نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی | آیا نیازی به تخلیه نمک ظرفشویی هست؟

نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی

امروزه خوشبختانه با پیشرفت علم در زمینه‌های مختلف، راحتی و آسایش خانواده‌ها به خوبی فراهم شده است. یکی از پیشرفت‌های بشر، اختراع ماشین ظرفشویی است که سخت‌ترین و طاقت‌فرسا‌ترین کار آشپزخانه را به یک سرگرمی لذت‌بخش تبدیل کرده است؛ اما برای مراقبت از این دستگاه لازم است که از مواد شوینده مرغوب و مناسبی استفاده شود. یکی از اجزاء مهم و جدانشدنی در ماشین ظرفشویی نمک ظرفشویی است. هنگام شستن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی باید از مواد شوینده مختلفی استفاده کنید. نمک ظرفشویی یکی از مواد مهمی است که هنگام شست‌وشوی ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی به آن نیاز دارید. همانطور که برای شستن ظروف به ژل ظرفشویی و یا قرص ماشین ظرفشویی نیاز دارید، به همان میزان نیز باید از نمک ظرفشویی استفاده کنید.

دستگاه ماشین ظرفشویی برای شستن ظرف‌ها از فشار آب کمک می‌گیرد. همانطور که می‌دانید فشار آب می‌تواند موجب خش افتادن و کدر شدن ظروف شما شود. برای حل این مشکل با استفاده از نمک ظرفشویی می‌توانید از خش افتادن و کدر شدن ظروف خود جلوگیری کنید. در پاسخ به این سوال که نمک ظرفشویی چگونه عمل می‌کند؟ در ادامه به آن خواهیم پرداخت. ما در این مقاله قصد داریم درباره نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی صحبت کنیم و دلایل نشت نمک ماشین ظرفشویی را برای شما عزیزان شرح دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

نمک ظرفشویی چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

نمک ظرفشویی چیست؟ ترکیبات شیمیایی نمک ظرفشویی به طور ۱٠٠ درصد از سدیم کلرید خالص ساخته شده است. نمک ماشین ظرفشویی با تبدیل آب سخت به آب نرم مانع از ایجاد رسوب روی ظرف‌ها می‌شود. در ماشین‌های ظرفشویی فیلتر سختی‌گیر آب وجود دارد که یون‌های سختی مانند منیزیم و کلسیم را جذب می‌کند. بعد از گذشت زمان این فیلترها ممکن است اشباع شوند، به همین دلیل نمک‌های ظرفشویی به وجود آمدند تا بتوانند فیلتر ظرفشویی را احیا و تمیز کند. نمک ماشین ظرفشویی از تجمع آهک در داخل فیلتر ماشین ظرفشویی جلوگیری به عمل می‌آورد؛ در نتیجه موجب تمیزی و درخشان شدن ظرف‌ها می‌شود.

از طرفی تجمع آهک در ماشین ظرفشویی موجب گرفتگی مسیر آب می‌شود و ماشین ظرفشویی برای آنکه بتواند با فشار مناسبی آب را پمپ کند، فشار بیشتری به موتور می‌آورد و در دراز مدت موجب کاهش طول عمر دستگاه ظرفشویی شما خواهد شد، بنابراین برای کاهش رسوبات آهکی باید از نمک ظرفشویی استفاده کرد. همانطور که در مطالب و بالا اشاره کردیم، ماشین ظرفشویی از فشار آب برای شستن ظرف‌ها کمک می‌گیرد. استفاده از نمک ظرفشویی می‌تواند میزان سختی آب را بکاهد و مانع خش افتادن و کدر شدن ظروف شود و همچنین از ایجاد لکه‌های سفید روی ظروف جلوگیری کند.

تخلیه نمک ماشین ظرفشویی

تفاوت نمک ظرفشویی و نمک خوراکی

هنگامی که صحبت از نمک ظرفشویی می‌شود، بعضاً به اشتباه تصور می‌کنند که نمک ظرفشویی همان نمک خوراکی است؛ در صورتی که این تصور کاملاً اشتباه است و ترکیبات نمک ماشین ظرفشویی از لحاظ ساختار ظاهری، شیمیایی و فیزیکی بسیار متفاوت است. نمک ظرفشویی دارای دانه‌های درشتی است که با سرعت بسیار کمی در آب حل می‌شود، در صورتی که دانه‌های نمک خوراکی ریز هستند و به سرعت در آب گلوله می‌شوند و اگر به اشتباه در ماشین ظرفشویی استفاده شود در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد می‌كند و آن را از کار می‌اندازد.

