ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست

ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست

اطلاعات کافی در باب لیست ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، این امکان را فراهم می‌کند که سلامت ماشین ظرفشویی و ظروف حفظ شود و آسیبی به هیچ‌کدام وارد نشود. البته به جز لیست ظروف، وسایل دیگری را نیز می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار داد. لازم به ذکر است که چه درمورد ظروف و چه چیزهایی که می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار داد، توجه به نکات ضروری شست‌وشو حرف اول را می‌زند. قطعا با عدم توجه به نکاتی که در حین شست‌وشو باید رعایت شوند، نتیجه قابل قبولی به دست نخواهد آمد و تنها انرژی و هزینه به هدر می‌رود.

در این مقاله ابتدا لیست ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست بیان می‌شود و توضیحات تکمیلی در باب هرکدام نیز ارائه می‌شود. سپس دیگر وسایلی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، عنوان می‌شود و نکات ضروری که لازم است در هنگام شست‌وشو رعایت شود نیز آورده می‌شود.

لیست ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست

لیست ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، کم نیستند و معمولا اکثر ظروف موجود در آشپزخانه را شامل می‌شوند. البته برخی از ظروف به جهت جنسی که دارند نیازمند مراقبت بیشتری هستند، از این رو توصیه می‌شود حتما از قرص ماشین ظرفشویی با کیفیت و حتما از قرار دادن آن‌ها در ماشین ظرفشویی خودداری شود.

بیشتر بخوانید:   اصلی‌ترین علت تمیزنشستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی

لیست ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست عبارتند از:

  • ظروف چینی و سرامیکی

وسایلی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست

از ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، ظروف چینی و سرامیکی است. این دسته از ظروف در چند سال اخیر طرفداران بی‌شماری یافته‌اند و یکی از اعضای ثابت آشپزخانه‌ها شده‌اند. این ظروف معمولا سنگین هستند و شست‌وشوی آن‌ها با دست کار چندان ساده‌ای نیست.

این ظروف قابلیت شست‌وشو در ماشین ظرفشویی را دارند. اما جهت حفظ سلامت این ظروف بایستی نکات ضروری را رعایت کرد. از جمله نکات مهم در شستن این ظروف، این است که در زمان چیدن این ظروف در ماشین ظرفشویی نباید این ظروف در کنار ظروف فلزی قرار داده شوند. گاهی علت بازنشدن قرص ماشین ظرفشویی، نحوه چیدن ظروف است، همچنین دمای آب جهت شستن این ظروف نباید بالای 60 درجه باشد.

لازم به ذکر است که اگرچه ظروف چینی و سرامیک از دسته ظروفی هستند که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست اما شدیدا توصیه می‌شود که ظروف چینی گران‌قیمت که آّبکاری طلا دارند را به هیچ عنوان در ماشین ظرفشویی قرار نداد، چراکه به طرح و نقش این ظروف آسیب می‌رسد.

  • ظروف ملامین

از دیگر ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، ظروف ملامین است. این دسته از ظروف از زمان بسیار قدیم شایع بوده است و امروزه نیز در طرح‌ها و نقش‌های متعددی هنوز هم تولید می‌شوند. این ظروف بسیار سبک هستند و قیمت بسیار مناسبی نسبت به سایر ظروف دارند.

بدون هیچ محدودیتی این ظروف را می‌توان در ماشین ظرفشویی شست. این ظروف برخلاف باقی ظرف‌ها، هر درجه حرارتی را می‌توانند تحمل کنند و به هیچ عنوان در ماشین ظرفشویی تغییر شکل و حالت نمی‌دهند.

  • ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی هم در دسته ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، قرار می‌گیرد. البته جهت حفظ سلامت و طول عمر بالاتر توصیه می‌شود این ظروف در ماشین ظرفشویی قرار نگیرند، هرچند منعی هم وجود ندارد.

ظروف پلاستیکی را باید در طبقه بالای ظرفشویی قرار داد و دمای آب نیز باید تنظیم شود. چراکه دمای بالا آب، قطعا ظروف پلاستیکی را با تغییر حالت مواجه می‌کند. همچنین بر اثر مرور زمان و استفاده مداوم از ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن ظروف پلاستیکی، این ظروف خط برمی‍دارند و دقیقا در محل خط و خطوط محلی است که میکروب‌ها تجمع می‌کنند، از این رو سلامتی افراد را ممکن است تهدید کنند. البته برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی راهکارهای متفاوتی وجود دارد.

چیزهایی که می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار داد

  • ظروف استیل

ظروف استیل هم از ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، به شمار می‌رود. اما جهت حفظ زیبایی و پیشگیری از آبی شدن این ظروف توصیه می‌شود مگر در موارد خاص، این ظروف را با ماشین ظرفشویی شسته نشوند.

البته چنانچه ضرورت اقتضا کند که با ماشین ظرفشویی شسته شوند، حتما لازم است دمای آب تنظیم شود و این ظروف در معرض برخورد با ظروف فلزی دیگر نباشند. همچنین لازم است که حتما پیش از قرار دادن این ظروف در ماشین ظرفشویی، باقی مانده غذای موجود در این ظروف تخلیه شود.

ناگفته نماند که استفاده از مایع ظرفشویی و یا قرص ظرفشویی با کیفیت، در سلامت ظروف استیل حائز اهمیت است.

  • ظروف کریستال و شیشه‌ای

از دیگر ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، ظروف کریستال و شیشه‌ای است. این ظروف در دسته ظروف بسیار پر طرفدار هستند. مانعی در جهت شستن این دسته از ظروف در ماشین ظرفشویی نیست اما لازم است که حتما به نکاتی توجه شود. یکی از این نکات استفاده از شوینده‌های با کیفیت است چرا که استفاده از شوینده نامناسب سبب کدر شدن این ظروف می‌شود.

