نمک ماشین ظرفشویی چیست و چه کاربردی دارد؟

نمک ماشین ظرفشویی چیست

نمک ماشین ظرفشویی چیست؟ نمک ماشین ظرفشویی از کلرید سدیم خالص تشکیل شده است و برای تبدیل آب سخت به آب نرم و یک ماده تمیزکننده موثرتر در ماشین ظرفشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از ماشین‌های ظرفشویی مجهز به سیستم نرم‌کننده‌ای هستند که می‌توان داخل آن نمک ریخت و در موارد دیگر برای رفع این مشکل از صابون‌هایی با نرم‌کننده‌های آب استفاده می‌شود. بسیاری از وسایل نظافتی مانند ماشین ظرفشویی و لباسشویی در مناطقی که آب سخت دارند، ممکن است به دلیل مواد معدنی حل شده در آب به درستی عمل نکنند. نمک ماشین ظرفشویی با مواد معدنی ترکیب می‌شود و یون‌های نمک به صابون اجازه می‌دهد تا به‌طور معمول کار کند.

آب سخت چیست؟

به آب زمانی که سطوح بالایی از کلسیم و منیزیم در آن وجود داشته باشد، «سخت» گفته می‌شود. آب سخت اگرچه برای انسان بی‌ضرر است اما می‌تواند به وسایلی مانند آبگرمکن‌ها و لوله‌های خانگی آسیب برساند. وقتی کلسیم و منیزیم با مواد شوینده ظرفشویی ترکیب می‌شوند می‌توانند صابون را به یک توده تبدیل کنند که باعث می‌شود ماشین ظرفشویی به درستی عمل نکند. در نتیجه روی لیوان‌ها و ظروف لکه‌هایی باقی می‌ماند. رسوب آهک روی ظروف و دستگاه شما همچنین به دلیل وجود آب سخت است‌.

مناطقی که آب سخت دارند می‌توانند علائمی مانند تجمع‌های سفید و پوسته‌دار در اطراف شیرآلات، رگه‌ها و لکه‌ها در دوش‌ها و توالت‌ها مشاهده کنند که ناشی از تجمع مواد معدنی است. جمع‌شدن لایه‌های سفید می‌تواند نشانه‌ای از آب سخت باشد. همچنین در صورت وجود آب سخت افزودن نرم‌کننده‌های آب مانند نمک ماشین ظرفشویی به آب می‌تواند مشکل را برطرف کند. همچنین می‌توان از یک سیستم نرم‌کننده آب برای کل خانه استفاده کرد تا آب قبل از برخورد به لوله‌کشی تصفیه شود. اما نمک ماشین ظرفشویی چیست و چرا وجود آن برای ظرفشویی لازم است؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

نمک ماشین ظرفشویی برای چیست؟

نمک ماشین ظرفشویی برای چیست؟

وقتی متوجه می‌شوید که ظروف‌تان به‌خوبی در ماشین ظرفشویی شسته نمی‌شود، این مشکل می‌تواند به دلیل سطح کم نمک در ماشین ظرفشویی شما باشد. نمک ماشین ظرفشویی یک نمک دانه درشت است که به نرم‌شدن آب و جلوگیری از گرفتگی واحد نرم‌کننده ماشین ظرفشویی کمک می‌کند. آب ماشین ظرفشویی با یون‌های کلسیم و منیزیم ترکیب می‌شود و در نهایت این مواد معدنی از آب حذف می‌شوند. در نتیجه آب سخت به نرم تبدیل می‌شود و به همین دلیل ظروف تمیزتر خواهند شد. بر خلاف نمک خوراکی که اغلب از مواد افزودنی مانند ید یا منیزیم برای جلوگیری از کلوخه‌شدن تشکیل شده است، نمک ماشین ظرفشویی دارای کلرید سدیم خالص است و همچنین دانه‌های بزرگتری نسبت به نمک خوراکی دارد.

