آشنایی با 8 راهکار برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

برطرف کردن بوی بد ماشین ظرفشویی یکی از دغدغه‌های اصلی دارندگان این وسیله است. بسیاری از افرادی که از این وسیله استفاده می‌کنند برای رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی راه‌های مختلفی را امتحان می‌کنند. اما پیش از این که برای برطرف کردن بوی بد ماشین ظرفشویی اقدام کنید لازم است علت و منشاء بو را شناسایی نمایید. علت بوی بد ماشین ظرفشویی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در این مقاله ابتدا به منشاء و علت بوی نامطبوع پرداخته می‌شود و سپس به معرفی 8 راهکار برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی خواهیم پرداخت. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی با شناسایی علت آن

در حقیقت رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی بدون این که منشاء بو را شناسایی کنیم کاری بیهوده است. ازاین‌رو لازم است پیش از این که به دنبال راهکاری جهت برطرف‌کردن بوی بد ماشین ظرفشویی باشید دلایل ایجادکننده بوی نامطبوع را شناسایی کنید. علت بوی نامطبوع می‌تواند متعدد باشد. از جمله این دلایل عبارتند از:

  1. انباشت چربی و ذرات غذاها در بین بازوهای شست‌وشو و واشرهای درب ماشین ظرفشویی
  2. وجود جرم در ماشین ظرفشویی به جهت استفاده مداوم و یا عدم استفاده از ماشین ظرفشویی به مدت طولانی
  3. انباشت چربی و ذرات غذا در لوله U شکل ماشین ظرفشویی
  4. انباشت چربی و ذرات غذاها در فیلتر شست‌وشو ماشین ظرفشویی

معرفی 8 راهکار برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی

راهکارهای متعددی در جهت برطرف کردن بوی بد ماشین ظرفشویی توصیه می‌شوند. اما هر کدام از این راهکارها در همه موارد پاسخگو نیستند. از این رو لازم است با دانستن منشاء بوی نامطبوع بهترین روش برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به معرفی 8 راهکار برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی می‌پردازیم که هرکدام با توجه به شناسایی منشاء بوی نامطبوع می‌توانند بسیار کمک کننده باشند.

1.   رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی با تمیزکردن بازوهای شست‌وشو

علت بوی نامطبوع می‌تواند بازو‌های آبپاش ماشین ظرفشویی باشد. ممکن است ذرات غذا به مرور این بازوها را مسدود کرده باشد و سبب بوی نامطبوع شده باشد. بهتر است برای رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی بعد از چندین بار استفاده بازوهای ماشین ظرفشویی را خارج نموده و با مواد شوینده مناسب تمیز کنید.

2.   رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی با جرم‌گیری به موقع

یکی دیگر از موارد برطرف کردن بوی بد ماشین ظرفشویی جرم‌گیری به موقع این دستگاه است. ماشین ظرفشویی معمولا پس از شش ماه استفاده جرم می‌گیرد و نیاز به جرم‌گیری دارد. ممکن است برخی از افراد در طول یک سال از ماشین ظرفشویی خود کم استفاده کرده باشند و یا اصلا استفاده نکرده باشند و باز هم بوی نامطبوع از ماشین ظرفشویی را استشمام کنند. در واقع جرم‌گیری ماشین ظرفشویی به میزان استفاده از این دستگاه مربوط نیست و لازم است هر شش ماه یک بار جرم‌گیری شود.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی

جهت رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی بر اثر جرم‌گرفتگی می‌توان از قرص مخصوص جرم‌گیری و یا پودر و یا مایع مخصوص جرم‌گیری که در بازار موجود است استفاده کرد.

3.   رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی با تعویض لوله U شکل

مسدودشدن مسیر فاضلاب هم می‌تواند از علت‌های بوی بد ماشین ظرفشویی باشد. برای برطرف کردن بوی بد ماشین ظرفشویی به علت انباشت چربی و ذرات غذا در لوله U شکل ماشین ظرفشویی لازم است ابتدا بررسی شود که این لوله سوراخ یا مسدود نشده باشد. گاهی لازم است به کل این لوله تعویض شود و گاهی نیز با روش‌های پاکسازی می‌توان به جرم‌گیری این لوله U شکل کمک کرد. این عمل باعث بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی نیز می‌شود.

 

4.   رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی با خوشبو کننده

برطرف کردن بوی بد ماشین ظرفشویی با خوشبوکننده نیز کارآمد است. در این روش تنها کافی است خوشبوکننده مناسب تهیه و به سبد ماشین ظرفشویی نصب شود و با شروع فرآیند شست‌وشو قطعا بر اثر پخش‌شدن مواد خوشبوکننده بوی نامطبوع کاهش می‌یابد. البته این روش را بهتر است بعد از فرآیند ضدعفونی و جرم‌گیری انجام دهید. چراکه ممکن است در غیر این صورت کارایی لازم را نداشته باشد.

5.   رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی با تمیزکردن فیلتر تخلیه

فیلتر ماشین ظرفشویی از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که در معرض انباشت ذرات غذا و چربی‌ها قرار دارد. در واقع این بخش از ماشین ظرفشویی نقش اصلی را در ایجاد بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی دارد. جهت برطرف‌کردن بوی بد ماشین ظرفشویی لازم است فیلتر تخلیه هربار و یا حداقل پس از بار دوم و سوم استفاده از ماشین ظرفشویی تمیز شود.

