چند دلیل ساده کپک ماشین ظرفشویی+ راه‌حل

کپک ماشین ظرفشویی

 

منظور از کپک ماشین ظرفشویی، رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در محیط داخلی ماشین ظرفشویی است. گاهی کپک ظرفشویی در قسمت‌های قابل‌ مشاهده ماشین ظرفشویی ایجاد می‌شود و به همین دلیل معمولاً به‌سرعت تمیز می‌شوند، اما گاهی برای مثال کپک ماشین ظرفشویی در پشت قطعات لاستیکی اطراف ماشین ظرفشویی ایجاد می‌شود که به‌راحتی دیده نمی‌‌شوند؛ از این‌رو نادیده گرفته می‌شوند و در طولانی‌مدت مشکلات عدیده‌ای را برای سلامت استفاده‌کنندگان از ماشین ظرفشویی به وجود می‌آورند. پس لازم است در وهله اول با مکان رشد این باکتری‌ها آشنا شد و در قدم‌های بعدی برای از بین بردن آن‌ها اقدامات مقتضی را انجام داد.

در این مقاله ابتدا به سؤال چگونه بفهمیم در ماشین ظرفشویی کپک وجود دارد، پاسخ داده می‌شود. سپس علت کپک زدن ماشین ظرفشویی بررسی و توضیح داده می‌شود که کپک ظرفشویی در چه قسمت‌هایی رشد می‌کند و نحوه تمیز کردن آن چگونه است. درنهایت نیز راهکارهایی جهت پیشگیری از کپک زدن ظرفشویی ارائه می‌شود.

 

چگونه بفهمیم در ماشین ظرفشویی کپک وجود دارد؟

مهم‌ترین نشانه وجود کپک‌های مضر بوی بد زننده آن‌هاست. کپک ماشین ظرفشویی به معنای رشد قارچی در ماشین ظرفشویی است. تقریباً در تمام انواع ماشین‌های ظرفشویی ممکن است کپک ماشین ظرفشویی مشاهده شود. همچنین برخلاف تصور عموم، صرف استفاده از ژل ماشین ظرفشویی نمی‌تواند از ایجاد کپک ماشین ظرفشویی جلوگیری کند.

البته نکته قابل توجه این است که تمامی انواع کپک ظرفشویی، مضر نیستند و تنها برخی از آن‌ها مضر و برای سلامتی افراد خطرناک هستند. این نوع کپک‌ها باید به‌سرعت تمیز شوند.

 

علت کپک زدن ماشین ظرفشویی

علت کپک زدن ماشین ظرفشویی، برخی از اقدامات به ظاهر ساده هستند؛ بنابراین با رعایت کردن این نکات ساده می‌توان از کپک ماشین ظرفشویی پیشگیری کرد. از جمله مهم‌ترین دلایل کپک ماشین ظرفشویی عبارت‌اند از:

1) قرار دادن ظروف خیس در ماشین ظرفشویی به مدت طولانی درحالی‌که چرخه شستشو به پایان رسیده است، یکی از دلایل شایع رشد باکتری‌ها و کپک ظرفشویی است

2) استفاده نکردن از ماشین ظرفشویی و ضدعفونی نکردن آن به مدت طولانی هم می‌تواند یکی از دلایل رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در ماشین ظرفشویی باشد.

3) رطوبت بالای 60 درجه محیط آشپزخانه نیز می‌توان علت کپک زدن ماشین ظرفشویی محسوب شود؛ بنابراین بهتر است میزان رطوبت و دمای آشپزخانه کنترل شود.

کپک ظرفشویی

کپک ظرفشویی در چه قسمت‌هایی رشد می‌کند؟

کپک‌ها برای رشد به محیطی مرطوب، تاریک و گرم نیاز دارند. محیط داخلی ماشین ظرفشویی نیز تمامی این ویژگی‌ها را دارد؛ از این‌رو می‌تواند بهترین محیط برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها باشد. کپک‌ها معمولاً در قسمت‌هایی از ماشین ظرفشویی که اغلب مرطوب هستند رشد و نمو پیدا می‌کنند و حتی جالب است بدانید بسیاری از کپک‌ها حتی در فرایند شست‌وشو نیز از بین نمی‌روند و زنده می‌مانند.

از اصلی‌ترین مکان‌هایی که کپک ظرفشویی معمولاً رشد و نمو پیدا می‌کند می‌توان به شکاف‌هایی که قابل مشاهده نیستند، قطعات لاستیکی اطراف ماشین ظرفشویی، محوطه اطراف واشرها، پوشش‌های تخلیه و… اشاره کرد.

