با متداول‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی آشنا شوید!

مشکلات ماشین ظرفشویی

امروزه ماشین ظرف‌شویی و مشکلات ماشین ظرفشویی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی مدرن شده است. می‌توانیم مانند گذشته ظرف‌ها را با دست شسته، آبکشی و خشک کنیم، اما این بخشی از زندگی روزمره شده که ماشین ظرف‌شویی را بارگیری و پر کرده و آن را روشن کنیم. در حین شست‌وشوی ظرف در ماشین به سایر کارهای خود رسیدگی کرده یا استراحت کنیم. در کنار تمام راحتی و صرفه‌جویی، گاهی مشکلات ماشین ظرف‌شویی گریبانگیر ما خواهد شد؛ به همین دلیل دانستن چند تکنیک سریع برای بررسی مشکلات ماشین ظرف‌شویی کمک‌کننده است تا عیب‌یابی کنید و درصورت نیاز با تعمیرکار تماس بگیرید.

قبل از رفع مشکلات ماشین ظرف‌شویی چه کاری انجام دهیم؟

قبل از هر کار و پیش از اینکه به عیب‌یابی ماشین ظرف‌شویی بپردازید، برق ماشین و همین‌طور شیر آب متصل به آن را قطع کنید. اجازه دهید دستگاه برای چند ساعت بعد از آخرین شست‌وشو بدون حرکت بماند. رطوبت اطراف ماشین ظرف‌شویی را خشک کرده و سپس آن را برای بررسی و پیداکردن مشکل بازکنید. همچنین دقت کنید ماده شوینده‌ای داخل ماشین نباشد.

بعد از رفع مشکلات رایج ماشین ظرف‌شویی، خوب است به نکاتی دقت کنید؛ برای مثال باید توری کف داخلی ماشین ظرف‌شویی یا ورودی کانال تخلیه آب برای مشاهده و رفع هرگونه گرفتگی بررسی شود. سلامت لاستیک‌های کناره درب، بسته‌شدن کامل درب و همچنین تمیزی نازل‌های پاشش آب را بررسی کنید. شاید همین چک‌کردن‌های ساده، سرنخ مشکلات ماشین ظرف‌شویی شما باشد. اما با آگاهی از علت تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی می توانید با دید باز مشکل ماشین ظرف‌شویی خود را بررسی کنید.

متداول‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی چیست؟

در ادامه درباره متداول‎‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی صحبت می‌کنیم:

  1. ماشین ظرف‌شویی شما نشتی دارد

این عیب یکی از مشکلات رایج ماشین ظرف‌شویی است و دلایل بالقوه زیادی برای بروز این مشکل به‌صورت مداوم وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • آسیب‌دیدن شیلنگ تخلیه که ممکن است به‌مرور زمان یا در اثر ضربه ایجاد شود.
  • معیوب‌بودن پمپ یا آب‌بندی پمپ
  • خراب و شکننده‌شدن درزگیرها و لاستیک‌های آب‌بندی درب
  • پرکردن بیش‌ازحد ماشین با ظروف و قراردادن اقلامی که از نظر سایز با ماشین تناسب ندارد؛ مثل قابلمه‌های بزرگ

درصورت بروز مشکل نشتی آب ابتدا درب و درزگیر درب را بررسی کنید. به هرگونه آسیب قابل‌توجه، شکست یا ترک که ممکن است مانع آب‌بندی کامل شود، دقت کنید. اگر درزگیر دارای ترک‌های بزرگ و عمده باشد، لازم است تعویض شده و از درزگیر جدید برای آن استفاده شود.

در عیب‌یابی ماشین ظرف‌شویی و بررسی نشتی آب آن به سوییچ شناور دقت کنید؛ زیرا این قطعه نشان‌دهنده کافی‌بودن آب در ماشین ظرف‌شویی است. همچنین اگر سوییچ شناور در پایین گیر کرده باشد، ممکن است برای دستگاه شما مشکل‌ساز شده و سبب سرریزشدن و نشتی آب شود. با برطرف‌کردن گیر سوییچ، مشکل نشتی آب نیز برطرف خواهد شد.

