بهترین روش برای تمیز کردن ظروف مسی

تمیز کردن ظروف مسی

روش‌های مختلفی برای تمیز کردن ظروف مسی وجود دارد که با توجه به میزان تیرگی این ظروف باید روش مناسب را انتخاب کرد. استفاده از ظروف مسی با توجه به خاصیتی که دارند، از گذشته تاکنون طرفداران بی‌شماری داشته است، اما به هر حال بعد از هر چند بار استفاده این ظروف آن‌ها تیره می‌شوند و باید تمیز شوند.

سفید کردن ظروف مسی قاعده و قانون خودش را دارد. در این مقاله روش‌های ساده برای برق انداختن ظروف مسی توضیح داده می‌شود. همچنین نکات مهمی که در شست‌وشوی ظروف مسی باید رعایت شود، بیان خواهد شد؛ پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:   نحوه براق‌ کردن ظروف استیل + روش صحیح نگهداری از ظروف استیل

6 روش برای تمیز کردن ظروف مسی

برای تمیز کردن ظروف مسی روش‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها تأثیر بیشتری دارند. برخی نیز اگرچه در رفع تیرگی‌ها تأثیر کمی دارند، سبب برق انداختن و درخشندگی بیشتر این ظروف بعد از شست‌وشو می‌شوند. برخی از روش‌های خانگی و کم‌هزینه شست‌وشوی ظروف مسی عبارت‌اند از:

  1. ترکیب سرکه و نمک و آرد

یکی از روش‌های تمیز کردن ظروف مسی استفاده از ترکیب سرکه، نمک و آرد است. روش درست کردن این ترکیب بدین شکل است که ابتدا مقداری آرد را در ظرفی ریخته و به همان میزان نیز نمک اضافه می‌شود. این روش برای لکه‌زدایی ظروف کریستالی هم نتیجه خوبی دارد. یک سپس سرکه به‌آرامی به آرد و نمک اضافه می‌شود. در این مرحله ماده‌ای خمیر مانند درست می‌شود. با کمک یک قلم‌مو یا فرچه نرم باید ترکیب به‌دست‌آمده را روی ظروف مسی کشید.

اگرچه این روش بسیار مؤثر است، برخی افراد که به بوی سرکه حساس هستند این روش را نمی‌پسندند؛ از این‌رو بهتر است بعد استفاده از این روش با یک مایع ظرف‌شویی قوی شست‌وشوی ظروف مسی را مجدد انجام داد تا بوی سرکه از بین برود. مایع ظرف‌شویی بینگو به‌دلیل فرمولاسیون فوق‌العاده‌ای که دارد هر نوع بویی از جمله بوی تند سرکه را از بین می‌برد.

بهترین روش برای تمیزکردن ظروف مسی

  1. ترکیب سرکه و جوش شیرین

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن ظروف مسی، استفاده از ترکیب سرکه و جوش شیرین است. به این صورت که باید به مقدار مساوی سرکه و جوش شیرین را ترکیب کرد و روی ظروف مسی کشید. البته برای نتیجه‌بخش‌تر بودن و سفید کردن ظروف مسی، بهتر است این ترکیب از نیم ساعت یا یک ساعت روی ظروف مسی بماند و سپس با مایع ظرفشویی مناسب شست‌وشو داده شود.

  1. ترکیب آبغوره و نمک

ترکیب آبغوره و نمک نیز به‌دلیل دارا بودن خاصیت اسیدی آبغوره تا حد قابل‌توجهی به تمیز کردن ظروف مسی کمک می‌کنند. تنها کافی است این دو ماده با یکدیگر ترکیب شده و روی ظروف مسی کشیده شوند. برق انداختن ظروف مسی با این روش به‌دلیل در دسترس بودن هر دو ماده بسیار نتیجه‌بخش خواهد بود.

  1. ترکیب لیمو و نمک

تمیز کردن ظروف مسی با ترکیب لیمو و نمک نیز بسیار شایع است. در این روش ساده تنها کافی است یک لیمو را از وسط برش دهید و به دو نیم کنید. سپس سر لیمو را در نمک قرار دهید تا لیمو کاملاً آغشته به نمک شود. سپس باید لیمو را که با نمک ترکیب شده است، بر روی ظرف مسی بکشید. این عمل باید چندین بار تکرار شود و البته باید به این ترکیب اجازه داد تا مدتی بر سطح ظروف مسی بماند. لیمو به‌دلیل خاصیت اسیدی که دارد در سفید کردن ظروف مسی بسیار مؤثر عمل می‌کند.

با توجه به همین خاصیت اسیدی لیمو، در برخی مایع‌های ظرف‌شویی نیز برای درخشندگی بیشتر ظروف از ترکیبات لیمو استفاده شده است؛ برای مثال در مایع ظرف‌شویی لیمویی بینگو این خاصیت وجود دارد. مایع ظرف‌شویی بینگو در دو سایز 1000 گرمی و 3750 گرمی در بازار موجود است.

