نحوه براق‌ کردن ظروف استیل + روش صحیح نگهداری از ظروف استیل

نحوه براق‌ کردن ظروف استیل

نحوه براق‌کردن ظروف استیل یکی از موضوعات مهم برای بیشتر افرادی است که از این ظروف استفاده می‌کنند. در واقع روش براق‌کردن ظروف استیل برخلاف تصور عموم افراد اصلاً کار دشواری نیست و در کمترین زمان و با دردسترس‌ترین وسایل این امر امکان‌پذیر است؛ البته اگرچه نحوه برق‌انداختن ظروف استیل به‌راحتی انجام می‌شود، قطعاً جایگزین روش‌ها و اصول صحیح نگهداری از این ظروف نمی‌شود؛ به عبارت دیگر طریقه براق‌کردن ظروف استیل یکی از اصول نگهداری بهتر از این وسایل محسوب می‌شود؛ از این‌رو در کنار آموزش این بخش، حتماً باید راه‌های مراقبت صحیح از این وسایل نیز انجام شود، که برخی از این روش‌ها با نحوه لکه‌زدایی از ظروف کریستالی یکسان است.

بیشتر بخوانید:   برق انداختن و از بین بردن خط و خش ظروف کریستال

در ادامه ضمن بیان روش‌های صحیح نگهداری از ظروف استیل، روش براق‌کردن ظروف استیل نیز بررسی می‌شود. همچنین نحوه براق‌کردن قابلمه استیل که یکی از محصولات پرکاربرد استیل است، به‌صورت مجزا مورد بحث قرار می‌گیرد.

روش صحیح نگهداری از ظروف استیل

ظروف استیل از آن دست ظروفی هستند، که از مدت‌ها قبل استفاده می‌شده‌اند، اما در چند سال اخیر استفاده از این ظروف به‌شدت فراگیر شده است. این ظروف دارای زیبایی ظاهری فوق‌العاده‌ای هستند. آنچه مهم است این است که اگرچه این ظروف مقاومت بالایی دارند، اما در صورتی‌ که در نگهداری آن‌ها اصول لازم رعایت نشود، قطعاً طول عمر بالایی نخواهند داشت. برای نگهداری ظروف استیل باید اصولی را رعایت کرد:

  1. بهتر است تا جایی که امکان دارد این ظروف با دست شسته شوند و از قرار دادن آن‌ها در ماشین ظرف‌شویی خودداری شود؛ چرا که در میان ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، گاهی ظروف استیل تغییر رنگ آن‌ها می‌دهند. همچنین احتمال افتادن خط و خش به این ظروف در ماشین ظرف‌شویی بالاست.
  2. لازم است پس از کثیف‌شدن این ظروف و پیش از اینکه ذرات غذا روی آن‌ها خشک شود، این ظروف شسته شوند. همین‌طور در صورتی که ذرات غذا در کف این ظروف باقی مانده و خشک شده است، بهتر است مدتی ظرف را پر از آب کرده تا ذرات غذا راحت‌تر جدا شوند.

طرز برق‌انداختن ظرف استیل

  1. بعد از اتمام فرایند شست‌وشو حتماً با یک دستمال پنبه‌ای یا حوله‌ای نرم باید ظروف استیل خشک شوند.
  2. در آخرین مرحله باید ظروف استیل خشک‌شده را در جایی خشک و خنک نگهداری کرد.
  3. نحوه براق‌کردن ظروف استیل پس از شست‌وشو هم به این صورت است که مقداری روغن بچه، روغن زیتون یا هر روغن دیگری را می‌توان روی یک دستمال ریخت و بر سطح ظرف استیل کشید.

اگر این اصول نگهداری به‌درستی انجام شود، قطعاً ظروف استیل تا مدت بیشتری دوام خود را حفظ خواهند کرد.

نحوه براق‌ کردن ظروف استیل

نحوه براق‌کردن ظروف استیل اصلاً امر سخت و پیچیده‌ای نیست و در خانه و با کمترین وسایل امکان‌پذیر است؛ البته باید دقت شود که نحوه برق‌انداختن ظروف استیل به جنس استیل هم بستگی دارد؛ از این‌رو پیش از هر اقدامی بهتر است برند استیل مورد نظر را در اینترنت جست‌وجو کرد تا اگر روش خاصی پیشنهاد شده است، از همان روش استفاده شود. در غیر این صورت می‌توان روش‌های خانگی را امتحان کرد. این روش‌ها عبارت‌اند از:

اسپری شیشه‌شوی

اسپری شیشه‌شوی نیز یک روش براق‌کردن ظروف استیل است. نحوه برق‌انداختن ظروف استیل با شیشه‌شوی بسیار آسان و البته کاربردی است. تنها کافی است شیشه‌شوی بر سطح ظروف استیل اسپری شود و سپس با دستمال تمیز پاک شود.

طریقه براق‌کردن ظروف استیل

شوینده مبل

نحوه برق انداختن ظروف استیل با شوینده مبل هم روشی کاربردی است. در این روش برق‌انداختن ظروف استیل باید دستمال تمیزی را به شوینده مبل آغشته کرد و بعد روی خط و خش ظروف استیل کشید و در صورتی که ظروف استیل خط و خش نداشته باشند، باید دستمال را به‌صورت دورانی و محکم روی همه قسمت‌های ظروف استیل کشید تا استیل برق بیفتد.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی

نحوه براق‌کردن قابلمه استیل 

در میان ظروف استیل قابلمه‌های استیل جایگاه ویژه‌ای دارند. این قابلمه‌ها به‌مرور زمان و بر اثر استفاده مداوم ممکن است کدر شوند و براقی سابق خود را از دست بدهند. نحوه براق‌کردن قابلمه استیل تقریباً شبیه نحوه براق‌کردن ظروف استیلی غیر از قابلمه است که توضیح آن‌ها گذشت. اگر مراحل شست‌وشوی این نوع از ظروف استیل به‌درستی صورت گیرد، نتیجه کار خیره‌کننده خواهد بود. می‌توانیم برای این کار از مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی در دستگاه ظرفشویی نیز استفاده کنیم.

نحوه تمیز کردن قابلمه استیل

سخن پایانی

نحوه براق‌کردن ظروف استیل بررسی شده و روش‌هایی نیز برای برق‌انداختن این ظروف بیان شد. اگرچه این روش‌ها به‌صورت مجزا توضیح داده شدند، استفاده توأمان از این روش‌ها برای براق‌کردن قابلمه و ظروف استیل کاملاً مجاز است. البته باید دقت شود در نحوه برق انداختن ظروف استیل هم نباید افراط صورت بگیرد و به‌صورت مداوم از موادی که گفته شد استفاده شود؛ چراکه مواد اسیدی اگرچه سبب براقی این ظروف می‌شوند، در طولانی‌مدت ممکن است آسیب‌های جدی را نیز به این ظروف وارد کنند؛ از این‌رو بهتر است پس از هر بار شست‌وشوی این ظروف، آن‌ها را با دستمال مناسب خشک کرده و در محل مناسب نگهداری کرد.

دیدگاه کاربران

*
*
*