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی کپک‌زده

  1. اولین اقدام برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی کپک‌زده، آماده کردن محلولی برای شست‌وشوست. البته نوع مواد شوینده اهمیتی چندانی ندارد، اما استفاده از محلول آب و صابون یا مایع ظرفشویی می‌تواند تأثیر بسیار بهتری داشته باشد.
  2. دومین اقدام برای تمیز کردن کپک ماشین ظرفشویی، این است که قسمت‌هایی از ماشین ظرفشویی را که جدا می‌شوند خارج کنیم و مجزا در سینک ظرفشویی شسته و خشک کنیم. البته برای ضدعفونی بیشتر بهتر است مدتی هم در معرض نور مستقیم آفتاب قرار داد تا کاملاً خشک شوند.
  3. در سومین اقدام برای تمیز کردن کپک ماشین ظرفشویی، باید مناطقی را که با چشم قابل بازرسی نیستند تمیز کرد. این مناطق شامل لاستیک درب دستگاه، واشرها، قطعات لاستیکی و پلاستیکی دور درب ماشین ظرفشویی می‌شوند. این مناطق را باید با یک فرچه یا مسواک آغشته به مواد شوینده کاملاً تمیز کرد و درب ماشین ظرفشویی را باز گذاشت تا رطوبت کاملاً خارج شود.
  4. چهارمین اقدام برای تمیز کردن کپک ماشین ظرفشویی، خارج کردن فیلتر ظرفشویی است. فیلتر ماشین ظرفشویی یکی از اصلی‌ترین مکان‌های رشد باکتری‌ها و قارچ‌هاست؛ چراکه فیلتر ماشین ظرفشویی وظیفه جمع کردن ذرات باقی‌مانده غذا، چربی‌ها و زباله‌ها را دارد و از طرفی مرطوب نیز هست؛ بنابراین تمامی عناصر مورد نیاز برای ایجاد کپک ماشین ظرفشویی را دارد.

لازم است حتماً هفته‌ای یک‌بار فیلتر ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن خارج شود و پس از تمیز کردن و خشک کردن، مجدد بر جای خود قرار بگیرد. در پنجمین اقدام برای تمیز کردن کپک ماشین ظرفشویی باید ماشین ظرفشویی را ضدعفونی کرد. برای این کار می‌توان از محلول سرکه یا جوش‌شیرین یا ترکیبی از هر دو استفاده کرد.

در این مواقع تنها کافی است مقداری سرکه یا جوش شیرین را درون ظرفی ریخته و روی سبد بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید. لازم است ماشین ظرفشویی در این حالت روشن شود و روی برنامه شست‌وشوی کامل قرار بگیرد. انجام این عمل هر دو هفته یک‌بار نه‌تنها سبب از بین رفتن کپک ماشین ظرفشویی می‌شود، بلکه به جرم‌گیری ماشین ظرفشویی نیز کمک شایانی می‌کند.

تمیز کردن کپک ماشین ظرفشویی

چگونه از کپک زدن ماشین ظرفشویی خود جلوگیری کنیم؟

همان‌طور که توضیح داده شد اصلی‌ترین علت کپک زدن ماشین ظرفشویی، رطوبت، گرما و محیط تاریک است؛ بنابراین برای جلوگیری از کپک زدن ماشین ظرفشویی، لازم است از کنار هم قرار گرفتن این عوامل جلوگیری شود. راحت‌ترین راه‌حل برای پیشگیری از کپک ماشین ظرفشویی باز گذاشتن درب ظرفشویی پس از اتمام فرایند شست‌وشو است. لازم است حداقل یک ساعت بعد از اتمام شست‌وشو و خارج کردن ظروف از ظرفشویی، درب ماشین ظرفشویی را به مدت یک ساعت باز گذاشت تا محیط داخلی آن کاملاً خشک شود. این کار نه‌تنها از کپک ماشین ظرفشویی پیشگیری می‌کند، بلکه بوی بد آن را نیز کاملاً از بین می‌برد.

 

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان چند دلیل ساده کپک ماشین ظرفشویی، ابتدا توضیح داده شد که چطور بفهمیم در ماشین ظرفشویی کپک وجود دارد. سپس علت کپک زدن ماشین ظرفشویی بررسی و به این سؤال هم پاسخ داده شد که کپک ظرفشویی در چه قسمت‌هایی رشد می‌کند. درنهایت نیز چند راهکار ساده و کاربردی برای پیشگیری از کپک زدن ماشین ظرفشویی ارائه شد.

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

*
*
*