آیا نیازی به تخلیه نمک ظرفشویی هست؟

در اکثر دستگاه‌های ماشین ظرفشویی چراغ نشانگری وجود دارد که همزمان با روشن کردن دستگاه روشن می‌شود، در صورتی که چراغ روشن نباشد یعنی دستگاه ظرفشویی شما نمک کافی برای شستن ظروف را دارد. در طی سیکل‌های شست‌وشو در ۵ دقیقه آخر شست‌وشوی ظروف، نمک درون محفظه ماشین ظرفشویی ممکن است به طور کامل به مصرف شود، در غیر این صورت بعد از اتمام هر بار شست‌وشو باید نحوه تخلیه نمک از ماشین ظرفشویی را به درستی انجام دهید. گاهی اوقات نیز نمک ظرفشویی زود به اتمام می‌رسد. علت زود تمام شدن نمک ظرفشویی می‌تواند مشکلات فنی یا کیفیت پایین نمک ظرفشویی باشد.

روشن شدن نمک ماشین ظرفشویی

نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی

مراقبت از ماشین ظرفشویی اهمیت بالایی دارد، زیرا موجب افزایش طول عمر دستگاه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. یکی از کارهایی که به منظور محافظت از دستگاه ظرفشویی باید انجام دهید اطلاع از نحوه تعویض مخزن نمک ماشین ظرفشویی است. ما در این قسمت قصد داریم درباره نحوه تعویض نمک ماشین ظرفشویی صحبت کنیم.

محفظه مخصوص نمک ماشین ظرفشویی معمولاً در قسمت پایینی دستگاه در نزدیکی فیلتر قرار دارد. برای دسترسی به این محفظه بایستی قفسه زیرین را خارج کنید. با بلند کردن قفسه در کف ظرفشویی یک درپوشی را مشاهده می‌کنید. به منظور پر کردن این مخزن بهتر است از یک قیف استفاده کنید و از ریختن نمک ظرفشویی در اطراف محفظه به طور جدی خودداری نمایید. در صورتی که برای اولین بار قصد دارید از نمک استفاده کنید، در ابتدا نحوه تعویض مخزن نمک ماشین ظرفشویی به این صورت است که باید دو لیوان نمک ماشین ظرفشویی را در داخل یک لیتر آب حل کنید و بعد محلول ایجاد شده را درون مخزن نمک بریزید. به یاد داشته باشید که برای دفعات بعدی شست‌وشو نحوه تعویض نمک ماشین ظرفشویی به این صورت است که نیازی به اضافه کردن آب درون محفظه ندارد. همواره سعی کنید به اندازه دو بند انگشت از سر مخزن خالی باشد و آگاه باشید که پر کردن کامل محفظه باعث ایجاد سفیدک یا شوره بر روی ظرف‌ها خواهد شد. در صورتی که داخل محفظه پر از آب باشد با اضافه کردن نمک درون مخزن، آب خارج می‌شود و به راحتی می‌توانید درب محفظه را ببندید. پس از روشن شدن ماشین ظرفشویی آب وارد محفظه مخصوص نمک می‌شود و با آن مخلوط خواهد شد. همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم در جریان شست‌وشو نمک موجود در مخزن مصرف می‌شود و نیازی به تخلیه آن نیست.

نحوه تعویض مخزن نمک ماشین ظرفشویی

دلایل نشت نمک ماشین ظرفشویی

یکی از مشکلاتی که در ماشین‌های ظرفشویی ممکن است ایجاد شود، نشت نمک ماشین ظرفشویی است. نشت نمک ماشین ظرفشویی منجر به سوراخ شدن دیگ، زنگ زدگی و یا آسیب دیدن فیلترهای سه گانه دستگاه می‌شود؛ بنابراین سعی کنید دلایل نشت نمک ماشین ظرفشویی را بدانید تا بتوانید به درستی آن‌ها را برطرف کنید.

