باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف چه خطراتی در پی دارد؟

باقی ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف

شستن ظروف یکی از کارهایی است که روزانه چندین و چند بار در داخل یک خانه اتفاق می‌اُفتد و جزو روتین‌ترین کارهای روزمره محسوب می‌شود. شستن ظروف به کمک مایع‌های ظرفشویی و به‌صورت دستی یا به کمک شوینده‌های ماشینی با ماشین ظرفشویی انجام می‌شود. اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است که در اکثر مواقع، حتی پس از شستن ظروف، ردی از مایع ظرفشویی روی آن‌ها باقی می‌ماند. به طوری‌که بقایای مایع ظرفشویی باقی‌مانده روی ظروف، با هر وعده غذایی بعدی وارد بدن ما می‌شود و می‌تواند روی سلامت کلی بدن تأثیر بگذارد. این مورد یکی از اصلی‌ترین ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی به مقدار زیاد است. بنابراین در ادامه قصد داریم ضمن بررسی چگونگی باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف، ببینیم که چه راهکارهایی برای این موضوع ارائه شده است. اگر این موضوع برای شما نیز اهمیت دارد، با ما همراه شوید.

چرا باید از مایع ظرفشویی استفاده کنیم؟

معمولاً بیشتر غذاها برای پخته شدن یا سرخ شدن به روغن نیاز دارند. همچنین از ادویه‌های متنوع و مواد غذایی مختلف در طبخ آن‌ها استفاده می‌شود. بیشتر این مواد با آب خالی از روی ظروف پاک نمی‌شوند. بنابراین در کنار آب باید از شوینده‌های مخصوص ظرف مانند مایع ظرفشویی استفاده شود. البته در استفاده از ماشین ظرفشویی می‌توان از ژل یا قرص ماشین ظرفشویی استفاده کرد. در فرمولاسیون بیشتر این شوینده‌ها از موادی استفاده می‌شود که با کم کردن کشش سطحی آب و نرم کردن مواد باقیمانده روی ظروف، به پاک شدن آن‌ها کمک می‌کنند. بنابراین استفاده از شوینده‌های ظرفشویی ضرورت دارد. اما باید در استفاده از آن‌ها نیز مانند استفاده از هر چیز دیگری دقت کرد.

چرا باقی‌مانده مایع ظرفشویی روی ظروف می‌ماند؟

میزان آسیب ناشی از باقی مانده شوینده روی ظروف معمولاً به مقدار باقی مانده شوینده مصرف شده در طول زمان بستگی دارد. بقایای شوینده در اثر شست‌وشوی نادرست ظروف ایجاد می‌شود، چراکه شست‌وشوی کامل جایی برای تجمع باقی مانده شوینده روی ظروف باقی نمی‌گذارد. از مایع ظرفشویی برای تمیز شدن کثیفی و چربی روی ظروف استفاده می‌شود و به نوعی استفاده از آن ضروری است. اما لازم است بدانید که خود شوینده سبب از بین رفتن قارچ و کثیفی روی ظرف‌ها نمی‌شود، بلکه شوینده‌ها با فرمولاسیونی که دارند، این کثیفی را شل می‌کنند تا راحت‌تر در جریان شست‌وشو از روی ظروف پاک شوند. بنابراین وقتی ظروف به هر دلیلی خوب آبکشی نمی‌شوند، نه تنها کثیفی‌ها روی آن باقی می‌ماند، بلکه فرمولاسیون شیمیایی خود مایع ظرفشویی هم به آن اضافه می‌شود.

عوارض باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف چیست؟

مایع ظرفشویی یک نوع شوینده است و شوینده‌ها فرمولاسیونی شیمیایی دارند. بنابراین باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف سبب می‌شود تا این مواد شیمیایی به آسانی در وعده غذایی بعدی به بدن انسان منتقل شوند. این مواد شیمیایی می‌توانند فعالیت‌های داخلی بدن را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین به‌صورت کلی در بیان عوارض باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرمزی و تورم لب‌ها
  • شکم درد
  • تاول
  • تنگی نفس
  • سرفه
  • تورم دهان
  • حالت تهوع
  • مشکلات روده

در صورتی که مقدار بیشتری از مایع ظرفشویی روی ظروف باقی مانده باشد، امکان بروز حالت‌های فوق وجود دارد. اما اگر مقدار شوینده باقی مانده روی ظروف کمتر باشد، این عوارض نیز با شدت بسیار کمتری همراه خواهند بود. گاهی حتی ممکن است هیچ تورم یا دردی را احساس نکنیم، اما باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف می‌تواند در سطح سلولی روی بدن ما تأثیر بگذارد و به مرور تأثیر خود را بیشتر نشان دهد!!

