آموزش نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی

جرمگیری ماشین ظرفشویی

تصور می‌شود که ماشین ظرفشویی همراه با شستن ظرف‌ها خود نیز تمیز می‌شود. اما در حقیقت چنین نیست و خود ماشین ظرفشویی در فرآیند شست‌وشوی ظرف تمیز نمی‌شود. بلکه بقایای مواد غذایی و سختی آب سبب رسوب شده و پس از مدتی عملکرد آن را با اختلال روبه‌ور می‌کند. از این رو بهتر است ضمن کارکردن با این وسیله کاربردی با روش‌های صحیح استفاده از آن و همچنین نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی نیز آشنا شوید. در ادامه هر آن‌چه که لازم باشد در این زمینه بدانید را به شما آموزش خواهیم داد. پس اگر در آستانه خرید ماشین ظرفشویی هستید یا این وسیله را در خانه خود دارید و حس می‌کنید که مثل قبل به درستی کار نمی‌کند با ما همراه شوید.

چه عواملی باعث رسوب در ظرفشویی می‌شوند؟

یکی از مشکلات شایع در ماشین‌های ظرفشویی وجود رسوب در آن‌ها است. اما وجود رسوب در این دستگاه به دو دلیل عمده رخ می‌دهد که نمی‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد:

  • سختی آب

اصلی‌ترین دلیل رسوب در ماشین ظرفشویی سختی آب است. آب به‌صورت طبیعی سطوح بالایی از مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم را در داخل خود دارد. اغلب این مواد معدنی پیش از رسیدن آب به خانه شما توسط شرکت آب‌وفاضلاب تصفیه می‌شود. اما همواره مقداری از این مواد در آب باقی می‌ماند. با توجه به فرآیند متفاوت تصفیه، آب هر شهر مقدار سختی خاص خود را دارد.

 

به‌هرحال هرچه مقدار املاح معدنی آب بیشتر باشد سختی آب نیز بیشتر خواهد بود. آب سخت سبب می‌شود تا مواد معدنی آن در دستگاه‌هایی مانند ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی به‌صورت بقایای آهکی باقی بماند. تجمع این مواد سبب گرفتگی لوله‌ها و دیگر قسمت‌های ماشین شده و عملکرد آن را با اختلال همراه می‌کند.

  • چربی ظروف

موضوع دیگری که سبب ایجاد جرم در ماشین ظرفشویی می‌شود بقایای چربی حاصل از شست‌وشوی ظروف است که می‌تواند روی قطعات ظرفشویی باقی بماند. اگرچه آب گرم می‌تواند خود به تنهایی مقدار زیادی از این چربی را بزداید اما باز هم ضروری است که هر چند وقت یکبار (مثلاً هر 6 ماه یکبار) ماشین ظرفشویی جرم‌گیری شود.

می‌بینید که عوامل ایجاد رسوب در ماشین ظرفشویی عواملی هستند که نمی‌توانند توسط فرد استفاده کننده کنترل شوند. تنها کاری که افراد می‌توانند انجام دهند این است که سعی کنند به شکل صحیح‌تری از آن استفاده کنند تا جرم کمتری بگیرد و به‌صورت دوره‌ای ماشین ظرفشویی را جرم‌گیری کنند که هم رسوب و هم چربی آن از بین برود.

چربی ظرف ها و تمیز کردن ماشین ظرفشویی

هر چند وقت یکبار جرم‌گیری ظرفشویی را انجام دهیم؟

قبل از این که بدانیم هرچند وقت یکبار باید به جرم‌گیری ماشین ظرفشویی بپردازیم بهتر است بدانیم که با دیدن چه نشانه‌هایی باید بفهمیم که وقت جرم‌گیری ماشین ظرفشویی فرا رسیده است. از جمله مواردی که نشان می‌دهند بلافاصله باید ماشین ظرفشویی را جرم‌گیری کرد مشاهده چنین علائمی است:

  • اگر برای مدت طولانی (بیش از یک ماه) از ماشین ظرفشویی استفاده نکرده‌اید.
  • اگر زمانی‌که درب ماشین ظرفشویی را باز می‌کنید بوی بدی از آن را استشمام می‌کنید.
  • اگر ماشین ظرفشویی ظروف را به درستی تمیز نمی‌کند و کارایی قبل را ندارد.
  • اگر استیل داخلی ماشین ظرفشویی شفاف نیست و کدر شده است.
بیشتر بخوانید:   آشنایی با 8 راهکار برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

با دیدن هریک از علائم فوق باید ماشین ظرفشویی خود را بلافاصله جرم‌گیری نمایید. در ادامه نحوه جرم‌گیری در ماشین ظرفشویی را به شما خواهیم گفت. اما اگر علائم حیاتی فوق را نیز مشاهده نکردید بهتر است بسته به مقدار سختی آب محل زندگی خود بین هر 4 تا 6 هفته یک‌بار مراحل جرم‌گیری ماشین ظرف شویی را انجام دهید.

 

از چه موادی برای جرم‌گیری ماشین ظرفشویی استفاده کنیم؟

خوشبختانه گزینه‌های بسیاری برای جرم‌گیری ماشین ظرفشویی وجود دارد که شما می‌توانید بسته به قیمت و راحتی استفاده یکی از آن‌ها را برای جرم‌گیری ظرفشویی خود انتخاب کنید. یادتان باشد که جرم‌گیری کاری حساس است و نمی‌توانید از شوینده‌های معمولی مثل مایع ظرفشویی یا پودر دستی برای این کار استفاده کنید. گزینه‌های متنوع این کار به قرار زیر هستند:

  • قرص جرم‌گیر
  • پودر جرم‌گیر
  • مایع یا ژل جرم‌گیر
  • مواد طبیعی مانند سرکه یا جوش شیرین

افراد مختلف از روش‌های متفاوتی برای جرم‌گیری ماشین ظرفشویی خود بهره می‌گیرند اما برخی از روش‌ها بهتر از سایر روش‌های دیگر هستند. برای مثال نحوه جرم‌گیری در ماشین ظرفشویی با استفاده از قرص مخصوص جرم‌گیری یا ژل و پودر بهتر از استفاده از مواد طبیعی ماند سرکه یا جوش شیرین است. چراکه گفته می‌شود خود جوش شیرین می‌تواند به دیواره‌ها بچسبد و رسوب مجدد ایجاد کند. بنابراین در ادامه به بررسی نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی با استفاده از قرص، ژل و پودر جرم‌گیر خواهیم پرداخت.

آموزش جرمگیری ماشین ظرفشویی

آموزش نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی

مراحل جرم‌گیری ماشین ظرفشویی و نحوه جرم‌گیری در ماشین ظرفشویی در روش‌های مختلف شبیه به هم است و فقط برخی از جزئیات آن با هم تفاوت دارد. به همین خاطر در ادامه به بررسی مراحل جرم‌گیری ماشین ظرف شویی در هر روش می‌پردازیم:

  • نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی با قرص جرم‌گیر

برای جرم‌گیری ماشین ظرفشویی با استفاده از قرص باید قرص مخصوص جرم‌گیری ماشین ظرفشویی را از فروشگاه‌ خریداری کرد. آن‌گاه طی مراحل زیر آن را مورد استفاده قرار داد:

  • اگر ظروفی در ماشین قرار دارد آن‌ها را از ماشین خارج کنید.
  • یک عدد قرص جرم‌گیر ماشین ظرفشویی را از بسته‌بندی خارج کرده و بدون این که آن را نصف کنید آن را در محل قرص ماشین ظرفشویی قرار دهید.
  • طولانی‌ترین برنامه شست‌وشو مانند «Sensitive» یا «Auto» ماشین را انتخاب کنید.

با انجام مراحل فوق جرم‌گیری ماشین شما به‌خوبی انجام خواهد شد. اما اگر دستگاه شما جای قرص ماشین ظرفشویی و جرم‌گیر ندارد می‌توانید قرص را در قسمت زیرین ماشین ظرفشویی قرار دهید.