قبل از آن که دلایل نشت نمک ماشین ظرفشویی را بدانید، بهتر است با نشانه‌های نشتی نمک ماشین ظرفشویی آشنا شوید. این نشانه‌ها عبارتند از: ایجاد سفیدک و یا شوره روی ظرف‌ها، ایجاد خط‌وخش روی ظروف، کدر شدن ظروف شیشه‌ای، ایجاد برفک در کف دستگاه و هر نشانه‌ی دیگری که مشخص کند ظرف‌ها به طور اساسی تمیز نمی‌شوند.

  • استفاده بیش از حد نمک

بی‌شک استفاده بیش از حد از نمک و پر کردن محفظه دستگاه به طور کامل، ماشین ظرفشویی را با نشتی نمک مواجه می‌کند. در چنین شرایطی نمک از لبه محفظه بیرون ریخته و موجب آسیب اجزای دستگاه خواهد شد. هر زمانی که نشانگر نمک ماشین ظرفشویی روشن شد شما آن زمان اقدام به اضافه کردن نمک ظرفشویی کنید.

  • بسته نشدن کامل درب محفظه

یکی از دلایل ساده‌ای که می‌تواند منجر به نشتی نمک شود، بسته نشدن کامل درب محفظه نمک است. این مشکل می‌تواند به علت شل شدن درب محفظه و یا بی‌دقتی شما باشد. بنابراین هنگام بسته شدن محفظه نمک از بسته بودن کامل آن اطمینان حاصل کرده و یا در صورتی که فرم درب محفظه تغییر یافته است در اولین فرصت آن را تعویض کنید.

  • استفاده از برندهای بی‌کیفیت

در مبحث نحوه تخلیه نمک از ماشین ظرفشویی باید همواره از برندهای با کیفیت و معتبر نمک ماشین ظرفشویی استفاده کنید، چرا که برندهای بی‌کیفیت موجب کاهش طول عمر دستگاه و نشتی نمک خواهد شد.

  • استفاده بیش از حد از براق‌کننده‌ها

یکی دیگر از نکات قابل توجه در مبحث نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی، استفاده بیش از حد از براق‌کننده‌ها است. انجام این کار منجر به نشتی نمک ماشین ظرفشویی خواهد شد، بنابراین سعی کنید به میزان لازم از براق‌کننده‌ها استفاده کنید.

سخن پایانی

امروزه برای شست‌وشوی ظروف در ماشین‌های ظرفشویی از مواد شوینده گوناگونی استفاده می‌شود. یکی از مواد پرکاربرد و دائمی مورد استفاده در ماشین‌های ظرفشویی، نمک ظرفشویی است. ترکیبات قدرتمند نمک ظرفشویی موجب می‌شود که ظرف‌ها به بهترین نحو ممکن تمیز شوند و طول عمر دستگاه افزایش یابد. نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی یکی از نکات مهمی است که باید به آن دقت کرد. در صورتی که درباره نحوه تعویض نمک ماشین ظرفشویی اطلاعات کافی نداشته باشید، مشکلات جبران ناپذیری را به دستگاه ماشین ظرفشویی خود وارد می‌کنید.

ما در این مقاله درباره نحوه تعویض مخزن نمک ماشین ظرفشویی به طور کامل صحبت کردیم تا با انجام صحیح نحوه تخلیه نمک از ماشین ظرفشویی، طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید. یکی دیگر از نکاتی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، استفاده از نمک ظرفشویی خالص و با‌کیفیت است که میزان نرم شدن آب را به خوبی تحت تاثیر قرار دهد. استفاده از نمک‌های خوراکی و یا سایر نمک‌هایی که ناخالصی دارند، امکان تجمع رسوب و ایجاد آهک و در نهایت آسیب رسیدن به دستگاه را افزایش می‌دهد؛ بنابراین سعی کنید به مطالب ارائه شده در این مقاله درباره نحوه‌ی تخلیه نمک ماشین ظرفشویی به خوبی دقت کنید و آنها را انجام دهید تا شاهد سلامت دستگاه ظرفشویی خود و همچنین افزایش طول عمر آن باشید.

در پایان امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله در خصوص نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

 

دیدگاه کاربران

*
*
*