مشکلات رایج ماشین ظرفشویی

  1. ظروف بعد از شست‌وشو کثیف باقی می‌مانند

یک عامل برای مشکلات عمده ماشین ظرف‌شویی، بارگیری بیش‌ازحد و قرار دادن ظروف بیش از ظرفیت نرمال در ماشین است. قرارگرفتن ظروف روی هم، مانع رسیدن آب و مواد شوینده به همه بخش‌های ظرف شده و درنهایت ظروف کثیف تحویل داده می‌شود. از دیگر عواملی که سبب می‌شد ظروف به اندازه کافی تمیز نشوند، استفاده از شوینده ماشین ظرف‌شویی نامناسب است.

برای انتخاب بهترین شوینده که بهترین کارایی را با دستگاه شما داشته باشد، می‌توانید از بخش محصولات سایت بینگو، شوینده مدنظر را انتخاب و خرید کنید، ما در برخی موارد، مشکلات جدی‌تری مانند آسیب به مدار یا اجزای کنترل الکترونیکی، دلیل تمیزنشدن ظروف شماست. نوسانات غیرمعمول برق می‌تواند به لوازم الکترونیکی از جمله ماشین ظرف‌شویی شما آسیب برساند و کارکرد کامل ماشین را با اختلال مواجه کند. که این اختلال حتی می تواند منجر به باز نشدن قرص ماشین ظرف‌شویی در دستگاه شود.

بیشتر بخوانید:   علت باز نشدن قرص ماشین ظرفشویی چیست؟
  1. ماشین ظرف‌شویی شما به‌طور کامل تخلیه نمی‌شود

از دیگر مشکلات رایج ماشین ظرف‌شویی، تخلیه‌نکردن کامل ماشین است که بیشتر به‌دلیل گرفتگی توری کف ماشین اتفاق می‌افتد. تخلیه نامناسب سبب مشکلات جدی مثل رشد باکتری‌ها در داخل و خارج ماشین ظرف‌شویی می‌‌شود. تمیزکردن مداوم توری و فیلتر کف دستگاه مانع بروز این مشکل می‌‌شود؛ با وجود این ممکن است مشکلاتی در پمپ تخلیه یا سایر اجزای دستگاه پیش آمده باشد. همان‌طور که گفته شد، مدار آسیب‌دیده می‌تواند سبب جلوگیری از اجرای صحیح برنامه شست‌وشو شود. این یکی از مهم‌ترین دلایل جمع‌شدن آب در ماشین ظرفشویی است که یکی از موارد بسیار شایع در ماشین های ظرف‌شویی نیز همین است.

  1. صدای ماشین ظرف‌شویی شما بیشتر از قبل است

اگر ماشین ظرف‌شویی شما در گذشته بی‌صدا بود و اکنون در حین کار سروصدای زیادی دارد، دلایل بالقوه مختلفی برای این امر وجود دارد. در عیب‌یابی ماشین ظرف‌شویی اغلب بارگذاری بیش‌ازحد ظروف در دستگاه مشکل‌ساز است؛ زیرا بازوهای نازل اسپری آب برای چرخیدن، نیازمند فضای کافی و فاصله از ظروف هستند. هنگام قراردادن ظروف بزرگ مثل دیس‌ها و قابلمه‌ها مراقب باشید؛ چون ممکن است این ظروف در مسیر چرخش بازوهای اسپری آب قرار بگیرند و مانع عملکرد درست شده و ایجاد سروصدا کنند.

البته در نظر داشته باشید که سر و صدای بیش‌ازحد می‌تواند ناشی از خرابی پمپ و حلقه یاتاقان نامناسب نیز باشد. در صورتی که اقدامات لازم برای عیب‌یابی ماشین ظرف‌شویی و رفع مشکل را انجام دادید و هنوز سروصدا به قوت خود باقی است،  وقت آن رسیده که از یک متخصص یا تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

  1. ماشین ظرف‌شویی شما روشن نمی‌شود

یکی از مشکلات ماشین ظرف‌شویی، روشن‌نشدن آن است که البته به معنای از کار افتادن یا خراب‌شدن کامل ماشین نیست. ممکن است یک فیوز ساده سوخته یا قطع شده باشد که بر منبع تغذیه ماشین ظرف‌شویی شما تأثیر بگذارد؛ پس از رسیدن برق به دستگاه مطمئن شوید. یکی از مشکلات رایج ماشین ظرف‌شویی که از روشن‌شدن ماشین جلوگیری می‌‌کند، قفل درب معیوب است. در صورتی که درب ماشین ظرف‌شویی به‌درستی بسته نمی‌شود یا سیستم الکترونیکی به اشتباه، تشخیص بسته‌نشدن در را می‌دهد، ممکن است دستگاه شروع به کار نکند.