بیشتر بخوانید:   تفاوت نمک ظرفشویی و نمک خوراکی | ترکیبات نمک صنعتی

تاریخ انقضا نمک ماشین ظرفشویی چیست؟

مواد نمک ماشین ظرفشویی که تاریخ‌گذشته و فاسد است نمی‌تواند در شستن ظرف‌ها عملکرد درستی داشته باشد و درنتیجه لکه‌های سفیدی روی ظروف باقی می‌گذارد. این نمک در مناطقی با منبع آب سخت مناسب است و به عنوان یک نرم‌کننده آب عمل می‌کند. مدت‌زمان ماندگاری نمک ماشین ظرفشویی بستگی به این دارد که چه میزان از ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود. اگر از ماشین ظرفشویی هر دو روز یکبار و فقط برای نیازهای شخصی خود استفاده می‌کنید یک کیلوگرم نمک ماشین ظرفشویی برای حدود 50 روز مناسب است. این مقدار همچنین به سختی آب منطقه شما نیز بستگی دارد. در مناطقی با آب سخت توصیه می‌شود سطح نمک را هر 30 تا 40 روز افزایش دهید. اکثر ماشین‌های ظرفشویی به کمک شارژ مجدد مجهز هستند که به شما برای بررسی سطح نمک کمک می‌کند.

چه مقدار نمک در ماشین ظرفشویی بریزیم؟

میزان نمک به اندازه ماشین ظرفشویی بستگی دارد. هرچه قدر ماشین ظرفشویی بزرگتر باشد به مقدار بیشتری نمک نیاز دارد. بنابراین هرچه فرکانس ماشین ظرفشویی بالاتر باشد ماشین ظرفشویی سریع‌تر نمک ماشین ظرفشویی را مصرف می‌کند. این نه تنها به مدت زمان استفاده از ماشین ظرفشویی بستگی دارد بلکه به میزان قابل توجهی با ظرفیت ماشین ظرفشویی نیز در ارتباط است. برای مثال اگر ماشین ظرفشویی شما دارای قفسه‌های متعددی است مصرف نمک ماشین ظرفشویی نیز بیشتر خواهد بود. حتی اگر تعداد ظروف کم باشد. به‌طور تقریبی ۱ کیلوگرم نمک برای یک ماشین ظرفشویی با اندازه متوسط ​​حدود 50 روز مناسب است. اما برای ماشین ظرفشویی بزرگ‌تر که هرروز از آن استفاده می‌شود نمک ماشین ظرفشویی مطمئناً افزایش می‌یابد.

استفاده از نمک خوراکی برای ماشین ظرفشویی

حال که دانستیم نمک ماشینن ظرفشویی چیست این سوال پیش‌می‌آید که آیا می‌توان نمک خوراکی را به جای نمک ظرفشویی استفاده کرد؟ نمک ماشین ظرفشویی در بیشتر سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود اما برای پرکردن محفظه نمک ماشین ظرفشویی به دنبال نمک خوراکی معمولی نباشید. زیرا این نمک باعث خوردگی لوله‌ها و گرفتگی آن‌ها می‌شود که در نتیجه باعث آسیب ماشین ظرفشویی خواهد شد. نمک خوراکی برای ماشین ظرفشویی قابل استفاده نیست زیرا نمک‌های خوراکی دارای عناصر دیگری هستند که برای ماشین ظرفشویی مناسب نیستند. نمک ماشین ظرفشویی دارای خلوص بالا بوده و برای ماشین ظرفشویی تولید شده‌اند. همچنین این نمک کریستال‌های بزرگ‌تری دارد و از گرفتگی مجرای تخلیه که ممکن است با نمک‌های ریزتر ایجاد شود جلوگیری می‌کند.

نمک ماشین ظرفشویی را کجا بگذاریم؟

محفظه نمک ماشین ظرفشویی معمولا نزدیک فیلتر در پایین دستگاه قرار گرفته است. قفسه زیرین را بیرون بکشید و با استفاده از یک قیف کوچک، نمک را در محفظه بریزید. میزان نمک به سختی آب منطقه شما بستگی دارد و باید نمک را تا سطح آب داخل محفظه پر کرد. تأمین‌کننده آب منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید می‌تواند اطلاعاتی در مورد میزان سختی آب در اختیار شما قرار دهد. این اطلاعات همچنین به‌صورت آنلاین وجود دارد. غلظت یون‌های کلسیم و منیزیم معمولاً بر حسب (میلی مول در لیتر) محاسبه می‌شود.

