گذاشتن ظروف پلاستیکی و ملامین در ماشین ظرف‌شویی

گذاشتن ظروف پلاستیکی و ملامین در ماشین ظرف‌شویی

 

آیا می‌توان ظروف پلاستیکی را در ماشین ظرف‌شویی شست؟ گذاشتن ظروف پلاستیکی در ماشین ظرف‌شویی چه مضراتی دارد؟ همیشه یکی از سخت‌ترین کارها برای خانم‌ها پس از خوردن غذا مخصوصاً هنگام مهمانی‌ها، شستن ظروف است. خوشبختانه امروزه بیشتر خانم‌های خانه‌دار از ماشین ظرف‌شویی برای شستن ظروف خود استفاده می‌کنند. با استفاده از ماشین ظرف‌شویی می‌توانید در کمترین زمان و با کمترین میزان استفاده از انرژی و آب ظروف خود را بشویید. شاید برای شما سؤال باشد که چه نوع ظروفی را می‌توان در ماشین ظرف‌شویی شست؟ در این مطلب می‌خواهیم درباره گذاشتن ظروف پلاستیکی و ظروف ملامین در ماشین ظرف‌شویی با شما صحبت کنیم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

 

آیا می‌توان همه ظروف را در ماشین ظرف‌شویی شست؟

باید بدانید نمی‌توان هر نوع ظرفی را داخل ماشین ظرف‌شویی قرار داد؛ زیرا بعضی از ظروف مانند ظروف پلاستیکی نباید در ماشین ظرف‌شویی شسته شوند؛ زیرا ممکن است به‌دلیل شرایط خاص داخل ماشین ظرف‌شویی اعم از دمای بالای آب، نوع خاص شوینده و ژل ماشین ظرف‌شویی، برای شست‌وشو با ماشین ظرف‌شویی مناسب نباشند.

 

ظروف ملامین در ماشین ظرف‌شویی

یکی از ظرف‌هایی که از قدیم تاکنون کاربرد داشته، ظروف ملامین است. شستن ظروف پلاستیکی در ماشین ظرف‌شویی معمولاً سبب خراب شدن آن می‌شود، اما ظروف ملامین به‌دلیل وزن سبک، دوام بالا، مقاوم‌بودن در برابر حرارت و قابلیت شست‌وشوی آن با ماشین ظرف‌شویی در میان بسیاری از افراد محبوبیت دارد. ظروف ملامین برخلاف ظروف دیگر در برابر دمای بالا مقاوم هستند. همچنین قابلیت شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ظروف است.

 

شست‌وشوی ظروف ملامین در ماشین ظرف‌شویی

شما به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی می‌توانید  ظروف ملامین و ظروف پلاستیکی را در ماشین ظرف‌شویی بشویید. ظروف ملامین ۱۰۰ درصد قابل شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی هستند. حتی انواع این ظروف در دماهای بالاتر از ماشین ظرف‌شویی مقاوم هستند و هیچ آسیبی نمی‌بینند. همچنین این ظروف زودتر از سایر ظروف خشک می‌شوند.

 

گذاشتن ظرف پلاستیکی در ماشین ظرف‌شویی

ظروف پلاستیکی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند و تقریباً در همه آشپزخانه‌ها یافت می‌شوند. ظروف پلاستیکی انواع مختلفی دارند و اینکه بتوانید آن‌ها را در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید یا نه به نوع آن‌ها بستگی دارد. برخی از ظروف پلاستیکی در برابر دمای بالای ماشین ظرف‌شویی و ماکروویو مقاوم‌اند. معمولاً این ظروف نمادی روی خود دارند که بیان‌کننده قابلیت شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی است، اما اگر از این مورد مطمئن نیستید بهتر است از قرار دادن ظروف پلاستیکی در ماشین ظرف‌شویی خودداری کنید.

به‌صورت کلی ظروف پلاستیکی را که از پلاستیک فشرده ساخته شده‌اند می‌توان داخل ماشین ظرف‌شویی شست. محل قرار دادن ظروف پلاستیکی در ماشین ظرف‌شویی دور از اجزای گرم‌کننده و مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده‌هاست. با این حال پیشنهاد می‌کنیم از ماشین ظرف‌شویی تنها برای شست‌وشوی ظروف پلاستیکی با قابلیت استفاده مجدد، ظروف غذاخوری و کارد و چنگال استفاده کنید. هرگز ظروف یکبار مصرف را چه با ماشین ظرف‌شویی و چه به روش سنتی نشویید؛ زیرا برای سلامتی شما بسیار مضر است.

ظروف ملامین در ماشین ظرف‌شویی

 

ظروفی که می‌توان در ماشین ظرف‌شویی شست

به‌طورکلی ظروفی که می‌توان در ماشین ظرف‌شویی شست نمادهای مشخصی در پشت آن‌ها درج شده است. این نماد معمولاً به صورت یک جعبه مربعی است که داخل آن شکل بشقاب، لیوان یا هر دوی آن‌ها به همراه قطرات آب وجود دارد.