کثیف ماندن ظروف بعد از شستشو

  1. ماشین ظرف‌شویی شما حتی وقتی کاملاً تمیز است بوی بدی می‌دهد

یکی از مشکلات ماشین ظرف‌شویی، بوی بد ماشین است که در اثر باقی‌ماندن مواد غذایی در سیستم فیلتراسیون دستگاه ایجاد می‌شود. برای برطرف‌کردن این بو، از محلول‌های تمیزکننده ماشین ظرف‌شویی کمک بگیرید. این محلول‌ها، نوع خاصی از مواد شوینده هستند که هنگام کار در ماشین ظرف‌شویی، به تمیزکردن خود دستگاه کمک می‌کند. این محلول‌ها یا سایر تمیزکننده‌های ماشین باید در ماشین خالی و بدون ظروف استفاده شوند.

در گذشته درباره برطرف کردن بوی بد ماشین ظرفشویی به صورت برای تمیزکاری محفظه داخلی ماشین ظرف‌شویی از سرکه سفید نیز می‌توان استفاده کرد. اگر تمیزکردن ماشین ظرف‌شویی به‌کمک راه‌های گفته‌شده، مشکل بو را کاملاً حل نمی‌کند، مطابق آنچه توضیح داده شد، از تخلیه کامل دستگاه اطمینان حاصل کنید. حتی برای عیب یابی ماشین ظرفشویی می توانید با یک کارشناس در این زمینه ارتباط بگیرید.

  1. ظروف در ماشین ظرف‌شویی شما لکه‌دار خشک می‌شوند

یکی از مشکلات رایج ماشین ظرف‌شویی، باقی‌ماندن لکه‌های آب روی ظروف است. معمولاً در فرموله‌کردن مواد شوینده ماشین ظرف‌شویی، از مواد کمکی آبکشی برای بهبود فرایند خشک‌کردن ظروف استفاده می‌شود.  این مواد کمک شست‌وشو در اولین گام، به جلوگیری از تشکیل قطرات آب کمک می‌کند تا احتمال ایجاد رگه یا لکه روی ظروف در حین زمان خشک‌شدن به حداقل برسد. دقت در انتخاب محصول مناسب به‌عنوان شوینده، این مشکل را برطرف خواهد کرد.

همچنین لکه‌ها و رگه‌ها ممکن است به‌دلیل سختی آب و سطح بالای مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم باشد. افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که آب سخت دارند، معمولاً با لایه سفیدرنگ یا لکه‌هایی سفید روی ظروف و لیوان مواجه می‌شوند.

  1. چشمک‌زدن چراغ‌ها یا عمل‌نکردن دکمه‌های روی دستگاه

اگر چراغ‌های ماشین ظرف‌شویی شروع به چشمک‌زدن کرده یا دکمه‌های روی آن کار نمی‌کنند، احتمالاً دستگاه شما مشکل مکانیکی یا الکتریکی دارد. گاهی نیز ممکن است درست قفل‌نشدن درب ماشین ظرف‌شویی سبب ایجاد این مشکلات شود؛ زیرا تا زمانی که درب دستگاه به‌طور صحیح بسته و قفل نباشد، حتی گاهی عمل نکردن موجب ایجاد اختلال در فعالیت دستگاه مث جمع شدن کف می‌شود و دکمه‌های روی ماشین کار نمی‌کنند. در غیر این صورت برای عیب‌یابی ماشین ظرف‌شویی با متخصص مربوط تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:   علت جمع‌‌شدن کف در ماشین ظرفشویی و راه‌ه رفع آن

راهکارهایی برای کمک به بهبود عملکرد ماشین ظرف‌شویی

در ادامه شما را با راه‌کارهایی برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی آشنا می‌‌کنیم:

  • استفاده از ماشین ظرف‌شویی مطابق دستورالعمل دستگاه

برخی اقلام و ظروف را به‌هیچ‌وجه نباید در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید؛ از جمله ظروفی که قابلیت زنگ‌زدن دارند؛ زیرا می‌توانند لکه‌های زنگ‌زدگی را داخل ماشین ظرف‌شویی شما باقی بگذارند. همچنین ممکن است ظروف پلاستیکی، در اثر حرارت حین شست‌وشو، ذوب و دفرمه شوند؛ بنابراین مطمئن شوید ظروفی را در ماشین قرار داده‌اید که طبق دستورالعمل دستگاه قابل شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی هستند. استفاده اصولی می‌تواند جلوی بروز بسیاری از مشکلات ماشین ظرف‌شویی را بگیرد.