تاریخ انقضا نمک ماشین ظرفشویی

کتابچه راهنمای ماشین ظرفشویی نیز برای تنظیم میزان دقیق نمک ماشین ظرفشویی به شما کمک می‌کند. امروزه بیشتر ماشین‌های ظرفشویی به چراغ پرکردن نمک مجهز هستند. اما در صورت نبود چراغ نشانگر بهتر است هرماه یک بار نمک را دوباره پر کنید. نمک باید در داخل واحد نرم‌کننده قرار گیرد و این نمک هرگز با ظروف تماسی ندارد. از ریختن نمک سست در ماشین ظرفشویی پرهیز کنید. زیرا باعث می‌شود دستگاه به درستی کار نکند و ظروف کثیف (یا نمکی) باقی خواهند ماند. اگر نمک را در نقاط دیگر که برای مواد تمیزکننده ماشین ظرفشویی یا مواد شوینده علامت‌گذاری شده است قرار دهید دستگاه شما به راحتی آسیب می‌بیند.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه ریختن نمک در ماشین ظرفشویی

آیا نمک برای ماشین ظرفشویی لازم است؟

اگر ماشین ظرفشویی شما قدیمی است و مخزنی برای نمک ماشین ظرفشویی ندارد، می‌توانید با توجه به میزان سختی آب از قرص‌های ماشین ظرفشویی همه‌کاره که حاوی نمک ماشین ظرف‌شویی هستند استفاده کنید. عدم استفاده از نمک ماشین ظرفشویی موجب گرفتگی جت‌های آب‌پاش ماشین ظرفشویی و تشکیل رسوب روی المنت‌های گرم‌کننده داخل ماشین می‌شود. در نتیجه دستگاه شما با کاهش بازده گرمایی و قدرت شویندگی و همچنین افزایش مصرف انرژی برق و کاهش طول عمر مواجه می‌گردد.

همچنین وجود املاح معدنی و سختی آب، لکه و یا یک لایه سفید روی ظروف باقی می‌گذارد. نمک ماشین ظرفشویی از جمع‌شدن آهک در فیلتر ماشین ظرفشویی جلوگیری می‌کند. بنابراین بشقاب‌های شما تمیزتر شسته خواهد شد. اگر متوجه شدید که ظروف شما پس از شست‌وشو با ماشین ظرفشویی چرب یا دارای لکه است احتمال دارد نمک ماشین‌تان کم شده باشد.

قرص‌های All in1 می‌تواند جایگزین نمک ماشین ظرفشویی باشد؟

جایگزین نمک ماشین ظرفشویی چیست؟ مقداری نمک در قرص‌های All in1 وجود دارد و برای پرکردن نرم‌کننده آب کمک می‌کند. اگرچه بهتر است برای نتیجه بهتر همچنان نمک ماشین ظرفشویی را پر کنید. در صورت استفاده از قرص ماشین ظرفشویی میزان نمک را کاهش دهید. در برخی ماشین‌های ظرفشویی وجود دارد که توصیه می‌شود از نمک ماشین ظرفشویی به جای قرص All in1 استفاده کنید. زیرا نمک موجود در قرص نمی‌تواند از ظروف در برابر کدربودن محافظت کند و برای بسیاری از شست‌وشوها کافی نیست.

آیا نمک ماشین ظرفشویی باعث شور شدن ظروف می‌شود؟

نگران این موضوع نباشید، زیرا ظروف شما در ماشین ظرفشویی کاملا شستشه می‌شوند. آب نرم‌شده ظروف شما را به خوبی تمیز کرده و همچنین برای ماشین ظرفشویی نیز مفید است. یک نرم‌کننده آب از مسدودشدن لوله‌ها با رسوب آهک، رسوبات معدنی سفید و گچی جلوگیری می‌کند.

چگونه متوجه می‌شوید که ماشین ظرفشویی شما نیاز به شارژ مجدد دارد؟

ماشین‌های ظرفشویی مدرن به چراغ‌هایی مجهز هستند که میزان نمک موجود در دستگاه را اعلام می‌کنند. برای مثال وقتی سطح نمک کم است روشن می‌شود. بنابراین هر زمان که این چراغ روشن است نشان‌دهنده کاهش نمک ماشین ظرفشویی است و باید دوباره آن را پر کنید. همچنین بشقاب‌های لکه‌دار و کدر نیز می‌تواند نشان‌دهنده کاهش سطح نمک ماشین ظرفشویی باشد. افرادی که ماشین ظرفشویی آن‌ها چراغ سبز ندارد می‌توانند برای پنل نمک تا زمانی که ماشین ظرفشویی شروع به آغشته شدن به آهک می‌کند تشخیص دهند که آیا دستگاه نیاز به شارژ مجدد دارد یا خیر.

