علت زود تمام شدن نمک ماشین ظرفشویی چیست؟

علت زود تمام شدن نمک ماشین ظرفشویی

بررسی علت زود تمام شدن نمک ماشین ظرفشویی برای بیشتر افرادی که از این دستگاه استفاده می‌کنند مهم است؛ زیرا با یافتن دلیل زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی و رفع این موضوع قطعاً نه‌تنها در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود، بلکه در عملکرد بهتر دستگاه و تمیزی بیشتر ظروف نیز تأثیر مثبت دارد.

علت زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از این علت‌ها به سهولت و با کمی دقت رفع‌شدنی هستند، اما گاهی هم دلیل زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی به همین سادگی نیست و نیازمند بررسی تخصصی‌تری است. در این مواقع لازم است این موضوع را حتماً با متخصص مربوط در میان گذاشت تا علت زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی شناسایی و اقدامات لازم برای رفع آن صورت گیرد. در این مقاله ابتدا توضیح داده می‌شود که نمک ماشین ظرف‌شویی چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد. سپس به بررسی علت زود تمام شدن نمک ظرف‌شویی پرداخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:   بررسی انواع شوینده ماشین ظرفشویی و انتخاب بهترین آن‌ ها

نمک ماشین ظرف‌شویی چیست؟

پیش از اینکه علت زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی بررسی شود، بهتر است ابتدا توضیح داده شود که نمک ماشین ظرفشویی چیست و چه وظیفه‌ای را در ماشین ظرف‌شویی بر عهده دارد. نمک ماشین ظرف‌شویی، نمک معمولی خوراکی نیست و نمک مخصوصی است که تنها برای استفاده در ماشین ظرف‌شویی مناسب است. وظیفه نمک ماشین ظرف‌شویی گرفتن سختی آب است و همین امر سبب می‌شود ظروف در اثر فشار بالای آب آسیب نبینند.

همچنین نمک ماشین ظرف‌شویی وظیفه مهم دیگری در ماشین ظرف‌شویی بر عهده دارد و آن جلوگیری از رسوب کردن آب و همین‌طور از بین بردن آهک‌های موجود در آب است. درواقع رسوب کردن آب و وجود آهک در آب، مانع تمیز شدن مطلوب ظروف می‌شوند؛ از این‌رو استفاده از نمک ماشین ظرف‌شویی نه‌تنها سبب تمیزی و درخشندگی ظروف می‌شود، بلکه به‌دلیل گرفتن سختی آب، هیچ آسیبی به ظروف، به‌ویژه ظروف شیشه‌ای نخواهد رسید؛ چراکه گاهی علت خط و خش روی ظروف سختی بیش از اندازه آب است.

دلیل زود تمام شدن نمک ماشین ظرفشویی

نحوه استفاده و محل قرار دادن نمک ماشین ظرف‌شویی

در همه انواع و مدل‌های ماشین‌های ظرف‌شویی دریچه‌ای در کف دستگاه تعبیه شده است که محل قرار دادن نمک ماشین ظرف‌شویی است. درب این دریچه پیت مانند است. برای نحوه ریختن نمک در ماشین ظرفشویی تنها کافی است درب مخزن را باز کرده و نمک ماشین ظرف‌شویی را در مخزن بریزید. گفتنی است اندازه و میزان نمک ماشین ظرف‌شویی و همین‌طور جنس و کیفیت آن، در بهتر عمل کردن این دستگاه مؤثر است؛ از این‌رو باید مرتب چک شود که میزان نمک ظرف‌شویی در حد لازم در مخزن موجود باشد؛ البته دلیل خاموش‌نشدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی نبود نمک در دستگاه است، که باعث اخطار دستگاه می‌شود.

وجود همین سنسور نمک می‌تواند به‌نوعی تعیین‌کننده میزان نمکی که استفاده می‌شود نیز باشد؛ چراکه اگر میزان نمک به اندازه باشد قطعاً سنسور نمک ماشین ظرف‌شویی خاموش می‌شود، اما گاهی سنسور نمک ماشین ظرف‌شویی به‌سرعت اخطار کم شدن نمک را می‌دهد و باید در فواصل کوتاهی پس از ریخته شدن نمک، بار دیگر این عمل تکرار شود. علت زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

علت زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی چیست؟

زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و برطرف کردن هرکدام از این دلایل می‌تواند این مشکل را برطرف کند. البته گاهی یافتن علت زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی کار سختی نیست و به‌سهولت قابل تشخیص است، اما گاهی نیازمند بررسی متخصص و عیب‌یابی اساسی است که باید توسط سرویس‌کار متخصص انجام شود.

دلایل زود تمام شدن نمک ماشین ظرفشویی عبارت‌اند از:

  • نشت نمک ماشین ظرف‌شویی

نشت نمک ماشین ظرف‌شویی را می‌توان علت زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی دانست؛ البته به دلیل و چگونگی نشت نمک ماشین ظرف‌شویی نیز بستگی دارد. گاهی علت نشت نمک ماشین ظرف‌شویی بی‌توجهی به محکم بسته شدن درب درپوش نمک است. رفع این مشکل بسیار ساده است و تنها کافی است پس از هر بار ریختن نمک در محفظه، درب محفظه نمک محکم شود تا از نشت نمک و هدر رفتن آن جلوگیری شود.

البته گاهی علت نشست نمک ماشین ظرف‌شویی به همین سادگی نیست و ممکن است سوراخ شدن مخزن نمک دلیل آن باشد که تشخیص این موضوع با متخصص مربوطه است. همچنین پر بودن بیش از اندازه محفظه نمک نیز می‌تواند سبب نشت نمک ماشین ظرف‌شویی و یک علت زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی هم باشد؛ بنابراین بهتر است به اندازه نمک در مخزن ریخته شود.