  1. سس گوجه‌فرنگی

تمیز کردن ظروف مسی با سس گوجه‌فرنگی هم می‌تواند مؤثر باشد. سس گوجه‌فرنگی به‌دلیل داشتن سرکه و نمک در برق انداختن ظروف مسی تأثیر خوبی دارد. روش کار به این صورت است که با یک قلم‌مو مقداری سس گوجه‌فرنگی را بر ظرف مسی کشیده و به آن زمان داده می‌شود. با توجه به مقدار تیرگی ظرف، زمان از نیم ساعت به بالا در نظر گرفته می‌شود. البته از این روش برای برق انداختن ظروف مسی بعد از شست‌وشو هم استفاده می‌شود.

برق‌انداختن ظروف مسی

  1. خمیردندان و نمک

ترکیب دیگری که در تمیز کردن ظروف مسی می‌تواند تأثیر بالایی داشته باشد. ترکیب خمیردندان و نمک عادی یا نمک ماشین ظرفشویی است. این ترکیب باید با یک دستمال نرم و یا قلم‌مو بر روی ظروف مسی، مخصوصاً نقاط تیره این ظروف، کشیده شود. لازم است این ترکیب با توجه به میزان تیرگی ظروف مسی، از نیم ساعت تا بیشتر روی ظروف مسی بماند تا تأثیر خود را داشته باشد.

  1. ماست

از ماست نیز می‌توان برای تمیز کردن ظروف مسی استفاده کرد. تنها کافی است مقداری ماست روی یک پارچه نخی ریخته و به ظرف مسی مالیده شود. شست‌وشوی ظروف مسی با ماست می‌تواند بعد استفاده از هرکدام از روش‌های شست‌و‌شو هم انجام شود. در این صورت به براق‌تر شدن این ظروف کمک شایانی می‌کند.

نکات مهم هنگام شست‌وشوی ظروف مسی

تمیز کردن ظروف مسی به‌دلیل جنس خاصی که این ظروف دارند نیازمند دقت بیشتری است. اگر در شست‌و‌شوی ظروف مسی به چند نکته ساده توجه شود، طول عمر این ظروف بالاتر می‌رود و برای مدت طولانی می‌توان از مزایای این ظروف بهره برد. این نکات عبارت‌اند از:

1) جنس مس بسیار نرم است؛ از این‌رو در زمان شست‌وشوی ظروف مسی نباید از سیم ظرف‌شویی یا فرچه‌های سفت و خشن استفاده کرد.

2) استفاده از ماشین ظرف‌شویی در تمیز کردن ظروف مسی اصلاً توصیه نمی‌شود؛ چراکه فشار بالای آب ممکن است به این ظروف آسیب وارد کند.

3) بعد از اینکه فرایند شست و شوی ظروف مسی تمام شد، باید این ظروف با یک دستمال نرم یا حوله خشک شده و در جای خشک و خنک قرار داده شوند.

4) برای برق انداختن ظروف مسی می‌توان قبل از شروع فرایند شست‌وشو یک عدد پیاز را حلقه کرد و به همه قسمت‌های ظروف مسی کشید و بعد با اسفنج و مایع ظرف‌شویی مناسب شست‌و‌شو داد.

5) برای شست‌و‌شوی ظروف مسی بهتر است از اسکاچ‌های نایلونی و آب گرم استفاده شود.

پاک کردن ظروف مسی

6) پس از اتمام شست‌و‌شوی ظروف مسی، برای طول عمر بیشتر این ظروف بهتر است آن‌ها را خشک کرده و سپس با روغن زیتون یا روغن بچه چرب کرد. انجام این کار از کدرشدن این ظروف جلوگیری می‌کند؛ چراکه روغن جلوی ورود هوا را می‌گیرد و سبب می‌شود ظروف مسی برای مدت‌زمان بیشتری براق و تمیز بمانند.

بیشتر بخوانید:   نحوه شستن ظروف مختلف | مراحل شستن ظروف آشپزخانه

تأثیر مایع ظرف‌شویی در سفید کردن ظروف مسی

مس فلز حساسی است؛ از این‌رو باید در شست‌وشوی آن‌ها دقت بیشتری شود. انتخاب مایع ظرف‌شویی مناسب یکی از اقدامات مهم در تمیز کردن ظروف مسی است. مایع ظرف‌شویی که در شست‌و‌شوی ظروف مسی می‌توان از آن استفاده کرد، باید قدرت چربی‌زدایی و لکه‌بری بالایی داشته باشد. مایع ظرف‌شویی بینگو مدل lemon یک برند شناخته شده است که قدرت تمیزکنندگی و براق‌کنندگی فوق‌العاده‌ای دارد.

از طرفی دیگر فرمولاسیون آن به گونه‌ای است که به آلیاژ مس آسیبی وارد نمی‌کند. همچنین استفاده مداوم از این مایع ظرف‌شویی برای شست‌و‌شوی ظروف مسی سبب می‌شود از تیره شدن ظروف مسی تا حد بالایی جلوگیری شود. همچنین غلظت این مایع ظرف‌شویی بسیار بالاست که همین امر سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود.

دیدگاه کاربران

*
*
*