تفاوت ژل و پودر و قرص ماشین ظرفشویی + کدام یک بهتر است؟

تفاوت ژل و پودر و قرص ماشین ظرفشویی

اگر بعد از اتمام شست‌وشوی ظروف توسط ماشین ظرفشویی لکه‌های غذا و رگه‌های قطرات آب روی ظروفتان باقی می‌مانند مشکل از مواد شوینده ماشین ظرفشویی شماست. مواد شوینده ماشین ظرفشویی می‌توانند به صورت ژل، قرص یا پودر باشند. اگر تفاوت ژل و پودر و قرص ماشین ظرفشویی را نمی‌دانید اصلا مشکلی ندارد. در این مقاله علاوه‌بر شرح کامل و نحوه عملکرد ژل، پودر و قرص، آن‌ها را باهم مقایسه خواهیم کرد و بهترین گزینه را از میان آن‌ها انتخاب می‌کنیم.

پودر ماشین ظرفشویی چیست؟

پودرهای ماشین ظرفشویی مواد شوینده‌ای هستند که به شکل پودر ساخته شده‌اند. این پودرها با فرمولاسیونی برای کاهش لکه‌‌ها و حل‌شدن در آب طراحی شده‌اند تا ظرف را به خوبی از هرگونه آلودگی پاک کنند. این پودرها به گونه‌ای دانه‌بندی می‌شوند تا جریان آزاد داشته باشند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها بسیار آسان است.

پودرهای ماشین ظرفشویی قدیمی به‌طور سنتی با استفاده از سفید‌کننده‌هایی مانند کلر، رنگ، فسفات و سایر مواد شیمیایی ساخته می‌شدند اما چند سالی است که در فرمولاسیون پودرهای ماشین ظرفشویی تغییراتی ایجاد شده است که علاوه‌بر قوی‌تر شدن ضرر کمتری نیز به محیط زیست وارد می‌کنند. همچنین برخی از پودرهای ماشین ظرفشویی برای تمیزکردن عالی با حساسیت بالا برای ظروف و اقلام خاص مانند ظروف چینی فرموله شده‌اند. پودرهای ماشین ظرفشویی ظروف را بسیار تمیز می‌کنند و در عین حال استفاده از آن‌ها بسیار آسان و بی‌خطر است.

تفاوت ژل و پودر ماشین ظرفشویی چیست؟

مزایای مهم پودرهای ماشین ظرفشویی عبارتند از:

  • نتیجه و شست‌وشوی بدون رگه یا لک
  • خشک‌شدن سریع بدون ایجاد خش روی ظروف
  • مناسب برای شست‌وشوی دستی و همچنین استفاده با انواع ماشین ظرفشویی اتوماتیک
  • انحلال‌پذیری و قدرت پاک‌کنندگی بالا
  • درخشان‌شدن ظروف و جلوگیری از مات و کدرشدن
  • عدم ایجاد هرگونه اثر شیمیایی یا طعم مواد شوینده روی ظرف

ژل شست‌وشوی ظرفشویی چیست؟

ژل شست‌وشوی ظروف همانطور که از اسمش پیداست ماده شوینده‌ای به حالت ژل است و از آن برای شستن ظروف در ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود. این ژل‌ها ترکیبی بر پایه آب دارند و به همین دلیل به آسانی در آب حل شده و ظرف‌ها را تمیز می‌کنند.

مزایای ژل‌های شست‌وشوی ظروف عبارتند از:

  • انحلال‌پذیری بالا و آسان در آب
  • تمیزکردن کامل ظروف
  • درخشان‌کردن ظروف
  • ایجاد بوی خوب روی ظروف
  • جلوگیری از ساییدگی، خوردگی و ایجاد خط و خش روی ظروف
  • عدم نیاز به استفاده از جلادهنده

قرص ماشین ظرفشویی چیست؟

قرص‌های ماشین ظرفشویی نوع دیگری از شوینده‌ها هستند که به صورت جامد و به شکل قرص‌های مربعی‌شکل طراحی شده‌ا‌ند. قرص‌های ماشین ظرفشویی برای مقابله با سختی آب، از‌بین‌بردن لکه‌ها و حل‌کردن چربی و کثیفی موجود روی ظروف به خصوص چربی‌ها و آلودگی‌های حاصل از غذاهای پروتئینی طراحی شده‌اند. حتی بعضی افرادی که ماشین ظرفشویی ندارند از قرص‌های ماشین ظرفشویی در شستن حجم بالای ظروف استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه گذاشتن قرص در ماشین ظرفشویی

قرص‌های ماشین ظرفشویی حاوی سورفکتانت‌هایی هستند که بر مایعی که به آن اضافه می‌شود تاثیر می‌گذارند و در پاک‌کردن و از بین بردن کثیفی‌ها و چربی‌ها عالی هستند. این قرص‌ها همچنین شامل آنزیم‌ها (برای تجزیه غذاهای نشاسته‌ای و پروتئینی) و سفیدکننده‌های غیر مضر هستند.

