علت زنگ زدن ماشین ظرف‌شویی | دلایلی ساده که شاید ندانید

علت زنگ زدن ماشین ظرف‌شویی

آیا علت زنگ زدن ماشین ظرفشویی را می‌دانید؟ نگهداری از ماشین ظرفشویی مانند سایر وسایل منزل  کار دشواری نیست؛ به‌شرطی که یک‌سری نکات را درباره نحوه استفاده از آن بدانید. در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده ماشین ظرف‌شویی، عبارت استیل ضد زنگ را در دفترچه مشخصات دستگاه ظرف‌شویی ذکر می‌کنند، اما افراد پس از استفاده مداوم، شاهد زنگ زدن بدنه داخلی ماشین ظرف‌شویی خود خواهند بود؛ آیا شما هم با این مشکل روبه‌رو شده‌اید؟ در این صورت راه حل چیست؟ چگونه می‌توان از زنگ زدن ماشین ظرفشویی جلوگیری کرد؟

درحقیقت زنگ زدن داخل ماشین ظرف‌شویی اتفاق بسیار ناخوشایندی است و اگر دلایل آن را بشناسید به‌آسانی می‌توانید این مسئله را برطرف کنید. علت زنگ زدن ماشین ظرف‌شویی می‌تواند مواردی مانند، به نشت رسوبات، شوینده نامناسب، سختی بالای آب، استفاده بیش‌ازحد از نمک و زنگ زدن لوله‌های تأمین آب باشد. در این مطلب همراه ما باشید تا به شما بگوییم چگونه زنگ‌زدگی ماشین ظرفشویی‌تان را ازبین ببرید.

علت زنگ زدن داخل ماشین ظرف‌شویی

زنگ‌زدگی ماشین ظرفشویی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. قراردادن ظروف داخل ماشین ظرفشویی به‌صورت اشتباه

گاهی اوقات بی‌اطلاعی از نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی و بی‌احتیاطی در بیرون آوردن آن‌ها از داخل سبد ماشین ظرف‌شویی، ممکن است منجر به برخورد چاقو، چنگال و قاشق به بدنه داخلی یا سبد ماشین ظرف‌شویی شود که درنهایت این خراشیدگی‌ها موجب زنگ زدن داخل ماشین ظرف‌شویی خواهند شد.

  1. سختی بالای آب؛ دلیل پنهان اما همیشگی

سختی بالای آب، یک علت زنگ زدن ماشین ظرف‌شویی است. اما سختی آب چیست؟ آب لوله‌های خانگی ممکن است حاوی مقادیر زیادی آهن باشد و هنگامی که آهن موجود در آب در معرض آب قرار می‌گیرد، سبب ایجاد لکه‌های قرمز و قهوه‌ای روی ظروف و همچنین بدنه داخلی دستگاه ماشین ظرف‌شویی شود.

به عبارت بهتر یک علت زنگ زدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی، وجود مقادیر زیاد آهن در آب لوله‌کشی منطقه است. مواد محلول در آب در طول چرخه شست‌وشو روی ظروف رسوب کرده و با ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و قرمز موجب زنگ زدن ظروف می‌شود

راه‌حل: شما می‌توانید با نصب فیلتر ظرف‌شویی روی لوله‌های آب متصل به ماشین ظرف‌شویی این مشکل را برطرف کنید. همچنین برای این که از مسئله بتوان جلوگیری کرد باید از نمک ماشین ظرفشویی باکیفیت به‌صورت مداوم استفاده کنید تا سختی آب را از ببرد و مانع از زنگ‌زدگی ماشین ظرفشویی شود.

زنگ زدن کف ماشین ظرفشویی

  1. نشت رسوبات و زنگ‌زدگی لوله‌های آب

برخی اوقات ممکن است رسوبات موجود در لوله‌های تأمین آب به مخزن ماشین ظرف‌شویی وارد شوند و در اطراف سبدها یا داخل مخزن ماشین ظرف‌شویی نشت کنند. این اتفاق علت زنگ زدن ماشین ظرف‌شویی و سطح داخلی آن خواهد بود. راه‌حل: برای جلوگیری از بروز این مشکل می‌توانید از فیلتر ورودی مناسب استفاده کنید و همچنین با تمیز کردن مداوم مخزن و استیل ماشین ظرف‌شویی مانع از بروز چنین اتفاقی شوید.

  1. استفاده از مواد شوینده نامناسب

یکی از دلایل اصلی زنگ زدن ماشین ظرف‌شویی، استفاده از مواد شوینده نامرغوب است. همواره دقت داشته باشید مواد شوینده ماشین ظرف‌شویی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید؛ چراکه شوینده‌های تقلبی برای مخزن ماشین ظرف‌شویی مناسب نیستند و منجر به زنگ‌زدگی دستگاه خواهند شد. استفاده از شوینده اصل و مناسب سبب تمیزی بیشتر ظروف و همچنین سبد و مخزن ماشین ظرف‌شویی خواهد شد. نکته مهم در استفاده از مواد شوینده مناسب این است که باید از مقدار کافی شوینده برای شست‌وشوی ظروف استفاده کنید.