جرم‌گیری ماشین ظرفشویی با مایع جرم‌گیر

  • طرز استفاده از پودر جرم گیر ماشین ظرفشویی

پودرهای جرم‌گیر ظرفشویی نیز مانند قرص‌ها در فروشگاه‌ها یا سوپرمارکت‌های سطح شهر یافت می‌شوند و قیمت مناسبی دارند. معمولاً یکی از سؤالات بسیار شایعی در باب جرم‌گیری ماشین ظرفشویی با پودرهای جرم‌گیر مطرح می‌شود، این است که پودر جرم‌گیر ماشین ظرفشویی را کجا باید ریخت؟ طریقه استفاده از پودرهای جرم گیر ماشین ظرفشویی به دو صورت امکان‌پذیر است:

روش اول:

  • پودر جرم‌گیر مخصوص ظرفشویی را خریداری نمایید.
  • اگر ظروفی در ماشین قرار دارد آن‌ها را از ماشین خارج کنید.
  • بسته پودر جرم‌گیر را باز کرده و آن را داخل محفظه قرص ماشین بریزید.
  • یک برنامه شست‌وشو را انتخاب کنید.

روش دوم:

در صورتی‌که ماشین ظرفشویی شما محفظه قرص ندارد، جهت جرم‌گیری ماشین ظرفشویی بوسیله پودر جرم‌گیر، تنها کافی است که مقدار لازم از پودر جرم‌گیر را در کف دستگاه ماشین ظرفشویی ریخته و ماشین ظرفشویی بدون ظرف را روشن کنید و اجازه داد تا مراحل جرم‌گیری انجام شود.

  • نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی با ژل یا مایع جرم‌گیر

ژل جرم‌گیر ماشین ظرفشویی شبیه به مایع ظرفشویی است و قیمت آن نیز در بین قیمت قرص و پودر ظرفشویی قرار دارد. نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی با ژل به این صورت است:

  • ژل جرم‌گیر مخصوص ماشین ظرفشویی را خریداری نمایید.
  • اگر ظروفی در ماشین قرار دارد آن‌ها را از ماشین خارج کنید.
  • مایع یا ژل ظرفشویی را داخل جعبه قرص ماشین بریزید.
  • یک برنامه طولانی برای شست‌وشو را انتخاب کنید.

پس از طی‌کردن مراحل فوق ماشین ظرفشویی شما جرم‌گیری خواهد شد. اما یادتان باشد که در صورت استفاده از ژل، مواد شوینده را داخل محفظه شست‌وشو نریزید.

 

می‌بینید که شیوه کلی و نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی با استفاده از قرص، پودر یا ژل ماشین ظرفشویی شبیه به همدیگر هستند و فقط چند تفاوت جزئی دارند. اما بهتر شما بسته به نوع ماشین و مقدار سختی آب محل خود یکی از روش‌های فوق را به‌عنوان روش رایج خود برای جرم‌گیری انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانید:   معرفی 4 راهکار برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی

روش‌های نگه‌داری ماشین ظرفشویی برای جلوگیری از جرم‌گرفتگی

همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد وجود جرم یا رسوب در هر ماشین ظرفشویی می‌تواند اتفاق بیفتد و نمی‌توان برای همیشه از بروز آن جلوگیری کرد. درواقع ماشین ظرفشویی از هر برندی که باشد اگر به درستی از آن استفاده نشود بلافاصله دچار جرم و رسوب می‌شود. اما اگر یک سری از نکات را رعایت کنید رسوب و جرم به مقدار کمتر و دیرتر در ماشین ظرفشویی شما دیده می‌شود. نکاتی که در این زمینه باید مورد توجه قرار دهید به ترتیب زیر هستند:

  • قرص، پودر یا ژل جرم‌گیر با قرص یا پودر شست‌وشو تفاوت دارند. مواد مخصوص جرم‌گیری برای شست‌وشوی ظروف کاربرد ندارند. بنابراین دقت کنید که این دو را با هم اشتباه نگیرید.
  • قرص جرم‌گیر از نصف ژل ساخته شده و درواقع قطعات کوچک متشکل از پودر است.
  • پودر، قرص یا ژل جرم‌گیر ظرفشویی در فرآیند رسوب‌گیری هیچ تفاوتی با هم ندارند و به یک اندازه مفید هستند.
  • قرص، پودر یا ژل جرم‌گیر را از برندهای باکیفیت خریداری نمایید.
  • استفاده از سرکه و جوش شیرین برای جرم‌گیری ظرفشویی توصیه نمی‌شود.
  • سعی کنید برای جلوگیری از رسوب گرفتن ظرفشویی حداقل 4 بار در هفته از ماشین ظرفشویی خود استفاده نمایید.
  • سعی کنید قبل از قراردادن ظروف در ماشین سطح ظروف را با یک دستمال کاغذی تمیز کنید تا عاری از هرگونه مواد غذایی باشند.
  • قبل از جرم‌گیری ماشین ظرفشویی ظروف را از دستگاه خارج کنید و از هیچ ماده شوینده استفاده نکنید. بلکه فقط پودر، قرص یا ژل جرم‌گیر را مورد استفاده قرار دهید.

جرم‌گیری ماشین ظرفشویی با پودر جرم‌گیر

توصیه‌ها و نکات ساده فوق به شما کمک می‌کند تا ماشین ظرفشویی کارایی بهتری داشته باشید و در صورت بروز جرم، بهتر بتوانید برای رفع آن اقدام کنید. اگر این اصول رعایت شوند و از بهترین برندها برای شست‌وشوی ظروف در ماشین ظرفشویی استفاده شود برای مدت طولانی می‌توانید از ماشین ظرفشویی خود بهره بگیرید، بدون این‌که نیاز به تعمیر داشته باشد.

سؤالات متداول

  • چه عواملی باعث رسوب در ماشین ظرفشویی می‌شوند؟

سختی آب (مواد معدنی موجود در آب) و چربی حاصل از شستن ظرف‌ها به مرور سبب ایجاد رسوب در ظرفشویی می‌شود.

  • هر چند وقت یکبار جرم‌گیری ظرفشویی را انجام دهیم؟

جرم‌گیری ماشین ظرفشویی بسته به سختی آب هر شهر باید هر 4 یا 6 هفته یکبار صورت بگیرد.

  • بهترین مواد برای جرم‌گیری ماشین ظرفشویی کدامند؟

بهترین گزینه‌ها برای جرم‌گیری ماشین ظرفشویی استفاده از قرص، پودر و ژل مخصوص جرم‌گیری هستند.

  • قرص، پودر یا ژل جرم‌گیر ظرفشویی را از کجا می‌توان خریداری کرد؟

قرص، پودر یا ژل ظرفشویی در بیشتر فروشگاه‌های سطح شهر به فروش می‌رسند. همچنین می‌توان آن‌ها را به‌صورت اینترنتی نیز سفارش داد.

  • چطور می‌توان از رسوب ماشین ظرفشویی جلوگیری کرد؟

ماشین ظرفشویی در هر حالت ممکن است دچار رسوب شود اما با پاک‌کردن تمام مواد غذایی از روی ظروف می‌توان رسوب‌گیری ماشین ظرفشویی را به تعویق انداخت.

  • حداقل چند بار در ماه باید از ماشین ظرفشویی استفاده کرد؟

برای جلوگیری از بروز جرم در ماشین ظرفشویی بهتر است حداقل 4 بار در ماه از ماشین ظرفشویی خود استفاده نمایید.

  • پودر جرم‌گیر ماشین ظرفشویی را کجا بریزیم؟

در برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی که دارای محفظه قرص هستند، می‌توان پودر جرم‌گیر را در محفظه قرص ریخت تا عملیات جرم‌گیری انجام شود. در برخی دیگر از ماشین‌های ظرفشویی که فاقد محفظه قرص هستند می‌توان پودر جرم‌گیر ماشین ظرفشویی را در کف ماشین ظرفشویی ریخت و دستگاه را روشن کرد تا عملیات جرم‌گیری انجام شود.

البته لازم به ذکر است که در هر دو روش گفته شده، حتماً بایستی ماشین ظرفشویی خالی از ظرف باشد.

 

دیدگاه کاربران

*
*
*