تفاوت ژل و قرص ماشین ظرفشویی چیست؟

نحوه عملکرد قرص‌های ظرفشویی به اینگونه است که؛ هنگامی که قرص ماشین ظرفشویی خود را در محفظه توزیع کننده مواد شوینده قرار دادید دستگاه شما محتویات آن را در زمان بهینه آزاد می‌کند تا در آب متلاشی و حل شده، همه مواد تشکیل‌دهنده را آزاد کرده و ظروف شما را تمیز کند.

سورفکتانت چیست؟

سورفکتانت‌ها موادی هستند که کشش بین دو مایع و یا یک مایع و یک جامد را کاهش می‌دهند. سورفکتانت‌ها با کاهش کشش سطحی آب، مخلوط‌شدن صابون با آب را ممکن و آسان می‌سازند. علاوه‌بر صابون‌ها و مواد شوینده، سورفکتانت‌ها در جوهرها، مایعات ضد مه، علف‌کش‌ها، چسب‌ها، امولسیون‌ها و نرم‌کننده‌های پارچه استفاده می‌شوند.

از مزایای قرص‌های ماشین ظرفشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد درخشانی و براق‌کننده ظروف
  • از بین بردن لکه‌ها، کثیفی‌ها و چربی‌ها
  • جلوگیری از ایجاد خش روی ظروف به دلیل داشتن پلیمر
  • جلوگیری از تشکیل رسوب روی ظروف

نمک ماشین ظرفشویی چیست؟

بر خلاف تصور عموم نمک ظرفشویی عملا نوعی شوینده ماشین ظرفشویی نیست. نمک ماشین ظرفشویی اساسا کلرید سدیم به صورت دانه‌دانه است و به نرم‌شدن آب سخت کمک می‌کند تا سختی آب موجب کدر و مات‌شدن، تمیزنشدن ظروف و همچنین باقی‌ماندن لکه‌ها روی ظروف پس از شست‌وشو نشود. نمک ظرفشویی همچنین از مسدودشدن واحد نرم‌کننده ماشین ظرفشویی جلوگیری می‌کند.

تفاوت قرص و ژل ظرفشویی

نحوه عملکرد نمک ظرفشویی چیست؟ این نمک میزان سختی آب را با حذف املاح موجود در آب از بین می‌برد و همچنین رسوبات آهکی را کاهش می‌دهد. چرا که آب سخت حاوی آهک بیشتری است و حل‌شدن مواد شوینده ماشین ظرفشویی را دشوارتر می‌کند که این موضوع بر کیفیت شست‌وشوی ظروف تاثیر منفی می‌گذارد.

در نظر داشته باشید که اصلا از نمک خوراکی به جای نمک ظرفشویی جهت شست‌وشوی ظروف استفاده نکنید. زیرا نمک خوراکی باعث خوردگی و گرفتگی لوله‌های ماشین ظرفشویی شده و این امر موجب شکسته‌شدن و یا آسیب‌دیدن جدی دستگاه می‌شود.

 

تفاوت ژل و پودر و قرص ماشین ظرفشویی

حال که با ژل و پودر و قرص ماشین ظرفشویی، ترکیبات و نحوه عملکرد آن‌ها به صورت مجزا آشنا شدید بهتر است تفاوت ژل و پودر و قرص ماشین ظرفشویی را نیز بدانید تا بتوانید میان آن‌ها بهترین گزینه برای استفاده را انتخاب کنید. تفاوت ژل و پودر و قرص ماشین ظرفشویی علاوه‌بر ترکیبات تشکیل‌دهنده و شکل‌شان، در کارکرد و قدرت پاک‌کنندگی آن‌ها است که به آن خواهیم پرداخت.

تفاوت ژل و پودر ماشین ظرفشویی

قبل از آنکه بدانید برای ماشین ظرفشویی قرص بهتر است یا ژل، بهتر است با تفاوت این دو شوینده آشنا شوید. تفاوت پودر و ژل ماشین ظرفشویی آسانی در استفاده‌کردن و میزان حجم آن‌هاست. ژل‌های ظرفشویی مانند پودرهای ظرفشویی برای کاهش سختی آب و تمیزکردن ظروف، لیوان، کارد و چنگال و ظروف پخت‌وپز ساخته شده‌اند. معمولا این ژل‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که توزیع کنترل شده را ارائه دهند و به دلیل حالت ژلی آن‌ها احتمال ریختن ناگهانی آن‌ها نسبت به پودرها کمتر است. ژل‌ها به سرعت در آب حل می‌شوند در نتیجه به مواد شوینده دیگر اجازه می‌دهند تا فورا شروع به کار کنند.

 

در تفاوت ژل و پودر ظرفشویی می‌توان به آن اشاره کرد که پودر ماشین ظرفشویی به‌طور کلی ارزان‌ترین نوع شوینده ماشین ظرفشویی است و قبل از این که نیاز به تعویض داشته باشد حجم آن به مدت زیادی باقی می‌ماند. همچنین در استفاده از پودرهای ظرفشویی انعطاف‌پذیری بیشتری دارید و می‌توانید به اندازه دلخواه از آن استفاده کنید. البته فراموش نکنید که استفاده بیش از حد و یا کمتر از مقدار لازم نیز نتیجه دلخواه را به شما نخواهد داد.