  1. استفاده بیش‌ازحد از مایع جلادهنده و نمک

یک علت زنگ زدن ماشین ظرف‌شویی استفاده بیش‌ازحد از مایع جلادهنده و نمک است. درحقیقت می‌توان گفت استفاده بیش‌ازحد از نمک ظرفشویی می‌تواند دلیل اصلی زنگ‌زدگی داخل ماشین ظرف‌شویی و استیل آن باشد. استفاده از نمک ماشین ظرف‌شویی برای عملکرد صحیح دستگاه ضروری است. از طرفی استفاده از مایع جلادهنده برای براق کردن، افزایش درخشندگی و خشک کردن ظروف به کار می‌رود. اگر از نمک و مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی به مقدار مناسب استفاده نشود، هنگام شست‌وشوی ظروف میان آن‌ها واکنش‌های شیمیایی رخ می‌دهد و درنهایت موجب ایجاد لکه‌های قرمز روی مخزن استیل و سبد ماشین ظرف‌شویی خواهد شد.

استفاده بیش از حد نمک ماشین ظرفشویی و زنگ زدن

علت زنگ زدن سبد ماشین ظرف‌شویی

زنگ زدن استیل ماشین ظرف‌شویی ممکن است به دلایل ساده‌ای رخ دهد که شما با شناسایی آن‌ها می‌توانید مانع خرابی و زنگ‌زدگی بدنه ماشین ظرف‌شویی خود شوید.

  • اولین علت زنگ زدن استیل ماشین ظرف‌شویی، برخورد اجسام نوک‌تیز به بدنه و سبد دستگاه ظرف‌شویی است.
  • مواد غذایی به جا مانده در ظرف‌ها می‌توانند روی بافت و بدنه دستگاه ظرف‌شویی رسوب کنند که این امر به مرور زمان موجب زنگ‌زدگی ماشین ظرف‌شویی می‌شود.
  • باقیماندن غذاهای شور و اسیدی در دستگاه ماشین ظرف‌شویی، منجر به زنگ‌زدگی و خوردگی سبد ماشین ظرف‌شویی خواهد شد.
  • استفاده نکردن از قیف مخصوص برای اضافه کردن نمک و مایع جلادهنده به ماشین ظرف‌شویی موجب برخورد این مواد با بدنه ماشین ظرف‌شویی می‌شود. مایع جلادهنده و نمک ریخته‌شده در ماشین ظرف‌شویی هنگام شست‌وشوی ظروف با یکدیگر واکنش شیمیایی می‌دهند و باعث زنگ‌زدگی ماشین ظرف‌شویی خواهند شد.

علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی

برای جلوگیری از زنگ زدن ماشین ظرفشویی چه‌کار کنیم؟

در بخش‌های قبلی علت زنگ زدن ماشین ظرفشویی و سبد ماشین ظرفشویی را بررسی کردیم و برای برخی از آن‌ها راه‌حل‌هایی گفتیم؛ اما اگر به‌صورت کلی بخواهیم راه‌های جلوگیری از زنگ زدن ماشین ظرفشویی را بررسی کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. سعی کنید برای شستن ظروف از آب با حرارت پایین‌تر استفاده کنید؛ این کار احتمال آسیب رسیدن به بدنه ظرفشویی و ظروف را کمتر می‌کند.
  2. پس از شست‌وشوی ظروف درب ماشین‌ظرفشویی را باز بگذارید تا فضای داخل آن کاملا خشک شود.
  3. از شوینده‌های مخصوص و باکیفیت برای تمیزکردن داخل ماشین ظرفشویی استفاده کنید.
  4. از آن‌جایی که باقی‌مانده غذاها سبب ایجاد کپک در ماشین ظرفشویی می‌شود، سعی کنید قبل از قرار دادن ظروف داخل ماشین ظرفشویی آن‌ها را از غذاهای باقی‌مانده پاک کنید.

سخن پایانی

زنگ زدن ماشین ظرف‌شویی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از شوینده نامناسب و استفاده بیش‌ازحد از نمک اشاره کرد. شما می‌توانید با شناسایی و رفع علت زنگ زدن ماشین ظرف‌شویی و همچنین علت زنگ زدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی، از خرابی دستگاه ماشین ظرف‌شویی خود جلوگیری کنید. برای جلوگیری از بروز علت زنگ زدن ماشین ظرف‌شویی می‌توانید پس از شست‌وشوی ظروف، درب دستگاه ظرف‌شویی را باز بگذارید تا بخار آب از آن خارج شود. هنگام قرار دادن و برداشتن ظروف در ماشین ظرف‌شویی حتماً با احتیاط این کار را انجام دهید تا اجسام نوک‌تیز به بدنه داخلی ماشین ظرف‌شویی برخورد نکنند.

از طرفی قبل از قرار دادن ظرف‌ها در داخل دستگاه ماشین ظرف‌شویی، باید ذرات مواد غذایی چسبیده به آن‌ها را به‌خوبی تمیز کنید تا پس از شست‌وشو در دستگاه ظرف‌شویی رسوب نکنند. درنهایت همواره به یاد داشته باشید استفاده از شوینده مناسب و به اندازه نیز مانع بروز علت زنگ زدن استیل ماشین ظرف‌شویی می‌شود. ما در این مقاله به بررسی علت زنگ زدن ماشین ظرف‌شویی پرداختیم. امیدواریم شما عزیزان بتوانید با رعایت نکات ساده ارائه‌شده، مانع ایجاد زنگ‌زدگی در دستگاه ماشین ظرف‌شویی خود شوید. از همراهی شما بسیار سپاسگزاریم.

 

دیدگاه کاربران

*
*
*