فیلتر ماشین ظرفشویی فیلتری استوانه‌ای شکل است که قابلیت جداشدن هم دارد. برای سهولت دسترسی به فیلتر تنها کافی است دندانه پایینی را به سمت بیرون کشید یا این که آن را بچرخانید تا به سادگی بتوانید فیلتر را خارج کنید. پس از خارج‌کردن فیلتر استوانه‌ای با آب و صابون و یا مواد شوینده دیگر باید آن را شست‌وشو دهید. جای فیلتر را هم لازم است با دستمال تمیز کنید و سپس فیلتر تمیزشده را در جای خود قرار دهید.

راهکارهایی جهت پیشگیری از بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی

جهت پیشگیری و رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی پس از هر بار استفاده از دستگاه می‌توان کارهایی ساده را انجام داد. با این روش‌ها تا مدت‌های طولانی لازم نیست برای برطرف‌کردن بوی بد ماشین ظرفشویی به دنبال راهکار اساسی باشید.

پیش از این‌که ظروف را جهت شست‌وشو در سبد ماشین ظرفشویی قرار دهید بهتر است آن‌ها را با دستمال پاک کنید.

  1. از بوگیرها و یا خوشبوکننده‌ها در دستگاه استفاده کنید. می‌توانید بوگیر را به سبد ماشین ظرفشویی وصل کنید و یا این که از جوش شیرین به عنوان بوگیر استفاده کنید. جوش شیرین بوگیر مناسبی است و معمولا هم به سهولت و در هر خانه‌ای یافت می‌شود. کافی است مقداری جوش شیرین را کف ماشین ظرفشویی بریزید و دستگاه را در حالت شست‌وشو قرار دهید.
  2. پس از اتمام فرآیند شست‌وشو ماشین ظرفشویی را خالی کرده و سپس داخل ماشین ظرفشویی را با محلول‌هایی همچون سرکه و یا محلول‌های پاک‌کننده موجود در بازار در یک فرآیند شست‌وشو (کمترین مدت‌زمان شست‌وشو) تمیز کنید.
  3. درب دستگاه یکی از مکان‌های تجمع چربی‌هاست. ازاین‌رو بهتر است پس از هربار استفاده با یک برس و یا مسواک آغشته به محلول‌های شست‌وشو، درزها و واشرهای درب ماشین ظرفشویی را تمیز کنید.
  4. دیوارهای ماشین ظرفشویی نیز ممکن است بر اثر مرور زمان و استفاده از ماشین ظرفشویی جرم بگیرند. ازاین‌رو بهتر است با نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی آشنا باشید و چند وقت یک‌بار و یا پس از هربار استفاده از ماشین ظرفشویی دیوارهای ماشین ظرفشویی را با محلول‌های مناسب تمیز کنید.
  5. سبد ماشین ظرفشویی نیز از مکان‌هایی است که در معرض مستقیم چربی و تجمع باکتری‌ قرار دارد. ازاین‌رو بهتر است آن را بعد از هر بار استفاده تمیز نمایید. سبدهای ماشین ظرفشویی قابلیت خارج‌کردن را دارند. ازاین‌رو آن‌ها را خارج کرده و بشویید و خشک کنید و در جای خود قرار دهید.

پیشگیری از بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی

پس از این که از روش‌های فوق استفاده شد لازم است حتما ماشین ظرفشویی را با پارچه تمیز و یا حوله مناسب خشک کنید و سپس درب آن را ببندید.

چنانچه راهکارهای فوق پس از استفاده از ماشین ظرفشویی صورت گیرند قطعا ورود و تجمع چربی‌های فراوان سخت‌تر می‌شود و از طرفی دیگر فرصت زیادی را هم از فرد استفاده کننده نخواهد گرفت.

نتیجه‌گیری

بوی نامطبوعی که از ماشین ظرفشویی پس از مدت‌ها استفاده حاصل می‌شود کاملا طبیعی بوده و علت آن تجمع چربی و ذرات غذا در جاهای مختلف دستگاه است که بر اثر فساد آن‌ها بوی نامناسبی را ایجاد می‌نمایند. ازاین‌رو در این مقاله سعی بر این بود تا ابتدا علت بوی بد ظرفشویی توضیح داده شود و سپس به معرفی 8 راهکار برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی اشاره کنیم.

هر کدام از راهکارهایی که توضیح آن‌ها داده شد را می‌توان با توجه به منشاء ایجاد بوی نامطبوع و میزان تجمع چربی و جرم گرفتگی جهت برطرف کردن بوی بد ماشین ظرفشویی استفاده کرد. اما از آن‌جایی که همیشه پیشگیری روش مناسب‌تری است، شدیدا توصیه می‌شود پس از هر بار استفاده از ماشین ظرفشویی با انجام چند راهکار ساده که در این مطلب بیان شد سبب تمیزی ماشین ظرفشویی خود شوید تا در آینده شاهد بوی نامطبوع حاصل از انباشت چربی‌ها و باکتری‌ها نباشید. در این صورت جهت رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی لازم نیست زمان و هزینه فراوانی را صرف کنید.

دیدگاه کاربران

*
*
*