علت خط و خش افتادن بر روی ظروف در ماشین ظرفشویی چیست؟

علت خط و خش افتادن بر روی ظروف در ماشین ظرفشویی

اگر در خانه خود ماشین ظرفشویی داشته باشید، احتمالاً این مشکل برای شما نیز ایجاد شده که خط و خش روی ظروف شما می‌اُفتد یا ظروف پس از خارج شدن از ماشین ظرفشویی، کدر شده‌اند. می‌توان گفت که این مشکل بین برخی از استفاده‌کنندگان از ماشین‌های ظرفشویی، رایج است. به همین خاطر در ادامه قصد داریم به بررسی خط و خش افتادن روی ظروف در ماشین ظرفشویی بپردازیم و سپس راه‌حل‌هایی را برای آن ارائه کنیم. اگر شما نیز در پیگیری چنین مشکلی به این صفحه وارد شده‌اید، می‌توانید با ما همراه شوید تا با هم این موضوع را بررسی کنیم.

علل خط و خش افتادن روی ظروف در ماشین ظرفشویی

خط و خش افتادن بر روی ظروف در ماشین ظرفشویی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از دلایل عمده‌ی این امر را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

  • شوینده‌های نامناسب یا استفاده نامناسب از شوینده‌ها

ممکن است برخی از افراد تصور کنند که در صورت ریختن شوینده بیشتر مانند ژل ماشین ظرفشویی در دستگاه، ظروف تمیزتری خواهند داشت؛ اما چنین نیست. درواقع استفاده بیش از حد از هر نوع شوینده می‌تواند به ضرر ماشین ظرفشویی و ظروف شما باشد. پس سعی کنید از هر نوع شوینده به مقدار متناسب و متعادلی در ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید. البته مقدار شوینده مناسب برای هر ماشین ظرفشویی به مقدار سختی آب هر منطقه بستگی دارد. گاهی می‌توانید از یک شوینده ملایم‌تر با عدد pH کمتر یا یک شوینده بدون فسفات استفاده کنید. البته گاهی خرید شوینده‌های جانبی ماشین ظرفشویی تقلبی و بی‌کیفیت نیز دلیل دیگر خط و خش افتادن بر روی ظروف در ماشین ظرفشویی هستند. بنابراین سعی کنید ابتدا شوینده باکیفیتی را خریداری کنید و سپس از آن به مقدار مناسب استفاده کنید. ممکن است لازم باشد شوینده‌های مختلف با مقادیر مختلف را امتحان کنید تا به نتیجه برسید!

  • ظروف نامرغوب

گاهی شوینده‌ها مشکلی ندارند، اما خود ظروف به دلیل نامرغوب بودن، دچار خط و خش می‌شوند. اگر فقط یک سری از ظروف شما این مشکل را دارند، به احتمال زیاد آن ظروف برای شست‌وشو در ماشین ظرفشویی مناسب نیستند. پس یا باید آن‌ها را با دست بشویید یا ظروف باکیفیت را جایگزین آن‌ها کنید.

  • چینش نامناسب ظروف در ماشین ظرفشویی

گاهی بخاطر چیدن نامناسب کارد و چنگال در کنار ظروف، آن‌ها در جریان شست‌وشو در داخل ماشین ظرفشویی با هم برخورد می‌کنند. آن‌گاه کارد و چنگال‌ها باعث خط افتادن روی ظروف در ماشین ظرفشویی می‌شوند. سعی کنید همیشه کارد، چاقو، قاشق و چنگال را در سبد مخصوص خودشان در داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید و همیشه هم نوک کارد یا چاقو را رو به پایین قرار دهید. در این صورت اگر چینش نامناسب، دلیل خط افتادن روی ظروف در ماشین ظرفشویی شما باشد، این مشکل رفع خواهد شد. برای آشنایی بیشتر، مقاله نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی را بخوانید.

چینش مناسب ظروف می‌تواند از خط افتادن روی ظرف‌ها جلوگیری کند

  • دمای بسیار بالای آب

ماشین‌های ظرفشویی برای زدودن چربی‌ها و کثیفی‌ها از روی ظروف شما، به آب گرم نیاز دارند. اما گرمی آب ماشین‌های ظرفشویی باید بین 50 تا 60 درجه سانتی‌گراد باشد. دمای بالاتر از این مقدار می‌تواند خود دلیل خط افتادن روی ظروف در ماشین ظرفشویی شما باشد. این ماشین‌ها در داخل خود المنت یا ترموستات دارند تا دمای آب گرم مورد استفاده خود را تنظیم کنند. اما گاهی ممکن است در ترموستات یا المنت ماشین شما اختلال ایجاد شده باشد. بنابراین بهتر است این موضوع را دقیق بررسی کنید و اگر دیدید دمای آب ماشین ظرفشویی‌تان بالاتر از 60 درجه است، برای رفع این مشکل اقدام کنید. اگر آب از لوله‌کشی آبگرمکن وارد ماشین ظرفشویی می‌شود، آب گرم آبرمکن را به دماسنج بررسی کنید، اما اگر خود ماشین ظرفشویی آب را گرم می‌کند، باید از یک تعمیرکار ماشین ظرفشویی کمک بگیرید.

  • پیش شست‌وشوی ظروف با دست

ماشین ظرفشویی، همانطور که از نام آن پیداست، یک وسیله اختصاصی برای شستن ظروف است که توانایی تمیز کردن ظروف با هر مقدار چربی و کثیفی را دارد. بنابراین دلیلی ندارد خودتان قبل از گذاشتن ظروف در داخل ماشین، آن‌ها را دست خیس کنید یا یک پیش شست‌وشوی سریع با مایع ظرفشویی انجام دهید. گاهی این موضوع می‌تواند دلیل لک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی شما باشد!

