نحوه نگهداری و مراقبت از ماشین ظرفشویی

مراقبت از ماشین ظرفشویی

روش‌های نگهداری و مراقبت از ماشین ظرفشویی در ظاهر امور ساده‌ای هستند، اما در باطن اثرات بسیار مؤثری بر عملکرد بهتر این دستگاه‌ها دارند و سبب افزایش طول عمر ماشین ظرف‌شویی نیز می‌شنود. در چند سال اخیر ماشین‌های ظرف‌شویی نیز همچون سایر وسایل برقی، قیمت نسبتاً بالایی پیدا کرده‌اند و هزینه تعمیر یا تعویض قطعات آن‌ها نیز بالا رفته است؛ از این‌رو چنانچه روش‌های صحیح نگهداری از ماشین ظرف‌شویی به‌خوبی رعایت شوند تا حد قابل‌توجهی هزینه تعمیرات یا تعویض قطعات ماشین ظرف‌شویی نیز کاهش خواهد یافت.

در این مقاله ابتدا نکات مهم در نصب و راه‌اندازی ماشین ظرف‌شویی بررسی می‌شوند و سپس روش‌ها و نحوه مراقبت از ماشین ظرف‌شویی توضیح داده خواهند شد.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه جرم‌گیری ماشین ظرفشویی

نکات مهم نصب و راه‌اندازی ماشین ظرف‌شویی

نصب و راه‌اندازی ماشین ظرف‌شویی به شکل صحیح را می‌توان اولین گام برای مراقبت و نگهداری بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی محسوب کرد؛ از این‌رو لازم است در همه مراحل نصب و راه‌اندازی ماشین ظرف‌شویی به برخی نکات مهم توجه شود.

مراقبت‌های لازم ماشین ظرفشویی

1) اولین گام و شاید مهم‌ترین گام پیش از نصب ماشین ظرف‌شویی، مطالعه کامل و دقیق دفترچه راهنمای ماشین ظرف‌شویی است که شرکت سازنده آن تدارک دیده است.

2) نکته دیگری که باید در نصب و راه‌اندازی ماشین ظرف‌شویی به آن دقت شود، محل نصب ماشین ظرف‌شویی است. محل نصب باید کاملاً صاف و بدون هرگونه شیب باشد. این موضوع هنگام باز و بسته کردن درب دستگاه خود را به‌خوبی نشان می‌دهد. اگر درب ماشین ظرف‌شویی به‌خوبی باز و بسته نشود نشان از تراز نبودن دستگاه است. همچنین علت صدای ماشین ظرفشویی زیاد دستگاه هنگام روشن شدن نشانه تراز نبودن آن است.

3) نکته دیگری که هنگام نصب و راه‌اندازی ماشین ظرف‌شویی باید رعایت شود مربوط به کابل برق ماشین ظرف‌شویی است. کابل حامل جریان برق ماشین ظرف‌شویی را تحت هیچ شرایطی نباید به سه‌راهی متصل کرد و باید کابل به‌صورت مستقیم به پریز متصل شود. همچنین بهتر است برای مراقبت از ماشین ظرف‌شویی، حتماً از محافظ برق هم استفاده شود.

4) نکته دیگری که هنگام نصب ماشین ظرف‌شویی باید رعایت شود این است که شیلنگ ورودی ماشین ظرف‌شویی باید حتماً به آب سرد وصل شود.

5) نکته آخر و مهم‌ترین نکته در نصب و راه‌اندازی ماشین ظرف‌شویی مربوط به شیلنگ تخلیه است. شیلنگ تخلیه ماشین ظرف‌شویی باید 60 تا 90 سانت به‌طور عمود بالا بیاید و بعد وارد لوله فاضلاب شود و نباید مستقیم به لوله فاضلاب وصل شود؛ چراکه درصورت اتصال مستقیم به لوله فاضلاب، هر چقدر دستگاه آب بگیرد، آب تخلیه می‌شود و هیچ دریچه یا شیر برقی برای شیلنگ تخلیه در نظر گرفته نشده است؛ به عبارت دیگر دستگاه مدام آبگیری می‌کند و هیچ موقع آب در ماشین ظرف‌شویی پر نمی‌شود تا فرایند شستن ظرف‌ها انجام شود.

افزایش کارایی ماشین ظرفشویی

نحوه مراقبت از ماشین ظرف‌شویی

نحوه مراقبت از ماشین ظرف‌شویی امر سخت و پیچیده‌ای نیست و تنها با به‌کارگیری چند روش ساده و کاربردی می‌توان افزایش طول عمر ماشین ظرف‌شویی را تضمین کرد. برای مراقبت از ماشین ظرف‌شویی لازم است که به برخی از آن‌ها توجه شود. این نکات عبارت‌اند از:

تمیز کردن سطوح داخلی و خارجی ماشین ظرف‌شویی

یکی از روش‌های مراقبت از ماشین ظرف‌شویی، نظافت اجزای داخلی و خارجی ماشین ظرف‌شویی است. این کار به‌ظاهر ساده، اگر مداوم پس از هر چند بار استفاده از این وسیله به کار گرفته شود، قطعاً زمان زیادی نیاز ندارد و افزایش طول عمر ماشین ظرف‌شویی را نیز به دنبال دارد.