همچنین برای جلوگیری از لک شدن و یا خش برداشتن این دسته از ظروف باید از نمک ماشین ظرفشویی استفاده شود تا سختی آب گرفته شود و به این ظروف آسیب نرسد. لازم به ذکر است که، این ظروف را نیز نباید در کنار ظروف فلزی و یا اجسام تیز قرار داد. آخرین نکته هم این است که دمای آب برای شستن این ظروف نباید بالای 60 درجه باشد.

  • ظروف سیلیکونی

از دیگر ظروفی که می‌توان بدون محدودیت در ماشین ظرفشویی شست، ظروف سیلیکونی است. این ظروف معمولا کفگیر و ملاقه و… هستند که در ماشین ظرفشویی سبد مخصوصی هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. البته گاهی دسته برخی از اشیاء برنده و تیز، از جنس سیلیکون است که در مورد این اشیاء باید دقت شود که دسته سیلیکونی آن‌ها بالا باشد تا به سایر ظروفی خط و خشی وارد نشود.

وسایلی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست

شاید جالب باشد اما ماشین ظرفشویی به جز شستن ظروف، قابلیت‌های دیگری نیز دارد. از جمله این قابلیت‌ها این است که وسایل دیگری به جز ظروف را نیز می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار داد.

وسایلی که می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار داد

از مهم‌ترین وسایلی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، عبارتند از:

  • کفش

یکی از وسایلی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، کفش است. البته همه انواع کفش منظور نیست و تنها کفش‌های کتانی، صندل و کراکس را می‌توان در ماشین ظرفشویی شست.

  • تجهیزات ورزشی

یکی دیگر از وسایلی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، ابزار و تجهیزات ورزشی است همچون ساق‌بندها، توپ‌های گلف، کلاه‌های بیسبال و… است. البته باید دقت شود زمانی که تجهیزات ورزشی در ماشین ظرفشویی قرار می‌گیرد نباید از دور خشک کن استفاده شود.

  • اجزای جارو برقی

اجزای جارو برقی نیز در لیست دیگر چیزهایی که می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار داد، محسوب می‌شود. این اجزاء معمولا به دلیل اینکه مدام در معرض گرد و غبار هستند به سرعت کثیف می‌شوند که با استفاده از ماشین ظرفشویی می‌توان آن‌ها را شست. البته گاهی وجود گرد و غبار روی این اجزا علت جمع‌شدن آب در ماشین ظرفشویی و گرفتگی خروجی های دستگاه می‌شود.

  • قفسه‌های یخچال

از دیگر چیزهایی که می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار داد و شست، قفسه‌های یخچال است. معمولا شستن قفسه‌های یخچال برای عموم افراد سخت است در حالیکه با درآوردن طبقه اول ماشین ظرفشویی و قرار دادن قفسه‌های یخچال در داخل آن، میتوان به راحتی قفسه‌های یخچال را شست.

قرار دادن قفسه‌های یخچال در ماشین ظرفشویی

  • گوی‌های لوستر

گوی‌های لوستر  را نیز در شمار یکی دیگر از وسایلی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، باید قرار داد. معمولا این گوی‌ها کریستالی هستند و شست‌شو آن‌ها در ماشین ظرفشویی بلا اشکال است. البته در چیدمان آن‌ها باید دقت کافی به خرج داد تا مبادا ترک بردارند.

  • گل‌های مصنوعی

معمولا شستن گل‌های مصنوعی، به جهت ظرافت آن‌ها باید بسیار با حوصله انجام شود اما این گل‌ها نیز در لیست وسایلی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، قرار داده شده است. البته در هنگام شستن گل‌های مصنوعی، دمای آب کاملا باید تنظیم شود.

چراکه دمای بالای آب، به گل‌ها آسیب می‌رساند و گاها باعث باز شدن چسب موجود در این گل‌ها می‌شود.

  • ابزار آرایشی ( براش، پد پنکک و کرم پودر، برس و شانه و…)

شستن ابزار آرایشی باید در فواصل زمانی معین انجام شود اما معمولا استفاده‌کنندگان این ابزار گاها فرصت و حوصله کافی برای شستن این ابزار ندارند. از این رو معمولا مضرات آلودگی این ابزار را تحمل می‌کنند.

لازم به ذکر است که از چیزهایی که می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار داد، ابزارهای آرایشی است. البته ناگفته نماند که دمای آب و میزان شوینده باید متناسب با این ابزار باشد، که باعث جمع شدن کف و اختلال در فعالیت دستگاه نشود.

بیشتر بخوانید:   علت جمع‌‌شدن کف در ماشین ظرفشویی و راه‌ه رفع آن
  • قالپاق ماشین

از دیگر چیزهایی که می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار داد، قالپاق ماشین است. شست‌وشو قالپاق ماشین در ماشین ظرفشویی بسیار موثر است و نتیجه کار غیر قابل باور خواهد بود.

سخن پایانی

لیست ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست و همینطور لیست دیگر چیزهایی که می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار داد، ارائه شد. توضیحات تکمیلی نیز در باب هرکدام بیان شد. بدیهی است که برای هرکدام از این ظروف و یا وسایل قابل شست‌وشو در ماشین ظرفشویی، باید اصول خاص شست‌وشو با توجه به جنس وسیله، رعایت شود تا تمیزی مطلوب حاصل گردد و به دستگاه ماشین ظرفشویی نیز از این شست‌وشوها آسیبی وارد نشود.

دیدگاه کاربران

*
*
*