زود تمام شدن نمک ظرفشویی

  • کیفیت پایین جنس نمک ماشین ظرف‌شویی

گاهی نیز علت زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی، کیفیت پایین جنس نمک ماشین ظرف‌شویی است که استفاده می‌شود. جنس و کیفیت نمک ماشین ظرف‌شویی اهمیت فراوانی دارد؛ چراکه گاهی پایین بودن کیفیت نمک ماشین ظرف‌شویی سبب می‌شود سنسورهای نمک ماشین ظرف‌شویی اصلاً وجود نمک را در مخزن تشخیص ندهند.

در این مواقع حتی با وجود پر بودن مخزن نمک ماشین ظرف‌شویی، باز هم سنسورهای نمک هشدار خالی بودن نمک را می‌دهند. گاهی نیز اگرچه سنسورهای نمک ماشین ظرف‌شویی، وجود نمک ماشین ظرف‌شویی را تشخیص می‌دهند، به‌دلیل کیفیت پایین نمک ماشین ظرف‌شویی، از میزان نمک به‌سرعت کاسته می‌شود و نیاز به پر کردن مخزن نمک است.

البته مسلم است هرچه کیفیت نمک ماشین ظرف‌شویی بالاتر باشد قیمت آن نیز بالاتر است، اما باید توجه داشت نمک‌های ماشین ظرف‌شویی که کیفیت پایینی دارند ممکن است ارزان‌تر باشند، اما به علت زود تمام شدن باید در فواصل زمانی کوتاه‌تری خریداری شوند و میزان حجم مصرفی آن‌ها بالاست؛ از این‌رو توصیه می‌شود در خرید نمک ظرف‌شویی از برندهای معتبر و شناخته‌شده استفاده شود؛ چراکه استفاده از نمک باکیفیت در طول عمر دستگاه نیز تأثیر دارد.

  • تنظیم نبودن درجه نمک ماشین ظرف‌شویی

علت زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی گاهی تنظیم نبودن درجه نمک ماشین ظرف‌شویی است. گاهی با تنظیم نبودن درجه نمک ماشین ظرف‌شویی مقدار کافی نمک در دستگاه قرار نمی‌گیرد و این تصور به وجود می‌آید که نمک ظرف‌شویی زود تمام می‌شود. درحالی‌که درحقیقت این‌طور نیست.

همان‌طور که گفته شد یکی از وظایف نمک ظرف‌شویی گرفتن سختی آب است. بدیهی است سختی آب در مناطق مختلف یکسان نیست؛ از این‌رو به افرادی که از زود تمام شدن نمک ظرف‌شویی گلایه دارند، توصیه می‌شود پیش از استفاده از نمک ظرف‌شویی درجه سختی آب را اندازه‌گیری کنند؛ چراکه بدیهی است هرچه درجه سختی آب بالاتر باشد، به میزان بیشتری نمک ظرف‌شویی برای گرفتن سختی آب نیاز است.

روش‌های مختلفی برای تشخیص درجه سختی آب وجود دارد. از جمله این روش‌ها که می‌توان آن را امتحان کرد تماس با سازمان آب منطقه و پرسش درباره این موضوع است. همچنین راه دیگری برای تشخیص میزان سختی آب این است که با جست‌و‌جو در اینترنت این موضوع بررسی شود. گاهی در اینترنت می‌توان اطلاعات مفیدی درباره میزان سختی آب هر شهر یا منطقه را به دست آورد.

بیشتر بخوانید:   تفاوت نمک ظرفشویی و نمک خوراکی | ترکیبات نمک صنعتی
  • خراب بودن شیر برقی مربوط به مخزن نمک

خراب بودن شیر برقی مربوط به مخزن نمک نیز علت زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی است. البته تشخیص این موضوع معمولاً به‌سادگی ممکن نیست و نیازمند بررسی متخصص مربوط است؛ از این‌رو چنانچه دلیل زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی مشخص نباشد و سه مورد نخست که پیش‌تر گفته شد نیز چک شده و مشکل زود تمام شدن نمک ظرف‌شویی برطرف نشده است، لازم است با سرویس‌کار و متخصص مربوط تماس گرفته شود تا از سالم بودن شیر برقی ماشین ظرف‌شویی اطمینان حاصل شود.

خراب بودن شیر برقی مربوط به مخزن نمک

در این مواقع چنانچه سرویس‌کار و متخصص مربوط تشخیص دهد دلیل زود تمام شدن نمک ماشین ظرف‌شویی مربوط به خرابی شیر برقی مخزن نمک است، برای تعمیر یا تعویض آن اقدامات لازم را انجام می‌دهد؛ البته اگر خرابی شیر برقی مربوط به مخزن نمک دیرتر شناسایی شود، امکان تعمیر وجود ندارد و باید شیر را کاملاً تعویض کرد، اما درصورت تشخیص به‌موقع با تعمیر هم می‌توان مشکل را برطرف کرد. قطعاً هزینه تعمیر شیر برقی مربوط به مخزن نمک بسیار کمتر از تعویض آن است.

بنابراین بهتر است حداقل هر 6 ماه یک‌بار ماشین ظرف‌شویی توسط سرویس‌کار متخصص ارزیابی شود تا چنانچه مشکلی وجود دارد، به‌سرعت برطرف شود. با این روش قطعاً در هزینه‌ها هم تا حد قابل‌توجهی صرفه‌جویی می‌شود.

دیدگاه کاربران

*
*
*