نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی | هر آنچه باید بدانید!

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی

 ماشین ظرف‌شویی وسیله‌ای است که وظیفه شست‌وشوی ظروفی را بر عهده دارد که وعده‌های غذایی در آن سرو می‌شود؛ یعنی بخشی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی شما به آن وابسته بوده و اگر ظروف به‌درستی تمیز نشوند تأثیرات بسیاری بر سلامت غذا و کل زندگی شما خواهند گذاشت. برای اینکه یک ماشین ظرف‌شویی بتواند ظروف را به‌درستی پاک کند ابتدا باید خودش تمیز باشد و از آنجا که به‌سبب عوامل گوناگون نظافت این دستگاه تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد لازم است با نحوه تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی آشنا شوید. در این متن می‌خواهیم درباره تمیز کردن دستگاه بحث کنیم و پس از آن به سراغ معرفی مواد شوینده مناسب برویم.

چرا تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

پیش از اینکه به نحوه تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی بپردازیم، شاید برای برخی جالب باشد بدانند وسیله‌ای که برای تمیز کردن و نظافت ظروف استفاده می‌شود اساساً چه نیازی به تمیز کردن دارد؟ در پاسخ باید گفت مراقبت از ماشین ظرفشویی، ضمن افزایش راندمان ماشین ظرف‌شویی و از بین رفتن هرگونه بو و رایحه نامطبوع به افزایش عمر دستگاه نیز کمک شایانی خواهد کرد و می‌توان در درازمدت از خدمات آن بهره برد. در ضدعفونی کردن ماشین ظرف‌شویی نکات مهمی از زمان مناسب این پروسه تا چگونگی تمیز کردن قسمت‌های مختلف و استفاده از مواد شوینده مناسب حائز اهمیت است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

چگونه ماشین ظرف‌شویی را تمیز کنیم؟

ابتدایی‌ترین مورد که در تمیز کردن باید به آن توجه کنید زمان مناسب شست‌وشو است؛ به بیان ساده‌تر باید بدانید دستگاه شما چه زمانی به تمیز کردن احتیاج دارد. درحقیقت وقت تمیز کردن دستگاه ارتباط مستقیمی با نحوه استفاده شما از این دستگاه دارد؛ به‌عنوان مثال اگر هر روز از ماشین ظرف‌شویی و مقدار زیادی قرص ظرفشویی و مواد شوینده دیگر استفاده می‌کنیم، شست‌وشوی ماهانه می‌تواند بهترین گزینه باشد و اگر چندین ماه از این دستگاه استفاده نمی‌کنید حداقل هر سه ماه یک بار برای شست‌وشوی آن اقدام کنید. اگر بخواهیم نحوه تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی را شرح دهیم، باید به مراحل زیر اشاره کنیم.

ضد عفونی کردن ماشین ظرفشویی

  • نظافت قسمت بیرونی دستگاه

در ابتدا باید توجه داشته باشید جنس بدنه دستگاه از پلاستیک تا استیل می‌تواند بر نحوه تمیز کردن آن مؤثر باشد. در ادامه باید اشاره کنیم برای تمیز کردن قسمت بیرونی ماشین ظرف‌شویی از جنس استیل کافی است از اسپری شوینده مخصوص لوازم استیل و یک پارچه تمیز بهره ببرید، اما برای دستگاهی با بدنه پلاستیکی اوضاع کمی متفاوت است. یکی از روش‌های تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی در این قسمت این است که در وهله اول محلول از آب گرم مایع ظرف‌شویی را با کمک یک ابر یا اسفنج به کار ببرید. همچنین پنل کنترل دستگاه با یک دستمال مخصوص یا دستمال معمولی نم‌دار تمیز خواهد شد.

  • تمیز کردن فیلتر

فیلتر بخش مهمی از دستگاه شماست و برای تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی باید وسواس بیشتری داشته باشید تا از شر مشکل در تخلیه یا ایجاد بوی نامطبوع خلاص شوید. درواقع در پروسه شست‌وشوی ظروف بقایای مواد غذایی در فیلتر باقی مانده و با ادامه روند شست‌وشو در درازمدت این بقایا انباشته شده و موجب انسداد سیستم تخلیه خواهد شد.

نحوه تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی در این حالت به این صورت است که باید فیلتری را که در کف ماشین تعبیه شده به‌واسطه چرخاندن خلاف عقربه‌های ساعت از دستگاه جدا کنید سپس فیلتر و صافی تعبیه شده درون آن‌ها را با کمک مسواک و شیر آب به‌صورت کامل تمیز کنید.