باقی‌ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف

آیا باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف به‌معنای خوردن مایع ظرفشویی است؟

پاسخ به این سؤال مثبت است. درواقع وقتی مایع ظرفشویی یا هر نوع شوینده دیگری روی ظروف باقی بماند، در وعده‌ی بعدی که از آن ظروف استفاده می‌کنیم، به‌صورت غیرعمد آن را می‌خوریم که سبب بروی عوارضی که در قسمت قبل بیان کردیم، می‌شوند. گاهی ممکن است حس کنیم بدون هیچ دلیل خاصی دل یا شکم‌مان درد می‌کند یا حالت تهوع داریم، در چنین مواقعی، یکی از دلایل این موضوع می‌تواند باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف باشد. بنابراین خوردن غیرعمد مایع ظرفشویی فقط به‌معنای سر کشیدن عمدی یک لیوان مایع ظرفشویی به‌جای آب یا نوشیدنی نیست، بلکه شست‌وشوی نامناسب ظروف و باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی آن‌ها نیز خود به‌معنای خوردن غیرعمد مایع ظرفشویی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد!

راهکارهای پیشگیری و کاهش خوردن غیرعمد مایع ظرفشویی

تا به اینجا به بررسی خطرات ناشی از باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف و خوردن غیرعمد مایع ظرفشویی پرداختیم. اما این برای این که از باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف و همچنین از خوردن غیرعمد مایع ظرفشویی جلوگیری شود، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد. این راه‌حل‌ها به قرار زیر هستند:

  • آبکشی بهتر ظروف در شست‌وشوی دستی

اگر در خانه‌تان ماشین ظرفشویی ندارید یا به هر دلیل دیگری، ظروف خود را با دست می‌شویید، بهتر است پس از اسکاچ کشیدن روی ظروف، در مرحله نهایی آن‌ها را به‌خوبی آبکشی کنید. بسته به نوع ظروف می‌توان از آب ولرم یا گرم هم برای آبکشی استفاده کرد. البته یادتان نرود که در شست‌وشوی دستی، حتماً از دستکش استفاده کنید، چون مایع ظرفشویی می‌تواند باعث خشکی و التهاب پوست دست نیز شود. بهتر است ظروف را تک به تک با آب کافی آبکشی کنید تا اطمینان حاصل شود که هیچ کف یا آلودگی روی آن‌ها باقی نمانده است. برای این کار می‌توانید چند دقیقه بیشتر برای شستن ظروف وقت بگذارید.

خوردن غیرعمد مایع ظرفشویی

  • تنظیم مقدار شوینده

بهتر است در هنگام شست‌وشو به مقدار ظروفی که پیش رویتان است، توجه کنید و بعد متناسب با آن‌ها مایع ظرفشویی روی اسکاچ بریزید. اگر ظروف شما کم هستند، مقدار کمتری مایع ظرفشویی استفاده کنید. چون در صورتی که از مقدار بسیار زیادی مایع ظرفشویی استفاده کنید، این مقدار زیاد می‌تواند مازاد بر نیاز ظروف شما بوده و آبکشی را سخت‌تر کند. همچنین امکان این که مایع ظرفشویی روی ظروف باقی بماند نیز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع هم در شست‌وشوی دستی و هم در شست‌وشو با ماشین ظرفشویی نیز باید رعایت شود. در ماشین ظرفشویی نیز باید متناسب با مقدار ظروفی که در آن قرار داده‌اید، باید ژل ظرفشویی یا پودر ظرفشویی بریزید!

  • استفاده از مواد شوینده متناسب و باکیفیت

کیفیت مواد شوینده نیز روی باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف تأثیر دارد. بهتر است از مواد شوینده باکیفیت استفاده کنید تا بتواند تمام آلودگی و چربی روی ظروف را با مقدار مناسب به‌خوبی پاک کند و مجبور نباشید تا از مقدار زیاد آن استفاده کنید. چراکه در صورت استفاده از شوینده‌های بی‌کیفیت، مجبور خواهید بود تا مقدار زیادی از آن را روی اسکاچ یا توی ماشین ظرفشویی بریزید تا بتواند آلودگی‌ها را پاک کند. بنابراین سعی کنید از برندهای معتبر و تأییدشده‌ی شوینده که در فروشگاه‌های برتر عرضه می‌شوند، استفاده نمایید.

موارد فوق از جمله راهکارهای ارائه شده برای ممانعت از باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف یا خوردن غیرعمد مایع ظرفشویی هستند که می‌توان آن‌ها را مورد توجه قرار داد. رعایت این نکات سبب می‌شود تا شوینده‌ها به خوبی از روی ظروف شما پاک شوند و هیچ‌گونه ضرری برای روده یا سایر اندام‌های بدن شما نداشته باشند.

جمع‌بندی

ممکن است بزرگسالان چندان به خطرات ناشی از باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف آگاه نباشند، اما با توجه به این که معده و روده کودکان بسیار حساس است، گاهی این امر می‌تواند برای کودکان آزار دهنده باشد. این در حالی است که باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف می‌تواند برای خود بزرگسالان نیز عوارض زیادی را در پی داشته باشند. اما با کمی دقت و وقت می‌توان از بروز عوارض این امر چه در کودکان و چه در بزرگسالان جلوگیری کرد. در این مطلب به ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از باقی‌ ماندن مایع ظرفشویی روی ظروف پرداختیم که می‌توانند برای شما کمک کننده باشند. اگر شما راهکار دیگری برای این امر سراغ دارید، حتماً آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

 

دیدگاه کاربران

*
*
*