تفاوت نمک ظرفشویی و نمک خوراکی | ترکیبات نمک صنعتی

تفاوت نمک ظرفشویی و نمک خوراکی

ماشین ظرفشویی را می‌توان به‌عنوان یکی از وسایل بسیار کاربردی در آشپزخانه‌ها معرفی کرد. معمولاً ظروف پس از خارج‌شدن از ماشین ظرفشویی از سطح تمیزی بالایی برخوردارند. اما ممکن است گاهی متوجه شوید که ماشین ظرفشویی شما مثل قبل ظرف‌ها را تمیز نمی‌کند. به‌طوری‌که ظروف پس از شست‌وشو با ماشین ظرفشویی هنوز لایه‌هایی از چربی یا کثیفی را روی خود دارند. اگر چنین اتفاقی اُفتاد باید به سراغ بررسی نمک ظرفشویی رفت. در برخی از موارد ممکن است نمک ظرفشویی با نمک خوراکی اشتباه گرفته شود. به همین خاطر در ادامه قصد داریم تا به بررسی تفاوت نمک ظرفشویی و نمک خوراکی بپردازیم و ببینیم که درنهایت فرق نمک ظرفشویی و نمک خوراکی در چیست؟ و چرا باید به تفاوت این دو ماده توجه کنیم؟ با ما همراه شوید.

نمک ظرفشویی چیست؟

وقتی صحبت از نمک می‌شود ما به یاد نمک‌های خوراکی می‌اُفتیم که حاوی «منیزیم»، «کلسیم»، «منگنز» و دیگر انواع مواد معدنی است. همه مواد معدنی موجود در این نمک برای سلامت انسان ضروری هستند. اما وقتی صحبت از نمک ظرفشویی می‌شود به ماده‌ای اشاره دارد که هیچ‌یک از مواد معدنی نامبرده را در خود ندارد بلکه نوعی نمک با ساختار «کلرید سدیم خالص» است. نمک ماشین ظرفشویی برای چیست؟ این نوع نمک که تنها برای بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی خالص‌سازی شده است به نرم‌شدن آب سخت موجود روی ظروف کمک کرده و از مسدودشدن ماشین ظرفشویی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه ریختن نمک در ماشین ظرفشویی

نمک ظرفشویی معمولاً دارای دانه‌های درشت است تا به‌ آرامی در آب حل شود. این نوع نمک را می‌توان در بیشتر سوپرمارکت‌ها در کنار ژل ماشین ظرفشویی و سایر کالاهای مشابه پیدا کرد. برخی از ماشین‌های ظرفشویی دارای چراغ نشانگر نمک هستند. اما اگر ماشین ظرفشویی شما چنین چراغی را نداشت بهتر است به‌صورت ماهیانه مخزن نمک ماشین ظرفشویی خود را چک کرده و در صورت لزوم آن را با نمک مخصوص پر کنید.

نمک ظرفشویی چیست؟

نمک ظرفشویی چگونه عمل می‌کند؟

حتماً متوجه شده‌اید که وقتی برای دفعات اول از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید ظروف شما بسیار براق و تمیز می‌شوند. به‌طوری‌که اگر با دست آن‌ها را بشویید ممکن است تا این حد براق و تمیز نشوند. دلیل این موضوع به فرآیندی برمی‌گردد که در داخل ماشین ظرفشویی برای نرمی آب اتفاق می‌اُفتد. این فرآیند را می‌توان با مراحل کلی زیر بیان کرد:

1)    بیشتر ماشین‌های ظرفشویی به‌خصوص ماشین‌هایی که توسط شرکت‌های خارجی تولید می‌شوند و به دست مصرف‌کنندگان داخلی می‌رسند دارای سبدهای نرم‌کننده آب هستند. این سبدها پر از توپ‌های رزین کوچک هستند.

2)    گلوله‌‌های رزین داخل ماشین ظرفشویی درواقع یون‌های کلسیم و منیزیم را از آب جذب می‌کنند (این دو مواد سبب سختی آب می‌شوند)

3)    گلوله‌های رزینی بار اتمی منفی دارند. درحالی‌که نمک ماشین ظرفشویی دارای بار اتمی مثبت است.

4)    وقتی از نمک ظرفشویی استفاده می‌شود توپ‌ها یا گلوله‌های رزینی یون‌های سدیم را جذب می‌کنند. این اتفاق بارها تجدید می‌شود و در جریان آن فرآیندی به نام «تبادل یونی» اتفاق می‌اُفتد که در جذب یون‌های کلسیم و منیزیم مؤثر عمل می‌کند.

5)    گلوله‌های رزینی با جذب سختی آب سبب نرمی آبی می‌شوند که در داخل ماشین ظرفشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین ظروف به‌صورت کاملاً تمیز و بدون لک شسته می‌شوند.

با توجه به فرآیندی که در داخل ماشین ظرفشویی برای آب صورت می‌گیرد می‌توان نتیجه گرفت که خود نمک ظرفشویی لکه‌های آب سخت را تمیز نمی‌کند بلکه هدف آن فقط تنظیم مجدد نرم‌کننده آب داخلی دستگاه است و سبب تمیزی ظروف می‌شود.

