با 9 علت صدای ماشین ظرفشویی آشنا شوید!

علت صدای ماشین ظرفشویی

با گذشت زمان، وابستگی بسیاری به لوازم‌خانگی از جمله ماشین ظرف‌شویی پیدا کرده‌ایم و به تجربه آموخته‌ایم که علت صدای ماشین ظرفشویی هنگام کارکردن نشان‌دهنده مشکلاتی است که هرچه زودتر باید حل شوند وگرنه عیب یابی علت کارنکردن ماشین ظرفشویی شما را با هزینه‌های گزاف خرید مجدد این روزها مواجه می‌کنند؛ به همین دلیل در این متن سعی کرده‌ایم به علت صدای ماشین ظرف‌شویی اشاره‌ای داشته باشیم تا با آگاهی از انواع آن‌ها و جلوگیری از بروز هر مشکل، سال‌ها از وسایل خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.

علت صدای ماشین ظرفشویی و انواع صداها

ماشین ظرف‌شویی پس از گذشت مدت‌زمان کوتاهی از ورود به منازل ما به چنان محبوبیتی رسیده که برای بسیاری از افراد تصور زندگی بدون آن سخت به نظر می‌رسد، اما همین وسیله محبوب نیز معضلاتی مانند ایجاد صدا هنگام کار‌کردن دارد که بی‌توجهی به آن می‌تواند علاوه ‌بر آرامش خانواده، از نظر مالی نیز در درازمدت لطمه‌هایی به ما وارد کند.

همان‌قدر که ماشین ظرف‌شویی روند زندگی ما را راحت‌تر می‌کند، وجود برخی موارد از جمله سروصدای آن ممکن است نارضایتی چشمگیری را برای خانواده‌ها به وجود آورد. در این میان، جست‌وجوی علت سروصدای ماشین ظرف‌شویی می‌تواند در حل این نارضایتی بسیار مؤثر باشد؛ از این‌رو بهتر است ابتدا با انواع صداهایی که ممکن است از ماشین ظرف‌شویی خود بشنوید، آشنا شوید.

از انواع صداهای غیرعادی تولیدشده هنگام کارکردن ماشین ظرف‌شویی می‌توان به صدای تکان‌خوردن، صدای سوت، صدای خرخرکردن، صدای بوق هنگام بازکردن درب و صدای ظروف شکسته‌شده در ماشین ظرف‌شویی اشاره کرد. هرکدام از این صداها دلایل خاص خود را دارند که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید:   با متداول‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی آشنا شوید!
  1. خراب‌شدن پمپ تخلیه

پمپ تخلیه یکی از اصلی‌ترین قطعه‌های ماشین ظرف‌شویی در کار شست‌وشو است که وظیفه آن تخلیه آب کثیف و اضافی درون محفظه در پایان کار است؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین موارد علت صدای ماشین ظرف‌شویی، خراب‌شدن پمپ تخلیه خواهد بود. هنگام روشن‌کردن ماشین، اولین کاری که پمپ انجام می‌دهد، این است که آب کثیف را خارج و آب تمیز برای شست‌وشو را وارد می‌کند. خراب‌شدن پمپ تخلیه صدای سوت را در دستگاه شما ایجاد می‌کند. در برخی موارد اجسام در پمپ داخلی گیر می‌کنند و سبب خرابی این قطعه می‌شوند که بسیار مهم است؛ چراکه آب آلوده را می‌گیرد و آب تمیز را جایگزین آن می‌کند.

صدا دادن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

  1. وجود اشکال در پمپ تخلیه

ممکن است علت سروصدای ماشین ظرف‌شویی، وجود اشکال در پمپ تخلیه باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید پمپ قدیمی را با جدید عوض کنید، یا اینکه با ریست‌کردن ماشین ظرفشویی مشکل را رفع کنید و اگر اطلاعات کافی در این مورد ندارید، با تعمیرکاران و متخصصان تماس بگیرید. گاهی پیش می‌آید که خرده‌های شیشه یا ظروف اضافه در محفظه پمپ گیرکرده باشند و به پروانه برخورد کنند که همین علت سبب ایجاد سروصدا می‌شود. با دقت فراوان هر آنچه را در محفظه وجود دارد خالی کنید و به شست‌وشو ادامه دهید. همچنین برای جلوگیری از ایجاد سر و صدا در ماشین، باید حتماً پمپ تخلیه آب را چک کرده و اجسام داخل آن را تخلیه کنید تا شروع به کار کند و صدا تولید نکند؛ چراکه گیرکردن شیشه‌های کوچک یا هر جسم دیگری در پمپ تخلیه می‌تواند عامل آن باشد.

