راهنمای تفکیک لباس‌ها برای شست‌وشو در لباسشویی

تفکیک لباس‌ها برای شست‌وشو در لباسشویی

 آیا تا به حال تجربه کرده‌اید که پس از شست‌وشوی لباس‌ها در لباسشویی، رنگ یا بافت آن‌ها تغییر کند؟ برای جلوگیری از این مشکلات، تفکیک لباس‌ها برای شست‌وشو در لباسشویی بسیار مهم است. اولین گام، توجه به رنگ لباس‌هاست. بهترین روش برای تفکیک لباس‌ها، مرتب کردن آن‌ها براساس رنگ است. دومین قدم، توجه به نوع بافت لباس‌هاست. لباس‌هایی که بافت یکسانی دارند، می‌توانند با هم شسته شوند. سومین قدم، توجه به نیازهای ویژه لباس‌هاست. برخی از لباس‌ها به شست‌وشوی دستی یا استفاده از برنامه‌های ویژه در لباسشویی نیاز دارند.

درنهایت حتماً قبل از شست‌وشو، دسته‌بندی لباس‌ها را بررسی کنید و از وجود هرگونه لباس کثیف در دسته‌های دیگر اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید لباس‌های پرزدار و لباس‌های حساس نیاز به مراقبت ویژه دارند و باید جداگانه شسته شوند. با رعایت این راهنمای تفکیک لباس‌ها برای شست‌وشو در لباسشویی، لباس‌های شما برای مدت طولانی‌تری باکیفیت می‌مانند.

در این مقاله با هدف آموزش نحوه صحیح شستن انواع لباس‌ها در ماشین لباسشویی، ابتدا نحوه تفکیک لباس‌ها برای شست‌وشو در لباسشویی بررسی می‌شود. سپس راهکارهایی برای پیشگیری از رنگ پس دادن لباس‌های رنگی پیشنهاد خواهد شد.

 

نحوه تفکیک لباس‌ها برای شست‌وشو در لباسشویی

برخلاف تصور بسیاری از افراد، تفکیک لباس‌ها برای شست‌وشو در لباسشویی امر دشوار و وقت‌گیری نیست. از جمله مهم‌ترین کارهایی که لازم است انجام شود، استفاده از سبدهای دارای طبقه‌های مجزاست. در این صورت هر زمان لباسی کثیف و نیازمند شست‌وشو باشد در طبقه خود قرار داده می‌شود.

انجام این کار تا حد قابل‌توجهی سبب صرفه‌جویی در وقت و انرژی می‌شود، اما باید دانست چه فاکتورهایی در جدا کردن لباس‌ها برای شست‌وشو مهم هستند. در ادامه راهنمای تفکیک لباس‌ها برای شست‌وشو در لباسشویی را ارائه داده‌ایم:

  1. لباس‌ها را براساس جنس پارچه جدا کنید

تفکیک لباس‌ها برای شست‌وشو در لباسشویی براساس جنس پارچه البسه، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که پیش از شست‌وشو باید صورت گیرد؛ برای مثال، لازم است البسه پشمی از البسه نخی، کتان و… جدا شوند. همچنین به‌هیچ‌وجه نباید دو لباس از دو نوع پارچه مختلف با هم درون لباسشویی قرار بگیرند؛ چراکه معمولاً برای هرکدام از این البسه‌، برنامه شست‌وشوی مجزایی در نظر گرفته شده است و چنانچه با هم شسته شوند به‌خوبی تمیز نمی‌شوند.

 

  1. لباس‌ها را براساس رنگ شست‌و‌شو دهید

لازم است البسه به 3 دسته لباس‌های روشن، متوسط و تیره تقسیم شوند. سپس باید هر دسته را مجزا در ماشین لباسشویی قرار داد. دلیل تفکیک براساس رنگ البسه این است که لباس‌های تیره معمولاً رنگ پس می‌دهند و از طرفی لباس‌های روشن، سریع رنگ می‌گیرند.

 

تفکیک لباس ها بر اساس رنگ

 

  1. لباس‌ها را براساس سبکی و سنگینی طبقه‌بندی کنید

توجه به سبکی و سنگینی البسه از دیگر موارد ضروری است؛ برای مثال، ممکن است هر دو لباس پشمی باشند، اما برخی از لباس‌ها از پشم و بافت‌های حجیم‌تر و سنگین‌تر و برخی دیگر سبک‌تر باشند. حتی این دو دسته لباس‌ها نیز باید از هم تفکیک شوند؛ چراکه معمولاً لباس‌های سنگین‌تر به‌دلیل سایش و برخورد با لباس‌های سبک‌تر، به بافت آن‌ها آسیب وارد می‌کنند. از طرفی دیگر برای خشک کردن لباس‌های سنگین‌تر، به مدت‌زمان بیشتری برای شست‌و‌شو نیاز است. چنانچه این دو دسته در کنار یکدیگر باشند لباس‌های سبک‌تر بیش از اندازه خشک می‌شوند و همین امر سبب آسیب دیدن آن‌ها می‌شود.

 

  1. به دستورالعمل روی لباس‌ها توجه کنید

معمولاً روی لباس‌ها دستورالعمل‌هایی درج می‌شود که آیا برای شست‌وشوی آن‌ها مجاز به استفاده از ماشین لباسشویی هستید یا خیر؟

همین‌طور علائم شستشوی لباس، میزان دمای آب و مدت‌زمان لازم برای شست‌وشو را نیز مشخص می‌کنند؛ از این‌رو به‌هیچ‌عنوان نباید البسه‌ای را که در دستورالعمل آن‌ها ممنوعیت شست‌وشو در ماشین لباسشویی قید شده است در لباسشویی قرار داد؛ چراکه با این کار، لباس آسیب جدی خواهد دید؛ برای مثال، البسه ابریشمی را معمولاً باید با دست و آب سرد شست‌وشو داد.