استفاده و ریختن پودر ماشین ظرفشویی ممکن است کمی همراه با دردسر باشد و اگر بیشتر از حد لازم از آن استفاده کنید که اشتباه بسیار رایجی هم هست، ممکن است روی ظروف شما پودر باقی‌ بماند و شما مجبور به شست‌وشوی مجدد ظروف شوید. همچنین در مورد تفاوت ژل و پودر ماشین ظرفشویی در انحلال‌پذیری باید در نظر داشت که اگرچه احتمال حل‌شدن ژل نسبت به پودر ظرفشویی بیشتر است اما ممکن است ژل ظرفشویی نیز به دلیل مناسب نبودن دمای آب یا نامرغوب‌بودن و کیفیت پایین آن به‌طور کامل در آب حل نشود و اگر این اتفاق بیافتد ممکن است لکه‌های آب یا لایه نازکی ژل‌مانند روی ظروف شما باقی بماند.

تفاوت قرص و پودر ماشین ظرف شویی

تفاوت قرص و پودر ماشین ظرفشویی بیشتر از تصورات عموم است. اکثر افراد بر این باورند که قرص‌های ماشین ظرفشویی همان پودرهای ظرفشویی هستند و تنها شکل آن‌ها فرق می‌کند و پودرهای فشرده را به قرص تبدیل کرده‌اند. در این مورد باید گفت که این باور کاملا اشتباه است! شاید برخی از موادی که در ساخت و تولید آن‌ها استفاده می‌شود یکسان باشد اما پودر و قرص ماشین ظرفشویی دو شوینده متفاوت با نحوه عملکرد متفاوت هستند.

قرص‌های ماشین ظرفشویی با موادی مانند سدیم کربنات، سدیم هیپوکلریت، آنزیم‌ها و سفیدکننده‌ها به شکل قرص و به صورت فشرده ساخته می‌شود و با لایه آخر آن که نوعی پلیمر است پوشانده می‌شود. قرص‌ها به این صورت ساخته می‌شوند تا با سختی آب مقابله کرده و پس از آزادشدن در آب، چربی‌ها و کثیفی‌ها را حل کنند. پودرهای ماشین ظرفشویی معمولا به قدرت بالای آن‌ها در نرم‌کردن آب با درجه سختی بالا شناخته شده‌اند اما به دلیل سختی استفاده‌کردن از آن‌ها (خطر ریخته‌شدن کل پودر) و ترکیبات شیمیایی مضر آن، اکثر افراد ترجیح می‌دهند از قرص‌های ظرفشویی استفاده کنند.

 

اگر با مشکل سختی آب سر‌وکار ندارید و با کمی هزینه بیشتر مشکلی ندارید قرص‌های ظرفشویی موثرترین گزینه در بازار برای شما هستند.

تفاوت ژل و قرص ماشین ظرف شویی

اولین تفاوت ژل و قرص ماشین ظرفشویی شکل آن‌هاست. همانطور که از اسمشان معلوم است ژل ماشین ظرفشویی به صورت مایع است و قرص ماشین ظرفشویی جامد بوده و به شکل مکعب مستطیل کوچک است. در بحث انحلال‌پذیری قرص ماشین ظرفشویی در حداقل دمای آب ۱۱۰ درجه سانتیگراد حل می‌شود اما ژل ماشین ظرفشویی در هر دمایی قابلیت حل‌شدن دارد.

دیگر تفاوت ژل و قرص ماشین ظرفشویی در مقدار استفاده از آن‌هاست. هر قرص مقدار مشخصی دارد و شما نمی‌توانید تغییری در حجم آن ایجاد کنید مگر این که آن را نصف کنید ولی در استفاده از ژل می‌توانید به هر مقداری که می‌خواهید از آن استفاده کنید. همچنین قیمت قرص‌ها نسبت به ژل‌ها معمولا کمی بیشتر است اما قرص به صرفه‌تر است چرا که هدر رفت ژل بیشتر است.

کلام آخر

هنگام مقایسه انواع مواد شوینده ماشین ظرفشویی نمی‌توان گفت که کدام یک از شوینده‌ها از دیگری بهتر است چرا که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. اما اگر مزایا و معایب آن‌ها را در کف ترازو گذاشته و مقایسه کنیم، همچنین با توجه به رضایت مصرف‌کنندگان رجوع کنیم اکثر افراد قرص‌های ماشین ظرفشویی را ترجیح می‌دهند و از عملکرد آن خوشنودترند. شما با توجه به شرایط خود از لحاظ مدل ماشین ظرفشویی، قیمت و دیگر فاکتورها می‌توانید گزینه مناسب خود را انتخاب کنید و از آن استفاده کنید.

دیدگاه کاربران

*
*
*