علت شستشوی طولانی‌مدت ماشین ظرفشویی را بدانید!

از زمان تولید ماشین‌های ظرفشویی و ورود آن‌ها به بازار، این ماشین‌ها خیلی سریع راه خود را به هر خانه‌ای باز کردند، به طوری که از هر دو خانه، یکی از آن‌ها دارای ماشین ظرفشویی است. ماشین‌های ظرفشویی بهترین دستیار در آشپزخانه هستند و انجام یکی از سخت‌ترین کارها را به عهده دارند، یعنی شستن ظروف! درواقع، پس از اتمام میهمانی‌ها و باقی‌ ماندن انبوهی از ظروف، تنها وجود یک ماشین ظرفشویی است که آدم را خوشحال می‌کند. تنها مشکل اینجا است که گاهی اوقات، شسته شدن ظروف توسط ماشین ظرفشویی،‌ زمان زیادی می‌برد و شست‌وشو بسیار طولانی می‌شود.

معمولا افرادی که از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنند، به خصوص افرادی که به تازگی یک ماشین ظرفشویی خریداری کرده‌اند به دنبال علت شست‌وشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی بوده و می‌خواهند بدانند که آیا این مسئله طبیعی است یا خیر؟ آیا دلیل شست‌وشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی، وجود اختلال و نقص فنی در آن است؟ اصلا علت شست‌وشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی چیست؟ نگران نباشید! در این مقاله، مخواهیم آموخت که علت شست‌وشوی طولانی‌مدت ماشین ظرفشویی چیست؟

معمولا شست‌وشوی ظروف توسط ماشین ظرفشویی چقدر طول می‌کشد؟

قبل از پرداختن به مشکلات کلی ماشین ظرفشویی، باید طول یک چرخه معمولی شست‌وشو را برای ماشین ظرفشویی خود تعیین کنید. این کار بر اساس مدل ماشین ظرفشویی شما و چرخه شست‌وشوی انتخابی شما با توجه به نوع و حجم ظروف متفاوت است.

در حالت طبیعی، چرخه شست‌وشوی عادی یک ماشین ظرفشویی(بسته به نوع چرخه) می‌تواند بین ۱:۳۰ ساعت تا چهار ساعت طول بکشد. در نظر داشته باشید که هرچقدر دمای آب بیشتر باشد، چرخه شست‌وشوی ظروف، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. شما می‌توانید برای مشاهده چرخه‌های شست‌‌وشوی ماشین ظرفشویی خود، از راهنمای آن کمک بگیرید. اگر به راهنمای ماشین ظرفشویی خود مراجعه کردید و متوجه شدید که ماشین ظرفشویی شما بر اساس استانداردهای خود، چرخه شست‌وشوی طولانی‌تر از حد دارد، این مقاله برای حل مشکل شماست.

دلایل شستشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی

آشنایی با علت شستشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی

  1. گرفتگی در سیستم گردش آب

علت شست‌وشوی طولانی ماشین ظرفشویی شما می‌تواند به دلیل گرفتگی در سیستم گردش آب آن باشد. اگر در سیستم گردش آب ماشین ظرفشویی شما گرفتگی وجود داشته باشد، پر شدن و تخلیه آب ماشین ظرفشویی شما بیشتر از حالت عادی طول می‌کشد که همین امر به شدت زمان لازم برای تکمیل چرخه شست‌وشوی ظروف را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:   معرفی 4 راهکار برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی

برای اطمینان از این که در سیستم گردش آب اختلالی وجود ندارد، موارد زیر را بررسی کنید:

  1. فیلترها را بررسی کنید

دومین علت شست‌وشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی، می‌تواند گرفتگی فیلتر ماشین ظرفشویی باشد. حتی اگر فیلتر ماشین ظرفشویی شما از مدل‌های جدیدی باشد که به صورت خودکار تمیز می‌شود، بازهم امکان گرفتگی فیلتر وجود دارد. فیلترهای ماشین ظرفشویی خود را بررسی و تمیز کنید تا مطمئن شوید آب به راحتی از آن عبور می‌کند و مشکلی در این مسئله وجود ندارد. اگر هم فیلتر آسیب دیده باشد باید تعویض شود. از آنجایی که فیلترها از ورود مواد غذایی و سایر مواد زائد مانند پرز و مو به سیستم گردش آب جلوگیری می‌کنند، فیلتر آسیب‌دیده ممکن است به معنای گرفتگی بیشتر در سیستم گردش آب باشد و باعث جمع‌شدن آب در ماشین ظرفشویی شود. توصیه می‌کنیم در رابطه با این موضوع از یک متخصص کمک بگیرید تا مشکل را بررسی و رفع کند.