 

پودر لباسشویی مناسب

بعد از تفکیک لباس‌ها برای شست‌وشو در لباسشویی، باید پودر لباسشویی مناسبی انتخاب کنید. برای شستن لباس‌های سفید بهتر است از پودر لباسشویی حاوی مواد سفیدکننده استفاده شود، اما برای شستن لباس‌های رنگی در ماشین لباسشویی باید از پودر لباسشویی بدون سفیدکننده استفاده کرد. رعایت این مورد می‌تواند تمیزی البسه را تا چند برابر افزایش دهد.

 

میزان کثیفی البسه

هنگام تفکیک لباس‌ها برای شست‌وشو در لباسشویی، باید به میزان کثیفی البسه نیز توجه ویژه شود. درواقع جدا کردن لباس‌ها برای شست‌وشو باید با توجه به میزان لکه‌دار بودن و کثیفی لباس‌ها باشد؛ برای مثال، لباسی را که تنها بوی عرق گرفته است و برای رفع بوی بد لباس شسته می‌شود، نباید با لباسی که لکه‌های متعدد دارد در یک فرایند شست‌وشو قرار داد؛ چراکه مدت‌زمان شست‌وشو و میزان پودر لباسشویی که در این البسه باید استفاده شود، با یکدیگر متفاوت هستند. بی‌شک البسه چرک و لکه‌دار نیازمند چرخه شست‌وشو ی سنگین و طولانی‌مدت با پودر لباسشویی بیشتر هستند.

جدا کردن لباس ها قبل از شستشو

مدل البسه

مدل البسه نیز یکی از موارد مهم در تفکیک لباس‌ها برای شست‌وشو در لباسشویی است؛ زیرا گاهی برخی لباس‌ها به‌دلیل داشتن زیپ، دکمه‌های بزرگ، اشیای تزیینی و… ممکن است به لباس‌های دیگر آسیب برسانند؛ برای مثال، لباسی که سنگ‌دوزی‌ دارد ممکن است بر اثر سایش این سنگ‌ها به البسه دیگر آسیب وارد کند. از این‌رو به این موضوع نیز باید توجه شود. البته برای پیشگیری از این مشکل می‌توان البسه را پیش از قرار دادن در ماشین لباسشویی، پشت و رو کرد. در این صورت اگر البسه دارای اشیای تزیینی، زیپ و… باشند، به سایر البسه آسیبی وارد نخواهند کرد.

 

راهکارهایی برای پیشگیری از رنگ پس دادن لباس‌های رنگی

رنگ پس دادن لباس‌های رنگی در ماشین لباسشویی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افرادی است که از این وسیله استفاده می‌کنند. همان‌طور که در قسمت قبل توضیح داده شد یکی از دلایل این امر، تفکیک نکردن لباس‌ها برای شست‌وشو در لباسشویی است، اما در برخی مواقع نیز با اینکه همه موازین رعایت می‌شوند باز هم این اتفاق رخ می‌دهد. دلیل این موضوع جنس پارچه لباس‌هاست.

از این‌رو بهتر است پیش از شستن لباس‌های رنگی در ماشین لباسشویی با تستی بسیار ساده از رنگ پس ندادن جنس پارچه لباس‌ها مطمئن شد. برای انجام این تست، لازم است قسمت کوچکی از لباس را که مشخص نیست انتخاب کرد و تست را روی آن قسمت انجام داد؛ برای مثال، قسمت بین سجاف می‌تواند برای انجام تست کاملاً مناسب باشد. در این روش لازم است مقدار کمی آب گرم روی آن قسمت ریخته شود و سپس اتوی داغ را روی همان قسمت قرار داد. در این مرحله اگر رنگی با حرارت اتو پخش شود، نشان‌دهنده نداشتن ثبات رنگ پارچه مورد نظر است؛ از این‌رو نباید آن را همراه با دیگر البسه در ماشین لباسشویی قرار داد.

همچنین برای شستن لباس‌های رنگی در ماشین لباسشویی نیز باید تفکیک صورت گیرد؛ چراکه هرکدام دستورالعمل خاصی برای شست‌وشو دارند؛ برای مثال، پودر لباسشویی مخصوص لباس‌های سفید، حاوی سفیدکننده است که به تمیزی بیشتر البسه سفید کمک می‌کند. این منجر به خرابی و تغییر رنگ لباس‌های رنگی دیگر می‌شود.

رنگ پس دادن لباس های رنگی

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان راهنمای تفکیک لباس‌ها برای شست‌وشو در لباسشویی، نحوه صحیح جدا کردن لباس‌ها برای شست‌وشو کاملاً توضیح داده شدند. همچنین چگونگی شستن لباس‌های رنگی در ماشین لباسشویی برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس‌های رنگی نیز بررسی شوند. بدیهی است با رعایت موارد گفته‌شده می‌توان تمیزی بیشتر البسه را انتظار داشت. همچنین دیگر نگرانی برای آسیب دیدن بافت البسه یا رنگ پس دادن برخی از لباس‌ها وجود نخواهد داشت.

دیدگاه کاربران

*
*
*