی‌تر لازم است آن را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید:   معرفی 4 راهکار برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی

تنظیم‌نبودن برنامه انتخابی با میزان مایع شوینده

اگر از جمله افرادی هستید که از مواد شوینده به مقدار زیاد استفاده می‌کنید و این رفتار برای شما به یک عادت شده تبدیل است احتمالاً اکنون علت جمع‌شدن کف در ماشین ظرفشویی را متوجه شده‌اید. نکته مهم این است که برای هر برنامه شست‌وشو باید میزان مناسبی مایع استفاده شود. اگر نصف قرص لازم است نباید از یک قرص کامل استفاده کنید. زیرا این کار سبب بیشتر تمیزشدن ظرف‌ها نمی‌شود. ماشین‌های ظرفشویی برنامه‌های متعددی برای شست‌و‌شوی انواع ظرف‌ها دارند.

بنابراین لازم است براساس دستورالعملی که در دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی ذکر شده است مقدار معینی از مایع شوینده برای هر برنامه شست‌وشوی ظرفشویی داخل آن ریخته شود. کف زیاد نشان می‌دهد مقدار موارد شوینده بسیار زیاد است که این به‌دلیل ناهماهنگی برنامه تنظیم‌شده با میزان شوینده است. برای این‌که عمر دستگاه طولانی‌تر شود همیشه طبق دستورالعمل‌های توصیه‌شده از مواد شوینده استفاده کنید.

تنظیم‌نبودن برنامه انتخابی با میزان مایع شوینده

راه‌های از بین بردن کف مایع ظرفشویی

علت ماندن کف در ماشین ظرفشویی ممکن است ریختن مایع ظرفشویی در ماشین ظرفشویی بیش از اندازه و یا استفاده از مواد شوینده نامرغوب باشد. همچنین ایرادهای فنی ماشین ظرفشویی شما مانند خراب بودن دریچه و پمپ تخلیه نیز از دیگر دلایل ماندن کف در ماشین ظرفشویی هستند. در ادامه راهکارهایی برای از بین بردن کف ظروف هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی آمده است:

بررسی میزان مایع:  مهم‌ترین علت ماندن کف در ماشین ظرفشویی، افزودن بیش از حد مایع ظرفشویی است. بنابراین ابتدا مطمئن شوید که مخزن مایع ظرفشویی بیش از حد پر نشده باشد.

استفاده از مواد شوینده مناسب: در برخی موارد عدم استفاده از مواد شوینده مناسب باعث ماندن کف در ماشین ظرفشویی  می‌شود. بنابراین حتما از مواد شوینده معتبر و مناسب برای ماشین ظرفشویی استفاده کنید. همچنین بهتر است از مواد شوینده ملایم استفاده کنید.

بررسی و تمیزکاری مخزن مایع ظرفشویی به طور منظم: بررسی و تمیز کردن مخزن مایع ظرفشویی به طور منظم، از جمع‌آوری رسوبات و آلودگی‌ها جلوگیری می‌کند؛ این کار می‌تواند عملکرد ماشین را تحت تأثیر قرار دهد و مانع از ماندن کف مایع ظرفشویی روی ظروف شود.

بررسی و تعمیر پمپ تخلیه در صورت لزوم: بررسی و تعمیر پمپ تخلیه، باعث برطرف کردن مشکلات مربوط به خروج آب کثیف از ماشین و جلوگیری از ماندن کف و آلاینده‌ها در داخل ماشین می‌شود.

استفاده از مواد ضد کف مخصوص ماشین ظرفشویی: استفاده از مواد ضد کف مخصوص ماشین ظرفشویی، از تشکیل رسوبات و کف در ماشین جلوگیری می‌کند.

دیدگاه کاربران

*
*
*