روش فوری برای پاك كردن لكه قهوه از لباس

از بین‌ بردن لکه قهوه از روی لباس

پاک لکه قهوه از لباس می‌تواند معضلی باشد که هر شخصی حداقل یک بار در زندگی خود آن را تجربه می‌کند. این اتفاق ناگوار که خیلی سریع و در عرض یک ثانیه و دقیقا موقعی که رنگ لباسمان روشن است اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود که درمورد نحوه شست‌وشوی لباس کمی درنگ کنیم و به دنبال روشی صحیح برای ازبین‌بردن لکه قهوه از روی لباس بگردیم تا با شست‌وشوی اشتباه، به لباسمان آسیب وارد نکنیم یا لکه را بزرگ‌تر و سخت‌تر نکنیم.

اما واقعا بهترین روش برای از بین بردن لکه قهوه از لباس چیست؟ در این مقاله به بهترین روش پاک کردن لکه قهوه از لباس خواهیم پرداخت.

آیا روش‌های خانگی برای پاک کردن لکه قهوه از لباس موثرند؟

معمولا در هنگام بالا و پایین کردن صفحات اینترنت در جست‌وجوی راهی برای از بین‌ بردن لکه قهوه روی لباس، با روش‌های خانگی مانند استفاده از لیمو یا جوش شیرین مواجه می‌شوید، اما آیا این روش‌ها واقعا کار می‌کنند؟ یا برای لباس‌ها ضرری ندارند؟

در حقیقیت، با یک یا دو مرتبه استفاده کردن از این روش‌ها مشکلی برای لباس و بافت آن ایجاد نمی‌کنند و می‌توان از این دو روش به هنگام ضرورت و در دسترس نبودن پودر دستی یا شرایط شست‌وشوی لباس، برای از بین‌ بردن لکه قهوه از روی لباس استفاده کرد. برای یاد گرفتن راحت‌ترین روش‌‌های پاک کردن لکه قهوه از لباس، به جز این مقاله، به هیچ مقاله و راهنمای دیگری احتیاج نخواهید داشت.

راهکارهایی برای ازبین‌بردن لکه قهوه از لباس

معرفی ۶ روش برای از بین‌ بردن لکه قهوه از روی لباس

برای از بین بردن لکه قهوه روی لباس و از بین بردن لکه روی لباس سفید، راه‌های مختلف و بی‌شماری وجود دارد و ما روش‌های مناسب و پرکاربردی را گردهم آوردیم که برای لباس و بافت آن ضرری نداشته باشند. البته در نظر داشته باشید که به صورت کلی، استفاده بیش از حد مواد شیمیایی لباس را خراب می‌کند و حتی اگر از گران‌ترین و مرغوب‌ترین شوینده‌ها استفاده کنید، باز هم به بافت لباس آسیب می‌رسانند.

۱.   از بین بردن لکه قهوه روی لباس با سرکه

لکه‌های قهوه یا تکه‌های خشک شده قهوه روی لباس اغلب نیاز به خیساندن در یک محلول تمیز کننده دارند تا لکه کاملاً از بین برود مخصوصا اگر موضوع از بین بردن لکه قهوه از لباس سفید باشد. محلولی از سرکه سفید، مواد شوینده مایع و آب می‌تواند لکه‌های قهوه را پس از چند دقیقه به طور موثری از بین ببرد. این روش از بین بردن لکه قهوه روی اکثر و انواع لباس‌ها به خوبی جواب می‌دهد، اما اگر نگران آسیب دیدن لباس هستید، ابتدا این روش را در قسمتی از لباس که که مشخص و اصطلاحا «توی چشم» نیست تست کنید و بعد از موفقیت تست از این روش، کل لباس را آغشته به این ترکیب کنید.

مواد زیر را در یک سطل یا یک ظرف بزرگ مخلوط کنید:

  1. 1 لیتر آب با دمای ولرم
  2. 1/2 قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی یا هر مایع تمیز کننده دیگری که در دسترس دارید
  3. 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید

لباس را به مدت 15 دقیقه در محلول خیس کنید، سپس بشویید و آویزان کنید تا خشک شود. محل را بررسی کنید تا ببینید لکه باقی مانده است یا خیر. اگر لکه از بین رفت، می‌توانید لباس را به روش عادی و همیشگی بشویید.

از‌بین‌بردن لکه قهوه از لباس سفید

۲.   از بین بردن لکه قهوه روی لباس سفید با استفاده از سفید‌کننده

اگر لکه قهوه بعد از شستن لباس همچنان روی آن وجود دارد، آن را با استفاده از سفید کننده کلر یا اکسیژن بشویید. این روش ازبین‌بردن لکه قهوه از روی لباس ممکن است برای لکه‌های قدیمی ضروری باشد و چاره دیگری نداشته باشید.

همیشه برچسب راهنمای درون لباس را را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سفید کننده برای استفاده روی آن پارچه امن و بی‌ضرر است و لباس را خراب نمی‌کند. به طور کلی، برای ازبین‌بردن لکه قهوه از روی لباس با جنس‌های پشم، ابریشم، موهر یا لباس‌های چرمی نباید از سفید کننده استفاده کنید.