بهبود عملکرد ماشین ظرف‌شویی

  • فیلتر تخلیه را تمیز کنید

برای عیب‌یابی ماشین ظرف‌شویی، در ابتدا کف ماشین را بررسی کنید. معمولاً در کف دستگاه، یک توری فلزی به‌عنوان محافظ وجود دارد، که از ورود تکه‌های غذا به کانال تخلیه ماشین ظرف‌شویی جلوگیری می‌‌کند. وقتی ظروف شسته می‌شوند، این زباله‌ها و تکه‌های غذا به سمت محل تخلیه آب حرکت می‌‌کنند. بخشی از این مواد در توری کف ماشین گیر افتاده و بخشی که ریزتر است، ممکن است از توری رد شده و به‌مرور زمان، سبب گرفتگی لوله تخلیه فاضلاب شوند. خوب است گاهی این توری و ورودی لوله تخلیه آب، از پرزها و تکه‌های غذا تمیز شده و اگر انسدادی وجود دارد، برطرف شود.

  • لاستیک‌های کنار درب دستگاه را تمیز کرده و ایرادها را بررسی کنید

درزگیرها یا همان لاستیک‌های کناره درب ماشین ظرف‌شویی، مانند یک واشر لاستیکی بزرگ عمل می‌کنند و آب را درون دستگاه نگه می‌دارند. بسیاری از مشکلات رایج ماشین ظرف‌شویی از اینجا ناشی می‌شود که این درزگیر، کثیف یا آسیب‌دیده می‌شود. برای کمک به عملکرد بهتر، این درزگیر را با شوینده رقیق تمیز کنید. این تمیزکردن می‌تواند کارایی دستگاه شما را بالا ببرد.

  • نازل‌های سم‌پاش را تمیز کنید

یکی از مشکلات عمده ماشین ظرف‌شویی به‌مرور زمان یا به‌دلیل سختی آب منطقه‌ای که در آن سکونت دارید، گرفتگی نازل‌های آب‌پاش است. تجمع سختی آب یا اصطلاحاً گچی‌شدن به‌راحتی می‌تواند سوراخ‌های نازل‌ها را مسدود کند و مانع شست‌وشوی صحیح شود. پاک‌کردن نازل‌ها با مخلوط آب و سرکه، به شکستن این تجمعات گچی کمک می‌کند و قدرت شست‌وشو را به ماشین ظرف‌شویی شما بازمی‌گرداند.

  • موانع مکانیکی را بررسی کنید

موانع مکانیکی مانند ظروف بزرگ و قابلمه‌ها یا هر گونه مانعی که عملکرد درست دستگاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، برطرف کنید. مراقب فشار یا ضربه‌هایی باشید که به درب ماشین یا نازل‌های پاشش وارد می‌شود. این کار جز کارایی بیشتر دستگاه، سبب طول عمر و سالم‌ماندن ماشین ظرف‌شویی شما خواهد شد.

 مشکلات رایج ماشین ظرفشویی

سخن پایانی

داشتن اطلاعات کافی درباره مشکلات رایج ماشین ظرف‌شویی بسیار مهم است؛ زیرا این دانش در تشخیص عیوب ماشین ظرف‌شویی و نحوه استفاده صحیح به شما کمک می‌کند. با رفع به‌موقع مشکلات ماشین ظرف‌شویی، از بروز آسیب‌های جدی به دستگاه جلوگیری می‌‌کنید و البته انجام توصیه‌ها و مراحل گفته‌شده به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید آیا ماشین ظرف‌شویی شما تنها به مراقبت کمی نیاز دارد، که با اطلاع از علت شستشوی طولانی‌مدت ماشین ظرفشویی نگرش کاملی در این باره کسب خواهید کرد.

دیدگاه کاربران

*
*
*