موارد فوق برخی از رایج‌ترین دلایل لک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی یا خش افتادن روی ظروف در ماشین ظرفشویی هستند که با کمی دقت می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. در ادامه به ارائه راه‌حل‌هایی جهت رفع مشکل لک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی یا خش افتادن روی آن‌ها خواهیم پرداخت.

شستشو با دست و خش افتادن روی ظروف

 

نحوه رفع مشکل خش افتادن روی ظروف در ماشین ظرفشویی

برای اینکه مشکل خش افتادن روی ظروف در ماشین ظرفشویی شما حل شود، می‌توان راه‌حل‌های زیر را عملی کرد:

  • سعی کنید قبل از قرار دادن ظروف کثیف در ماشین ظرفشویی، با دستمال کاغذی یا پارچه، بقایای غذای زیاد روی ظروف را پاک کنید، اما از تمیز کردن بیش از حد یا خیس کردن آن‌ها خودداری کنید.
  • سعی کنید از مقدار سختی آب لوله‌کشی خود باخبر شوید. آنگاه برحسب مقدار سختی آب، از شوینده‌های باکیفیت به مقدار متناسب استفاده کنید. یکی از راه‌های آزمایش آب سخت، خیس کردن یک لیوان شفاف در سرکه به مدت پنج دقیقه است. اگر رسوبات کدر حذف شوند، به احتمال زیاد، مشکل شما، سختی آب است!
  • لازم است دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی خود را کامل مطالعه کنید و آن را همیشه دم دست داشته باشید تا در مواقع لازم به آن رجوع کنید. اگر مشکل موردنظر شما در دفترچه بیان نشده بود، می‌توانید در اینترنت به دنبال راه‌حل آن باشید.
  • اگر آب منطقه شما سختی کمی دارد، باید از شوینده کمتری استفاده کنید.
  • می‌توانید در جریان شست‌وشو، از مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی هم در کنار شوینده‌های ماشین ظرفشویی بهره بگیرید.
  • زیاد آبکشی یا پیش شستن نکنید. شوینده‌های مدرن ظرفشویی حاوی نمک‌های قلیایی خشن هستند که توسط روغن‌ها و ذرات غذا روی ظروف خنثی می‌شوند. اگر قبل از قرار دادن ماشین ظرفشویی تمام باقیمانده مواد غذایی را از ظروف پاک کنید، ماده شوینده چیزی برای خنثی کردن آن ندارند و در نتیجه تاثیر شدیدتری روی خود ظروف می‌گذارد.
  • اگرچه گفتیم مقدار شوینده باید متناسب باشد، اما گاهی هم ممکن است نیاز باشد از شوینده بیشتر استفاده کنید تا شست‌وشوی بهتری را از ماشین ظرفشویی خود شاهد باشید.
  • ظروف آشپزخانه که حاوی آلومینیوم هستند یا از آن ساخته شده‌اند، ممکن است در ماشین ظرفشویی دچار خوردگی شوند. برخی از ظروف شیشه‌ای بسیار ظریف و برخی دیگر از ظروف خاص را نباید کلاً در ماشین ظرفشویی قرار داد!
  • سعی کنید نمک ماشین ظرفشویی را در محفظه مخصوص آن بریزید و همیشه مقدار آن را چک کنید. نمک ظرفشویی باید همیشه وجود داشته باشد. پس به محض تمام شدن، باید آن را دوباره شارژ کنید. نمک ظرفشویی برای نرم کردن اب‌های سخت کاربرد دارد. اما اگر شما در ناحیه‌ای زندگی می‌کنید که آب شما حقیقتاً نرم است و سختی خاصی ندارد، از نمک ظرفشویی استفاده نکنید. (البته معمولاً بیشتر آب‌های لوله‌کشی، مقداری سختی دارند!)
  • مخزن نمک ماشین ظرفشویی حاوی آب است و زمانی‌که مخزن را با نمک پر می‌کنید، ممکن است این آب سرریز شود. در حین پر کردن مجدد مخزن نمک، ممکن است نمک داخل دستگاه بریزد. نمک داخل وان ماشین ظرفشویی ممکن است ظروف شیشه‌ای را خراش دهد. پس مراقب این امر هم باشید.
  • ظروف را به بهترین حالت ممکن در ماشین ظرفشویی بچینید. طوری‌که امکان برخورد آن‌ها با هم در حین شست‌وشو به حداقل برسد.
  • حتماً از مواد شوینده، کمک شست‌وشو و نمک که مخصوص ماشین ظرفشویی هستند استفاده کنید. به هیچ عنوان از مایع ظرفشویی، صابون دست، سفید کننده، سرکه یا هر ماده شیمیایی دیگر برای ماشین‌های ظرفشویی استفاده نکنید!

توجه به موارد فوق می‌تواند از خط و خش افتادن روی ظروف در ماشین ظرفشویی جلوگیری کند. اما اگر باز هم مشکل حل نشد، می‌توانید از یک متخصص یا تعمیرکار حرفه‌ای ماشین‌های ظرفشویی کمک بگیرید.

سخن پایانی

خط و خش افتادن روی ظروف یکی از مشکلات معمول در استفاده از ماشین ظرفشویی است. برخی از عوامل مانند استفاده از ظروف نامرغوبَ، شوینده‌های نامناسب، دمای بالای آب، پیش‌شست‌وشو کردن ظروف و… می‌تواند در این موضوع دخیل باشند. در این مطلب تمامی راه‌ها برای جلوگیری کردن از خط و خش افتادن ظروف را بررسی کردیم.

 

دیدگاه کاربران

*
*
*