برای تمیز کردن اجزای داخلی ماشین ظرف‌شویی استفاده از یک برنامه فرایند شست‌وشو بدون وجود ظرف در ماشین ظرف‌شویی می‌تواند مؤثر باشد و برای تمیز کردن اجزای خارجی نیز با استفاده از دستمال مرطوب و مواد شوینده می‌توان این کار را انجام داد.

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرف‌شویی

از دیگر روش‌های مراقبت از ماشین ظرف‌شویی تمیز کردن مرتب و مداوم فیلتر ماشین ظرف‌شویی است. درواقع فیلتر ماشین ظرف‌شویی یکی از سخت‌ترین وظایف را در این دستگاه بر عهده دارد؛ چراکه ذرات غذاها و چربی‌های چسبیده به ظروف پس از تمیز شدن آن‌ها توسط فیلتر جذب می‌شوند.

از این‌رو لازم است پس از هر بار استفاده از این وسیله، فیلتر ماشین ظرف‌شویی تمیز شود. درصورت بی‌توجهی به تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی قطعاً مشکل گرفتگی ماشین ظرف‌شویی رخ می‌دهد. تمیز کردن فیلتر ماشین ظرف‌شویی پس از هر بار استفاده، زمان زیادی نیاز ندارد، اما تأثیر آن در افزایش طول عمر ماشین ظرف‌شویی فوق‌العاده است. علت تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی در بسیاری از اوقات همین موضوع است.

تمیز کردن یا تعویض لاستیک و واشر ماشین ظرف‌شویی

تمیز کردن یا تعویض لاستیک و واشر ماشین ظرف‌شویی نیز از روش‌های مراقبت از ماشین ظرف‌شویی است که سبب افزایش طول عمر ماشین ظرف‌شویی می‌شود. لازم است پس از هر بار استفاده از ماشین ظرف‌شویی با یک دستمال تمیز لاستیک‌ها و واشر ماشین ظرف‌شویی تمیز شوند. هنگام تمیز کردن از میزان سلامت آن‌ها نیز باید اطمینان حاصل کرد تا اگر به تعویض نیاز داشته باشند، تعویض شوند. تعویض واشر آسیب دیده در انواع برنامه شست‌وشوی ماشین ظرفشویی تاثیر به‌سزایی دارد.

نگهداری از ماشین ظرفشویی

تمیز کردن ظروف قبل از قرار دادن در ماشین ظرف‌شویی

کی دیگر از روش‌های مراقبت از ماشین ظرف‌شویی و افزایش طول عمر ماشین ظرف‌شویی، تمیز کردن ظروف یا جدا کردن ذرات بزرگ باقی‌مانده روی ظروف است. این کار سبب می‌شود اجزای داخلی ماشین ظرف‌شویی انرژی کمتری را برای جدا کردن ذرات غذا نیاز داشته باشند و درنتیجه بهتر عمل می‌کنند و آسیب کمتری به دستگاه وارد می‌شود.

چینش مناسب ظروف در ماشین ظرف‌شویی

یکی دیگر از روش‌های مراقبت از ماشین ظرف‌شویی، نحوه چینش مناسب ظروف درماشین ظرفشویی در دستگاه است. درواقع چینش نامناسب ظروف در دستگاه نه‌تنها سلامت ظروف را تضمین می‌کند، بلکه سبب عملکرد بهتر ماشین ظرف‌شویی نیز می‌شود. درنتیجه افزایش طول عمر ماشین ظرف‌شویی را نیز در پی دارد.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

جرم‌گیری ماشین ظرف‌شویی

جرم‌گیری به‌موقع و در فواصل زمانی مشخص ماشین ظرف‌شویی یکی از روش‌های مراقبت و نگهداری از ماشین ظرف‌شویی است. بدیهی است ماشین ظرف‌شویی پس از هر بار استفاده مقداری جرم می‌گیرد و اگر این جرم‌ها روی یکدیگر انباشته شوند، به مرور زمان در عملکرد برخی قطعات اخلال ایجاد کرده و همین‌طور بوی نامطبوعی در دستگاه ایجاد می‌کنند؛ از این‌رو لازم است پس از هر چند بار استفاده از دستگاه برای جرم‌گیری ماشین ظرف‌شویی اقدام شود. چنانچه جرم‌گیری به‌موقع انجام شود به مراقبت از ماشین ظرف‌شویی کمک شایانی می‌کند. برای جرم‌گیری ماشین ظرف‌شویی می‌توان از جوش‌شیرین یا سرکه استفاده کرد.

سرویس ماشین ظرف‌شویی در فواصل زمانی معین

حتی در صورتی که همه روش‌های نگهداری از ماشین ظرف‌شویی هم رعایت شوند، باز هم به سرویس دوره‌ای ماشین ظرف‌شویی نیاز است؛ چراکه بررسی برخی قطعات ماشین ظرف‌شویی نیازمند تخصص کافی هستند و حتماً باید توسط سرویس‌کار بررسی و چک شوند. گاهی برخی قطعات نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا می‌کنند که این موارد در زمان سرویس دوره‌ای ماشین ظرف‌شویی مشخص می‌شود؛ از این‌رو بی‌شک در میان روش‌های مراقبت از ماشین ظرف‌شویی، سرویس دوره‌ای دستگاه توسط سرویس‌کار متخصص در درجه اول اهمیت قرار دارد.

دیدگاه کاربران

*
*
*