  1. پمپ شست‌وشو

اگر ماشین ظرف‌شویی شما هنگام شستن سروصدای زیادی دارد، مشکل می‌تواند از پمپ شست‌وشوی موتور ماشین باشد و باید علت صدادادن ماشین ظرف‌شویی را در آن جست‌وجو کرد. امروزه داشتن ماشین ظرف‌شویی در منازل سبب شده است افراد ترس انباشته‌شدن شست‌وشوی ظروف را نداشته باشند و با خیال راحت از میهمانان خود پذیرایی کنند. با استفاده از این ماشین می‌توانید همه ظروف خود را بشویید، اما در این میان ممکن است گاهی صدای ناهنجاری شما را نگران کند.

پمپ گردشی در مراحل شست‌وشو آب را به‌کمک بازوهای آب‌افشان به داخل برمی‌گرداند. اگر صدای ماشین شما از خرابی پمپ نبود، باید به سالم‌بودن یا نبودن بازوهای اسپری دقت کنید که خرابی آن‌ها سبب صدای غیرطبیعی در ماشین می‌شود؛ پس حتماً آن را چک کرده و درصورت نیاز تعویض کنید. همچنین برای تشخیص سالم‌بودن یا نبودن آن می‌توانید بازوها را با دست بچرخانید؛ در صورتی که بازوهای اسپری راحت چرخیده شدند هیچ مشکلی وجود ندارند و سالم هستند، ولی اگر در چرخاندن بازوهای اسپری مشکلی وجود داشته باشد، حتماً باید آن را چک کرده یا در صورت لزوم تعویض کنید.

  1. مشکل پمپ آب

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل صدای ماشین ظرف‌شویی مشکل پمپ آب بوده که دلیل آن فرسوده‌شدن موتور پمپ است. پمپ آب یکی از قطعه‌های اصلی و مهم در دستگاه ظرف‌شویی است که وظیفه آب‌پاشی و تخلیه آب را بر عهده دارد. در بیشتر مواقع پیش آمده است که درون پمپ آب مواد غذایی گیر کرده باشد و سبب زوزه‌کشیدن یا سوت‌زدن ماشین ظرف‌شویی شود که در این صورت باید اشیای کوچک درون آن را تخلیه کنید. در این شرایط باید دستگاه ماشین خود را خاموش کرده و هر چه را درون پمپ آب گیر کرده به‌راحتی خارج کنید تا فشار بیشتری به دستگاه شما وارد نشود.

بیشتر بخوانید:   دلایل وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی و قسمت‌های دیگر
  1. مشکل در جت پمپ

ممکن است یکی دیگر از دلایل ایجاد صدا در ماشین، بروز مشکل در بوش‌های جت یا پمپ باشد که باید به‌سرعت تعمیر شوند.

صدای ماشین ظرفشویی هنگام تخلیه آب

  1. بوبین شیر برقی

هنگامی که شیر شروع به کار می‌کند، دچار کمی لرزش و ویبره شده و به‌مرور زمان سبب می‌شود بوبین گشاد شود و صدا تولید کند.

  1. خرابی یاتاقان

یاتاقان یک حلقه پلاستیکی است که در ماشین ظرف‌شویی قرار دارد و دو قطعه بازوی شست‌وشو و اسپری آب در آن قرار دارد. اگر این قطعه شل شود، صدا ایجاد می‌کند که در این صورت باید آن را بررسی کرد.

  1. مشکل در بازوی آب‌پاش

علت دیگر صدا ساییده‌شدن یا برخورد اجسام با بدنه ماشین لباسشویی است که اگر آن را بچرخانید و تست کنید، درست می‌شود. همچنین خراب‌شدن بازوی آبپاش می‌تواند سبب سر و صدا و مشکلات دیگر شود. حتما سعی کنید، از قرص ماشین ظرفشویی با کیفیت در دستگاه استفاده شود. از سوی دیگر ممکن است پیچ‌های آن شل شده باشند که باید برای درست‌شدن آن‌ها اقدام کنید.