1/4 فنجان سفید کننده کلر و مقدار بسیار زیادی از آب را مخلوط کنید و لباس را به مدت پنج دقیقه قبل از شست‌وشو بخیسانید و سپس به روش معمولی آن را بشویید.

۴.   پاک کردن لکه قهوه از لباس با جوش شیرین

برای ازبین‌بردن لکه قهوه از روی لباس با استفاده از جوش شیرین، کافی است که حدود 1 قاشق چای‌خوری را روی لکه قهوه بپاشید.

پودر جوش شیرین را روی لکه قرار دهید و کمی آب اضافه کنید تا ترکیب مانند خمیر شود یک اسفنج مرطوب و نرم را کمی روی لکه بکشید و سپس آن را پاک کنید. ماهیت ملایم و ساینده جوش شیرین به برداشتن و پاک کردن لکه‌های قهوه یا چای یا هر لکه دیگری از روی سطح لباس کمک می‌کند.

۵.   از بین بردن لکه قهوه روی لباس با استفاده از آب لیمو

آب لیمو می‌تواند تقریبا حریف هر لکه‌ای باشد. بنابراین برای از بین بردن لکه قهوه از لباس نیز می‌توان از آب لیمو استفاده کرد. البته در نظر داشته باشید که از آب لیمو نمی‌توانید به صورت مداوم و چندین دفعه استفاده کنید؛ چرا که ممکن است استفاده از آب لیمو برای ازبین‌بردن لکه قهوه از روی لباس آن‌هم به دفعات، به دلیل اسیدی بودن، به بافت لباس آسیب برساند. اگر آب لیمو در دسترس ندارید، می‌توانید یک یا دو لیمو را در یک کاسه فشار دهید تا آب لیموی تازه بدست آورید.

یک اسفنج تمیز را با آب لیموها خیس کنید و به آرامی با حرکات دایره‌ای شکل روی ناحیه لکه‌دار بمالید. می‌توانید از یک حوله یا یک دستمال تمیز برای مالش لکه ناحیه کثیف شده استفاده کنید. این مراحل را تا زمانی که لکه از بین برود تکرار کنید. پس از آن، لباس‌های خود را همانطور که قبلا می‌شستید، در ماشین لباسشویی انداخته و بشویید.

   پاک کردن لکه قهوه از لباس با شوینده

۶.   پاک کردن لکه قهوه از لباس با شوینده

یکی دیگر از راه‌های پاک کردن لکه قهوه از لباس، استفاده از مواد شوینده است. مواد شوینده مایع معمولا برای ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک استفاده می‌شود و معمولا میان میلیون‌ها روش، بهترین روش پاک کردن لکه‌ها و شست‌وشو محسوب می‌شوند؛ زیرا ملایم‌تر از پودر ماشین لباسشویی هستند.

اگر در خانه مواد شوینده مایع دارید، می‌توانید از آن‌ها برای از بین بردن لکه‌های قهوه نیز استفاده کنید. روش ازبین‌بردن لکه قهوه از روی لباس به این صورت است:

دو تا سه قطره صابون مایع یا شوینده مایع لباسشویی یا در کل هر شوینه دیگری که در دسترس دارید را با مقداری آب سرد مخلوط کنید. مخلوط را روی لکه قهوه بمالید. از استفاده از آب داغ خودداری کنید زیرا باعث می‌شود لکه بچسبد و روی پارچه پخش شود و به پارچه نیز آسیب می‌زند.

اگر اجازه دهید لکه‌های تازه به مدت پنج دقیقه باقی بمانند، اثرگذاری بسیار خوبی خواهد داشت و لکه را به راحتی پاک می‌کند. می‌توانید اجازه دهید که مخلوط به مدت طولانی‌تری روی لباس بماند، اما مطمئن شوید که مخلوط روی لباس خشک نمی‌شود و همچنان خیس است. هر چند دقیقه یک‌بار پارچه را به آرامی با انگشتان یا با استفاده از یک حوله یا اسفنج مالش دهید تا لکه از بین برود.

بعد از 30 دقیقه پارچه را چک کنید. اگر هنوز می‌توانید آثاری از لکه را مشاهده کنید، به مدت پنج تا 15 دقیقه در آب ولرم خیس کنید و سپس لباس را کاملا بشویید.

بیشتر بخوانید:   علت باقی ماندن پودر روی لباس + راه‌های رفع آن

سخن آخر

در هر صورت، هیچ روشی بهتر از استفاده کردن از یک ماده شوینده مرغوب و ملایم نیست. شوینده‌ها نه تنها لکه‌ها را به خوبی و در کمترین زمان پاک می‌کنند، بلکه به بافت لباس نیز آسیبی وارد نمی‌کنند. بنابراین بهتر است که به جای روش‌های خانگی، از مواد شوینده مرغوب و مطمئن استفاده کنید تا لکه‌ها بدون ایجاد آسیب بر پارچه و بافت آن از بین بروند و همچنین طول عمر لباس کم نشود.

دیدگاه کاربران

*
*
*