  1. شلنگ تخلیه را بررسی کنید

شلنگ تخلیه نباید هیچ‌گونه پیچ‌خوردگی یا خمیدگی داشته باشد چرا که یکی از علل شست‌وشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی، وجود آسیب در شلنگ تخلیه است.

سعی کنید شلنگ را جدا و آن را از نظر گرفتگی بررسی کنید، اگر هرگونه اسیب‌دیدگی در شلنگ وجود داشته باشد، باید آن را تعویض کنید.

  1. دریچه هوای ماشین ظرفشویی را بررسی کنید

همه مدل‌های ماشین ظرفشویی دارای دریچه هوا نیستند، بنابراین ممکن است لازم باشد به دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی خود مراجعه کنید تا ببینید آیا ماشین ظرفشویی شما مجهز دریچه هوا است یا خیر، این کار می‌تواند در پیدا کردن علت شست‌وشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی شما، کمک مناسبی باشد. دریچه هوا معمولا نزدیک به شیر آب قرار دارد و از برگشت آب کثیف به داخل ماشین ظرفشویی جلوگیری می‌کند.

علت شستشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی چیست

  1. وجود رسوب و یا ته‌نشین مواد معدنی

اگر به دنبال یافتن علت شست‌وشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی، تمامی موارد ذکر شده را بررسی کردید و متوجه گرفتگی آشکار یا تجمع مواد غذایی نشدید، ممکن است شما با تشکیل رسوبات و یا ته‌نشین شدن مواد معدنی مواجه باشید.

رسوبات و ته نشین‌ها معمولا مانند لکه‌ها و یا رگه‌های نارنجی، قهوه‌ای یا سفید هستند و می‌توانند اطراف فیلتر و لوله‌ها، بازوهای اسپری یا حتی المنت گرمایشی (اگر ماشین ظرفشویی شما دارای سیستم گرمایش است) پیدا می‌شوند. برای خلاص شدن از شر این مشکل باید داخل ماشین ظرفشویی را کاملا تمیز کنید. اگر رسوبات معدنی نسبتا جدید و سبک هستند، ماشین ظرفشویی را با مواد شوینده مخصوص با استفاده از آب گرم به طور کامل تمیز کنید. همچنین می‌توانید از شوینده‌هایی استفاده کنید که به طور خاص برای حذف سختی آب و رسوبات معدنی ساخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی
  1. سنسور شستشو

یکی دیگر از دلایل شست‌وشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی، ممکن است کثیفی و یا اختلال در عملکرد سنسور شست‌وشو باشد. اگر ماشین ظرفشویی شما قابلیتی مانند چرخه شست‌وشوی خودکار یا شست‌وشو با سنسور دارد، تجمع مقداری کثیفی یا مواد معدنی و رسوبات روی سنسور ممکن است باعث شود ماشین ظرفشویی بیشتر از حد معمول کار کند. برای رفع این مشکل، همانند قسمت قبل، ماشین ظرفشویی را با یک ماده تمیز کننده مخصوص قسمت داخلی ماشین ظرفشویی کاملا تمیز کنید. اگر متوجه اختلال در عملکرد سنسور شدید، حتما با یک متخصص تماس بگیرید تا سنسور را بررسی کند.