یکی دیگر از صداهای غیرعادی به آب‌پاش ماشین ظرف‌شویی مربوط است؛ چراکه بازوی آبپاش آب را درون دستگاه پخش می‌کند و اگر شما ظرف‌ها را به‌خوبی نچیده باشید به‌راحتی نمی‌تواند بچرخد؛ چون گیر کرده و کار نمی‌کند. گاهی اوقات گیرکردن غذا در حفره‌های آب‌پاش سبب صدا و مانع چرخش درست دستگاه می‌شود.

  1. نصب نادرست دستگاه و چیدن نامناسب ظروف

یکی دیگر از دلایل نصب نامناسب ماشین که موجب ایجاد صدا و سوت‌زدن می‌شود و بسیار غیرطبیعی است، چیدن نادرست ظروف است؛ برای همین در نصب آن دقت کافی داشته باشید. همچنین توجه کنید که اگر مدت طولانی می‌گذرد که از ماشین استفاده می‌کنید، باید از ترازبودن آن مطمئن باشید و همچنین هر 6 ماه یک‌بار ماشین را بررسی و تعمیر کنید. علت صدای ماشین ظرف‌شویی هنگام تخلیه آب ممکن است به صدای پمپ و شیر مربوط باشد. همچنین فراموش نکنید که شیر تخلیه را نیز بررسی کنید.

یکی دیگر از دلایل ایجاد صدا شکستگی ظروف چیده‌شده درون ماشین ظرف‌شویی است. در بیشتر اوقات ممکن است ظروف شکسته‌شده داخل پمپ گیر کرده باشند و صدای ناهنجاری تولید کنند؛ البته باید بدانید در صورتی که صدای تکان‌خوردن از ماشین ظرف‌شویی یا صدای بلندتری شنیدید، زودتر بررسی کنید که فیلتر هوا دچار گرفتن یا خفگی نشده باشد و اگر نیاز داشت حتماً آن را تمیز کنید. برای تمیزکردن این فیلتر از مقداری آب داغ و یک فرچه مسواک استفاده کنید.

شنیدن صدای سوت در ماشین ظرف‌شویی کمی نگران‌کننده است. چنانچه آب ورودی بیشتر از حد مجاز بوده باشد، صدای سوت زیاد شنیده می‌شود و کافی است آب را کم کنید. اگر صدای خرخرکردن را حس کردید، بهتر اول تست کنید که برنامه شست‌وشو را درست انتخاب کرده‌اید یا نه. همچنین طبق برنامه‌ای که در دفترچه شست‌وشو وجود دارد، عمل کنید و نکته مهم آنکه حتماً از مواد شوینده مربوط به ماشین استفاده کنید.

علت صدادادن ماشین ظرفشویی

صدای بوق را نیز دقیقاً زمانی می‌شنویم که درب ماشین را سریع بعد از برنامه بخار محکم باز کنید؛ درواقع صدای بوق درصورت وجود حرارت بالا در ماشین زیاد شنیده می‌شود. یک علت صدای ماشین ظرف‌شویی، شکسته‌شدن ظروف داخل ماشین ظرف‌شویی و ظروف ترک‌دار است که به شیشه برخورد کرده و سر و صدا ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید ظرف‌هایی را که ترک دارند یا لبه آن‌ها شکسته شده است، داخل ماشین قرار ندهید؛ چراکه دستگاه شما را نیز خراب می‌کنند.

همچنین از دیگر دلایل سروصدا می‌تواند نصب نادرست دستگاه باشد؛ یعنی اگر نصب ماشین توسط متخصص کاربلد خودش انجام نگیرد، استانداردها رعایت نمی‌شوند، ماشین ظرف‌شویی تراز نشده و باعث صداهای غیرطبیعی می‌شود.

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم به تفصیل درباره علت صدای ماشین ظرف‌شویی سخن بگوییم تا بتوانید با شناخت دلایل احتمالی که موجب شده دستگاه شما سروصدا ایجاد کند، بهترین تصمیم ممکن را برای برطرف‌کردن مشکلات ماشین ظرفشویی؛ از گیرکردن جسم سخت در پروانه پمپ و خرابی پمپ تخلیه و وجود اشکال در جت پمپ و خراب شدن بازوهای اسپری و خراب‌شدن یاتاقان و… پس با دقت بررسی کنید کدام عامل موجب ایجاد سروصدا در ماشین لباسشویی شما شده است و پیش از جدی‌ترشدن مشکل آن را برطرف کنید.

دیدگاه کاربران

*
*
*