چه نوع نمکی برای ماشین ظرفشویی مناسب است؟

تا به این‌جا متوجه تفاوت نمک ماشین ظرفشویی و نمک خوراکی شدیم. اما ممکن است گاهی اوقات که افراد به نمک مخصوص ماشین لباسشویی دسترسی ندارند سعی کنند از نمک خوراکی برای ماشین ظرفشویی استفاده کنند تا کارشان سریع‌تر راه بیفتد. اما این امر می‌تواند سبب خراب‌شدن ماشین ظرفشویی شود. به همین خاطر بهترین نمک برای استفاده در ماشین‌های ظرفشویی همان نمک مخصوص ماشین ظرفشویی است که درجه خلوص متفاوتی از نمک خوراکی دارد. بنابراین هرگز سعی نکنید با جایگزین کردن نمک خوراکی به‌جای نمک صنعتی در ماشین ظرفشویی، به وسیله‌ کاربردی آشپزخانه خود آسیب بزنید.

نمک ظرفشویی چگونه عمل می‌کند؟

تفاوت نمک ماشین ظرفشویی بانمک خوراکی در چیست؟

در بررسی تفاوت نمک ماشین ظرفشویی و نمک خوراکی می‌توان چندین مورد عمده را مشاهده کرد. مواردی که می‌تواند فرق نمک ماشین ظرفشویی و نمک خوراکی را به وضوح به ما نشان دهد. از جمله وجوه تفاوت نمک ظرفشویی با نمک خوراکی می‌توان موارد زیر را نام برد:

1)    نمک صنعتی انواع مختلفی دارد که بزرگ‌ترین تفاوت آن با نمک خوراکی در مقدار خلوص آن است. به‌طوری‌که نمک خوراکی دارای موادی است که برای بدن انسان ضروری هستند اما نمک‌های صنعتی بسته به کاربردی که دارند دارای مواد خالص‌شده دیگری در داخل خود هستند که برای مصرف انسان کاربرد ندارند.

2)    از نمک خوراکی فقط برای مصرف در خوراک انسان بهره گرفته می‌شود اما از نمک‌های صنعتی برای فعالیت‌های گسترده‌ای در پالایشگاه‌های نفت، دامپروری و دامداری، تصفیه آب و فاضلاب، اسیدسازی، داروسازی، تولید مواد بهداشتی و شوینده و …. استفاده می‌کنند. از بین انواع نمک‌های صنعتی نمک خالص‌شده با کلرید سدیم برای ماشین‌های ظرفشویی کاربرد دارد.

3)    نمک خوراکی دارای دانه‌های ریز است. درحالی‌که بیشتر انواع نمک‌های صنعتی از جمله نمک مخصوص ماشین لباسشویی دارای دانه‌های درشت هستند.

4)    نمک خوراکی سبب سلامت بیشتر بدن می‌شود اما نمک صنعتی در صورت مصرف به بدن انسان آسیب وارد می‌کند.

جالب است بدانید که بدن انسان به گونه‌ای طراحی شده که انتظار دارد همراه با نمک مواد معدنی موردنیاز را به‌دست آورد. بنابراین وقتی این انتظار برآورده نمی‌شود انسان سیگنال میل به نمک بیشتر را در بدن ارسال می‌کند تا بتواند مواد موردنظر خود را فراهم کند. به همین خاطر است که انسان ممکن است نسبت به مصرف نمک صنعتی تمایل نشان دهد. اما حقیقت این است که به هیچ وجه نباید برای خوراک از نمک صنعتی استفاده شود.

بیشتر بخوانید:   نمک ماشین ظرفشویی چیست و چه کاربردی دارد؟

ترکیبات نمک صنعتی

وقتی متوجه تفاوت نمک صنعتی یا نمک ظرفشویی با نمک خوراکی شوید هرگز آن‌ها را به‌جای همدیگر استفاده نخواهید کرد. نمک صنعتی دارای ترکیبات مختلفی است که تفاوت نمک ظرفشویی و نمک خوراکی را نیز توجیه می‌کند. می‌توان گفت که سنگ نمک یا همان نمک آسیابی که از معادن استخراج می‌شود خالص‌ترین فرم نمک به شمار می‌رود و عاری از آلاینده‌های محیطی و ترکیبات شیمیایی است.

ترکیبات نمک صنعتی

در ترکیب نمک صنعتی از بین ۹۲ عنصر مهم در طبیعت 70 تا ۸۴ عنصر در آن یافت می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که در نمک صنعتی می‌توان چنین مواردی را دریافت کرد:

  • کلسیم
  • آهن
  • روی
  • فلز
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • مس
  • سدیم
  • ید طبیعی
  • سولفات کلسیم

در فرآیند صنعتی‌سازی نمک هریک از مواد داخل آن خلوص‌سازی می‌شود تا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. حالا در این بین نمکی که برای استفاده در ماشین ظرفشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد با کلرید سدیم خالص‌سازی شده است و فقط هم برای همین منظور یعنی برای استفاده در ماشین‌های ظرفشویی کاربرد دارد.

سخن پایانی

استفاده از نمک خوراکی در ماشین ظرف‌شویی یکی از کارهای خطرناکی است که می‌تواند منجر به آسیب‌دیدن سیستم ماشین ظرفشویی شود. به همین خاطر افرادی که در خانه خود ماشین ظرفشویی دارند باید نسبت به تفاوت نمک ظرفشویی و نمک خوراکی آگاهی داشته باشند. اگر این افراد تفاوت نمک ظرفشویی و نمک خوراکی را درک نکنند ممکن است با استفاده آن‌ها به‌جای هم برای خود مشکل ایجاد کنند. در این مطلب می‌توانید مهم‌ترین تفاوت‌های نمک خوراکی و نمک ماشین ظرف‌شویی را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران

*
*
*