 

همچنین اگر شما ظرفی دارید که نماد ندارد، اما می‌خواهید آن را در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید بهتر است به لیست پایین توجه کنید.

۱. کاسه، قاشق، قابلمه، تابه و غیره از جنس فولاد ضد زنگ

۲. ظروف پلاستیکی فشرده

۳. ظروف پلاستیکی با قابلیت استفاده مجدد

۴. لیوان‌های شربت‌خوری

۵. ظروف کریستالی

۶. ظروف شیشه‌ای

۷. ظروف سنگی

۸. ظروف استیل

۹. ظروف سیلیکونی

۱۰. ظروف ملامین

۱۱. ظروف چینی

۱۲. ظروف سرامیکی

ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست

 

ظروفی که نباید در ماشین ظرف‌شویی شست

ظروفی که نباید در ماشین ظرف‌شویی شست عبارت‌اند از:

۱. ظروف چدنی

حرارت بالا می‌تواند چربی‌های این ظروف را پاک کند، اما در کنار آن سبب از بین رفتن پوشش‌های نچسب ظروف و تغییر رنگ آن‌ها می‌شود.

 

۲. ظروف چوبی

این ظروف به مرور زمان به‌دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شوینده و درجه حرارت بالا ممکن است دچار ترک‌خوردگی شوند.

 

۳. ظروف مسی

ظروف مسی اغلب ظروف براق با رنگ بسیار زیبا هستند. پس برای حفظ زیبایی و درخشش آن‌ها بهتر است از ماشین ظرف‌شویی استفاده نشود.

 

۴. ظروف آلومینیوم

شست‌وشو با ماشین ظرف‌شویی سبب از بین رفتن رنگ و بدشکل شدن آن‌ها می‌شود.

 

۵. ظروف پلاستیکی یکبار مصرف

به شما توصیه می‌کنیم اصلاً این مدل از ظروف پلاستیکی را در ماشین ظرف‌شویی قرار ندهید؛ زیرا برای سلامتی شما و بدنتان بسیار مضر است.

 

۶. ظروف پلاستیکی با قطعات چسب‌دار

قرار دادن ظروف پلاستیکی در ماشین ظرف‌شویی سبب می‌شود حرارت داخل ماشین ظرف‌شویی چسب آن‌ها را باز کند.

 

۷. چاقوی تیز آشپزخانه

به‌طورکلی چه در شست‌وشوی معمولی و چه در ماشین ظرف‌شویی، چاقوها نباید در معرض آب گرم قرار بگیرند؛ زیرا خاصیت برندگی خود را از دست می‌دهند.

 

سخن پایانی

یکی از بهترین روش‌ها برای شست‌و‌شوی ظروف، استفاده از ماشین ظرف‌شویی است که امروزه استفاده از آن بسیار رواج یافته است. استفاده از ماشین ظرف‌شویی مزایای بسیاری دارد، اما قبل از شست‌وشو باید توجه کنید که چه ظرف‌هایی را می‌توان داخل آن‌ قرار داد. در این مقاله نکاتی درباره ظروفی که می‌توان در ماشین ظرف‌شویی قرار داد و شستن ظروف پلاستیکی در ماشین ظرف‌شویی توضیح دادیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

پرسش‌های متداول

۱. آیا می‌توان همه ظروف را در ماشین ظرف‌شویی قرار داد؟ 

خیر. بهتر است قبل از شست‌وشوی ظروف در ماشین از این موارد اطلاع پیدا کنید تا به ظروف آسیبی وارد نشود.

 

۲. چه ظروفی را می‌توان در ماشین ظرف‌شویی شست؟ 

کاسه، قاشق، قابلمه، تابه و غیره از جنس فولاد ضد زنگ، ظروف پلاستیکی فشرده، ظروف پلاستیکی با قابلیت استفاده مجدد، لیوان‌های شربت‌خوری، ظروف کریستالی، ظروف شیشه‌ای، ظروف سنگی، ظروف استیل، ظروف سیلیکونی، ظروف ملامینه، ظروف چینی، ظروف سرامیکی را می‌توان داخل ماشین ظرف‌شویی شست.

 

۳. چه ظروفی را نباید در ماشین ظرف‌شویی قرار داد؟ 

ظروف چدنی، ظروف چوبی، ظروف مسی، ظروف آلومینیوم، ظروف پلاستیکی یکبار مصرف، ظروف پلاستیکی با قطعات چسب‌دار، چاقوی تیز آشپزخانه را نمی‌توان داخل ماشین ظرف‌شویی شست.

 

۴. آیا شستن ظروف پلاستیکی در ماشین ظرف‌شویی امکان‌پذیر است؟ 

این امر به نوع پلاستیک به‌کاررفته در آن بستگی دارد. اگر از نوع فشرده باشد یا قطعات چسب‌دار نداشته باشد می‌توان شست، اما اگر یکبار مصرف باشد یا در برابر دمای بالا مقاوم نباشد نمی‌توان آن را در ماشین ظرف‌شویی قرار داد.

 

 

 

دیدگاه کاربران

*
*
*