نمک‌های ماشین ظرفشویی حاوی مواد ضد گیرایی صفر هستند که به یون‌های سدیم نمک ماشین ظرف‌شویی اجازه می‌دهند با موفقیت با یون‌های کلسیم و منیزیم که در آب‌های سخت یافت می‌شوند جایگزین شوند. برخی از ماشین‌های ظرفشویی با توجه به عوامل خاصی مانند اندازه، شرکتی که در آن تولید می‌شوند و سخت‌بودن یا نبودن آب منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید از مقدارهای مختلف نمک نرم‌کننده آب استفاده می‌کنند.

قرص‌های All in1

گاهی اوقات نمک ماشین ظرفشویی به اندازه کافی دوام نمی‌آورد. زیرا ممکن است ماشین ظرفشویی شما دچار ایراد شده باشد. برخی از افراد زمانی که متوجه می‌شوند آب ظرف‌هایشان بیشتر از حد معمول نمک مصرف می‌کند هر بار مقدار نمکی که می‌ریزند را کاهش می‌دهند و حتی در برخی موارد نمک را متوقف می‌کنند و در نهایت از ماشین ظرفشویی با آب سخت استفاده می‌کنند. با این حال اگر نمک کافی را وارد نکنید سختی آب بر عملکرد ماشین ظرفشویی شما تأثیر می‌گذارد.

کاربردهای نمک ماشین ظرفشویی چیست؟

نمک ماشین ظرفشویی باعث نرم‌شدن آب شده و از لکه‌هایی که آب سخت یعنی آبی که کلسیم و منیزیم زیادی دارد و هنگام شستن روی ظروف باقی می‌ماند جلوگیری می‌کند. اگر ظروف شما پس از شست‌وشو به طور مداوم تمیز و درخشان نیستند و به نظر می‌رسد همیشه لکه‌هایی دارند. نمک ماشین ظرفشویی ممکن است این مشکلات را برطرف کند. همچنین برای کاهش تعمیر ماشین ظرفشویی یکی از مهم‌ترین نکات استفاده از نمک ماشین ظرفشویی است. نمک ماشین ظرفشویی فواید و کاربردهای بسیاری دارد که برای عملکرد صحیح دستگاه ضروری است. با توجه به سختی آب منطقه خود محفظه نمک ماشین ظرفشویی را همیشه پر نگه دارید. نمک باعث می‌شود ظروف بعد از هر بار شست‌وشو تمیز و درخشان ‌شوند و دستگاه از تجمع آهک در امان بماند.

سخن نهایی

اگر ظروف شما مثل قبل از ماشین ظرفشویی تمیز بیرون نمی‌آیند و بشقاب‌ها به‌طور عجیبی چرب و لیوان‌ها کدر هستند این مشکل ممکن است به میزان نمک ماشین ظرفشویی شما ربط داشته باشد. در این مطلب بررسی کردیم که نمک ماشین ظرفشویی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ نمک ماشین ظرفشویی از کلرید سدیم خالص دانه‌درشت تشکیل شده و به نرم‌شدن آب سخت موجود روی ظروف شما کمک کرده و از مسدودشدن قسمت نرم‌کننده‌ی ماشین ظرفشویی جلوگیری می‌کند.

در آب سخت کلسیم و منیزیم موجود در آب با مواد شوینده ظرفشویی واکنش داده و توده‌های صابونی تشکیل می‌دهند که باعث می‌شود ظروف به‌طور مؤثر شسته نشود و پسماندهای نامطلوبی از خود به جای نگذارند. نمک ماشین ظرفشویی با کلسیم و منیزیم ترکیب می‌شود و آن‌ها از آب خارج می‌کند. در نتیجه ظروف تمیزتر و ماشین ظرفشویی ماندگاری بیشتری خواهد داشت. همیشه دستورالعمل‌های ارائه شده توسط سازنده دستگاه را دنبال کنید و از میزان نمک مصرفی مطمئن شوید.

دیدگاه کاربران

*
*
*