  1. دمای نامناسب آب

ممکن است یک علت شست‌وشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی، مناسب نبودن دمای آب باشد. ماشین ظرفشویی شما برای کارکرد سریع و کارآمد باید از آب حداقل ۴۹ درجه سانتیگراد یا 120 درجه فارنهایت استفاده کند. برای اطمینان از این که ماشین ظرفشویی شما به مقدار لازم آب گرم یا درواقع آب با دمای مناسب دریافت می‌کند، مراحل زیر را انجام دهید:

به یاد داشته باشید: ماشین ظرفشویی شما یک دقیقه طول می‌کشد تا آب را حدود یک درجه گرم کند. به عنوان مثال، اگر دمای آب گرم 105 درجه فارنهایت باشد، ماشین ظرفشویی شما حداقل 15 دقیقه طول می‌کشد تا آب را گرم کند. در صورتی که از ماشین ظرفشویی‌تان با چرخه حرارت بالا کار می‌کند، دمای آب گرم مورد نیاز حداقل 140 درجه فارنهایت است. این بدان معناست که ماشین ظرفشویی شما ممکن است به حداقل 40 دقیقه زمان نیاز داشته باشد تا آب را گرم کند! برای رساندن سریعتر آب داغ به ماشین ظرفشویی ابتدا آب داغ را در سینک ظرفشویی قرار دهید.

با این کار آب داغ از لوله‌ها خارج می‌شود. بنابراین آب ورودی به ماشین ظرفشویی از قبل داغ است. همچنین، آبگرمکن خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که روی دمای مناسب تنظیم شده است. باید روی حداقل 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) تنظیم شود. اگر آبگرمکن با تایمر کار می‌کند، آن را تنظیم کنید تا زمانی که تصمیم به روشن کردن ماشین ظرفشویی دارید، آب گرم در دسترس باشد.

  1. ماشین ظرفشویی جدید!

شاید جالب به نظر برسد که یکی از دلایل شست‌وشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی، می‌تواند جدید بودن آن باشد.

ماشین ظرفشویی‌هایی که مدل قدیمی‌تری دارند، نسبت به ماشین‌های ظرفشویی مدرن و جدیدتر مدت‌زمان کمتری کار می‌کنند. میانگین زمان اجرای آن‌ها برای یک چرخه معمولی حدودا یک ساعت است و همچنین آب و برق بیشتری مصرف می‌کنند. اما این موضوع در مورد ماشین ظرفشویی‌های جدیدتر، کاملا برعکس است. ماشین ظرفشویی‌های جدیدتر، مصرف آب و برق کمتری دارند و چرخه شست‌وشوی آن‌ها نیز طولانی‌تر است. پس علت شست‌وشوی طولانی‌مدت ماشین ظرفشویی شما ممکن است به جدید بودن آن مربوط شود.

شستشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی

چه کار کنیم که زمان شست‌‌وشوی ظروف توسط ماشین ظرفشویی کوتاه‌تر شود؟

شما نمی‌توانید کاهش چشمگیری در مدت زمان چرخه شست‌وشو ایجاد کنید و علت شست‌وشوی طولانی مدت ماشین ظرفشویی را شکست دهید (البته با تصور آن که مشکل فنی نیست)، اما می‌توانید تا حدودی به چرخه شست‌وشو سرعت دهید تا ظروف زودتر شسته شوند. شما می‌توانید با گرم کردن آب پیش از شروع چرخه و استفاده از یک شوینده مناسب و قوی با انحلال‌پذیری بالا استفاده کنید تا زمان چرخه را کمی کاهش دهید.

سخن پایانی

همانطور که بیان شد امروزه ماشین ظرفشویی یکی از وسایل بسیار پر کاربرد آشپزخانه‌ها محسوب می‌شود. اما استفاده از این وسیله کاربردی نیز، چنانچه به صورت صحیح و اصولی صورت نگیرد، قطعا مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. در این مقاله ماشین ظرفشویی و نحوه استفاده صحیح از این وسیله پر کاربرد بررسی شد. همچنین علت‌هایی که سبب طولانی شدن فرآیند شست‌و شو می‌شوند نیز به اختصار توضیح داده شدند و راهکارهایی نیز جهت حل این مشکل ارائه شد.

بدیهی است که با به‌کار گیری توصیه‌های ارائه شده مانند بررسی عملکرد فیلتر و شلنگ‌های ماشین ظرفشویی می‌توان استفاده مطلوب‌تری از این وسیله پرکاربرد داشت و همچنین  طول عمر دستگاه را نیز افزایش داد.

دیدگاه کاربران

*
*
*