نحوه شستشو و تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

  • بررسی گرفتگی شلنگ تخلیه

گرفتگی شلنگ تخلیه هم می‌تواند عامل دیگری برای کثیفی دستگاه شما باشد که در بررسی آن و رفع هرگونه گرفتگی احتمالی اقدام مؤثر دیگری برای تمیز کردن دستگاه خواهد بود. چسبیدن چربی و باقی‌مانده غذا به شلنگ تخلیه امری است که معمولاً رخ داده و برای خلاص شدن از شر این مشکل باید آن را باز کرده و گرفتگی احتمالی را بررسی کنید. گفتنی است موقعیت شلنگ تخلیه درست زیر سینکی قرار دارد که به پمپ متصل است.

  • نظافت سبدهای ماشین ظرف‌شویی

اگر خود را به‌جای باکتری‌ها و میکروب‌ها بگذارید درمی‌یابید که هیچ کجا در ماشین ظرف‌شویی بهتر از سبدهای آن برای رشد و زندگی نیست. درحقیقت مواد غذایی هنگام شست‌وشو به سبد چسبیده و پس از خشک شدن بوی نامطبوع ایجاد می‌کنند؛ از این‌رو بسیاری از کارشناسان معتقدند حداقل هر سه ماه باید برای شستن این سبدها اقدام کرد. نحوه تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی در این قسمت به این صورت است که سبد دستگاه را بیرون آورده و با یک برس یا مسواک و مواد شوینده مؤثر برای ضدعفونی کردن جای‌جای آن‌ها بهره ببرید.

  • توجه به بازوی آبپاش

رسوب بازوی آبپاش و انسداد سوراخ آن نیز می‌تواند نظافت و تمیزی دستگاه شما را تهدید کند. برای تمیز کردن آن کافی است آب‌پاش بالا و پایین را از میله مخصوص آن جدا کرده و پس از باز کردن درب آن‌ها رسوبات را از طریق ضربات آرام جدا کنید. همچنین نحوه تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی در این بخش به‌گونه‌ای است که محلولی از آب گرم مایع ظرف‌شویی و باز کردن سوراخ‌های مسدودشده به‌وسیله یک شیء تیز کوچک و مجدداً شست‌وشوی آبپاش‌ها می‌تواند در تمیز کردن ماشین بسیار مؤثر باشد.

تمیز کردن بازوی آبپاش ظرفشویی

  • توجه به واشر درب دستگاه

هر مکانی که رطوبت را به خود جذب کند می‌تواند برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها مناسب باشد؛ از این‌رو واشر درب ماشین ظرف‌شویی نیز می‌تواند این موجودات را میزبانی کرده و موجب ایجاد بوی نامطبوع در اطراف ماشین ظرف‌شویی شود که دیر یا زود شما را کلافه کرده و باید برای رفع این شرایط اقدام کنید.

نحوه شست‌وشو و تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی و این واشر بدین‌صورت است که باید از مواد شوینده مناسب و یک پارچه یا اسفنج استفاده کنید؛ البته باید توجه داشته باشید استفاده از مواد شوینده خانگی با توجه به قدرت بیش‌ازحد برخی از آن‌ها ممکن است منجر به فرسودگی واشرها شود.

مواد شوینده مناسب برای تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی چیست؟

پس از آنکه به نحوه تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی پرداختیم، باید اشاره کنیم استفاده از مواد شوینده مناسب برای تمیز کردن دستگاه، از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از یک جرم‌گیر و بوگیر ماشین ظرف‌شویی که دارای ترکیبات مؤثری باشند و از دل یک شرکت معتبر بیرون آمده باشند، می‌توانند بخش عظیمی از راه تمیز کردن ماشین را طی کرده و شما را به هدفتان بسیار نزدیک کنند.

البته برخی افراد به دلایل مختلف، به‌جای استفاده از شوینده مناسب به سراغ راه‌حل‌های خانگی و استفاده از موارد مختلف مانند سرکه، جوش‌شیرین و… می‌روند که به‌علت قدرت خارج از کنترل این ترکیبات، موجب پوسیدگی و آسیب به دستگاه شما خواهد شد.

سخن پایانی

اگر بخواهید ظروفی تمیز داشته باشید و هنگام سرو غذا از رایحه دل‌نشین آن‌ها لذت ببرید، لازم است بدانید ماشین ظرف‌شویی باید در درجه نخست خودش تمیز باشد تا بتواند ظروف شما را تمیز کند؛ درواقع با فعالیت مداوم دستگاه، بقایای غذا و رسوبات تشکیل‌شده می‌تواند مانعی جدی بر سر راه آن باشد که اگر شما با نحوه تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی آشنا باشید و از شوینده‌های مناسب استفاده کنید، می‌توانید این مانع را برطرف کنید.

 

 

 

دیدگاه کاربران

*
*
*